برند شخصی برای مشاوران: یک راهنمای جامع و کامل برای برندسازی شخصی
وقتی درباره برند شخصی برای مشاوران صحبت میکنیم سوالات زیادی به ذهن افراد خطور میکند. اینکه من به عنوان یک مشاور چطور میتوانم یک برند شخصی داشته باشم؟ اصلا چه نیازی به ساخت برند شخصی هست؟ نمیتوانم مثل گذشته کار کنم و درآمد خودم را داشته باشم؟ هر چند مسیر برندسازی شخصی برای خیلی از افراد مسیر سخت و به نظر پیچیدهای است اما اگر اصول کار را بدانید و از مزایایی که برایتان به همراه دارد آگاه شوید بدون شک عاشق این مسیر خواهید شد. در دنیای پر رقابت امروز که علاوه بر انسانها باید با فناوریهای جدیدی همچون هوش مصنوعی رقابت کنیم، داشتن برند شخصی میتواند یک گزینه متمایز کننده باشد. تا به حال چند بار شده که بخواهید خدمات مشاوره خود را پرزنت کنید اما مشتری نداشته باشید؟ چند بار شده که قیمتی را به مشتری بگویید اما آن را نپذیرد و دست رد به سینهتان بزند؟ چند بار شده که احساس کردهاید کمتر از آنچه که لایقش هستید پول دریافت میکنید؟ با ساخت یک برند شخصیِ قدرتمند یا همان پرسونال برندینگ میتوانید خودتان را به عنوان متخصصِ معتبر و قابل اعتماد معرفی کنید و بحث قیمت را برای همیشه بی اعتبار نمایید. میخواهید بدانید چگونه؟ در این مقاله همراه من باشید تا با هم مسیر برندسازی شخصی برای مشاوران را بررسی کنیم.
برند شخصی برای مشاوران چیست؟
قبل از اینکه به سراغ مراحل برندسازی برویم بهتر است درباره چند مورد با هم به توافق برسیم. اینکه برندسازی شخصی برای مشاوران به چه معناست و اصلا چه مزایایی دارد.
بیایید به سوال اول بپردازیم. برندسازی فرآیندی است که به کمک آن به کسب و کار خود معنا و هویت میبخشید. زمانی که با مشتریان خود تعامل دارید آنها شما را بر اساس فاکتورهای شفاهی و غیر شفاهی درک میکنند.
به عنوان مثال وقتی حرفی میزنید نحوه صحبت کردنتان و تُن صدایی که دارید میتواند اطلاعات زیادی درباره شما به مشتری بدهد. وقتی از زبان بدنتان بهره میبرید بر ناخودآگاه مشتری اثر میگذارید و او شما را به گونه خاصی درک میکند.
زمانی که مشتری به شما فکر میکند چه واژههایی به ذهنش خطور میکند؟ متخصص؟ قابل اعتماد؟ اصیل؟ قدرتمند؟
برای اینکه بتوانیم بر روی درک مشتری از خودمان تاثیر بگذاریم به فرآیندی مثل برندسازی شخصی نیاز داریم. ما به کمک برندسازی شخصی کاری میکنیم افراد ما را آنگونه که خودمان دوست داریم درک کنند. یعنی تصویری مثبت و اصیل از ما در ذهنشان داشته باشند و هر وقت به خدمات مشاورهمان نیاز داشتند به یاد ما بیفتند.
با ساخت برند شخصی و ارزش آفرینی میتوانید درک مشتری از خودتان را تحت تاثیر قرار دهید. شاید در ابتدا فکر کنید این موضوع اهمیت زیادی ندارد اما اگر بدانید تصویر و درک مشتری از شما چقدر بر روی روابطتان اثر میگذارد حتی یک دقیقه هم تعلل نمیکنید.
اگر مشتری شما را فردی اصیل، قابل اعتماد و متخصص بشناسد حاضر است هزینه بالاتری در ازای خدمات مشاورهتان بپردازد. این هدف با ساخت یک برند شخصی قدرتمند حاصل میشود.
چرا برند شخصی برای مشاوران اینقدر مهم است؟
ما در دنیایی زندگی میکنیم که همه به فکر جلب توجه مشتریان هستند. نگاهی به اینستاگرام خود بیندازید. چند برند یا فرد را میبینید که هر روز استوری میگذارند و محصولات و خدماتشان را در معرض دید قرار میدهند؟
در بین این همه شلوغی و با وجود فناوریهای قدرتمندی همچون هوش مصنوعی چرا افراد باید من و شما را برای مشاوره انتخاب کنند؟ اگر ما وجه متمایز کنندهای در خود نداشته باشیم چطور میتوانیم در بین این همه سر و صدا، خدماتمان را به دست مشتری برسانیم؟
اینجاست که بحث برند شخصی برای مشاوران به میان میآید. زمانی که یک پرسونال برند قدرتمند برای خود میسازید میتوانید جایگاه بالاتری در ذهن و قلب مشتری کسب کنید.
این جایگاه بالاتر بدین معناست که مشتری قبل از هر کسی به سراغ شما میآید و حرفهایتان را با تمام وجود میپذیرد. وقتی یک برند شخصی قدرتمند دارید دیگر نیازی به تبلیغات گسترده و هزینههای گزاف هم نخواهید داشت. کافیست جایگاه خود را به دست آورید و با ساخت اعتماد و ارزش آفرینی مشتریان را یکی یکی به سمت خود بکشید.
پس داشتن یک برند شخصی اصیل به شما کمک می کند خودتان را در میان رقبا متمایز کنید. به عنوان یک مشاور باید بتوانید خودتان را متمایز کنید و بگویید چرا افراد باید از شما خدمات بخرند؟ چه چیزی شما را از سایر مشاوران متمایز میکند؟ ماموریت، اصول و ارزشهایی که دارید.
برند شخصی به شما کمک میکند از ماموریت و ارزش خود بهره ببرید و نشان بدهید شما یک هویت خاص و منحصر به فرد هستید و با بقیه فرق دارید.
البته متمایز شدن تنها مزیتی نیست که با برندسازی شخصی نصیبتان میشود. وقتی یک برند برای خود بسازید درآمد بیشتری کسب میکنید، اعتبارتان پیش مشتریان بالاتر میرود، به عنوان یک متخصص و رهبر فکری شناخته میشوید و در نهایت میتوانید از افکار و ایدههای خود برای بهتر کردن زندگی افراد بهره ببرید.
چطور به عنوان یک مشاور برند شخصی خودمان را بسازیم؟
حالا که میدانیم داشتن برند شخصی یکی از مهمترین کارهایی است که امسال باید انجام دهیم باید به یک سوال مهم پاسخ بدهیم. من چطور میتوانم به عنوان مشاور یک برند شخصی اصیل و قدرتمند داشته باشم؟ چارچوب زیر دقیقا به همین سوال جواب میدهد.
اهداف و ویژن خود را تعیین کنید
قبل از اینکه شروع به ساخت برند شخصی برای خود کنید باید دید و چشم انداز روشنی از آینده داشته باشید. سال بعد همین موقع میخواهید به کجا برسید؟ دوست دارید به چه درآمدی دست پیدا کنید؟ قرار است چگونه خودتان را متمایز کنید؟ مشتریانی که میخواهید به آنها خدمات رسانی کنید چه افرادی هستند؟
به عنوان یک مشاور خبره و توانمند چه اهداف شخصی و حرفهای دارید؟ در این مرحله باید به سراغ آینده بروید و ببینید کسب و کار خود را یک سال بعد، سه سال بعد و پنج سال بعد کجا میبینید.
هرچه تصویر واضح تری از اهداف مالی و حرفهای خود داشته باشید بهتر میتوانید استراتژی و تاکتیک رسیدن به این اهداف را تعریف کنید.
از خودتان بپرسید ارزشهای اصلی من چه چیزی است؟ چه نقاط قوت و ضعفی دارم؟ با ظرفیت فعلی خودم میتوانم به اهدافی که برای خود تنظیم کردهام برسانم؟ چه بخشهایی را باید بهبود ببخشم؟
در واقع مرحله اول، مرحلهای است که با خودتان خلوت میکنید تا بفهمید چه کسی هستید و میخواهید به کجا برسید.
مخاطبان خود را بشناسید
حالا که سفری به درون کردهایم و آینده را در ذهن خود تصور کردهایم باید ببینیم قرار است به چه افرادی خدمت رسانی کنیم. در این مرحله از خودتان بپرسید من چه مشکلی را حل میکنم؟ چه خدماتی دارم که میتواند این مشکلات را بهتر از سایر رقبا برطرف نماید؟ محصول یا خدمت من چقدر با کیفیت است؟
چالشها، دغدغهها و نیازهای مشتری من چیست؟ آیا با تخصص و دانش فعلیام میتوانم نیازهای مخاطبان هدف را برآورده کنم؟
برنامهای برای حضور در فضای آنلاین داشته باشید
در مرحله بعدی باید بتوانید یک برنامه جامع و کامل برای حضور خود در فضای آنلاین ترتیب دهید. چرا فضای آنلاین؟ چون دسترسی به مخاطبان در فضای آنلاین معمولاً راحتتر و کمهزینهتر است.( البته نگران نباشید. بعداً به سراغ فضای آفلاین هم خواهیم رفت)
علاوه بر این، شما نیاز به تجهیزات و سرمایه زیادی ندارید و میتوانید با یک لپ تاپ و یک گوشی فعالیت خود را در این فضا آغاز کنید.
اگر هنوز برای حضور خود در دنیای آنلاین برنامه ریزی نکردهاید، از شما میخواهم یک کاغذ و قلم بردارید و به سوالاتی که میپرسم با دقت پاسخ دهید:
- مخاطبان من در چه پلتفرمهای اجتماعی حضور دارند؟
- چقدر از زمان خود را در شبکههای اجتماعی میگذرانند؟
- از چه پیجهای اینستاگرامی یا کانالهای تلگرامی خوششان میآید؟
- آیا نیاز دارم که یک وب سایت شخصی برای معرفی خودم داشته باشم؟
- کار با پیج اینستاگرام و تولید محتوا برای آن را بلدم؟
- با وب سایت و عملکرد آن آشنا هستم؟
- میتوانم به صورت پاره وقت از یک متخصص برای راهاندازی این موارد کمک بگیرم؟
زمانی که به این سوالات پاسخ میدهید باید به دو موضوع مهم برسید:
1) قرار است در چه پلتفرمی فعالیت کنید؟( مثلا اینستاگرام یا تلگرام)
2 ) برای فعالیت در این فضا چه امکانات و مهارتی نیاز دارید و از چه کسی میتوانید کمک بگیرید؟
یادتان باشد که حضور شما در فضای آنلاین یکی از مهمترین عناصری است که میتوانید به کمک آن یک برند شخصی قدرتمند داشته باشید. پس به طور کامل بر روی این فضا تحقیق کنید و ببینید چطور میتوانید دانش و تخصصتان را به درستی نشان دهید.
شهرت بسازید نه اسم
یکی از اشتباهاتی که افراد به هنگام ساخت برند شخصی برای خدمات مشاوره مرتکب میشوند این است که دوست دارند خودشان و اسمشان بر سر زبانها بیفتد. بله ما باید کاری کنیم که افراد ما را بشناسند و در ذهنشان حک کنند اما اگر شهرت خوبی در زمینه کاریمان نداشته باشیم این یادآوریها به چه دردمان میخورد؟
چند نفر را در زندگی خود میشناسید و اسمشان را حفظ هستید اما هیچ وقت از خدماتشان استفاده نکردهاید؟ میدانم که فهرست بلندبالایی در گوشیتان دارید. کاری که شما باید انجام دهید این است که احساس معتبر بودن، دوست داشتنی بودن و قابل اعتماد بودن را به اسمتان پیوند بزنید.
یعنی وقتی افراد میگویند آقای ایکس یا خانم زد، فردی موجه، قابل احترام و معتبر به یادشان بیاید. برای اینکار باید بلد باشید خوب ارزش آفرینی کنید و مزیت رقابتی درستی برای خود بسازید.
شبکه سازی در فضای آفلاین را فراموش نکنید
اگر مشاور هستید و میخواهید برند شخصی خود را بسازید قدرت شبکهسازی در فضای آفلاین را نادیده نگیرید. ما برای داشتن یک برند قدرتمند به یک برنامه 360 درجه نیاز داریم.
برنامهای که هم فعالیتهای فضای آنلاین و هم فعالیتهای فضای آفلاین را پوشش دهد. برای اینکار میتوانید خدماتتان را به صورت حضوری ارائه دهید، کارگاه آموزشی برگزار کنید یا مشاورههای سازمانی داشته باشید.
هر چقدر بیشتر حضور موثر داشته باشید و به مشتریان کمک کنید از شر مشکلاتشان راحت شوند، موفقیت بیشتری کسب میکنید. دیده شدن هم در فضای آنلاین و هم در فضای آفلاین یکی از مهمترین مسائلی است که افراد در ابتدای مسیر برندسازی شخصی فراموش میکنند.
فقط روی یک بُعد تمرکز نکنید و 360 درجه فکر کنید.
سوالات پرتکرار درباره ساخت برند شخصی برای مشاوران
در این بخش میخواهم به چند مورد از سوالات پرتکراری که مشتریان از من درباره برندسازی شخصی میپرسند پاسخ بدهم. اگر شما هم سوالی دارید میتوانید در بخش دیدگاهها از من بپرسید.
چطور خودم را به عنوان مشاور برند کنم؟
برای ساخت برند شخصی چارچوبها و مدلهای زیادی وجود دارد. اما من از یک مدل ساده شده استفاده میکنم: اول هویت خود را مشخص کنید، امپراطوری برندتان را بسازید و سپس به سراغ قبیله سازی و شبکه سازی بروید. در هر مرحله باید بتوانید فعالیتهایتان را ارزیابی و تحلیل کنید تا مطمئن شوید تصویری که از خودتان در ذهن مخاطب میسازید یک تصویر مطلوب و به یادماندنی است.
آیا به عنوان یک مشاور واقعا به برند شخصی نیاز دارم؟
سوال خوبی است. اینکه شما به برند شخصی نیاز دارید یا نه به اهداف و رویاهایتان بر میگردد. اگر رویاهای بزرگی در سر دارید و میخواهید فردی الهام بخش و تاثیرگذار باشید بله به یک برند شخصی قدرتمند نیاز خواهید داشت.
برای برند شخصیام به وب سایت نیاز دارم؟
در ابتدای کار شاید نیازی به وب سایت نداشته باشید اما اگر مشکل بودجه ندارید توصیه من این است که از همان ابتدا خانهای مستحکم برای داراییهای دیجیتالتان درست کنید. به این فکر کنید که اگر روزی شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام نباشد چطور میتوانید با مشتریانتان تماس داشته باشید؟ اگر یک وب سایت شخصی داشته باشید دیگر نگران از دست رفتن تلاشهایتان نخواهید بود.
سخن نهایی
ساخت برند شخصی برای مشاوران از جمله مهمترین فعالیتهایی است که میتواند افراد را متمایز کند. اگر شما یک برند قدرتمند برای خودتان داشته باشید میتوانید به راحتی ایدههایتان را با مخاطبان به اشتراک بگذارید و زندگی شان را بهبود ببخشید. اگر در توسعه برند شخصی خود مشکل دارید میتوانید از بخش تماس با من در ارتباط باشید.
دیدگاهتان را بنویسید