چطور 100 مشتری اول را به دست آوریم؟ روش‌هایی که به شما نمی‌گویند

اگر شما هم تازه کسب و کارتان را راه انداخته‌اید حتماً اولین و مهم‌ترین دغدغه‌ای که دارید جذب مشتری است. می‌دانم به چه چیزهایی فکر می‌کنید. شما با خودتان می‌گویید:« من که تخصصی ندارم خیلی‌ها از من بهتر هستند. من که هنوز کاری انجام نداده‌ام چرا باید مشتری به سراغ من بیاید؟ چطور می توانم مشتری‌‌ها را به سمت خودم بکشم؟ فلانی را ببین قیمت محصولاتش 10 برابر قیمت من است. پس چرا او مشتری دارد اما من نه؟»

همه این‌ سوالات‌ و شاید ده‌ها سوال دیگر در آغاز راه اندازی بیزینس به ذهن شما خطور می‌کند. می‌دانم راه‌اندازی و شروع کسب و کار از صفر کار چندان راحتی نیست. شما مجبور هستید کارهای زیادی انجام دهید. یک بیزینس هم بدون مشتری رشد نمی‌کند. شما برای پرداخت قبض‌ها و بدهی‌هایتان هم که شده باید مشتریان اول بیزینس خود را به دست آورید. اگر شما هم این دغدغه‌ها را دارید در این مقاله با من همراه شوید. در انتهای این مقاله دانش خوبی درباره اینکه چطور 100 مشتری اول را به دست آوریم پیدا خواهید کرد.

نکاتی که قبل از شروع باید بدانید

خوب قبل از اینکه به سراغ بحث اصلی خود برویم باید چند مورد را با هم بررسی کنیم. اگر مواردی که در ادامه می گویم را مدنظر نداشته باشید یا مشتری به سمت کسب و کار خود جذب نمی کنید یا مخاطبان هدف نادرستی را جذب می کنید. آماده هستید این ها را بررسی کنیم؟

مشتریان من چه کسانی هستند؟

چند وقت پیش با یکی از بیزینس‌هایی که تازه کارش را شروع کرده بود مشاوره داشتم. صاحب بیزینس مدرس فن بیان بود و می‌خواست محصولاتش را که شامل بسته‌های آموزشی فن بیان و مشاوره در این زمینه بود به فروش برساند. او هر کاری که فکر می‌کرد به رشد کسب وکارش کمک می‌کند را انجام داده بود.

پرسونای خریدار

یک سایت زیبا طراحی کرده بود، پیجش را در اینستاگرام فعال کرده بود و ار طریق پلتفرم‌های دیگری مثل لینکدین هم به فعالیت می‌پرداخت. با اینحال بعد از 4 ماه هنوز مشتری کسب نکرده بود. زمانی که پیش من آمد سراسیمه بود و می‌خواست هر چه زودتر بیزینس‌اش به درآمدزایی برسد.

وقتی با او صحبت کردم متوجه شدم درک درستی از مشتریان خود ندارد. او حتی نمی‌دانست به چه کسانی خدمت می‌کند و این افراد چه دغدغه‌هایی دارند. اولین کاری که با هم انجام دادیم بررسی مشتریان او بود.

مشتریان او افرادی بودند که می‌خواستند سخنرانی کنند، تدریس کنند یا جلوی جمع صحبت کنند. طیف وسیعی از افراد بودند که به چنین قابلیتی نیاز داشتند. مدرسان، مشاوران، کوچ‌ها، منتورها، فروشندگان، کودکان و نوجوانان و حتی بلاگرهایی که می‌خواستند خودشان را از سایر افراد متمایز کنند.

از او خواستم مشتریان خودش را بخش بندی کند و بخشی را برای خدمت رسانی انتخاب نماید که سودآوری خوبی دارند و حاضر هستند بابت خدمات فن بیان هزینه کنند. او علاقه شدیدی به حوزه بلاگری داشت. به همین خاطر تصمیم گرفت یک بسته اختصاصی برای این افراد تهیه کند و در آن روش‌های ساده اما کاربردی بهبود فن بیان و صحبت جلوی دوربین را آموزش دهد.

پیشنهاد خواندنی: سوالاتی که ساخت پرسونا مشتری را راحت‌تر می‌کنند

مشتریان من کجا قایم شده‌اند؟

از آنجایی که مخاطب هدف این مشتری بلاگرها بود، تصمیم گرفتیم از اینستاگرام برای جذب مشتری استفاده کنیم. بعد از اینکه بسته آموزشی 8 ساعته تهیه شد، روند تشنه سازی، ارزش آفرینی و ارائه مطالب مفید برای مخاطبان هدف در پیج اینستاگرام شروع شد. سعی کردیم به کمک تبلیغات درست و هدفمند، مخاطبان هدف درستی را به سمت پیج هدایت کنیم و سپس برایشان ارزش آفرینی کنیم. به مدت دو هفته فقط درباره ارزش فن بیان، اهمیت فن بیان و دردهایی که با آموزش فن بیان برطرف می شود صحبت کردیم. بعد از سه هفته مخاطبین ما تشنه دریافت آموزش فن بیان برای بلاگرها بودند. پس با یک کمپین تبلیغاتی کار را ادامه دادیم و از محصول جدید رونمایی کردیم.

پیشنهاد خواندنی: چرا مشتری ندارم؟

متوجه روند ماجرا شدید؟

زمانی که تصمیم می‌گیرید 100 مشتری اول خود را به دست بیاورید باید سه سوال مهم از خودتان بپرسید:

  • من چه مهارت و تخصصی دارم که افراد حاضرند بابت آن پول پرداخت کنند؟
  • مشتریان هدف من چه کسانی هستند؟
  • کجا می‌توانم این مشتریان را پیدا کنم؟

شما اول باید خودتان را به عنوان فردی متخصص معرفی کنید تا افراد شما را بشناسند، دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند. مخاطبین هدف شما از حضورتان آگاه نیستند. پس باید درباره تخصص خود تصمیم‌گیری کنید و سپس وارد دنیای واقعی شوید تا آن‌ها را از حضور خود آگاه سازید. بیایید این کار را به صورت مرحله به مرحله با هم انجام دهیم.

چطور 100 مشتری اول را بگیریم؟ مراحل ساده شده اما عملی

چطور 100 مشتری اول را به دست آوریم؟

در این بخش می‌خواهم از چارچوبی که بیشتر بیزینس‌ها برای جذب مشتریان اول خود استفاده می‌کنند صحبت کنم. پس با دقت همه مراحل را بخوانید و آن‌ها را بر اساس بیزینس خود شخصی سازی نمایید. از آنجایی که دوست دارم این مقاله را با مثال آموزش دهم پس یک بیزینس دیگر را به عنوان مثال در نظر می‌گیریم و بر روی آن کار می‌کنیم. بیزینس فرضی ما در حوزه فروش لوازم آرایشی فعال است. این بیزینس تازه کار خود را شروع کرده است و می‌خواهد مشتریان اولش را جذب کند. من فرض را بر این می‌گذارم که این بیزینس مشتریان خود را می‌شناسد و از تخصص خود کاملا مطمئن است.

چطور 100 مشتری اول را به دست آوریم، مرحله اول:  ارائه محصول یا خدمت به دوستان و آشنایان

برای اینکه سودآوری بیزینس خود را بسنجید و ایرادات محصول یا خدمت خود را بشناسید بهتر است از حلقه ارتباطی داخلی خود کار را شروع کنید. منظورم از حلقه ارتباطی داخلی چیست؟ افرادی که در حال حاضر شما را می‌شناسد و به شما اعتماد دارند. یک برگه کاغذ بردارید و از خودتان بپرسید من به چه کسی در خانواده، دوستان، آشنایان می‌توانم این محصول را بفروشم؟ لیست افراد را به طور دقیق بنویسید.

حالا به آن‌ها زنگ بزنید و بگویید که لوازم آرایشی با کیفیتی دارید و می‌خواهید آن‌ها را به بازار عرضه کنید. توضیح دهید که تازه کارتان را شروع کرده‌اید و حاضر هستید تخفیف خوبی به دوستان و اشنایان‌تان بدهید. در این مکالمه‌ها متوجه نیازها و خواسته‌های مشتریان هدف خود خواهید شد. آن‌ها ممکن است به یک محصول بیشتر علاقه نشان دهند و از کیفیت برخی از محصولات ناراضی باشند. همه این نکات را یادداشت کنید.

بعد از یک ماه شما مشتریانی دارید که محصولات‌تان را امتحان کرده‌اند و نظرشان را با شما به اشتراک گذاشته‌اند. آیا این افراد مشتری دیگری به شما ارجاع داده‌اند؟ محصول شما را به سایر دوستان و آشنایان‌تان معرفی کرده اند؟ اگر کیفیت محصول و مشاوره‌های شما خوب باشد به طور حتم از همین مرحله بیش از 30 مشتری جدید می‌گیرید.

چطور 100 مشتری اول را به دست آوریم، مرحله دوم: حضور خود را به صورت آنلاین اعلام کنید

خوب حالا نوبت به حضور در فضای آنلاین رسیده است. مشتریان هدف یک بیزینس فعال در حوزه لوازم آرایشی چه کسی است؟ او کجا قایم شده است؟ به چه محتواهایی علاقه دارد؟ چه پیج‌هایی را دنبال می‌کند؟

این‌ها چند نمونه از سوالاتی هستند که باید در این مرحله به آن‌ها پاسخ دهیم. مشتریان لوازم آرایشی معمولا خانم‌های جوان 18 تا 40 ساله هستند که دوست دارند پوست صورت‌شان شفاف و زیبا دیده شود، حس خوبی از مصرف این محصولات بگیرند و در نهایت تحسین اطرافیان را به دست آورد.

خانم‌ها عاشق زیباتر دیده شدن هستند و دوست دارند از محصولات آرایشی استفاده کنند که به پوست‌شان شادابی، درخشندگی و زیبایی خاصی ببخشد و در عین حال کیفیت خوبی داشته باشد. این افراد به دنبال حس دوست داشته شدن هستند و می‌خواهند حس زیبایی و تحسین چهره زیبایشان را از دیگران بگیرند. دغدغه آن‌ها این است که چطور چهره جذابی داشته باشند و خاص به نظر برسند.

این افراد ممکن است شاغل باشند پس نمی‌توانند از محصولات سنگین بر روی پوست خود استفاده کنند. علاوه بر این ممکن است زمان زیادی برای آرایش نداشته باشند و دنبال پک‌های کاربردی هستند که در کمترین زمان ممکن صورت‌شان را زیباتر کند.

آن‌ها پیج‌های اینستاگرامی را دنبال می‌کنند که مربوط به اشپزی، خانه‌داری، آرایشی و ترفندهاست. در کنار این پیج‌ها ممکن است عاشق پیج‌های سرگرمی، توسعه فردی و پیشرفت در زندگی هم باشند.

حالا ما یک دید کلی نسبت به مشتری خود به دست اوردیم. فقط توجه داشته باشید که همه این موارد فرضی هستند و بر اساس تحقیقات بازار و مشتری باید صحت شان را تایید کنیم( من فقط مثال می‌زنم تا موضوع را بهتر متوجه شویم).

مرحله سوم: فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی شروع کنید

شاید در حال حاضر بهترین شبکه اجتماعی که مخاطب هدف ما در آن فعالیت دارد اینستاگرام باشد. پس یک پیج اینستاگرام می‌زنیم و تولید محتوای خود را آغاز می‌کنیم. یکی از مشکلاتی که بیشتر صاحبان کسب‌وکارها دارند این است که نمی‌دانند چه محتواهایی باید در پیج خود قرار دهند. برای اینکه بدانید چه محتواهایی به درد مخاطب هدف تان می‌خورد بهتر است در ابتدا رقبایی که در حوزه کاری تان هستند را رصد کنید. چه کسانی پیج فروش لوازم آرایشی دارند؟ کدام یک از محتواهایشان وایرال شده و لایک بیشتری گرفته است؟ مخاطبان کدام پیج تعامل بیشتری دارند؟ این افراد چه استوری‌هایی در طول روز می‌گذارند؟

حضور در شبکه های اجتماعی

روش دومی که به شما کمک می‌کند محتوای عالی تولید کنید سوال پرسیدن از خود مشتریان است. ببینید مشتریان شما چه سوالاتی در حوزه لوازم آرایشی دارند. دغدغه‌ها و نیازهایشان را شناسایی کنید و سپس به برطرف کردن این نیازها بپردازید. همانطور که قبلا هم گفتم خانم‌ها از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند تا حس بهتری داشته باشند، اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، افراد را به سمت خود جذب کنند و خاص دیده شوند.

حالا به عنوان مثال یک پست می‌سازیم و در آن از میکاپ‌هایی استفاده می‌کنیم که برای یک موقعیت خاص مثلا جلسه نامزدی مناسب است. یا میکاپ‌های رسمی را معرفی می‌کنیم که برای جلسات رسمی و قرارهای کاری مناسب است تا اتیکت حضور در این جلسات را رعایت کرده باشیم. در کنار این آموزش‌ها از محصولات فروشگاه خود استفاده می‌کنیم تا به صورت پنهان به مشتریان خود بگوییم که محصولات ما شما را خاص تر و جذاب تر نشان می‌دهد.

بیایید چند نمونه پست و استوری اینستاگرام که می‌تواند برای پیج لوازم آرایشی مفید باشد را با هم بررسی کنیم:

  • با این میکاپ زیباتر و جوان‌تر دیده می‌شوید( حس جوانی و سرزندگی؛ معرفی محصولات مناسب هر پوست)
  • مثل سلنا گومز میکاپ کنید و خاص دیده شوید
  • 5 روش آرایش چشم برای محیط‌های رسمی
  • ویدئوهای بعد و قبل از آرایش و نشان دادن تغییر در چهره افراد( ایجاد حس زیبایی و خاص بودن در ذهن مخاطب)
  • اگر اینطور کرم پودر بزنید روی صورت‌تان می‌ماسد
  • بزرگ‌ترین چالش شما در میکاپ چیه؟( مخصوص استوری و ایجاد تعامل)

مرحله چهارم: قبیله خود را بسازید

در این مرحله باید شروع به قبیله سازی کنید. شما نیاز به دیده شدن و شناخته شدن دارید. پس باید شبکه خود را گسترش دهید و به افرادی که مخاطب هدف تان هستند برسید. به نظر شما بهترین راه برای رسیدن به مشتریان هدف یک پیج لوازم آرایشی چیست؟ روش‌های زیاد و البته متنوعی وجود دارد اما یکی از ساده‌ترین روش‌ها کمک گرفتن از اعتبار اینفلوئنسرهاست. اینفلوئنسرها افرادی تاثیرگذار هستند که اعتبار زیادی بین مخاطبان خود دارند.

برای شروع کار بهتر است میکرواینفلوئنسرها یا افرادی که تعداد فالوورهایشان کمتر از 100 هزار نفر است را شناسایی کنید. مخاطبین هدف این افراد باید تا حد زیادی مشابه مخاطبین هدف شما باشد. حالا با صاحب این پیج تماس بگیرید و برایش محصول رایگان ارسال کنید یا از او بخواهید تبلیغ شما را در پیجش قرار دهد.

شما می‌توانید از اینفلوئنسرهای حوزه آرایش برای اینکار کمک بگیرید. محصولات خود را به صورت رایگان برایشان ارسال کنید. از آن‌ها خواهش کنید این محصولات را تست کنند و اگر از کیفیت‌شان راضی بودند پیج‌تان را معرفی نمایند.

با این روش‌ها فالوورهای هدف وارد صفحه شما می‌شوند و قبیله ای که مدنظرتان است شکل می‌گیرد. حالا هنر شماست که چطور از این قبیله مراقبت کنید و چه ارزش‌هایی برایشان بیافرینید.

مرحله ششم: اگر فروشگاه فیزیکی دارید با برندهای دیگر همکاری کنید

اگر فروشگاه فیزیکی دارید می‌توانید از این موقعیت استفاده کنید و از مشتریان سایر مشاغل بهره ببرید. فکر کنید ببینید مشتریان شما که معمولا خانم‌ها هستند به چه مکان‌ها، فروشگاه‌ها یا برندهایی سر می‌زنند؟ از چه خدمات دیگری بهره می‌گیرند؟

یکی از مکان‌های پرطرفدار باشگاه‌های ورزشی و دیگری سالن‌های زیبایی است. ببینید می‌توانید با صاحبین این برندها مذاکره کنید و یک همکاری برد برد داشته باشید؟

مرحله هفتم: دارایی‌هایتان را در مکان امنی جمع کنید

چه فروشگاه فیزیکی داشته باشید و چه پیج اینستاگرامی، باید دارایی‌های خود را که همان مشتریان وفادارتان هستند در مکانی امن گرد هم آورید. منظورم از مکان امن چیست؟ مکان امن آن پلتفرمی است که متعلق به شماست و با تصمیم هیچ فردی از بین نمی‌رود. پیج اینستای شما ممکن است از بین برود یا بسته شود. شبکه‌های اجتماعی برای شروع و برقراری ارتباط عالی هستند اما باید ترافیک‌شان به سمت یک مکان امن که متعلق به خود شماست هدایت شود.

راه اندازی وب سایت و جذب مشتری

آن مکان امن کجاست؟ وب سایت. بهتر است از همین الان یک وب سایت طراحی کنید و در آن به تولید محتوا و خلق ارزش بپردازید. دغدغه‌ها و نیازهای مخاطبان را پاسخ دهید و محصولات‌تان را معرفی کنید. افراد را در پیج خود تشویق کنید خریدهایشان را از طریق سایت انجام دهند. به افرادی که اینکار را انجام می‌دهند تخفیف بدهید. قبیله خود را در یک مکان امن بر پا کنید تا هیچ کس نتواند به آن آسیبی وارد کند. سپس اطلاعات مشتریان را در یک فایل اکسل یا CRM وارد کنید تا در فازهای بعدی بتوانیم از آن‌ها برای بازاریابی ارجاعی مان استفاده کنیم.

سخن نهایی

در این مقاله به این سوال که چطور 100 مشتری اول را به دست آوریم پاسخ دادم. این روش‌ها تایید شده و کاربردی هستند و در کمترین زمان ممکن شما را به مشتری نزدیک می‌کنند. البته به شرطی که همه مراحل را درست انجام دهید. هر کدام از این مراحل نیازمند بررسی دقیق و کامل است تا شما را به هدف‌تان نزدیک کند. اگر نیاز به مشاوره در این زمینه داشتید می‌توانید از طریق بخش ارتباط با من در تماس باشید و سوالات خود را بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید