مراحل بازاریابی محتوایی:مینی دوره افزایش فروش با بازاریابی محتوایی

برای اینکه بتوانیم با بازاریابی محتوایی فروش بیشتری را تجربه کنیم در کنار همه مراحلی که تا به اینجای کار بررسی کردیم باید به سراغ مراحل قبل از تولید، تولید و بعد از تولید محتوا برویم. در این مقاله قرار است مراحل بازاریابی محتوایی را با هم مرور کنیم. پس تا انتها همراه من باشید.

مراحل بازاریابی محتوایی

مراحل بازاریابی محتوایی

اگر به شما بگویم که یک چک لیست ساده برای تولید محتوای موثر وجود دارد چه می‌گویید؟ بررسی و به خاطرسپاری این چک لیست بسیار ساده است و کار شما را تسهیل می‌کند. می‌خواهم این چک لیست را به صورت ساده و مرحله به مرحله برایتان توضیح دهم.

هدف خود از تولید محتوا را مشخص کنید

اگر ندانید مقصد شما کجاست چطور می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید؟ قبل از اینکه به فکر تولید محتوا باشید باید بدانید هدف شما از انجام اینکار چیست؟ چه نوع محتوایی می خواهید تولید کنید؟ چرا می‌خواهید این محتوا را تولید کنید؟ محتوای شما قرار است چه دستاوردی برایتان داشته باشد؟ مثلا می‌توانید بگویید هدف من از تولید محتوای این ماه این است که آگاهی از برندم را افزایش دهم. پس به سراغ مطالب آموزشی می‌روم که می‌دانم برای مخاطبانم مفید و ارزشمند است.

درباره پرسونای مخاطب اطلاعاتی به دست آورید

خوب حالا که مشخص کردید این ماه برای چه هدفی می‌خواهید تولید محتوا کنید باید به فکر بررسی پرسونای مخاطبان خود باشید. پرسونا تصویری فرضی از مخاطب هدف شماست که کمک تان می‌کند درک درستی از مخاطب هدف و نیازهایش داشته باشید.

ببینید محتوایی که می‌خواهید تولید کنید قرار است به دست چه کسی برسد؟ این فرد چه دغدغه هایی دارد؟ با چه مشکلاتی روبروست؟ چند سالش است؟ کجا زندگی می‌کند؟ چه تحصیلاتی دارد؟ با چه چیزهایی روز خود را پر می‌کند؟ درآمدش چقدر است؟ چرا به سایت شما سر زده است؟

محتواهای فعلی خود را بررسی کنید

قبل از اینکه به سراغ تولید محتوای جدید بروید محتواهایی که در حال حاضر روی سایت دارید را بررسی کنید. بررسی محتوا به شما کمک می‌کند محتواهایی که عملکرد عالی داشتند را شناسایی کنید. این محتواها مورد علاقه مخاطبان شما بوده‌اند و توانسته‌اند نظرشان را جلب کنند. اگر چند وقتی هست که در حوزه خود فعال هستید باید قبل از هر کاری محتوای سایت و نتایجی که تا به حال گرفته‌اید را بررسی کنید.

ببینید مخاطبان شما به چه موضوعاتی علاقه مند هستند؟ چه فرمت محتوایی برایشان جذاب است؟ چه نوع عناوینی را بیشتر دوست دارند و بر روی آن‌ها کلیک می‌کنند؟ چه وقت‌هایی برایتان کامنت می‌گذارند؟

نوع محتواهایی که این ماه می‌خواهید منتشر کنید را مشخص کنید

خوب ما در حال سپری کردن کارهای قبل از تولید محتوا هستیم. حالا تقریبا می‌دانیم با خودمان چند چند هستیم. در این مرحله باید با خودمان روراست باشیم و ببینیم مخاطب ما چه نوع محتوایی را با چه فرمتی دوست دارد. مخاطب من محتوای ویدئویی را بیشتر دوست دارد؟ او به دنبال پادکست است؟ می‌خواهد محتوای متنی بخواند؟ کتاب‌های الکترونیکی ام را بیشتر دوست دارد؟ شما می‌توانید ترکیبی از انواع محتواها را داشته باشید تا بتوانید سلیقه مخاطبان خود را هدف قرار دهید.

فقط به خاطر داشته باشید که منابع اصلی خود را مدنظر داشته باشید و اهدافی را برای این ماه تنظیم کنید که برایتان قابل دسترس باشد. من شرکت‌هایی را دیده‌ام که به دلیل نداشتن منابع کافی مثل تیم بزرگ تولید محتوا، نتوانسته‌اند به اهدافی که ست کرده بودند برسند. پس در این مرحله منابع و تیم خود را هم در نظر بگیرید.

ایده‌های تولید محتوای این ماه را به دست آورید

خوب حالا نوبت به تولید ایده می‌رسد. می‌دانم که به دست آوردن ایده برای تولید محتوای سایت چقدر کار سختی است. بعد از یک مدت احساس می‌کنید که دیگر حرفی برای گفتن ندارید. من سال‌ها مسئول تولید محتوای سایت‌های مختلف بوده‌ام و این موضوع را با تمام وجود خود درک می‌کنم. با اینحال این روزها به کمک روش‌ها و تکنیک‌هایی مثل هوش مصنوعی می‌توان به ایده‌های جذاب‌تری دست پیدا کرد. شما می‌توانید از طریق منابع مختلف به این ایده‌ها دست پیدا کنید. در کتابچه‌ای که قرار است برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی منتشر شود به تمامی روش‌هایی می‌پردازم که به شما کمک می‌کنند ایده‌های نابی برای نوشتن یا تولید محتوا داشته باشید.

با اینحال یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی کیورد ریسرچ است. زمانی که این تحقیق را انجام می‌دهید به ایده‌های جذابی می‌رسید که می‌تواند در فرآیند تولید محتوا به دردتان بخورد.

 تقویم محتوایی خود را ایجاد کنید

خوب ما همه آنچیزی که برای تولید محتوا نیاز داریم را کنار هم جمع کرده‌ایم. حالا نوبت به بخش جذاب ماجرا در مراحل بازاریابی محتوایی می‌رسد. اگر شما برنامه مدونی برای تولید محتوای خود نداشته باشید بدون شک نمی‌توانید سر قول و قرارهایتان بمانید. برای اینکه جلوی مشکلات بعدی را بگیرید بهتر است همین امروز دست به کار شوید و یک تقویم محتوایی برای سایت خود بنویسید.

در تقویم محتوایی خود بنویسید که قرار است در طول روزهای مختلف این ماه چه نوع محتوایی را منتشر کنید، چه فرمتی برای هر محتوا در نظر دارید، تعداد کلمات و کیوردهایی که می‌خواهید درباره شان بنویسید چه هستند و چه کسی مسئول تولید و توزیع این محتواست.

فرآیند تولید محتوا را اغاز نمایید

در این مرحله باید آستین‌هایتان را بالا بزنید و شروع به تولید محتوا کنید. بر اساس تقویم محتوایی و ایده‌هایی که تا به حال جمع آوری کرده‌اید فرایند نوشتن یا تولید محتوا را آغاز نمایید. فقط اجازه بدهید نکته‌ای را برایتان توضیح دهم.

من وب سایت های زیادی را دیده‌ام که در شروع کار با انتشار مقالات مختلف تلاش دارند مخاطبان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهند. آن‌ها هر روز مقاله منتشر می‌کنند و حتی به صورت روزانه به سراغ محتواهایی مثل پادکست و ویدئو می‌روند.

هر چند تولید محتوای مداوم کار خوبی است اما چون این افراد توان خود در تولید محتوا را نادیده می‌گیرند بعد از یک ماه خسته می‌شوند و دست از کار می‌کشند. همانطور که قبلا هم گفتم توان و ظرفیت خود برای تولید محتوا را در نظر بگیرید و سپس بر اساس برنامه‌ای که از قبل برای خود تدارک دیده‌اید شروع به تولید محتوا کنید. محتوای خود را برای موتورهای جستجو سئو کنید اما همیشه مخاطب را در درجه اول اولویت خود قرار دهید.

مراحل بازاریابی محتوایی: سوالاتی که باید در طول مراحل بازاریابی محتوایی باید از خود بپرسید

سوالاتی که در ادامه با شما به اشتراک می‌گذارم می‌تواند بهتان کمک کند درک درستی از فرایند پیش روی خود داشته باشید.

چه کسی محتوای مرا می‌خواند؟

مخاطب هدف شما چه کسی است؟ چه کسی قرار است محتوای تولید شده را مطالعه کند؟

قرار است در این محتوا چه مشکلی را از مخاطبانم حل کنم؟

وقتی که می‌خواهید تولید محتوا کنید از خودتان بپرسید مخاطب هدف من چه مشکلاتی دارد و من چطور می‌توانم این مشکلات را با محتوای خود برطرف کنم؟ هر محتوا باید هدفی داشته باشد و این هدف چیزی جز برطرف کردن نیازها و دغدغه‌های مشتریان بالقوه شما نیست.

چطور می‌توانم محتوای منحصر به فردی داشته باشم؟

این روزها همه در حال تولید محتوا هستند. وقتی می‌خواهید برای افزایش فروش خود از بازاریابی محتوایی استفاده کنید از خود بپرسید من چطور می‌توانم متمایز باشم؟ چطور منحصر به فرد باشم؟ چطور محتوای یکسان را از زاویه جدیدی مورد بررسی قرار دهم؟ چطور حرفی برای گفتن داشته باشم؟

 از چه فرمت محتوایی استفاده کنم؟

اگر فکر می‌کنید مخاطبین هدف‌تان عاشق پادکست هستند پس بهتر است به سراغ تولید پادکست‌های بهتر و با کیفیت تری بروید. این موضوع را در تحلیل‌هایی که بعدا انجام می‌دهید یا سوالات و نظرسنجی‌هایی که از مخاطبان خود دارید متوجه خواهید شد.

سخن نهایی

آشنایی با مراحل بازاریابی محتوایی به شما کمک می‌کند مسیری که پیش رو دارید را به درستی ترسیم کنید. در این مقاله سعی کردم به صورت خلاصه و البته ساده مسیری که برای تولید محتوا باید مدنظر داشته باشید را به اشتراک بگذارم. این مسیر هر چند کمی طولانی است اما نتایجی که برایتان به ارمغان می‌آورد بسیار شیرین و لذت بخش است. بعد از تولید و انتشار محتوا، آن را در پلتفرم‌های مختلف مثل رسانه‌های اجتماعی توزیع کنید تا مخاطبان بیشتری به سمت سایت هدایت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید