بوم برندسازی شخصی( بوم پرسونال برندینگ): یک چارچوب عالی برای ساخت برند شخصی

بوم برندسازی شخصی

یکی از مسائلی که در برندسازی شخصی وجود دارد داشتن نقشه راه برای شروع کار است. هر چند این روزها بیشتر افراد عاشق ساخت پرسونال برند خود هستند و می‌خواهند خودشان را از سایر رقبا متمایز کنند اما مسیر درستی برای خود ترسیم نمی‌کنند. این افراد بدون اینکه چارچوبی منظم و مدون داشته باشند شروع به ساخت برند شخصی می‌کنند و در نهایت به جایی که مدنظرشان بود نمی‌رسند. حالا سوال اینجاست که چطور می‌توانیم از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنیم؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است. به کمک بوم برندسازی شخصی و چارچوبی که این بوم در اختیارمان قرار می‌دهد می‌توانیم مسیر خود را از همان ابتدا مشخص کنیم و ببینیم چه کارهایی باید انجام دهیم. در این مقاله می‌خواهم یکی از بوم های معروفی که در این زمینه وجود دارد را با شما به اشتراک بگذارم. پس تا انتها همراه من باشید.

بوم برندسازی شخصی چیست؟

بوم برندسازی شخصی

بوم برندسازی شخصی که به آن personal branding canvas هم گفته می‌شود یک نقشه راه برای افرادی است که می‌خواهند سفر برندسازی خود را شروع کنند. این بوم از خانه های مختلفی تشکیل شده است اما در اصل 4 گام اصلی دارد. اجازه بدهید قبل از هر چیز این 4 مرحله را با هم بررسی کنیم.

گام اول: کشف و شناسایی

برای اینکه بتوانید گام اول را کامل کنید باید استراتژی برندسازی فعلی تان را توصیف نمایید. اگر در حال حاضر استراتژی خاصی ندارید مخاطب هدفی که می‌خواهید به آن‌ها خدمت رسانی کنید را شناسایی و توضیح دهید. می‌خواهید به چه افرادی خدمت رسانی کنید؟ نیچ شما چیست؟ در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؟

به سوالاتی که در بخش بعدی مقاله اشاره شده پاسخ دهید تا بتوانید این مرحله را به خوبی کامل کنید.

گام دوم : ابداع و نوآوری

در این مرحله باید متوقف شوید و خوب فکر کنید. از خودتان بپرسید چرا تا به حال نتوانسته‌ام یک برند شخصی قدرتمند بسازم؟ چرا استراتژی قبلی برایم کار نکرد؟ چه فرصت‌هایی پیش روی من وجود دارد؟ در چه بخش‌هایی نیاز به دانش بیشتری دارم؟ چه مخاطبانی را می‌توانم به بلوک مخاطبان اضافه کنم؟ چطور می‌توانم حضورم را در فضای انلاین و آفلاین بیشتر کنم؟ چطور می‌توانم خودم را بهتر از دیگران متمایز نمایم؟ هر چقدر بهتر به این سوالات پاسخ دهید بهتر می‌توانید نوآوری کنید و در استراتژی خود نوآورانه عمل کنید.

گام سوم: تایید

شاید در این مرحله وسوسه شوید و بخواهید کار را با همین اطلاعات و ایده‌هایی که تولید کرده‌اید شروع کنید. اما بهتر است کمی صبور باشید. در این مرحله باید ایده‌هایی که دارید را در یک فضای امن آزمایش کنید. مثلا اگر می‌خواهید جایگاه یابی جدیدی داشته باشید و خودتان را به شیوه خاصی متمایز کنید بهتر است ببینید این ایده واقعا معتبر است؟ می‌تواند برای برند شخصی تان مفید باشد؟

گام چهارم: فعالسازی

خوب حالا که سه مرحله بالا را پشت سر گذاشتید باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید استراتژی خود را اجرایی کنید. این همان فاز فعالسازی در بوم برندسازی شخصی است. کارهایی که برای رسیدن به هدف تان باید انجام دهید را بنویسید و به صورت پلن نوشته شده در آورید. هر کدام از فعالیت‌هایتان را یک به یک اجرا کنید، بازخور بگیرید و اصلاحات لازم را انجام دهید.

خوب حالا که با روند کار آشنا شدیم بهتر است به سراغ بوم پرسونال برندینگ برویم و اجزای سازنده آن را با هم بررسی کنیم.

بوم برندسازی شخصی و اجزای آن

بوم برندسازی شخصی از 12 بخش تشکیل شده است. با پر کردن هر کدام از این بلوک‌ها می‌توانید یک قدم به برندسازی شخصی‌تان نزدیک شوید. این بلوک‌ها شامل موارد زیر است:

مخاطب

قبل از اینکه دست به کار شوید و برند شخصی خودتان را بسازید باید بدانید قرار است به چه افرادی خدمت رسانی کنید. این افراد همان مخاطبین هدف شما هستند. مهم‌ترین گروه یا افرادی که باید روی آن‌ها تاثیر بگذارید چه کسانی هستند؟ قرار است روی چه کسانی کار کنید؟ کجا می‌خواهید آن‌ها را پیدا کنید؟ این افراد چه دردها، نیازها و مشکلاتی دارند؟

مشتری

هرچقدر درک عمیق تری نسبت به مخاطب هدف خود داشته باشید بهتر می‌توانید به آن‌ها خدمات ارائه کنید. پس این بخش را به دقت پر کنید.

حرفه

در این بخش باید به این سوال پاسخ بدهید که چه کاری انجام می‌دهید و چطور این کار را انجام می‌دهید؟ شغل شما چیست؟ عنوان شغلی، مسئولیت‌های خاص یا نقشی که در حال ایفای آن هستید را بنویسید.

حرفه

به عنوان مثال ببینید افراد شما را با چه عنوان شغلی می‌شناسند. آیا شغل خود را به شیوه خاصی انجام می‌دهید؟ بر روی چه حرفه‌ای متمرکز هستید؟

شایستگی

در این بخش باید از خودتان بپرسید من چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ چه شایستگی‌هایی دارم؟

شایستگی

چه مهارت‌ها و استعدادهایی دارم که مرا از دیگران متمایز می‌کند؟ توانایی‌ها، مهارت‌های فنی، استعدادها و هر نوع دانشی که دارید را در این بخش یادداشت کنید.

هویت

حالا به مهم‌ترین عنصر از بوم برندسازی شخصی رسیده‌ایم. شما چه کسی هستید؟ این مهم‌ترین سوالی است که باید برایش پاسخی قانع کننده داشته باشید. چه چیزی شما را در دید مخاطب متمایز و خاص می‌کند؟ سن تان، ویژگی ظاهری‌تان، ویژگی‌های شخصیتی‌تان، ارتباطاتی که دارید؟ داستانی که می‌توانید بگویید؟

هویت

در این بخش باید یک سفر کامل به درون خود داشته باشید و ببینید چه ارزش ها، علایق، ماموریت‌ها و باورهایی دارید. هر چقدر هویت خود را بهتر تعریف کنید پرسونال برند منسجم‌تر و قدرتمندتری خواهید داشت.

اعتماد و اعتبار

شما فرد معتبری هستید؟ چرا افراد شما را به عنوان فردی معتبر می‌شناسند؟ چه چیزی باعث می‌شود مخاطب شما را به عنوان فردی معتبر بشناسد؟

اعتبار

برای پاسخ دادن به این سوالات باید تجربه‌هایی که در زمینه فعالیت خود داشته‌اید را مرور کنید. جایزه‌ای در حوزه کاری خود دارید؟ مقاله‌ای در نشریات معتبر منتشر کرده‌اید؟ مدرک معتبری دارید که بتوانید از آن بهره ببرید؟ کتابی نوشته‌اید؟ با افراد مهم همکاری داشته‌اید؟

بازار هدف

در چه بازاری می‌خواهید رقابت کنید؟ در چه صنعتی می‌خواهید فعالیت داشته باشید؟ رقبای خود را می‌شناسید؟ صنعت خود را بررسی کرده‌اید؟

وعده

متخصصان برندسازی معتقدند برند وعده‌ای است که شما به مخاطبان‌تان می‌دهید. از خودتان بپرسید مخاطب کنار من قرار است به چه چیزی تبدیل شود؟ من چه وعده‌ای به مخاطبم می‌دهم؟ مزایای کار با من چیست؟ افراد درباره من چه انتظاراتی باید داشته باشند؟

وعده

وعده‌های خود را به صورت دقیق روی کاغذ بنویسید.

 نتایج

در این بخش از بوم پرسونال برندینگ به سراغ نتایج می‌رویم. برای پر کردن این بخش باید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • هدف من از ساخت پرسونال برندینگ چیست؟
  • چه نتیجه ای قرار است از این فرآیند به دست آورم؟
  • اولویت‌های اصلی من برای دیده شدن و شناخته شدن چیست؟
  • چطور قرار است نتایجی که به دست می‌آید را بسنجم؟
  • موفقیت در مسیر برندسازی شخصی چه معنایی برای من دارد؟

بررسی رقبا

گام بعدی در بوم برندسازی شخصی شناسایی رقباست. اگر ندانید رقبای شما چه کسانی هستند چطور می‌توانید با آن ها رقابت درستی داشته باشید؟ در این بخش فهرستی از رقبای مستقیم و غیر مستقیم خود را بنویسید. از خودتان بپرسید من با چه فرد یا شرکتی رقابت می‌کنم؟ این افراد چگونه به مشتریان خود خدمت رسانی می‌کنند؟

جایگاه یابی

حالا به مهم‌ترین بخش از بوم پرسونال برندینگ رسیده‌ایم. در این بخش باید ببینیم قرار است چه جایگاهی در ذهن و قلب مشتریان خود داشته باشیم. ما چطور می‌توانیم در دنیای شلوغ امروز خودمان را متمایز کنیم؟ آیا مزیت رقابتی و گزاره ارزشی درستی برای خود انتخاب کرده‌ایم؟

نحوه برقراری ارتباط با مخاطب

اگر در مسیر برندسازی شخصی خود نتوانیم با مخاطب هدف ارتباط درستی بگیریم بدون شک او را از دست می‌دهیم. در این بخش از بوم برندسازی باید به این سوالات پاسخ بدهیم:

برقراری ارتباط با مشتری

  • دوست دارم مخاطبانم مرا چطور بشناسند؟
  • چطور می‌توانم رابطه عمیقی با مخاطبانم داشته باشم؟
  • چطور می‌توانم ارزش آفرین باشم؟
  • قرار است از چه کانال‌های ارتباطی برای رسیدن به مخاطب استفاده کنم؟
  • از چه محتواهایی می‌خواهم بهره ببرم؟

سرمایه‌گذاری و بودجه بندی

در آخرین بخش از بوم برندسازی شخصی به سراغ منابعی می‌رویم که برای ساخت برندمان به آن‌ها نیاز داریم. درست همانطور که به هنگام راه اندازه بیزینس به فکر مسائل مالی هستیم در مسیر ساخت پرسونال برند هم باید امور مالی و غیر مالی را به درستی در نظر بگیریم. برای راه اندازی برند خودتان به چه منابع مالی و غیر مالی نیاز دارید؟ در این بخش هر آن چیزی که در مسیر ساخت برند به آن نیاز دارید را بنویسید. علاوه بر موارد مالی به مسائلی همچون آموزش و اختصاص زمان هم فکر کنید.

حرف آخر

ساخت برند شخصی کار سختی نیست اما اگر از همان ابتدا با اصول اولیه آشنا نباشید ممکن است در میانه مسیر گم شوید یا از ادامه راه باز بمانید. بوم پرسونال برندینگ یک راهنمای عالی برای شروع کار است و می‌تواند شما را از مشکلات بعدی رها کند. این بوم را به دقت پر کنید تا دید بهتری نسبت به مسیر پیش رو داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید