کیورد ریسرچ چیست؟ مینی دوره افزایش فروش با بازاریابی محتوایی
اگر تا به حال بر روی سئوی سایت خود کار کرده باشید بدون شک با ویژه کیورد ریسرچ یا همان تحقیق بر روی کلمات کلیدی آشنا هستید. برای اینکه بتوانید درآمد سایت خود را افزایش دهید باید بدانید مخاطبانتان به دنبال چه مطالبی هستند و برای رسیدن به پاسخ هایشان چگونه جستجو میکنند. در چنین شرایطی است که باید با کیورد ریسرچ آشنا باشید. تحقیق بر روی کلمات کلیدی شامل آنالیز و بررسی عباراتی است که افراد در گوگل یا سایر موتورهای جستجو به کار میبرند. در این بخش از مینی دوره افزایش فروش با بازاریابی محتوایی به سراغ روشهای سادهای میرویم که به شما کمک میکنند کلمات کلیدی مربوط به حوزه خود را پیدا کنید.
کیورد ریسرچ به چه معناست؟
قبل از اینکه بخواهیم به سراغ اصل ماجرا برویم باید بدانیم تحقیق بر روی کلمات کلیدی اصلا به چه معناست. بیایید این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید شما میخواهید یک دستگاه قهوه ساز بخرید. در این شرایط به دلیل دسترسی که به اینترنت دارید اولین کاری که انجام میدهید تحقیق در گوگل است. گوشی خود را بر میدارید، وارد گوگل میشوید و چندین عبارت مختلف را تایپ میکنید.
خرید دستگاه قهوه ساز، چطور یک دستگاه قهوه ساز خوب بخریم، تفاوت دستگاههای قهوه ساز، فرق بین دستگاه قهوه ساز و اسپرسو ساز.
اینها فقط چند نمونه از کلمات یا عباراتی هستند که در گوگل تایپ میکنید. به این عبارات و کلمات، کلمات کلیدی یا کیورد گفته میشود. افرادی که سایت خود را راه اندازی کردهاند باید بتوانند نیت و خواسته مخاطبان شان را به خوبی درک کنند. یعنی شما به عنوان صاحب بیزینس باید بدانید مخاطبانتان از چه کلمات کلیدی استفاده میکنند تا به سایتتان برسند.
به فرایند تحقیق، بررسی و آنالیز این عبارات کلیدی، کیورد ریسرچ گفته میشود. در واقع شما با بررسی این عبارات میتوانید متوجه شوید مخاطبان هدفتان چه نیازهایی دارند و این نیازها را به کمک محتوای خود برطرف کنید.
حتما از خودتان میپرسید چرا فرآیند کیورد ریسرچ اینقدر اهمیت دارد؟ خوب برای اینکه بتوانید به مشتریان خود همان چیزی را بدهید که میخواهند، باید وارد ذهنشان شوید. در دنیای آنلاین اینکار با بررسی رفتار مخاطبان در موتورهای جستجویی مثل گوگل انجام میشود. اگر سایت شما در نتایج اول گوگل حضور نداشته باشد اصلا چه کسی از فعالیتهایتان آگاه خواهد بود؟ کیورد ریسرچ به شما کمک میکند سئوی خوبی داشته باشید و بتوانید مخاطبان را از حضور خود آگاه کنید.
از چه روشهایی برای کیورد ریسرچ استفاده کنیم؟
خوب الان زمان آن فرا رسیده است که دست از حرف زدن برداریم و وارد میدان عمل شویم. یادتان باشد روشها و تکنیکهای زیادی برای انجام کیورد ریسرچ وجود دارد. اینکه از چه روشی استفاده میکنید زیاد مهم نیست. چیزی که اهمیت دارد شناخت دقیق و درست نیازهای مخاطبانتان است. آماده یک کار عملی هستید؟ پس با هم شروع میکنیم.
در ابتدا فهرستی از کلمات کلیدی را بنویسید
شما صاحب اصلی بیزینس خود هستید. شاید سالها در حوزه خود کار کردهاید و میدانید مخاطبانتان چه میخواهند. به طور حتم با نیازها و سوالاتشان آشنا هستید. پس گام اول این است که از دانش خودتان استفاده کنید. یک فایل اکسل باز کنید و در ستون اول آن کلمات کلیدی که به ذهنتان می رسد را بنویسید. مخاطبان شما از چه کلماتی برای یافتن سایت و حوزه کاریتان استفاده میکنند؟ آنها در گوگل دنبال چه چیزی هستند؟ از خودتان بپرسید موضوعات و محتواهایی که مخاطب من به دنبالش می گردد چیست؟
فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه دوربین عکاسی هستید( همان مثالی که قبلا دربارهاش حرف زدیم). خوب به نظر شما مخاطبانتان چه دغدغههایی دارند؟ دنبال چه میگردند؟ بیایید چند مورد از موضوعاتی که مخاطبان ممکن است در این بیزینس به دنبالش باشند را بررسی کنیم:
- خرید دوربین عکاسی
- خرید دوربین دیجیتال دست دوم
- خرید دوربین عکاسی ارزان
- مقایسه دوربینهای دیجیتال
اینها فقط بخشی از عباراتی هستند که میتوانید بنویسید. در این بخش هر چیزی که به ذهنتان میرسد را بنویسید.
از دیجی کالا و سایتهای مشابه کمک بگیرید
همانطور که میدانید سایتهای بزرگی مثل دیجی کالا و آمازون منبع نظرات و نیازهای مخاطبان هستند. اگر در حوزهای کار میکنید که مشابه حوزه فعالیت دیجی کالا و سایتهای بزرگ است میتوانید از این فرصت به نفع خود استفاده کنید.
بیایید به مثال قبلی خود برگردیم. ما یک فروشگاه دوربین عکاسی داریم. حالا میخواهیم بدانیم مشتریانمان چه نیازها و دغدغههایی دارند. پس وارد سایت دیجی کالا میشویم و برخی از محصولات مشابه با محصولات خودمان را بررسی میکنیم.
حالا به بخش پایین صفحه بروید و دیدگاههای کاربران را بررسی کنید. بخش سوالات در این صفحه میتواند منبعی از ایدههای مختلف برای کیورد ریسرچ و حتی بهبود کسب و کارتان باشد. به عنوان مثال اگر این صفحه را بررسی کنیم میبینیم که مخاطبان سوالهای زیر را درباره یک دوربین عکاسی دیجیتال پرسیده اند:
حالا شما میتوانید هر کدام از این سوالات را بسته به بیزینسی که دارید سفارشی سازی کنید و از آنها برای تولید محتوای سایتتان بهره ببرید. اگر بتوانید پاسخ این سوالات را به صورت ویدئویی در اختیار مخاطبان قرار دهید بدون شک متمایزتر از رقبای خود دیده خواهید شد.
از خود گوگل کمک بگیرید
یکی از ابزارهای رایگان و در دسترس که میتوانید برای بررسی نیازهای مخاطبان خود استفاده کنید گوگل است. کافیست وارد گوگل شوید و اسم صنعت یا محصول خود را وارد کنید. اگر کلید اسپیس را در کیبورد خود بزنید گوگل یک سری پیشنهادها را به شما میدهد. در پایین صفحه هم بخشی به اسم Related search وجود دارد که از پیشنهادهای آن هم میتوانید بهره ببرید.
از پیشنهادهای یوتیوب هم کمک بگیرید
یوتیوب یکی از بهترین منابع برای پیدا کردن ایدههای محتوایی و کیورد ریسرچ است. کافیست در این سایت عبارت کلیدی مدنظر خود را وارد کنید و ببینید مخاطبان در ایران و حتی کشورهای دیگر دنبال چه موضوعاتی هستند.
از انجمنهای تخصصی استفاده کنید
هر چند این روزها با وجود شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، فعالیت افراد در انجمنها کاهش یافته است اما این موضوع بدین معنی نیست که نمیتوانید از این فرصت استفاده کنید. انجمنها گروههایی هستند که افراد 24 ساعت شبانه روز ممکن است در آن فعال باشند. پس چرا از این فرصت به نفع بیزینس خود استفاده نمیکنید؟
توصیه میکنم انجمنهای تخصصی مربوط به حوزه کاری خود را به زبان فارسی و انگلیسی پیدا کنید و ببینید افراد در این انجمنها به دنبال حل چه مشکلاتی هستند. چه دغدغهها و نیازهایی دارند؟
به عنوان مثال اگر در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت میکنید میتوانید عبارت Digital marketing forum را جستجو کنید و در نتایج حاصل شده به دنبال سرنخهای جذاب محتوایی بگردید.
از ابزارهای کیورد ریسرچ کمک بگیرید
حتما خیلی خوب میدانید که ابزارهای پولی و رایگان زیادی در زمینه تحقیق بر روی کلمات کلیدی وجود دارد. شما هم میتوانید از این ابزارها بهره ببرید. از جمله این ابزارها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- AHREF
- Semrush
- Kwfinder
- Moz
- Keyword planner
کار با این ابزارها اصلا سخت نیست. تنها کاری که باید انجام دهید خرید اشتراک مربوط به این ابزارهاست. حالا باید وارد این ابزارها شوید، عبارت مربوط به حوزه خود را وارد کنید و منتظر نتایج آن بمانید. هر کلمه کلیدی که از طریق این ابزارها به دست می آورید را در برگه اکسل خود یادداشت کنید تا بعدا بتوانید از آنها برای تولید محتوا بهره ببرید.
از گوگل ترندز غافل نشوید
یکی دیگر از ابزارهای رایگانی که برای تحقیق بر روی کلمات کلیدی میتوانید استفاده کنید گوگل ترندز است. این ابزار رایگان ترندهای مربوط به صنعتتان را نشان میدهد. فرض کنید شما میخواهید در حوزه فروش کفش فعالیت میکنید.
با بررسی گوگل ترندز متوجه میشوید که کاربرانتان به موضوعاتی مثل مدل کفش، رنگ سال، قیمت کفش و برندهای مختلف کفش علاقه مند است. پس در این حوزهها شروع به تولید محتوا میکنید.
از قدرت شبکههای اجتماعی به نفع خود استفاده کنید
اگر به شما بگویم پیجهای اینستاگرامی بهترین منبع برای پیدا کردن ایدههای محتوایی و کیورد ریسرچ هستند چه میگویید؟ اگر خودتان پیج اینستاگرامی دارید به سراغ دایرکتتان بروید و ببینید مخاطبان چه سوالهایی از شما دارند. کامنتهای مربوط به صفحهتان را هم بررسی کنید تا به ایدههای مختلف و البته جذابی برای تولید محتوا برسید.
در صورتیکه تازه فعالیت خود را در اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی آغاز کردهاید بهترین کار بررسی پیج رقباست. پیج رقبا را با یک اکانت غیر شخصی دنبال کنید. ببینید این افراد در استوریهای خود درباره چه چیزهایی صحبت میکنند؟ چه سوالاتی را پاسخ میدهند؟ در کامنت پستهایشان چه خبر است؟
سخن نهایی
با بررسی سایتها و شبکههای اجتماعی مختلف میتوانید به نیاز اصلی و دغدغه کاربرانتان دست پیدا کنید. من همیشه عقیدهام بر این بوده که ابزارها فقط ابزار هستند و این شما هستید که باید از آنها بینش مدنظرتان را پیدا کنید. همین امروز از ابزارهای رایگانی که در دسترس دارید برای پیدا کردن نیاز مخاطبان خود استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید