چطور سودآوری و محبوبیت ایده کسب وکار خود را بررسی کنیم؟

همه ما در طول زندگی خود ایده‌های مختلفی برای راه اندازی یک کسب وکار داشته‌ایم. اگر خوب فکر کنید شما هم متوجه می‌شوید که ایده‌های زیادی در طول سال‌های مختلف به ذهن‌تان خطور کرده است. اما نکته مهم اینجاست که چطور این ایده‌ها را عملیاتی کنیم و از آن‌ها برای راه‌اندازی یک کسب وکار موفق بهره ببریم. در مرحله ایده یابی برای راه اندازی کسب و کار ما به دنبال کیفیت ایده‌ها نیستیم. بلکه می‌خواهیم تا حد امکان ایده‌های مختلفی را بنویسیم و بر روی آن‌ها تمرکز کنیم. اما همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود. ما باید سودآوری و محبوبیت ایده کسب و کار خود را بسنجیم تا بی گدار به آب نزنیم و بودجه‌مان را به هدر ندهیم. در این مقاله می‌خواهیم در کنار هم روش‌های جذابی را برای تست ایده‌هایمان بررسی کنیم. پس تا انتها همراه من باشید.

3 سوال مهمی که برای تست ایده کسب و کار باید از خودتان بپرسید

تست ایده کسب و کار

فرض کنید که شما چندین ایده مختلف برای راه اندازی یک بیزینس جدید پیدا کرده اید. حالا احساس می‌کنید دنیا مال شماست و می‌توانید یک کارآفرین موفق باشید. به نظرتان ماجرا به همین جا ختم می‌شود؟

معلوم است که نه. قبل از اینکه بخواهیم سرمایه‌مان را وسط بگذاریم و کسب و کار جدیدی راه اندازی کنیم باید از محبوبیت و سودآوری آن مطمئن شویم.

برای همین، بهتر است قبل از هر کاری به سوال مهم پاسخ بدهیم.

  1. اصلا بازاری برای این محصول یا خدمت من وجود دارد؟

برای اینکه بتوانید محصول یا خدمتی را بفروشید به مشتری نیاز دارید. هر چقدر هم محصول شما با کیفیت و ارزشمند باشد اگر مشتری نداشته باشید کاری از پیش نمی‌برید. پس برای ساخت یک کسب و کار موفق در اولین مرحله باید ببینید بازاری برای محصول شما وجود دارد.

برای رسیدن به جواب این سوال باید اندازه بازار و تعداد مشتریان احتمالی را مورد بررسی قرار دهید. برای اینکار باید تحقیقات جامعی انجام دهید اما یک بررسی آنلاین هم به شما کمک می‌کند به دید خوبی در این زمینه برسید.

ببینید در حال حاضر مردم به دنبال چنین محصول یا خدمتی هستند؟ برای اینکار کیورد ریسرچ کنید و تعداد جستجوهای ماهانه را مورد بررسی قرار دهید. در شبکه‌های اجتماعی به دنبال افرادی باشید که تشنه محصول یا خدمت شما هستند و درباره نیازها و مشکلات‌شان در این زمینه صحبت می‌کنند.

  1. مردم محصول شما را می‌خواهند؟

اگر احساس می‌کنید مشتری بالقوه کافی برای ایده شما وجود دارد بهتر است به سراغ سوال دوم بروید. بله افرادی هستند که بخواهند از محصول یا خدمت شما استفاده کنند اما آیا این افراد حاضرند بابت محصول شما پول بپردازند؟

آن ها محصول شما را می‌خواهند؟‌ آیا ایده شما با نیازها و خواسته‌های این افراد هماهنگی دارد؟ اصلا این افراد چه نیازها و مشکلاتی دارند؟ آن‌ها چطور این مشکلات را برطرف می‌کنند؟

  1. این بازار در حال رشد هست؟

گاهی از اوقات ما به سراغ بازاری می‌رویم که مشتری دارد و مشتریان هم حاضرند بابت خدمات و محصولات ما پول بپردازند اما یک مشکل بزرگ وجود دارد. بازاری که ما انتخاب کرده‌ایم در حال رشد نیست.

این موضوع هر چند در ابتدا ساده به نظر می‌رسد اما باید به آمارها و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد خوب دقت کنید. اگر بازاری را انتخاب کنید که در حال رشد نیست ممکن است نتوانید از این بازار برای بازه زمانی مناسبی بهره برداری کنید.

چطور سودآوری و محبوبیت ایده کسب و کار خود را بسنجیم؟

حالا که به سه سوال بالا پاسخ دادیم می‌توانیم با خیال راحت به سراغ روش‌هایی برویم که به ما کمک می‌کنند سودآوری و محبوبیت ایده کسب و کار خود را مورد بررسی قرار دهیم.

1. از خانواده و دوستان خود بپرسید

اولین کاری که باید انجام دهید ارائه محصول یا خدمت‌تان به افرادی است که می‌شناسید. فرض کنید شما یک دوره آموزشی برای پرورش قارچ طراحی کرده‌اید. حالا با تحقیقاتی که انجام داده‌اید به این نتیجه رسیده‌اید که این بازار در حال رشد است و می‌تواند سودآور باشد.

در قدم اول باید ببینید افرادی که با شما آشنا هستند از چنین محصولی استقبال می‌کنند؟ نظرشان درباره این محصول چیست؟ درباره نقاط قوت و ضعف آن چه می‌گویند؟

آیا این یک دوره کاربردی و عملی است؟ می‌تواند به افراد کمک کند توانمند شوند و کسب و کار پرورش قارچ خود را راه بیندازند؟

از دوستان و آشنایان خود بپرسید حاضرند چنین محصولی را خریداری کنند؟ البته اگر آن‌ها پاسخ منفی به شما دادند نباید نا امید شوید. شاید آن‌ها مخاطب هدف شما نیستند. پس به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

2. برای ایده خود یک پیج در صفحات اجتماعی ایجاد کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای تست ایده کسب و کار این است که یک صفحه در رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام بسازید و ببینید چه کسانی از طرح شما استقبال می‌کنند. به عنوان مثال فرض کنید که شما دوره‌ای طراحی کرده‌اید که در آن به افراد یاد می‌دهید چطور قدرتمند و کاریزماتیک به نظر برسند.

حالا به سراغ شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا لینکداین بروید و در آن‌ها شروع به فعالیت کنید. ببینید افراد چه واکنشی به طرح و ایده شما دارند؟ در این مرحله هر اطلاعاتی که به دست می‌آورید را مکتوب کنید.

3. حداقل محصول قابل ارائه(MVP) طراحی کنید

بعد از اینکه دو مرحله بالا را طی کردید می‌توانید حداقل محصول قابل ارائه‌تان را طراحی کنید. در این مرحله یک محصول ساده شده اما کافی را طراحی می‌کنید تا نظر مخاطبان را درباره ایده‌تان بسنجید. این روش هم جزء روش‌های بی نظیر برای تست ایده کسب و کار محسوب می‌شود.

4. با مشتریان احتمالی‌تان مصاحبه کنید

برای راه اندازی یک بیزینس باید با مخاطبان و مشتریان احتمالی خود آشنا باشید. می‌دانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ می‌دانید قرار است به چه کسانی خدمت رسانی کنید؟

خوب اگر مشتری بالقوه خود را می‌شناسید می‌توانید یک جامعه آماری تشکیل بدهید و به کمک روش‌های آماری با افراد مصاحبه کنید. در مصاحبه خود می‌توانید بفهمید آن‌ها چقدر به ایده شما علاقه مند هستند و آیا حاضرند بابت آن پول پرداخت کنند یا نه.

5. ترندهای موجود در صنعت خود را بررسی کنید

این روش هم می‌تواند یکی از گزینه‌های مفید برای تست ایده کسب و کارتان باشد. ببینید در صنعت شما چه چیزهایی ترند شده است. آیا محصول یا خدمت شما با چنین ترندهایی همخوانی دارد؟ فقط مراقب باشید که در دام ترندهای زودگذر نیفتید.

سخن نهایی

برای تست ایده کسب و کار خود روش‌های مختلفی در اختیار دارید. در این مقاله به سراغ برخی از روش‌های مهم و کاربردی رفتیم که به کمک آن می‌توانیم محبوبیت و سودآوری ایده‌هایمان را بسنجیم. به خاطر داشته باشید که راه اندازی کسب و کار به تیزحسی نیاز دارد. اینکه بدانید نیاز مشتریان چیست، ترندها به چه سمت و سویی می روند و بازار چطور در حال رشد است به شما کمک می‌کند انتخاب بهتر و عاقلانه‌تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید