انواع محتوا از دیدگاه مخاطب: مینی دوره افزایش فروش با بازاریابی محتوایی

در این مرحله از سفری که با هم آغاز کردیم به ایستگاه انواع محتوا می‌رسیم. در این بخش می‌خواهیم انواع محتوا را از نظر مخاطب بررسی کنیم و ببینیم مخاطب ما به چه نوع محتوایی برای تبدیل شدن به مشتری نیاز دارد. پس تا انتها همراه من باشید.

انواع محتوا را بر اساس اهداف مختلف بشناسید

انواع محتوا

محتوا اشکال و انواع مختلفی دارد. شما می‌توانید محتواهایی که تولید می‌کنید را در شکل‌ها و فرمت‌های مختلفی تهیه کنید و بر اساس نیاز مخاطب خود در اختیارش بگذارید. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چه نوع محتوایی برای مخاطب من مفید است؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید ببینید مخاطب هدف شما چه کسی است؟ چه علایقی دارد و چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارد؟ کافیست قبل از شروع تولید محتوا با نمونه‌ای از مخاطبان هدف خود مصاحبه کنید یا رفتار مخاطبین هدف خود را در سایت رقبا مورد بررسی قرار دهید. در این شرایط اطلاعات مختلفی به دست می‌آورید که کمک‌تان می‌کند محتوای بهتر و تعاملی‌تری داشته باشید.

هدف‌تان را مشخص کنید تا نوع محتوا هم مشخص شود

قبل از اینکه وارد فرآیند تولید محتوا شوید و فروش‌تان را به کمک بازاریابی محتوایی افزایش دهید باید هدفی که پشت این فرآیند دارید را به دقت مشخص کنید. محتوای شما می‌تواند سرگرم کننده، آموزنده یا فروشنده باشد. محتوای سرگرم کننده محتوایی است که تلاش می‌کند حس خوبی در مخاطب ایجاد کند، او را سرگرم نماید و اوقات فراغتش را به درستی پر کند.

نوع دیگری از محتوا هم وجود دارد که به آن محتوای آموزنده می‌گویند. این محتوا به سوالات مشتریان پاسخ می‌دهد و چرایی و چگونگی مباحث مختلف را شرح می‌دهد. مثلا چگونه از دوربین دیجیتال کانن برای تولید محتوای ویدئویی استفاده کنیم. این محتوا می‌تواند به طور کامل نحوه استفاده از یک نوع دوربین دیجیتال را برای فیلمبرداری آموزش دهد به نحوی که مخاطب بتواند کار خود را سریع‌تر پیش ببرد.

در این میان یک نوع محتوا هم وجود دارد که من آن را محتوای فروشنده می‌نامم. محتوایی فروشنده است که بتواند ریسک‌های خرید مشتری را کاهش دهد و به سوالاتی که در ذهن او قبل از خرید نقش می‌بندد پاسخ مناسبی بدهد. مثلا اگر به مثال خود در زمینه دوربین‌های دیجیتال برگردیم می‌توانیم برای محتوای فروشنده این مثال‌ها را بزنیم:

  • مقایسه بین دوربین دیجیتال کانن و دوربین دیجیتال نیکون: کدام یک برای تولید محتوای ویدئویی بهتر است؟
  • قیمت دوربین‌های دیجیتال مختلف برای تولید محتوای ویدئویی

انواع محتوا بر اساس فرمت

انواع محتوا بر اساس فرمت

یکی دیگر از دسته بندی‌هایی که برای تولید محتوا می‌توانید مدنظر داشته باشید، انواع محتوا بر اساس فرمت است. محتوای شما می‌تواند اشکال و فرمت‌های مختلفی به خود بگیرد. بیایید این فرمت‌ها را با هم بررسی کنیم.

محتوای ویدئویی

این روزها کمتر کسی را می‌بینید که عاشق محتوای ویدئویی نباشد. ویدئوهای کوتاه و گاه بلند می‌تواند نیاز مخاطبان ما را به خوبی برطرف کند و آن‌ها را یک قدم به خرید نزدیک نماید. به عنوان مثال فردی که در حال فروش دوربین های دیجیتال است می‌تواند به صورت ویدئویی نحوه کار با این دستگاه‌ها، نحوه نورپردازی، نحوه تنظیم کردن دوربین و سایر مواردی که به درد مخاطبانش می‌خورد را توضیح دهد.

توضیحات ویدئویی بهتر از توضیحات متنی در ذهن مخاطب می‌مانند و می‌توانند درک بهتری از محصول یا خدمت شما ارائه کنند. علاوه بر این زمانی که جلوی دوربین می‌آیید و درباره یک موضوع صحبت می‌کنید تخصص خود را به رخ مخاطبان‌تان می کشانید. حالا اگر آن‌ها به دوربین دیجیتال نیاز داشته باشند اولین فردی که به ذهن‌شان خطور می کند شما هستید.

محتوای تصویری

اینفوگرافیک‌ها بهترین نمونه از محتوای تصویری هستند. این محتواها به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که می‌توانند نیاز مخاطبان را در کمترین و سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کنند. حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند یک تصویر بهتر از هزار کلمه است. مغز بیشتر افراد اطلاعات بصری و تصویری را بهتر پردازش می‌کند و همین امر باعث می‌شود این اطلاعات برای مدت زمان طولانی تری در مغز بماند.

اگر محتوایی دارید که قابلیت تبدیل شدن به اینفوگرافیک را دارد حتما از این نوع محتوا هم استفاده کنید. مثلا به صورت اینفوگرافیک نشان دهید که به هنگام خرید دوربین دیجیتال چه نکاتی را باید مدنظر داشت. در واقع فهرست‌ها و لیست‌ها بهترین گزینه برای تبدیل شدن به اینفوگرافیک هستند.

محتوای متنی

اگر بخواهیم صادق باشیم هنوز هم محتوای متنی می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند. البته به شرطها و شروطها😊

در تولید محتوای متنی چیزی که بیش از هر چیزی اهمیت دارد درک درست نیازها و دغدغه‌های مخاطب و بیان این دردها به زبان ساده است. شما باید نشان دهید که درد مشتری‌تان را فهمیده‌اید و برایش راه‌حل ارزشمند و البته کاربردی دارید.

کتاب‌های الکترونیکی از جمله محتواهای متنی هستند که به دلیل ارائه اطلاعات ارزشمند و کمیاب می‌توانند شما را به اهداف فروش‌تان نزدیک‌تر کنند. با کمی تحقیق و بررسی می‌توانید به موضوعات مختلفی برسید که دغدغه اصلی جامعه هدف شماست و می‌توانید این دغدغه را به کتاب الکترونیکی تبدیل کنید.

محتوای صوتی

پادکست‌ها یک نوع محتوای صوتی هستند که این روزها از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند. اگر سری به اپلیکیشن‌های مختلف مثل کست باکس بزنید افراد یا برندهای مختلفی را می‌بینید که در حال تولید این نوع محتوای صوتی هستند. از آنجایی که استفاده از این نوع محتوا در مکان‌های مختلف ساده و اسان است افراد عاشق پادکست هستند. اگر در حوزه تخصصی خود حرفی برای گفتن دارید می‌توانید همین امروز با کمترین هزینه دست به کار شوید و محتوای صوتی خود را بسازید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردم به صورت کوتاه و خلاصه انواع محتوا را از دید مخاطب بررسی کنم. مخاطبان شما هر کدام نیازها و مشکلات خاصی دارند. اگر می‌خواهید در حوزه بازاریابی محتوایی موفق شوید و در میان رقبای خود متمایز گردید باید وارد ذهن مخاطب شوید. ببینید مخاطب شما چه ترس‌هایی دارد و چرا به دنبال برطرف کردن این ترس‌هاست. اگر بدانید مشتری شما چه مشکلاتی دارد و چگونگی برطرف کردن این مشکلات را هم پیدا خواهید کرد. توصیه می‌کنم سبدی از انواع محتوا را در سایت خود داشته باشید تا بتوانید نیازهای طیف وسیع‌تری از مخاطبان هدف خود را برطرف کنید. شما چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید