اصول برندسازی شخصی: برند خود را با این قوانین متمایز کنید
همه ما خیلی خوب میدانیم که هر چیزی اصول و قوانین خاص خود را دارد. زمانی که وارد یک مجموعه میشویم تا کارمان را به عنوان همکار آن مجموعه شروع کنیم باید با اصول و قوانین حاکم بر آن محیط آشنا باشیم. وقتی وارد دانشگاه میشویم باید خودمان را با اصول و قوانین موجود در آن وفق دهیم. پس چرا وقتی میخواهیم برند شخصی خودمان را بسازیم بدون در نظر گرفتن یک سری اصول کارمان را شروع میکنیم؟ در این مقاله میخواهم اصول برندسازی شخصی را با شما در میان بگذارم تا بر اساس آنها بتوانید یک پرسونال برند قدرتمند داشته باشید. بیایید با هم کار را شروع کنیم.
برند خودتان را تبلیغ کنید و اصول برندسازی شخصی را رعایت کنید
توسعه پرسونال برند نیازمند صبوری و تلاش است. زمانی که میخواهید یک برند شخصی قدرتمند داشته باشید باید خود واقعیتان را به نمایش بگذارید. با اینحال اگر کسی شما را نشناسد و به قبیلهتان نپیوندد چطور میتوانید آنچه که هستید را نشان دهید؟
بیشتر افراد میگویند ما دوست نداریم خودمان را تبلیغ کنیم. اگر خودمان را تبلیغ کنیم بقیه فکر میکنند مغرور و خودخواه هستیم!
اما اولین و مهمترین اصل در برندسازی ایجاد آگاهی است. مشتری باید بداند شما هستید و فعالیت خاصی را انجام میدهید. پس در میان اصول برندسازی شخصی، تبلیغ و آگاه سازی از برند جایگاه مهمی به خود اختصاص میدهد.
برای ایجاد آگاهی میتوانید حضور خود را در دنیای آنلاین پررنگ تر کنید و در عین حال نیم نگاهی به فعالیتهای آفلاین خود داشته باشید.
همین امروز بر اساس جایی که مخاطب هدفتان حضور دارد یکی از شبکههای اجتماعی مثل لینکداین، اینستاگرام یا توییتر را انتخاب کنید و وب سایت شخصی تان را راه بیندازید.
شروع به تولید محتوای باکیفیت و حرفهای کنید و تا جایی که میتوانید ارزش خلق کنید. هر چقدر دانش و تخصص خود را بیشتر نشان دهید اعتبار و اعتماد بیشتری کسب میکنید.
مخاطب هدف خود را درست انتخاب کنید
ما هر چقدر هم ارزش آفرین باشیم به افرادی نیاز داریم که کنارمان باشند، با هویتمان آشنا شوند و هم مسیر ما باشند. بدون وجود مخاطب هدف، پرسونال برندینگ و ساخت آن توهمی بیش نخواهد بود.
باید بدانید قرار است به چه افرادی خدمت رسانی کنید. این افراد چه سن و سالی دارند، چه تحصیلاتی دارند، زن هستند یا مرد، چه علایق و نگرانیهایی دارند. هر چقدر بیشتر مخاطب هدف خود را بشناسید بهتر می توانید به او خدمت رسانی کنید. اگر با حوزه تحقیق بازار آشنا نیستید توصیه می کنم دوره رایگان تحقیق بازار که بر روی سایت منتشر شده است را تماشا کنید.
برندسازی شخصی را یک بازی بلند مدت بدانید
در میان اصول برندسازی شخصی، این گزینه بسیار مهم است. چند وقت پیش با یکی از مدرسان برتر ایران جلسهای داشتم. قرار بود مسیر برندسازی شخصی او را تدوین کنیم و سپس به سراغ اجرایی کردن مراحل برویم. با اینکه یک ماه از فعالیت او در پیج اینستاگرام و وب سایتش نمیگذشت اما بی صبرانه منتظر نتایج فوق العاده و البته سریع بود.
بله همه ما دوست داریم زود به نتیجه برسیم و زحمت تلاشهایمان را به سرعت دریافت کنیم. برای همین هم هست که لذت آنی را به لذتهای آتی ترجیح میدهیم.
اما واقعیت این است که برندسازی یک بازی بلند مدت است. برای اینکه بتوانید به یک برند شخصی معتبر و قابل اعتماد تبدیل شوید باید ارزش آفرینی کنید و بخشنده باشید. ساخت یک رابطه ارزشمند نیاز به زمان دارد.
فرض کنید عاشق شدهاید و با دیدن طرف مقابل قند در دلتان آب میشود. به سراغ او می روید و همان جلسه اول از او خواستگاری میکنید و از او میخواهید همین فردا جواب بله را بهتان بدهد.
به نظرتان جواب این فرد چه خواهد بود؟ حتی اگر از شما خوشش بیاید باز هم نیاز به زمان دارد تا بتواند شخصیتتان را تحلیل کند و درباره آیندهاش با احتیاط تصمیم بگیرد.
برندسازی شخصی هم دقیقا اینگونه است. در دنیایی که افراد متخصص زیادی در حوزههای مختلف فعالیت میکنند نمیتوان از مشتری انتظار داشت در همان نگاه اول صد دل عاشقمان شود، به ما وفادار بماند و فقط ما را انتخاب کند.
برای رسیدن به این مرحله نیاز داریم او را از نردبان برندسازی بالا ببریم و در طول مسیر اعتبار، دانش و حسن نیتمان را نشانش دهیم.
اطلاعات درستی به مخاطب بدهید
یادتان باشد در فضای آنلاین و حتی فضای آفلاین مشتری شما را بر اساس اطلاعاتی که فراهم میکنید میشناسد. اگر نتوانید محتوا و اطلاعات درستی برایش فراهم کنید از کجا میتواند به معتبر بودن برند شخصی تان پی ببرد؟ اگر هنوز نمیدانید درد مشتریتان چیست و چه سوالاتی در سرش میچرخد بهتر است با کیورد ریسرچ کارتان را شروع کنید. ببینید مشتری در موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی به دنبال چه چیزی میگردد. پاسخ سوالاتش را به بهترین شکل ممکن بدهید تا به اعتماد و تخصصتان پی ببرد.
برای مشتری زمان بگذارید
اگر میخواهید اصول برندسازی شخصی را رعایت کنید باید به یک نکته توجه ویژه داشته باشید: مشتری ارزشمندترین دارایی و همراه ماست. مشتری باید عزیزترین فرد زندگیمان باشد.
عزیزترین فرد زندگیتان را تصور کنید. حالا اگر این فرد به کمک نیاز داشته باشد چه میکنید؟ بدون هیچ معطلی به سراغش میروید و با تمام وجود به او کمک میکنید.
مشتری هم باید مثل عزیزترین فرد زندگیتان باشد. زمان مهمترین دارایی شما در برندسازی شخصی است. تا جایی که میتوانید آن را در اختیار مخاطب خود قرار دهید. بدون اینکه چشمداشتی داشته باشید یا شروع به چرتکه انداختن کنید، صادقانه برای مشتری خود زمان بگذارید.
مطمئن باشید که تنها در اینصورت است که می توانید یک برند شخصی قدرتمند برای خود بسازید.
کمی تفاوت را چاشنی کارتان کنید
همانطور که قبلاً هم گفتم این روزها افراد متخصص زیادی در حوزههای مخالف فعالیت میکنند. تا به حال از خودتان پرسیدهاید چرا مشتری باید مرا انتخاب کند؟ بلدید خودتان را متمایز کنید؟ سعی کنید مشکلات مشتری را از یک زاویه دیگر مورد بررسی قرار دهید، به شیوه درست و اصولی متفاوت باشید و ببینید چطور میتوانید مشتری را شگفت زده کنید.
به صورت مستمر محتوا تولید کنید
محتوا اولین و مهمترین دارایی ما برای جذب مشتری است. اگر مقاله ننویسید، پادکست تولید نکنید، کتاب نداشته باشید یا ویدئویی از خود منتشر نکنید مشتری چطور باید به تخصص شما پی ببرد؟ این مورد هم یکی دیگر از اصول برندسازی شخصی است. در تولید محتوا مستمر و ثابت قدم باشید و تا جایی که می توانید محتوای ارزشمند و ناب تولید کنید.
یادگیرنده همیشگی باشید
در دنیایی که ما زندگی میکنیم همه چیز به سرعت تغییر میکند. هر روز کتابهای جدیدی منتشر میشود، بخشی از اطلاعاتمان مفید بودنش را از دست میدهد و فناوریهای جدید جای فناوریهای قدیمی را میگیرد.
به نظر شما در دنیای همیشه در حال تغییر امروزی میتوان به دانستهها و اطلاعات قبلی تکیه کرد؟ میتوان از کنار اطلاعات جدیدی که هر روز در اختیارمان قرار میگیرد بی توجه عبور کرد؟
اگر به دنبال ساخت یک برند قدرتمند هستید بدون شک باید به یادگیرنده حرفه ای تبدیل شوید. این گزینه هم یکی دیگر از اصول برندسازی شخصی است که باید رعایت کنیم.
برای خودتان چشم انداز داشته باشید
یکی از مهمترین مراحلی که به هنگام ساخت پرسونال برند باید مدنظر داشته باشید داشتن یک چشم انداز کاملا روشن و واضح است.
چشم انداز یعنی اینکه بدانید سال بعد همین موقع قرار است کجا باشید، چه کاری انجام دهید و چه موقعیتی را نصیب خود کنید.
به هنگام ساخت برند شخصی قبل از هر چیز باید روی هویت خودمان کار کنیم و بعد هم مسیر پیش رویمان را به درستی ترسیم کنیم.
مشتری را کیف پول سیار نبینید
ساخت یک برند شخصی اصیل کار سادهای نیست. ما باید یاد بگیریم چطور با مشتریان خود رفتار کنیم و چگونه ارزش های شخصی خودمان را به نمایش بگذاریم.
یکی از اصول مهم برندسازی شخصی این است که بخشنده باشید. هر روز صبح که از خواب بیدار میشوید از خودتان بپرسید من چطور میتوانم بخشندگی را در برابر مخاطبان هدفم تمرین کنم؟ امروز چطور میتوانم زندگی مشتریانم را بهبود ببخشم؟ کاری هست که بتوانم برایشان انجام بدهم؟
کمالگرایی را کنار بگذارید
داشتن یک بیزینس موفق و البته قدرتمند به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. شما باید بودجه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارتان را داشته باشید، تحقیقات بازار انجام دهید، رقبایتان را بشناسید و شروع به نوشتن بیزینس مدل و بیزینس پلن کنید. با اینحال تا وقتی اقدام گرا و عملگرا نباشید هیچ اتفاق مثبتی برایتان رخ نمیدهد.
من افراد متخصص زیادی را دیدهام که با وجود مهارتهای گوناگون و دانش زیاد نتوانستهاند برند شخصی قدرتمندی داشته باشند. میپرسید چرا؟
چون بیش از حد کمالگرا بودند. این افراد دوست داشتند همه چیز بی عیب و نقص باشد و سپس شروع به کار کنند.
اما واقعیت این است که هیچ وقت قرار نیست شرایط گل و بلبل شود. همیشه موانعی سر راه بیزینس ما وجود دارد و جلوی حرکتمان را می گیرد.
کاری که ما باید انجام دهیم این است که با وجود تمامی این نقصها و مشکلات شروع به کار کنیم. هر چقدر بیشتر در مسیر قرار بگیریم فرصتهای بیشتری برای بهبود شرایط مان خواهیم داشت.
اصول برندسازی شخصی،سخن نهایی
اصول برندسازی شخصی به مواردی که در این مقاله بیان کردیم ختم نمیشود. بدون شک برای داشتن یک برند قدرتمند باید فعالیتهای مختلفی را مدنظر داشته باشیم. با اینحال اگر بتوانید نکاتی که در این مقاله به اشتراک گذاشتم را رعایت کنید یک سر و گردن از باقی رقبایتان بالاتر خواهید بود.
دیدگاهتان را بنویسید