چگونه یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنیم؟

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید یک کسب و کار آنلاین راه‌اندازی کنید؟ در این مقاله می‌خواهم به صورت مرحله به مرحله فرآیندی که باید پیش بگیرید را برایتان شرح دهم. می‌دانم که همه ما رویای راه اندازی کسب و کار خود را داریم و می‌خواهیم هر آنچه که در ذهن‌مان داریم را به صورت آنلاین هم عملیاتی کنیم. با اینحال اگر با روند کار آشنا نباشیم ممکن است از همان ابتدا تیرمان به سنگ بخورد و بودجه‌ای که برای اینکار در نظر گرفته بودیم نابود شود. در این مقاله قرار است یک فرآیند چند مرحله‌ای را با هم طی کنیم تا بتوانیم کسب و کارمان را به صورت آنلاین راه‌اندازی کنیم و درآمدمان را دو چندان نماییم. پس تا انتها همراه من باشید.

چطور یک کسب و کار آنلاین راه‌اندازی کنیم؟ 8 گام برای حضور در دنیای آنلاین

راه اندازی کسب و کار آنلاین

اگر شما هم شب‌ها با آرزوی رشد کسب وکارتان می‌خوابید و صبح با اشتیاق برای رسیدن به این هدف بیدار می‌شوید در این بخش همراه من باشید. قرار است 8 مرحله ساده اما مهم را با هم مرور کنیم که کمک‌مان می‌کند حضور پر رنگ‌تر و البته مفیدتری در فضای آنلاین داشته باشیم.

قبل از هر چیز حوزه کاری خود را مشخص کنید

برای اینکه بتوانید یک کسب و کار آنلاین داشته باشید باید روی سه بخش خوب کار کنید: محصولاتی که می‌فروشید، تبلیغاتی که انجام می‌دهید و ارزشی که برای مخاطبان خود می‌سازید. محصول مهم ترین و حیاتی‌ترین بخش از بیزینس شما محسوب می‌شود و بدون آن راه‌اندازی کسب و کار معنایی ندارد.

اگر می‌خواهید در دنیای آنلاین حضور پیدا کنید قبل از هر چیز از خود بپرسید: من چه محصول یا خدمتی می‌خواهم ارائه کنم؟ آیا این محصول کیفیت مناسبی دارد؟ خودم حاضرم از این محصول یا خدمت استفاده کنم؟

شما می‌توانید یک محصول فیزیکی مثل لوازم آرایشی، کیف، کفش، جواهرات و غیره را برای فروش انتخاب کنید یا دانشی که تا به حال کسب کرده‌اید را برای فروش در اختیار مخاطب بگذارید. اگر در حوزه خاصی متخصص هستید و فکر می‌کنید مخاطب تان به این حوزه علاقه‌مند است می‌توانید اطلاعات و دانش خود را به شکل ویدئو، کتاب الکترونیکی، وایت پیپر، وبینار، پادکست یا دوره آموزشی برای فروش بگذارید.

معتبر بودن ایده خود را تایید کنید

گاهی از اوقات ما ایده‌های جذابی برای راه اندازی کسب و کار آنلاین داریم اما ممکن است مخاطب‌مان هیچ علاقه‌ای به این ایده نداشته باشد. برخی از مواقع بدون اینکه تحقیقات کامل و جامعی در این زمینه انجام دهیم شروع به راه اندازی بیزینس می‌کنیم و بعد از چند وقت به خاطر نبود مشتری از عرصه رقابت خارج می‌شویم.

برای اینکه چنین مشکلاتی سر راه‌تان قرار نگیرد باید تحقیقات بازار را جدی بگیرید. برای کسب وکارهای آنلاین یک تحقیق بازار کاربردی و البته ساده می‌تواند مفید و کارا بودن ایده‌شان را ثابت کند. اگر در این حوزه اطلاعات خاصی ندارید می‌توانید از دوره تحقیقات بازار که به صورت رایگان در سایت قرار گرفته استفاده کنید. در این دوره سعی کرده‌ام مطالب را به صورت ساده شده و با چند ابزار رایگان برایتان شرح دهم. دیدن این دوره برای افرادی که می‌خواهند یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنند از نان شب هم واجب‌تر است.

 رایگان شرکت کنید: دوره تحقیق بازار

در کنار مشاهده این دوره باید از خودتان بپرسید مخاطب رقبای مستقیم و غیر مستقیم من چه کسانی هستند؟ من چطور می‌توانم بهتر از آن‌ها خدمت رسانی کنم؟ زمانی که بر روی رقبای خود تحقیق می‌کنید سری به سایت و شبکه‌های اجتماعی‌شان بزنید. به کمک ابزار SimilarWeb به راحتی می‌توانید ترافیک سایت، کیوردها و سایر اطلاعات را کسب کنید. ببینید رقبایتان چه محصولاتی به فروش می‌رسانند، با چه قیمتی محصول را می‌فروشند و نحوه ارسال و پشتیبانی‌شان چگونه است.

حالا در مرحله بعدی باید مخاطب هدف خود را تعریف کنید و او را بهتر بشناسید. در دوره رایگان تحقیقات بازار به بررسی این مسئله پرداختم و سعی کردم ابزارهایی را معرفی کنم که شناخت مخاطب هدف را برایتان ساده‌تر کنند. بعد از دیدن این دوره می‌توانید بفهمید مخاطب هدف شما چه کسی است؟ در چه بازه سنی قرار دارد؟ چه دردها و مشکلاتی را پشت سر می‌گذارد و نیازهایش چه چیزی است؟

حالا نوبت نوشتن بیزینس پلن است

بیزینس پلن همانند یک رودمپ یا نقشه راه برای کسب و کار آنلاین شماست. در این پلن چذاب شما می‌توانید استراتژی‌های مربوط به کسب وکارتان را بنویسید، نحوه رسیدن به اهداف را مشخص کنید و ببینید برای دستیابی به این اهداف به چه منابعی نیاز دارید. بیزینس پلن بخش‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خلاصه مدیریتی، توضیحات مربوط به شرکت، اهداف کسب و کار، ساختار مدیریتی و سازمانی، محصولات و خدمات، برنامه فروش و بازاریابی، بودجه و امور مالی اشاره کرد.

برای کسب و کارتان یک نام کوتاه اما به یادماندنی انتخاب کنید

شاید باور نکنید اما یک نام خوب و به یادماندنی می‌تواند حضور شما در ذهن مخاطب را تسهیل کند. در بازاریابی ما به دنبال تثبیت برند خود در ذهن مخاطب هستیم تا بتوانیم بالاترین بخش از ذهن او را به خود اختصاص دهیم. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانیم برای رسیدن به این هدف انجام دهیم انتخاب یک نام جذاب، کوتاه و به یاد ماندنی است. نامی را انتخاب کنید که نشان دهنده فلسفه وجودی کسب و کارتان باشد. اگر می‌خواهید یک بیزینس بین المللی داشته باشید قبل از ثبت نام و دامنه، معنای نام انتخابی در فرهنگ‌های مختلف را به دقت بررسی کنید. گاهی از اوقات نامی که انتخاب می‌کنیم در فرهنگ‌های مختلف معنای خوب و با ارزشی ندارد.

بعد از اینکه اسم کسب و کارتان را انتخاب کردید باید یک دامنه بر اساس این نام ثبت کنید. ثبت دامنه کار چندان سختی نیست. تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب یک سرویس ارائه دهنده هاست در ایران و سفارش دامنه است.

بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب وکار آنلاین را تامین کنید

شما نمی‌توانید بدون بودجه بیزینس خود را راه اندازی کنید. حتی اگر بخواهید دانش خود را به صورت خدمت بفروشید باز هم برای راه اندازی سایت، تولید محتوا، سئو و تبلیغات نیاز به بودجه خواهید داشت. از خودتان بپرسید برای اینکه بتوانم یکسال بر روی این بیزینس کار کمک به چه بودجه‌ای نیاز دارم؟ چطور می‌توانم این بودجه را تامین کنم؟ اگر یکسال بخواهم روی این بیزینس کار کنم به چه مقدار زمان و انرژی نیاز دارم؟

وب سایت خود را راه اندازی کنید

خوب تا به اینجای کار نصف مسیر را با موفقیت طی کردیم. اما حالا باید به سراغ کارهای عملی برویم و ببینیم چطور می‌توانیم ایده‌هایمان را به شکل آنلاین در آوریم. برای فعالیت در دنیای آنلاین پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی استفاده کنید، وب سایت داشته باشید یا در مارکت پلیس‌هایی مثل ترب و دیجی کالا فعالیت کنید.

راه اندازی وب سایت

با اینحال توصیه می‌کنم حتماً یک وب سایت برای خودتان داشته باشید. وب سایت دارایی خود شماست و هیچ کس نمی‌تواند آن را از شما بگیرد. بهترین و ساده‌ترین راه برای راه‌اندازی وب سایت استفاده از سیستم های مدیریت محتوا همچون وردپرس است.

اگر بودجه کافی در اختیار دارید می‌توانید یک قالب کاملاً سفارشی سازی شده برای خودتان طراحی کنید. اینکار مزایای زیادی دارد. با اینحال بیشتر بیزینس‌های کوچک در شروع کار بودجه زیادی در اختیار ندارند. به همین دلیل می‌توان از قالب‌های آماده ای که هزینه چندانی هم ندارند استفاده کرد.

بعد از خرید قالب، می‌توانید آن را بر روی هاست خود آپلود کنید و شروع به راه‌اندازی کسب و کارتان در فضای آنلاین نمایید. از همان ابتدا درباره ساختار وب سایت خوب فکر کنید و اگر لازم بود از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

محصولات را بر روی سایت بارگذاری کنید

در این مرحله شما باید محصولات خود را بر روی وب سایت قرار دهید و درباره آن‌ها با مخاطبان خود صحبت کنید. فرض کنید که شما در حال فروش لوازم آرایشی هستید. برای اینکه بتوانید مشتری را به صورت آنلاین از گوگل و سایر موتورهای جستجو به سمت خود جذب کنید باید سایتی با ساختار مناسب داشته باشید. دسته بندی‌های روی سایت را درست و اصولی طراحی کنید و محصولات را بر اساس طبقه بندی‌های مختلف بر روی سایت بارگذاری نمایید.

بارگذاری محصولات بر روی سایت

در این مرحله باید تصویر و توضیحات کافی درباره محصول خود داشته باشید. برای نوشتن توضیحات محصول از خودتان بپرسید چرا مشتری باید این محصول را از من بخرد؟ چرا مشتری باید این کرم پودر را از من بخرد؟ مزایای این کرم پودر برای مشتری من چیست؟ چه ویژگی‌هایی در این کرم پودر وجود دارد که آن را از سایر محصولات متمایز می‌کند؟ این کرم پودر چه دردی را از مشتری دوا می‌کند؟

برنامه بازاریابی برای خود ایجاد کنید

حالا که سایت خود را راه‌اندازی کردیم نوبت به نوشتن برنامه بازاریابی می‌رسد. شما باید بتوانید مشتری را از مسیرهای مختلف به سمت کسب و کار آنلاین خود جذب کنید و او را در قیف فروش به سمت پایین هدایت نمایید. هدف ما این است که اولین مشتری را جذب کنید و او را به اولین خرید ترغیب نماییم. در این شرایط باید 4 مرحله را مدنظر داشته باشیم:

  • آگاهی(Awareness): آگاهی زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری احتمالی برای اولین بار با شما، محصولات و خدمات‌تان آشنا می‌شود و تعامل می‌کند.  این موضوع معمولا بعد از اینکه مشتریان در فضای آنلاین به دنبال راه حل مشکلات‌شان می‌گردند رخ می‌دهد. مشتری ما مشکلی دارد، در گوگل مشکل خود را می‌نویسد و در نهایت بر اساس کیوردی که به کار برده است به سایت ما می‌رسد. این همان آگاهی است که درباره‌اش صحبت می‌کنیم.
  • تمایل: در این مرحله مشتری می‌خواهد مطمئن شود که ما در حوزه خودمان متخصص هستیم و می‌توانیم دردش را دوا کنیم. آن‌ها ممکن است به این نتیجه برسند که شما یک راه حل عالی برای مشکل‌شان هستید و به دنبال اطلاعاتی برای تایید این فکر می‌گردند. در این مرحله مشتری ممکن است به شرکت و محصولات‌مان علاقه نشان دهد اما هنوز خریدی اتفاق نیافتاده است.
  • تصمیم گیری: خوب مشتری به ما علاقه نشان داد و ما هم تلاش کردید اعتبار و هویت خودمان را به او نشان دهیم. برای اینکه بتوانیم بیشتر از قبل نظرش را جلب کنیم و اعتمادسازی کنیم باید به او نشان دهیم که چه اطلاعاتی داریم و چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. اینکار معمولا به طرق مختلفی انجام می‌شود اما بهترین گزینه استفاده از فرآیند تولید محتواست.
  • اقدام: در این مرحله از قیف، مشتری تصمیم خود را گرفته و محصول یا خدمت‌تان را خریداری کرده است.

استراتژی بازاریابی دیجیتال برای حرکت دادن مشتری از بالای قیف به پایین قیف می‌تواند بسیار موثر باشد. این استراتژی شامل کانال‌ها و انواع مختلفی از محتواست که تلاش می‌کند نظر مشتری احتمالی را به ما جذب کند، او را به تعامل وا دارد و در نهایت به سمت خرید سوق دهد. یکی از بحث‌های جذابی که در دنیای بازاریابی آنلاین وجود دارد بازاریابی درونگراست. در بازاریابی درونگرا می‌توانیم از استراتژی‌های متنوعی مثل بازاریابی از طریق ویدئو، وبلاگ نویسی، سئو، تبلیغات پولی، تولید محتوا، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم تا مشتری را یک گام به خرید نزدیک‌تر نماییم.

چطور برای کسب و کار آنلاین خود مشتری به دست بیاوریم؟

جذب مشتری برای کسب و کار آنلاین

خوب ما مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین را با هم مرور کردیم. اما مشکل اینجاست که مشتری ما را نمی‌شناسد، هنوز به اندازه کافی دوست‌مان ندارد و نمی‌تواند به ما اعتماد کند. پس برای جذب مشتری برای کسب و کار آنلاین خود چه باید بکنیم؟ چطور این بیزینس را بازاریابی کنیم؟ بیایید چند روش ساده اما موثر را با هم مرور کنیم.

بازاریابی ایمیلی را جدی بگیرید

با اینکه خیلی‌ها معتقدند بازاریابی ایمیلی دیگر از مد افتاده یا کارایی سابق را ندارد اما من چنین باوری ندارم. هنوز هم می‌توان از این شیوه بازاریابی برای جذب مشتری استفاده کرد.

برای اینکه بتوانید از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید باید آدرس ایمیل کاربران‌تان را بگیرید. برای اینکار نیاز به آهنربای سرنخ دارید که در آن یک هدیه رایگان اما ارزشمند در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید و سپس آدرس ایمیلی‌شان را می‌گیرید. حالا باید در بازه‌های زمانی مناسب، محتواهای جذابی که برای مشتریان هدف‌تان مفید هستند را از طریق ایمیل ارسال کنید.

بازاریابی ویدئویی را هم امتحان کنید

اگر عاشق ضبط ویدئو هستید یا جلوی دوربین با اعتماد به نفس کافی صحبت می‌کنید استفاده از بازاریابی ویدئویی بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. ببینید مشتریان هدف شما چه مشکلی دارند، چه نیازهایی دارند و با چه موانعی دست و پنجه نرم می‌کنند. حالا در یک ویدئوی جذاب و کاربردی پاسخ سوال‌هایشان را بدهید.

از قدرت رسانه‌های اجتماعی غافل نشوید

رسانه‌های اجتماعی بهترین بستر برای معرفی کسب و کار شما هستند. شبکه‌هایی مثل اینستاگرام می‌توانند در معرفی شما به مشتریان هدف عالی عمل کنند. اگر هنوز در این رسانه‌ها اکانتی ندارید همین امروز دست به کار شوید و فعالیت خود را آغاز کنید.

با اینفلوئنسرها در ارتباط باشید

همانطور که می‌دانید اینفلوئنسرها افرادی تاثیر گذار هستند که می‌توانند نظر مشتریان شما را تغییر دهند. اگر در ابتدای مسیر بیزینسی خود هستید با اینفلوئنسرهایی که مخاطبین مشترکی با شما دارند و بسیار تاثیرگذار و محبوب هستند همکاری کنید. یک تبلیغ کوتاه یا یک معرفی چند دقیقه‌ای می‌تواند نظر مشتریان را به سمت شما جلب کند.

بازاریابی محتوایی را دست کم نگیرید

بازاریابی محتوایی از جمله روش‌های مقرون به صرفه‌ای است که به کمک آن می‌توانید مخاطبین هدف‌تان را با محتواهای کاربردی بمباران کنید و ارزش‌های فراوانی به آن‌ها بدهید. آنقدر در ارائه اطلاعات ارزشمند بخشنده باشید که نتوانند شما را نادیده بگیرند. نوشتن پست وبلاگی، تولید ویدئو یا پادکست، نوشتن کتاب الکترونیکی می‌تواند تخصص شما را نشان دهد و بخشنده بودن‌تان را به رخ دیگران بکشد. اگر با این نوع بازاریابی آشنا نیستید دوره بازاریابی محتوایی که به صورت رایگان منتشر شده است را ببینید.

سخن نهایی

راه اندازی کسب وکار آنلاین از جمله تصمیم‌های سخت اما شیرینی است که می‌تواند مسیر بیزینس شما را تغییر دهد. در این مقاله سعی کردم یک مسیر کوتاه را در اختیار شما بگذارم که به کمک آن بتوانید کسب و کار خود را در دنیای آنلاین راه اندازی کنید، محصولات‌تان را بفروشید و در نهایت به درآمدی که آرزویش را داشتید برسید.

دیدگاهتان را بنویسید