چطور ایده کسب و کار پولساز پیدا کنیم؟
فرض کنید میخواهید یک کسب وکار پولساز و سودآور راهاندازی کنید و با آن به افراد کمک کنید مشکلاتشان را حل کنند. حالا شروع به ایده یابی میکنید و گاهی از اوقات کسب وکارتان را بر اساس فرضیههایی که خودتان دارید راه میاندازید. با اینحال واقعیت این است که پیدا کردن ایده کسب وکار میتواند کمی سردرگم کننده باشد به خصوص اگر با اصول اینکار آشنا نباشید. از آنجا که هیچ کس دوست ندارد بودجهاش را صرف راه اندازی بیزینس شکست خورده کند پیدا کردن ایدههای ناب برای چنین کاری میتواند بسیار ارزشمند باشد. در این مقاله میخواهم چند مورد از روشهای تایید شده برای ایده یابی در راه اندازی کسب و کار را با شما به اشتراک بگذارم. پس تا انتهای این مقاله همراه من باشید.
برای پیدا کردن ایده کسب وکار، مشکلات مردم را بررسی کنید
یکی از مهمترین و ارزشمندترین ابزارهایی که برای راه اندازی کسب وکار در اختیار دارید مشکلات مردم است. میدانم که این حرف کمی کلیشهای به نظر میرسد اما شما میتوانید با کمی تیزحسی به ایدههای جذابی دست پیدا کنید.
کافیست یک دفترچه یادداشت برای خود بخرید و آن را در جیب یا کیفتان قرار دهید. از امروز به هر جایی که رفتید و با هر کسی که صحبت کردید مثل یک کارآگاه رفتار کنید. بیشتر کارآفرینان موفق دنیا همین کار را انجام میدهند. ببینید مردم در زندگی خود با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند؟ با افرادی که در تاکسی یا اتوبوس نشستهاند صحبت کنید یا به حرفهایی که به هم میزنند خوب گوش کنید.
بعد از چند وقت متوجه میشوید که افراد مشکلات و دغدغههای حل نشده زیادی دارند که میخواهند از شرشان خلاص شوند.
اگر در کوچه و بازار به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا نکردید نگران نباشید. برای پیدا کردن ایده کسب و کار می توانید به دنیای آنلاین هم اعتماد کنید. به سراغ انجمنها، کانالهای تلگرامی، پیجهای اینستاگرامی و وب سایتهای رقبا بروید و ببینید افراد درباره چه چیزی صحبت میکنند.
بعد از انجام دو مرحله بالا می توانید یک نظرسنجی جذاب هم طراحی کنید و آن را در اختیار مردم قرار دهید. از آن ها بپرسید چه مشکلی دارند که میخواهند حلش کنند؟ برای اینکار بهتر است یک حوزه خاص را مدنظر داشته باشید و بر اساس آن نظرسنجی خود را طراحی کنید.
مثلا حوزه یادگیری زبان انگلیسی را در نظر بگیرید. برای اینکه بتوانید کسب وکارپولسازی حول و حوش این حوزه بسازید باید کارهای زیر را انجام دهید:
- از دوستان و آشنایان خود بپرسید چه مشکلی مانع از یادگیری زبان میشود؟
- یک نظرسنجی طراحی کنید و در آن سوالات مختلفی را بپرسید که نشان دهنده عمق و علت اصلی مشکلاتشان باشد. چرا تا به حال زبان انگلیسی یاد نگرفتهاند؟ اگر زبان یاد نگیرند چه اتفاقی برایشان رخ میدهد؟ با چه ابزارهایی کار کردهاند؟ چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارند؟
- علاوه بر این میتوانید به سراغ وب سایت ، پیج یا کانال رقبای خود بروید و ببینید مشکل اصلی افراد در یادگیری زبان انگلیسی چیست.
حالا شما منبع عظیمی از اطلاعات را دارید که کمکتان میکند یک بیزینس بادوام طراحی و راه اندازی کنید. به خاطر داشته باشید که کسب وکار شما باید مشکلی را از مردم حل کند و دردی را کاهش دهد. اگر این دردها و مشکلات را با تحقیق بازار پیدا کنید کسب و کار موفقتری خواهید داشت.
رایگان شرکت کنید: دوره تحقیق بازار با رویکرد شناخت مخاطب هدف
از مهارتهای خودتان استفاده کنید
یکی دیگر از روشهای پیدا کردن ایده کسب وکار این است که به سبد مهارتی خودتان نگاهی بیندازید. همین حالا یک کاغذ و خودکار بردارید و در آن 5 مورد از مهارتهایی که در طول سالهای اخیر کسب کردهاید را بنویسید. میدانم که الان یک سری فکر در سرتان پیدا شده است.
- من که مهارتی ندارم!
- من هیچ چی بلد نیستم
- من نمیتونم کاری رو درست انجام بدم
- بین این همه آدم متخصص کی به حرف من گوش میکنه!
بهترین کار این است که به این فکرها توجه کنید، آنها را ببینید و از کنارشان رد شوید. حالا با اعتماد به نفس تمام، فهرستی که گفتم را بنویسید. مطمئن باشید که شما بیش از 5 مورد مهارت در زندگی تان کسب کردهاید. به عنوان مثال:
- خوب نقاشی میکنید
- خوب مینویسید
- متن فروش خوبی مینویسید
- میتوانید خوب حرف بزنید
- معلم خوبی هستید
- خوشنویسی تان عالی است
- میتوانید افراد را متقاعد کنید و رهبر باشید
- میتوانید فرش ببافید
- میتوانید برای اینستاگرام طرحهای جذاب طراحی کنید.
- عکاس عالی هستید.
- مربی خوبی در زمینه ورزش هستید.
- زبان انگلیسیتان عالی است.
حالا باید ببینید کدام یک از این مهارتها بازار کار خوبی دارند. برای سنجش خوب و بادوام بودن یک بازار بهتر است فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:
- افراد حاضرند بابت خدمات شما پول خوبی پرداخت کنند؟
- این بازار در حال رشد است؟
- شما میتوانید به راحتی به مخاطبین این بازار دسترسی پیدا کنید؟
- این بازار به اندازه کافی بزرگ است که بتواند سود خوبی برایتان به همراه داشته باشد؟
- خودتان به این بازار علاقه دارید؟
آگهیهای استخدام را برای یافتن ایده کسب و کار بررسی کنید
یکی از روشهای عالی برای پیدا کردن ایده ناب کسب و کار بررسی آگهی استخدامی در حوزهای است که دوست دارید. فرض کنید شما عاشق برنامهنویسی هستید و میخواهید یک بیزینس جذاب حول و حوش این این علاقه خود راه اندازی کنید.
علاوه بر روشهایی که در ابتدا گفتیم میتوانید آگهی های استخدامی داخل و خارج از کشور را بررسی کنید. ببینید شرکتها حاضرند بابت چه خدماتی به افراد پول بدهند. حالا میتوانید یک بیزینس عالی در این باره راه اندازی کنید.
از ترندهای روز دنیا برای ساخت یک بیزینس استفاده کنید
هر چند این روش خطرات خاص خود را دارد اما میتواند در پیدا کردن ایده کمکتان کند. اگر ایدهای برای راه اندازی کسب وکار خود ندارید میتوانید سری به رسانههای اجتماعی و وب سایتهای خارجی بزنید. ببینید چه چیزی در صنعت مدنظر شما ترند شده است که میتوانید از آن برای ساخت یک بیزینس استفاده کنید؟
مثلا هوش مصنوعی را در نظر بگیرید. در حال حاضر افراد زیادی هستند که از ترند هوش مصنوعی برای راه اندازی بیزینس و ساخت ابزارهای مختلف استفاده میکنند. حتی در ایران هم افراد به سمت این ترند رفتهاند و به خوبی از آن بهرهمند شدهاند.
به جای اینکه از فناوریهای جدید فرار کنید میتوانید آنها را در آغوش بکشید و از فرصتهای پیش آمده به نفع خود استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که لازم نیست متخصص هوش مصنوعی باشید.
شما ایده را پرورش میدهید و ساخت ابزارها و پلتفرمهای مرتبط را با یک برنامهنویس پیش میبرید.
از علایق خود هم کمک بگیرید
علایق و سرگرمیهای خودتان را دست کم نگیرید. گاهی از اوقات ما عاشق یک موضوع هستیم و حاضریم کل عمرمان را پای آن موضوع صرف کنیم. پس چرا از چنین شرایطی به نفع خود استفاده نمیکنیم و یک کسب و کار عالی راه نمیاندازیم؟
اشتیاق و علاقه شما میتواند منبع عالی برای راهاندازی کسب وکار باشد. چه عاشق آشپزی باشید یا باغبانی، میتوانید سرگرمیهایتان را به کسب وکار تبدیل کنید.
فقط باید یاد بگیرید از مهارتهای خود چطور باید پول در بیاورید. از گامهای کوچک شروع کنید تا ترس از شکست نداشته باشید و سپس با بزرگ کردن پایگاه مخاطبان خود میتوانید یک کسب وکار موفق داشته باشید.
22 روش بی نظیر برای پیدا کردن ایده کسب وکار
- از علایق شخصی خود کمک بگیرید
- مشکل رایجی که بین مخاطبان هدفتان وجود دارد را حل کنید.
- یک محصول یا خدمت جدید ابداع کنید.
- محصول یا خدمات فعلی را بهبود ببخشید.
- از ترندهای روز دنیا غافل نشوید.
- به یک دموگرافیک یا ناحیه خاص جغرافیایی خدمت رسانی کنید.
- خدمتی را طراحی کنید که در زمان افراد صرفه جویی کند و فرایندهای موجود را بهبود ببخشد.
- از مهارت و تخصص خود استفاده کنید.
- از صنایع دیگر که مرتبط با صنعت شما نیستند ایده بگیرید.
- برای یک نیاز خاص اپلیکیشن موبایلی طراحی کنید.
- محصول سفارشی سازی شده یا شخصی سازی شده ارائه کنید.
- سایر کسب وکارهای موفق دنیا را تجزیه و تحلیل کنید و از آنها الگو بردارید.
- خدمات آموزشی در حوزه کاری خود ارائه دهید.
- یک رویداد خاص طراحی کنید.
- برای مشکلات و دردهای مشتریان خود یک راه حل جدید ارائه کنید.
- خدمتی ارائه کنید که ارتباطات اجتماعی را بهبود ببخشد.
- برای فریلنسرها یک پلتفرم جذاب ارائه کنید.
- برای وصل کردن دانشجویان به محیطهای کار، یک بستر امن بسازید.
- محصولات و غذاهای طبیعی تهیه کنید و بفروشید.
- غذاهای سالم و رژیمی تهیه کنید.
- خدمتی راه اندازی کنید و در آن برنامههای شخصی سازی شده به افراد برای تغذیهشان بدهید.
- برای ساخت تیم کاری به افراد خدمت بدهید.
حرف آخر
پیدا کردن یک ایده ناب برای راهاندازی کسب وکار کمی چالش برانگیز است. با اینحال به کمک روشهایی که در این مقاله معرفی کردم میتوانید از ترسهایتان عبور کنید و یک بیزینس موفق و بادوام داشته باشید. یادتان باشد که شما برای راهاندازی کسب وکار فقط به ایده نیاز ندارید. بعد از پیدا کردن ایده باید مفید و قابل اجرا بودن آن را بسنجید، بازار را بررسی کنید و خودتان را برای ورود به بازار آماده کنید. همه این مراحل در کنار هم میتوانند موفقیت شما را چند برابر کنند.
دیدگاهتان را بنویسید