ایده‌های محتوایی را از کجا پیدا کنیم؟ مینی دوره افزایش فروش با بازاریابی محتوایی

زمانی که تصمیم می‌گیرید فرآیند تولید محتوا را آغاز کنید بدون شک با موارد مختلفی روبرو می‌شوید. همه ما انسان هستیم و ممکن است برای همیشه ایده‌های جذاب و کاربردی برای تولید محتوا نداشته باشیم. نداشتن ایده برای تولید محتوا باعث می‌شود صاحبان کسب و کارها دست از فعالیت بردارند و تسلیم شوند. هر چند یافتن ایده‌های ناب محتوایی کار دشوار و زمانبری است اما امروز می‌خواهم چندین روش به شما معرفی کنم که کار را برایتان ساده‌تر می‌کند. اگر دوست دارید به جای ساعت‌ها فکر کردن برای ایده محتوا، مسیر ساده‌تری را طی کنید در این مقاله همراه من باشید.

چطور شروع کنیم؟

چند دقیقه به این موضوع فکر کنید. ساعت‌ها پشت گوشی یا لپ تاپ خود نشسته‌اید تا برای سایت یا اینستاگرام خود محتوا تولید کنید. روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید اما هنوز هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید. به موضوعات مختلف فکر کرده‌اید، سایت‌های رقبا را بررسی کرده‌اید اما هنوز چیزی به ذهن‌تان نمی‌رسد. با عصبانت گوشی یا لپ تاپ خود را کنار می‌گذارید و با خودتان می‌گویید من این کاره نیستم!!!

ایده برای تولید محتوا

اما صبر کنید. در طول روزها صدها و شاید میلیون‌ها محتوا در اینترنت تولید می‌شود. افراد مختلف در حوزه‌های متفاوت محتواهای جذاب می‌سازند و با همین محتواها می‌توانند مشتریان جذابی به سمت کسب وکار خود جذب کنند. پس چرا شما خالی از ایده شده‌اید؟ چرا شما یکی از این افراد نباشید که با محتوای خود مخاطب هدف تان را جذب می‌کنید، او را آموزش می‌دهید و در نهایت فروش تان را بیشتر می‌کنید.

از آنجایی که پیدا کردن ایده برای تولید محتوا کار سخت و زمانبری است در این بخش می‌خواهم یک سری منبع جذاب را به شما معرفی کنم که کارتان را ساده‌تر می‌کند.

کارهایی که قبل از شروع تولید محتوا باید انجام دهید

می‌دانم که بی صبرانه منتظر شنیدن و خواندن ایده‌های تولید محتوا هستید اما به نظرم قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم باید یک سری نکات اصلی را بدانیم. زمانی که می‌خواهید محتوا تولید کنید باید مراحل مختلفی را مدنظر داشته باشید.

چیزی که باید بدانید این است که شما قرار است برای چه کسی محتوا تولید کنید؟ شناخت مخاطب اولین گام برای موفقیت در فضای آنلاین است. سپس باید درک درستی از صنعت خودتان داشته باشید و بدانید در صنعت و حوزه شما چه چیزی ترند است و مخاطبان به دنبال چه چیزهایی هستند. برای اینکار من یک سری سوال برایتان آماده کرده‌ام که قبل از تولید محتوا بهتر است به آن‌ها پاسخ دهید:

  • مخاطب هدف من چه کسی است؟
  • او در چه بازه سنی قرار دارد؟
  • کجا زندگی می‌کند؟
  • چه سرگرمی‌ها و علایقی دارد؟
  • چه چیزی باعث ترس و نگرانی‌اش شده است؟
  • چه دغدغه‌هایی در زندگی‌اش دارد؟
  • به چه نوع مقالاتی علاقه مند است؟
  • دوست دارد چه پیج‌هایی را در اینستاگرام دنبال کند؟
  • با چه افرادی در اینستاگرام بیشتر تعامل دارد؟
  • به دنبال چه نوع تفریحاتی است؟
  • می‌خواهد از چه دردهایی رها شود؟
  • محصول من چطور می‌تواند به مخاطب کمک کند از دردهایش رها شود؟
  • من چطور می‌توانم خودم را متمایز کنم؟
  • محتوای من چه وجه تمایزی دارد؟
  • چه چیزی باعث می‌شود مشتری مرا انتخاب کند؟
  • چطور می‌توانم تجربه ارزشمندی برای مخاطبانم خلق کنم؟
  • چطور می‌توانم ارزش بیشتری به مخاطبانم ببخشم؟
  • محصولات و خدماتی که می‌توانم به مخاطب بدهم چه منفعت و مزیتی برای او دارد

با پاسخ دادن به این سوالات متوجه نیازهای مشتری هدف خود می‌شوید و بهتر می‌توانید محتوایی به او بدهید که واقعا دوست دارد.

از کجا ایده برای تولید محتوا به دست آوریم؟

ما منابع مختلفی برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی داریم. فقط همین اول کار باید نکته‌ای را برایتان توضیح دهم. از آنجایی که سعی می‌کنیم برای پیدا کردن ایده به سراغ سایت‌های خارجی برویم و از آن‌ها الهام بگیریم بهتر است سطح زبان خود را تقویت کنید 😊 اما اگر در حال حاضر دوست ندارید زبان انگلیسی یاد بگیرید یا زمانش را ندارید مشکلی نیست. گوگل ترنسلیت بهترین دوست شماست. می‌توانید ایده‌هایی که به شما می‌گویم را در گوگل ترنسلیت به فارسی تایپ کنید و نسخه انگلیسی جمله خود را به دست آورید.

از کجا ایده برای تولید محتوا بیاورم؟

در این بخش منابع مختلف تولید ایده برای محتوا را با هم بررسی می‌کنیم. برخی از این منابع را قبلا شما هم دیده‌اید اما بعضی از منابع جدید هستند و ایده‌های نابی در اختیارتان می‌گذارند.

بررسی سایت آمازون

اولین منبعی که می‌خواهم به شما برای یافتن ایده محتوایی معرفی کنم سایت آمازون است. این سایت محصولات متنوعی به فروش می‌رساند و منبعی از کامنت‌ها و نظرات مختلف مشتریان است. این نظرات به قدری ارزشمند هستند که می‌توانند درد و نیاز جامعه هدف ما را مشخص کنند.

اجازه بدهید برایتان مثالی بیاورم. فرض کنید که شما در حال فروش محصولات جانبی موبایل هستید. محصولاتی مثل هدفون، هدست، هندزفری، قاب موبایل. حالا احساس می‌کنید هیچ ایده‌ای برای تولید محتوا ندارید. وارد سایت آمازون شوید و نام محصول خود را بنویسید. مثلا کافیست عبارت Headphone را تایپ کنید. به محض اینکه این عبارت را تایپ می‌کنید کلی کیورد یا کلمه کلیدی دیگر به شما پیشنهاد می‌کند که باید آن‌ها را یادداشت کنید. من گزینه headphones wireless Bluetooth را انتخاب کردم.

 

در این بخش می‌توانید نتایج را بر اساس فاکتورهای مختلف مثل نظرات مشتریان، قیمت و بهترین‌ها مرتب کنید.  من نتایج را بر اساس نظرات مشتریان مرتب کردم. در سمت چپ صفحه بخشی را می بینید که در آن نظرات مشتریان را بر اساس تعداد ستاره ها مشخص می‌کند.

گزینه اول را انتخاب کنید. حالا محصولاتی که رتبه بهتری گرفته‌اند را می‌توانید ببینید. یکی از محصولات را انتخاب کنید و وارد صفحه مربوط به آن شوید. به بخش کامنت‌ها بروید.

اگر نمی‌توانید کامنت‌ها را به انگلیسی بخوانید آن را با گوگل ترجمه کنید.  حالا در میان کامنت‌های مشتریان به دنبال دردها و نیازهایشان بگردید. درباره چه چیزی صحبت می‌کنند؟ چقدر باطری نگه می‌دارد؟ کیفیت صدایی که از هدفون به گوش می‌رسد چگونه است؟  با دستگاه‌های مختلف چگونه سینک می‌شود؟

 

بررسی بخش کامنت‌ها در آمازون نشان می‌دهد دغدغه و مشکل اصلی مشتری با محصول شما چیست.حالا می‌توانید یک سری محتوای مقایسه‌ای تولید کنید و انواع هدفون‌ها را از نظر عمر باطری، کیفیت صدا و سینک شدن با دستگاه‌های مختلف مثل موبایل و لپ تاپ مقایسه کنید.

حالا فرض کنید شما مربی فن بیان هستید و بسته‌ای برای بهبود مهارت‌های سخنوری دارید. برای اینکه بتوانید به مخاطبان خود کمک کنید باید درباره نیازها و خواسته‌هایشان صحبت کنید. برای اینکار می‌توانید باز هم از آمازون کمک بگیرید. عبارت مدنظر خود را به همراه واژه BOOK در آمازون جستجو کنید و کتاب پرفروشی را انتخاب نمایید.

حالا سرفصل‌های کتاب را به دقت بررسی کنید. من کتاب Talk Like TED: The 9 Public-Speaking Secrets of the World’s Top Minds را انتخاب کردم که جزء کتاب‌های پرفروش در حوزه سخنرانی است. کافیست بر روی عبارت look inside کلیک کنید تا سرفصل‌های کتاب را ببینید.

همانطور که می‌بینید سرفصل‌های این کتاب کوتاه است. پس می‌توانید نسخه اصلی کتاب را دانلود کنید و ببینید در محتوای کتاب چه چیزهایی برای تولید محتوا می‌توانید پیدا کنید. از روی همین سرفصل‌ها می‌توان به ایده‌های زیر برای تولید محتوا رسید:

  • چطور از داستان سرایی برای سخنرانی استفاده کنیم؟
  • چگونه صحبت کنیم که دهان همه از تعجب باز بماند؟
  • قانون 18 دقیقه در سخنرانی برای اینکه همه را سر جای خود میخکوب کنید.
  • برای سخنرانی خود نقشه ذهنی دارید؟

کتاب دیگری که در حوزه سخنرانی وجود دارد سخنرانی بدون ترس (Speak With No Fear) است. بیایید سرفصل‌های این کتاب را هم بررسی کنیم:

از روی این کتاب هم می‌توان به ایده‌های محتوایی متعددی دست پیدا کرد:

  • چطور یک سخنرانی بد را به سخنرانی عالی کنیم که همه برایمان دست بزنند؟
  • با این 7 استراتژی بر ترس از سخنرانی‌تان غلبه کنید؟

همین کار را می‌توانید در سایت دیجی کالا هم انجام دهید. کافیست اسم محصول خود را در سایت دیجی کالا تایپ کنید و به بخش دیدگاه‌ها و سوالات مشتریان بروید. ببینید مخاطبان شما چه سوال‌هایی دارند؟ درباره چه موضوعاتی بیشتر صحبت می‌کنند؟ شما هم درباره همین موارد محتوا تولید کنید.

بررسی سایت و پیج رقبا

گام بعدی برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی کمک گرفتن از رقبایمان است. حتما می‌پرسید چگونه؟ کافیست اسم 10 رقیب اصلی خود را در گوگل و اینستاگرام سرچ کنید. حالا وارد سایت و پیج آن‌ها شوید و محتواهایی که بازخورد خوبی گرفته‌اند را بررسی کنید. ببینید مخاطبان با چه پست‌ها و محتواهایی بیشتر تعامل داشته اند؟ اینکار را برای سایت‌های فارسی و انگلیسی انجام دهید تا به ایده‌های مختلفی دست پیدا کنید.

کامنت‌های پیج اینستاگرام

برای اینکه ایده بیشتری برای تولید محتوا داشته باشید کافیست کامنت‌های پیج رقیب و پیج خودتان را بررسی کنید. فرض کنید شما در حال آموزش زبان انگلیسی هستید. می‌خواهید برای پیج یا سایت‌تان محتوای موثر تولید کنید. کافیست وارد پیج رقبا شوید و ببینید مخاطبان در کامنت‌ها از چه چیزهایی حرف می‌زنند؟ چه دغدغه‌هایی دارند؟

یا اینکه فرض کنید در حال ساخت و فروش محصولات چوبی هستید. پیج‌هایی که فالوورهای زیاد و تعاملی در این حوزه دارند را فالوو کنید. ببینید افراد در این پیج‌ها درباره چه چیزی حرف می‌زند و چه سوال‌هایی دارند؟

استوری‌های پیچ رقیب

یکی دیگر از منابع عالی پیدا کردن ایده برای تولید محتوا استفاده از استوری‌های پیج رقیب است. پیج رقبای خود را با یک اکانت فالوو کنید. معمولا رقبای شما به طور مستمر با مخاطبان خود تعامل دارند. آن‌ها سوال‌های مختلفی از مخاطبان می‌‌پرسند و تلاش می‌کنند در استوری‌های خود به این سوالات پاسخ دهند. این سوالات می‌توانند منبع عالی برای تولید محتوای شما باشند.

بررسی سایت‌های انگلیسی مشابه با حوزه فعالیت خودتان

یکی دیگر از منابع عالی برای پیدا کردن ایده های محتوایی بررسی سایت‌های انگلیسی است که در حوزه شما فعالیت دارند. به عنوان مثال اگر در حوزه زیبایی و سلامت پوست فعالیت دارید می‌توانید سایت‌های انگلیسی فراوانی را پیدا کنید که در حال تولید محتوا در این زمینه هستند. این سایت‌ها را بررسی کنید و ببینید کدام یک از محتواهایشان بازخورد خوبی گرفته و بازدید زیادی داشته است. حالا از همان محتواها الگو بگیرید و سعی کنید آن را بر اساس نیاز مخاطبان خود شخصی سازی کنید.

بررسی انجمن ها

از منابع دیگر پیدا کردن ایده‌های محتوایی بررسی انجمن‌های تخصصی و عمومی مربوط به حوزه کاری‌مان است. مثلا فرض کنید که شما در حوزه سئو فعالیت می‌کنید. در حال حاضر مطالب زیادی درباره دغدغه‌ها و سوالات مشتریان نوشته‌اید اما حالا احساس می‌کنید گیر کرده‌اید و هیچ ایده‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد.

کافیست وارد سایت گوگل شوید و عبارت کلیدی یا همان کیورد سئو را به همراه واژه انجمن سرچ کنید. مثلا انجمن سئو به فارسی یا SEO forum به انگلیسی. باز هم توصیه می‌کنم سایت‌های انگلیسی را مورد بررسی قرار دهید چون ایده‌های ناب‌تر و جذاب‌تری در اختیارتان قرار می‌دهند.

حالا از بین نتایج به دست آمده وارد سایت‌های مختلف شوید و تاپیک‌هایی که کاربران درباره‌اش صحبت کرده‌اند را مورد بررسی قرار دهید. افراد چه سوالاتی دارند؟ چه نیازهایی آن‌ها را به داخل این انجمن‌ها کشانده است؟ این روش معدنی از ایده‌های جذاب و بی نهایت را در اختیارتان می‌گذارد که به کمک آن‌ها می‌توانید خودتان را به عنوان یک متخصص نشان دهید.

سوالات مشتریان خودتان و رقیب

در گام بعدی باید به سراغ سوالاتی بروید که مشتری از طریق پلتفرم‌های مختلفی مثل واتس اپ، گفتگوی سایت، دایرکت اینستاگرام یا تماس تلفنی از شما می‌پرسد. توصیه می‌کنم همیشه یک فایل اکسل برای جمع آوری سوالات مشتریان داشته باشید تا بتوانید از ایده‌هایی که به دست می‌آورید استفاده کنید.

سوالات مشتریان

فرض کنیم شما در حال فروش صنایع چوبی هستید و وسایلی مثل میز تلویزیون چوبی می‌فروشید. تا به حال مشتریان چه سوالاتی از شما داشته‌اند؟ نمونه سوالاتی که مشتری ممکن است در این زمینه به ذهنش خطور کند شامل موارد زیر است:

  1.  چطور میز تلویزیون‌ام را تمیز کنم؟ از چه وسایل شوینده‌ای می‌توانم استفاده کنم؟
  2.  در محیط‌های مرطوب مثل شمال نحوه نگهداری از میز چوبی چگونه است؟
  3.  جنس میزهای شما از چه چیزی است و چقدر دوام دارد؟

اگر کسب و کار نوپایی هستید و هنوز مشتری ندارید می‌توانید وارد سایت یا پیج رقیب شوید و ببینید مشتریان چه سوالاتی از آن‌ها می‌پرسند. این فرصت را اصلاً از دست ندهید که ایده‌های بسیار نابی برایتان به ارمغان می‌آورد.

بررسی پادکست ها

خوب اگر تا به حال صدها ایده برای تولید محتوا به دست نیاورده‌اید نگران نباشید. هنوز تا انتهای این فهرست خیلی زمان داریم. پادکست‌ها منبع دیگری برای یافتن موضوعات جذاب هستند. تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید در ماشین یا اتوبوس به پادکست مورد علاقه خود گوش کنید؟ مخاطبان شما هم ممکن است عاشق پادکست باشند.

فهرست اپلیکیشن‌های پادکست را تهیه کنید. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به گوگل پادکست و کست باکس اشاره کرد. حالا وارد این اپلیکیشن‌ها شوید و اسم حوزه کاری خود را وارد کنید. در این مرحله می‌توانید از کیوردها هم بهره ببرید.

ببینید افراد در پادکست‌های خود درباره چه چیزی صحبت می‌کنند. بازخورد مخاطبان به این موضوعات چگونه است؟ در کامنت‌ها درباره چه چیزهایی صحبت می‌کنند؟

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم برخی از روش‌های یافتن ایده تولید محتوا را با هم مرور کنیم. به خاطر داشته باشید که این موارد تنها چند نمونه از منابعی بودند که می‌توانید برای تولید محتوا استفاده کنید و از ایده‌هایشان بهره ببرید. شما از چه روشی برای پیدا کردن ایده استفاده می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید