چطور محتوای اثربخش تولید کنیم؟

خوب به انتهای مینی دوره افزایش فروش با بازاریابی محتوایی رسیدیم. تا به اینجای کار درباره مباحث مختلفی صحبت کردیم. سعی کردیم قبل از هر کاری مخاطب خود را بشناسیم و نیازها و دغدغه‌هایش را شناسایی کنیم. از مراحل مختلفی عبور کردیم و حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم تولید محتوا را شروع کنیم. تمرکز من در این بخش بر روی تولید محتوای متنی خواهد بود. در مقالات بعدی به سراغ تولید محتوای ویدئویی و صوتی می‌رویم تا سبد محتوایی خود را کامل کنیم. بعد از خواندن این مقاله به نکات مهمی برای تولید محتوا خواهید رسید پس تا انتها همراه من باشید.

محتوای متنی چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد؟

متن یکی از ارکان مهم هر وبسایتی است. زمانی که سایت خود را طراحی می‌کنید و دوست دارید به کمک آن محصولات یا خدمات‌تان را به فروش برسانید باید به دنبال یافتن راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود باشید. تولید محتوای متنی اولین مرحله‌ای است که باید در نظر بگیرید. کلماتی که در سایت خود می‌نویسید مخاطب را در مراحل مختلف قیف بازاریابی به سمت جلو هدایت می‌کند، او را آموزش می‌دهد، برند شما را به او نشان می‌دهد و درباره محصولات و خدمات‌تان توضیح می‌دهد.

تولید محتوای متنی

به کمک متن می‌توانید خودتان را معرفی کنید، از خدمات‌تان حرف بزنید و به سوالات پرتکرا مشتریان‌تان پاسخ دهید.  اگر بتوانید محتوایی تولید کنید که با نیاز مشتریان بالقوه‌تان سازگار است قادر خواهید بود او را یک قدم به خرید نزدیک‌تر کنید. محتوایی که من درباره‌اش صحبت می‌کنم محتوایی است که نیاز مخاطب را هدف قرار دهد، دردهایش را حل کند و به او کمک کند زندگی بهتر و آسوده‌تری داشته باشد.

چگونه محتوایی بنویسیم که ما را به فروش نزدیک‌تر کند؟

هدف من از تهیه این مینی دوره کمک به شما برای افزایش فروش از طریق وب‌سایت‌تان بود. در این بخش می خواهم درباره محتوای اثربخشی صحبت کنم که به شما کمک می‌کند به اهداف‌ فروش‌تان نزدیک‌تر شوید و مخاطب را مرحله به مرحله به سمت جلو هدایت کنید. اگر دوست دارید یک سری نکات ساده و کاربردی برای تولید محتوا بیاموزید بدون شک این بخش برای شماست.

هدف خود را تعریف کنید

قبل از اینکه دست به قلم شوید یا تایپ کردن را شروع کنید باید بدانید هدف‌تان از نوشتن چیست. می‌خواهید محتوای وبلاگی بنویسید؟ قرار است محتوای صفحه محصول را تکمیل کنید؟ دوست دارید خودتان را به مخاطب معرفی کنید؟ هدف نهایی خود را از نوشتن مشخص کنید.

در این مرحله باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • در این وب سایت من محصول یا خدمتی به فروش می‌رسانم؟
  • می‌خواهم با محتوا ترافیکم را بیشتر کنم؟
  • به کمک این محتوا می‌خواهم مشتریان جدید یا سرنخ تولید کنم؟
  • هدف اصلی من از تولید این محتوا جذب مشترک یا ساخت جامعه است؟

مخاطب هدف خود را بشناسید

بیایید فرض کنیم هدف اصلی شما از تولید محتوا افزایش فروش است. تنها زمانی می‌توانید محصول یا خدمت خود را بشناسید که درک درستی از مخاطب هدف خود داشته باشید. هرچقدر بیشتر مشتریان احتمالی خود را بشناسید راحت تر می‌توانید آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. از خودتان بپرسید افرادی که وارد سایت من می‌شوند چه کسانی هستند؟ چه مشکلی دارند؟ دنبال چه چیزی می‌گردند؟ چه دغدغه‌هایی دارند؟

 از همان خط اول نظر مخاطب را به خود جلب کنید

همانطور که می‌دانید شما تنها 15 ثانیه زمان دارید تا بتوانید نظر مخاطب را به سمت خود و محتوایی که نوشته‌اید جلب کنید. زمان بسیار کمی است. اینطور نیست؟

خوب اگر بدانید زمان زیادی ندارید مجبور خواهید بود آن را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. محتوای خود را با داده‌های جذاب، یک داستان چند جمله‌ای یا یک سوال شروع کنید. مطمئن شوید که افراد برای خواندن محتوای شما علاقه کافی دارند و حتی تشنه مطالعه ادامه محتوایتان هستند.

 

خواندن محتوا را برای مخاطب ساده‌تر کنید

گاهی از اوقات لازم است بین پاراگراف‌های خود فاصله کافی قرار دهید. شما می‌توانید از افزونه‌های وردپرسی برای هایلایت کردن بخش‌های مهم متن استفاده کنید. بهتر است از بولت پوینت‌ها، هدینگ‌ها، ساب هدینگ‌ها و فضاهای خالی استفاده کنید تا مخاطب بتواند بخش‌های مهم را اسکن کند.

مراقب خطاهای گرامری و املایی باشید

این مورد یکی از گزینه‌های مهمی است که معمولا در وب سایت بیشتر کسب وکارهای آنلاین دیده می‌شود. نیازی به گفتن نیست که وجود خطاهای املایی و گرامری متعدد به شهرت و اعتبار برند شما آسیب می‌زند. اگر زمان کافی برای بررسی محتوا را ندارید از افزونه‌ها و ابزارهای آنلاین برای اینکار استفاده کنید.

مخاطب را دعوت به عمل کنید

یکی دیگر از نکات مهمی که به هنگام نوشتن و تولید محتوا باید به خاطر داشته باشید این است: باید او را به انجام یک فعالیت خاص ترغیب کنید. فرض کنید مخاطب وارد سایت شما شده است، محتوا را مطالعه کرده است و حالا می‌خواهد صفحه‌تان را ببندد. مخاطبی که با هزار زحمت وارد سایت تان شده است را به همین راحتی از دست می‌دهید؟

دعوت به اقدام در محتوا

خوب قطعا دوست ندارید چنین اتفاقی برایتان رخ بدهد. پس باید از او بخواهید کاری که دوست دارید را انجام دهد. مشترک شدن در خبرنامه الکترونیکی، دانلود کردن یک فرم یا کتاب، پر کردن فرم تماس، نوشتن دیدگاه یا جوین شدن به کانال تلگرام از جمله کارهایی است که می‌توانید از مخاطب بخواهید بعد از خواندن محتوا برایتان انجام دهد.

از تصاویر بصری جذاب استفاده کنید

این روزها ما عادت کرده‌ایم محتواها را اسکن کنیم. راستش را بخواهید زیاد حوصله مطالعه متن های طولانی را نداریم. اگر محتوای متنی تولید می‌کنید باید به فکر زیباسازی آن باشید. یکی از روش‌های زیباسازی متن استفاده از تصاویر بصری جذاب و کاربردی است. افراد تنها 20 درصد از چیزی که خوانده‌اند را به خاطر می‌آورند اما 80 درصد چیزی که دیده و انجام داده‌اند را به خاطر می‌سپارند.

اگر برایتان ممکن است از اینفوگرافیک، تصاویر، نمودارها و ویدئوها در متن خود استفاده کنید تا خوانایی آن را بالاتر ببرید و مخاطب را سرگرم‌تر کنید.

محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید

خوب این مرحله هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با اینکه شما متن را برای مخاطب خود می‌نویسید اما قدرت گوگل و سایر موتورهای جستجو را دست کم نگیرید. اگر می‌خواهید دیده شوید باید روی سئوی متن‌تان کار کنید. مهم‌ترین کاری که بعد از نوشتن محتوا باید انجام دهید بهینه سازی محتوا برای گوگل است.

سئوی محتوا

مطمئن شوید که کیوردهای مرتبط را در عنوان، هدینگ‌ها، زیرهدینگ‌ها و متادیسکرپشن قرار می‌دهد. از کیورد استافینگ ( استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی) خودداری کنید تا جریمه نشوید.

  • کیوردهای خود را در سرتیتر و زیرتیترها قرار دهید. کلمه کلیدی اصلی را در عنوان و هدینگ H1 قرار دهید. شما می‌توانید کلمات کلیدی فرعی را در بدنه متن و زیرهدینگ‌ها جاسازی کنید.
  • به متادیتا اهمیت بدهید. محتوای صفحه خود را در یک یا دو جمله توصیف کنید و کاربر را به کلیک ترغیب نمایید
  • از اهمیت URL غافل نشوید. شما می توانید در URL صفحه خود از کیوردهای مقاله استفاده کنید.
  • لینک‌های مفید و مرتبط را به صفحه خود اضافه کنید. به کمک این روش مخاطب را ترغیب می‌کنید مدت زمان بیشتری در یک صفحه بماند.
  • تصاویر را هم برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

محتوای سایت خود را به روز نگه دارید

وقتی آدرس سایت خود را به مشتری می‌دهید و او را به بازدید از سایت خود ترغیب می‌کنید باید به یک موضوع مهم توجه کنید: سایت‌تان تازه، به روز و کاربردی هست؟ محتوایی که در سایت خود قرار می‌دهید چقدر ارزش آفرینی می‌کند؟ برای رسیدن به این هدف باید محتوای خود را هر از چندگاهی به روز کنید. بنرهای تاریخ گذشته را حذف کنید و از تصاویر جذاب‌تر بهره ببرید.

سخن نهایی

نوشتن محتوای اثربخش نیاز به تمرین و درک اصول نوشتاری دارد. شما باید بر روی مهارت‌های مختلفی کار کنید تا در نهایت بتوانید محتوایی تولید کنید که مخاطب را به خرید ترغیب می‌کند. سعی کنید اصول نوشتن صحیح را یاد بگیرید، کمی با کپی رایتینگ آشنا شوید، سئوی محتوا را بیاموزید و در نهایت کار با تصاویر را یاد بگیرید. هر چند این مسیر کمی طولانی و زمانبر است اما مطمئن باشید که ارزش بسیار زیادی برایتان فراهم می‌کند. هر چقدر بهتر و جذاب‌تر با مخاطب ارتباط برقرار کنید، تعامل بیشتری از او دریافت می‌کنید. امیدوارم که از مینی دوره افزایش فروش با بازاریابی محتوایی لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید