آغاز مسیر برندسازی شخصی با خودشناسی: اول خودتان را بشناسید

هرچند برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ موضوع جذاب و کاربردی است اما بیشتر افراد با مسیر درست آن آشنا نیستند. زمانی که در اینترنت موضوع پرسنال برندینگ را جستجو می کنید با طیف عظیمی از تکنیک‌ها، استراتژی‌ها و مدل‌ها روبرو می‌شوید که هر کدام‌شان موضوع را از یک جنبه خاص بررسی کرده‌اند.  اگرچه همه این‌ مدل‌ها ارزشمند هستند و باید در طول مسیر مورد ارزیابی و توجه قرار گیرند اما گام اول برای ساخت یک برند شخصی قدرتمند خودشناسی است. فردی که خود را نمی‌شناسد و درک درستی از نقاط قوت، نقاط ضعف، توانمندی‌ها و مهارت‌هایش ندارد نمی‌تواند سفر پیش رویش را به سلامت طی کند. امروز می‌خواهم از اولین گام و اولین نقطه شروع سفر برندسازی شخصی با شما صحبت کنم و از اهمیت آن بیشتر حرف بزنم. پس تا انتها همراه من باشید.

پرسنال برندینگ به چه معناست؟

می‌دانم که بارها و بارها درباره برندسازی شخصی در این وب سایت صحبت کرده‌ام. با اینحال تعریف مجدد آن خالی از لطف نیست. پرسونال برندینگ فرآیند ایجاد و ترویج هویت منحصر به فرد شماست. در این مسیر شما تلاش می‌کنید آنچه که واقعا هستید را به جامعه هدف خود معرفی کنید و از توانمندی‌ها و نقاط قوت‌تان حرف بزنید. در طول این مسیر با شناخت ارزش‌ها، قدرت‌های فردی و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارید می‌توانید شهرت و اعتبار خودتان را بیشتر کنید.

اهمیت برندسازی شخصی

به خاطر داشته باشید که این روزها داشتن یک برند شخصی قدرتمند بسیار مهم است. حتماً می‌پرسید چرا؟ دلیلش بسیار واضح است. اگر نگاهی به صنعت خود بیندازید با رقبای متعددی مواجه می‌شوید که هر کدام‌شان ادعای بهترین بودن دارند.

اگر بخواهید در بین این افراد شناخته شوید و مشتریان خوبی به سمت خود جذب کنید قطعا باید منحصر به فرد بودن خود را نشان دهید. این موضوع جز با برندسازی شخصی میسر نیست.

اهمیت برندسازی شخصی در دنیای امروز

در دنیای امروز که همه به گونه‌ای به اطلاعات به روز دنیا دسترسی دارند و فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون هوش مصنوعی فضای دیجیتال را اشغال کرده‌اند، برندسازی شخصی تنها مسیر امنی است که به کمک آن می‌توانید موفقیت شخصی و حرفه‌ای تان را تضمین کنید.

زمانی که به طور مداوم خودتان را نشان می‌دهید، از ارزش‌هایتان حرف می‌زنید و ایده‌هایتان را به اشتراک می‌گذارید می‌توانید چهره‌ای متمایز از خود بر جای بگذارید، اعتبار بیشتری کسب کنید، اعتماد افراد را به خود جلب کنید و در نهایت فرصت‌هایی که با اهداف‌تان همراستا هستند را به دست آورید.

برندسازی شخصی یعنی خودشناسی: همه چیز از خود شما آغاز می شود

بیشتر استراتژی‌های برندسازی یک مشکل بزرگ دارند و آن هم نادیده گرفتن فرآیند خودشناسی و خودیابی است. فرآیند خودشناسی اولین، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش از پرسونال برندینگ محسوب می‌شود و نادیده گرفتن آن عواقبی دارد که برخی از اوقات قابل جبران نیست.

خودشناسی یعنی اینکه شما زمان بگذارید و بر روی خودتان متمرکز شوید. چه کسی هستید؟ چه چیزی از این دنیا می‌خواهید؟ چه چیزی برای عرضه دارید؟ چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌کند؟ برای چه چیزی می‌خواهید بجنگید؟ ماموریت شما در این دنیا چیست؟

در این مسیر باید بتوانید علایق، ارزش ها، اشتیاق‌های درونی و شخصیت‌تان را بررسی کنید و ببینید از کجا آمده‌اید و قرار است به کجا سفر کنید. هر چقدر بیشتر و بهتر خود را بشناسید بهتر از قبل می‌توانید خودتان را متمایز کنید.

شناسایی ارزش‌ها، نقاط قوت، ویژگی‌های منحصر به فرد

سفر جذاب برندسازی شخصی با یک گام مهم آغاز می‌شود. من چه کسی هستم و در این دنیا چه می‌کنم؟ اگر در حال حاضر پاسخ مناسبی برای این سوالات ندارید زیاد نگران نباشید. مسیری که پیش رو داریم بسیار شفاف و البته جذاب است.

خودشناسی در برندسازی شخصی

قرار نیست کار دشواری انجام دهیم. فقط می خواهیم خودمان را بشناسیم و ببینیم چه چیزی ما را از دیگران متمایز می‌کند.

اولین مرحله شناخت ارزش‌هایتان است. ارزش‌ها مثل قطب نما عمل می‌کنند و اصول راهنمایی هستند که اعمال و تصمیم‌های شما را شکل می‌دهند. اگر برند شخصی شما بر اساس ارزش‌های اصلی‌تان نباشد نمی‌توانید موفق شوید.

بعد از شناسایی ارزش‌ها نوبت به بررسی نقاط قوت و مهارت‌هایتان می‌رسد. در چه چیزی خوب هستید؟ چه مهارت‌هایی دارید که دیگران ممکن است نداشته باشند؟ چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌سازد؟

حالا نوبت ویژگی‌های منحصربه‌فردتان است. ویژگی‌های منحصر به فرد همان مواردی است که شما را از دیگران متمایز می‌کند. اگر بدانید چه چیزی در درون شماست که در دیگران وجود ندارد می‌توانید همان را به وجه متمایز کننده خود تبدیل کنید و یک هویت جامع و کامل برای خودتان بسازید.

اگر اصیل نباشید کنار گذاشته می‌شوید

هر چند گفتن این حرف ممکن است خیلی‌ها را ناراحت کند اما واقعیت همین است. ما افراد زیادی را در رسانه‌های اجتماعی دیده‌ایم که نقاب بر چهره دارند و ژست آدم‌های خوب را به خود می‌گیرند. اما زمانی که وارد زندگی واقعی‌شان می‌شویم چیزی جز نفرت، دشمنی و غیر اصیل بودن نمی‌بینیم.

واقعا چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ چرا برخی‌ها حاضرند خودشان نباشند و برای این خود نبودن حاضرند بهای گزافی هم پرداخت کنند؟ چه چیزی از اصیل نبودن عایدشان می‌شود؟

اگر به دنبال یک برند قوی و پایدار هستید باید اصیل باشید. باید خود واقعی تان را به نمایش بگذارید و نقش بازی نکنید.

اصیل و منحصر به فرد بودن همان چیزی است که ما در دنیای پر همهمه امروز به آن نیاز دارید. وقتی یاد می‌گیرید خودتان باشید اعتماد به نفس تان هم بیشتر می‌شود. انگار با صدای بلند داد می‌زنید: ای جماعت این من هستم و این خود واقعی من است.

وقتی نقش واقعی خود را ایفا می‌کنید مخاطبان با شما احساس راحتی می‌کنند، به شما اعتماد می‌کنند و بیشتر دوست‌تان دارند. اگر فکر می‌کنید نقش بازی کردن همان چیزی است که در پرسونال برندینگ نیاز دارید سخت در اشتباهید.

کافیست بدانید چه کسی هستید، از این دنیا چه می‌خواهید و چه چیزی برای ارائه دارید. حالا همین را عرضه کنید. این می‌شود خود واقعی و اصیل‌تان.

برندسازی شخصی به معنای ساخت اعتبار و شهرت است

وقتی خودتان را بشناسید و آنچه که هستید را ارائه کنید اعتبار و شهرت را هم به دست می‌آورید. برای ساخت این شهرت و اعتبار در دنیای آنلاین نیاز دارید یک سری مراحل را پشت سر بگذارید. در این بخش می‌خواهم نکات و ترفندهایی را به شما بگویم که در ساخت این اعتبار آنلاین بهتان کمک می‌کند:

  • قبل از هر چیز به طور کامل خودتان را بشناسید و هویت‌تان را تعیین کنید. اگر خودتان ندانید چه کسی هستید و چه می‌خواهید بگویید چطور می‌توانید انتظار اعتبار و شهرت را داشته باشید؟
  • درباره محتوایی که به صورت آنلاین منتشر می‌کنید محتاط باشید. ببینید چه چیزی با هویت شما سازگار و همراستاست و از همان برای ارائه استفاده کنید.
  • با آدم‌ها محترمانه برخورد کنید. تا جایی که می‌توانید هویت رفتاری و کلامی خود را بر اساس آنچه که هستید تعیین کنید و مدام این هویت را در عبارات و جملات‌تان نشان دهید.
  • حضور خود را در دنیای آنلاین رصد کنید. هر از چند گاهی به سراغ کامنت‌های منفی بروید و به آن‌ها به صورت محترمانه پاسخ دهید.
  • به دنبال فرصت‌هایی برای ساخت اعتبار و شهرت باشید. مقالاتی بنویسید که تخصص تان را نشان دهد، رویدادهای رایگان برگزار کنید و دوره‌هایی برپا کنید که به درد مخاطب هدف تان بخورد.

 

اهمیت خودشناسی و خودیابی در پرسنال برندینگ

خودشناسی، خودیابی و خودارزیابی از جمله عناصر مهمی هستند که در برندسازی شخصی باید مدنظر قرار گیرند. همانطور که گفتم زمانی می‌توانید یک برند برای خودتان داشته باشید که خود را بشناسید و در حال رشد باشید.

اهمیت خودشناسی در پرسونال برندینگ

وقتی به طور کامل و مداوم خودتان را رصد می‌کنید می‌توانید درک بهتری از نقاط قوت، نقاط ضعف و خواسته‌هایتان داشته باشید و برای رشد شخصی‌تان هدف بگذارید.

یکی از بهترین مسیرها و ابزارها برای این فرآیند این است که ببینید چقدر سرسخت هستید. در کنار سرسختی نوشته آنجلا داکورث معیاری برای سرسختی وجود دارد که به شما کمک می‌کند اشتیاق و پایبندی‌تان به اهداف بلند مدت را بسنجید.

خلاصه این کتاب را قبلا برایتان منتشر کرده‌ام. اگر هنوز این کتاب را مطالعه نکرده‌اید توصیه می‌کنم خلاصه آن را از لینک زیر بخوانید.

 

پیشنهاد خواندنی: خلاصه کتاب سرسختی

 

زندگی چالش‌های خاص خود را به همراه دارد. اگر در مسیر برندسازی شخصی و خودشناسی سرسخت و ثابت قدم نباشید نمی‌توانید به اهدافی که مدنظر دارید برسید.  سرسختی، منظم و منضبط بودن، دید امیدوارانه به آینده داشتن، رهایی از کمالگرایی و خروج از ناحیه امن از جمله ویژگی‌هایی است که به شما در مسیر برندسازی تان کمک می‌کند.

سخن نهایی

برندسازی شخصی با خودشناسی و خودیابی آغاز می‌شود. ما نمی‌توانیم مدام از خودمان فرار کنیم و در عین حال انتظار داشته باشیم دیگران ما را بپذیرند و دوست‌مان داشته باشند. اگر دنبال شهرت و اعتبار مثبت هستیم، اگر می‌خواهیم در حوزه کاری خودمان تاثیرگذار و الهام بخش باشیم و اگر می‌خواهیم ماموریت‌مان را در این دنیا به سرانجام برسانیم چاره‌ای جز آشتی با خودمان نداریم. ما باید سفر خودشناسی‌مان را همین امروز آغاز کنیم. فردا ممکن است خیلی دیر باشد. زمانی که یاد گرفتیم خودمان را زیر ذره بین ببریم و بررسی کنیم قادر خواهیم بود به سراغ مراحل بعدی پرسنال برندینگ برویم. این سفر هر چند طولانی و کمی ترسناک به نظر می‌رسد اما فرآیندی جذاب و شیرین است و می‌تواند دستاوردهایی با ارزش برایمان فراهم کند. کوله‌تان را بسته‌اید؟ آماده این سفر هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید