برندسازی شخصی برای روانشناسان: اگر روانشناس هستید بخوانید

افزایش درآمد و اعتبار روانشناسان با برند شخصی

زمانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شویم یک سوال مهم ذهن همه ما را به خود درگیر می‌کند: قرار است در چه مسیر شغلی قدم بردارم و چطور درآمدزایی کنم؟ این سوال تنها مختص افرادی که در آغاز مسیر شغلی هستند نیست. متخصصانی که سال‌ها در حوزه کاری خود فعالیت کرده‌اند هم به دنبال افزایش درآمد خود هستند و دوست دارند بیشتر شناخته شوند. برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای رسیدن به چنین هدفی است. متخصصانی مثل روانشناسان برای اینکه بتوانند مشتریان بیشتری به سمت خود جلب کنند باید شناخته شوند و اعتماد بیشتری کسب کنند. در این مقاله می‌خواهم تکنیک‌های برندسازی شخصی برای روانشناسان را با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم در انتهای این مقاله دید روشنی از مسیر داشته باشید و بتوانید از پرسونال برندینگ برای افزایش درآمد و تاثیرگذاری‌تان استفاده کنید.

 

پرسونال برندینگ چیست؟

با اینکه در این وب‌سایت بارها و بارها درباره معنای برند شخصی صحبت کرده‌ایم اما بررسی مجدد آن خالی از لطف نیست. پرسونال برندینگ یک رویکرد کاملا سیستماتیک برای توسعه و تقویت شهرت و اعتبار متخصصان است.

در این فرآیند ما سعی می‌کنیم از ارزش‌ها، علایق و مهارت‌های فرد استفاده کنیم و از این طریق به او کمک کنیم بیشتر دیده شود و اعتماد بیشتری به دست آورد.

در واقع با برندسازی شخصی تصویر مثبتی از روانشناس در ذهن مخاطبِ هدف او می‌سازیم تا مخاطب او را دوست داشته باشد، رابطه عاطفی و احساسی عمیقی با او ایجاد کند و در نهایت به او وفادار شود.

برندسازی شخصی برای روانشناسان

ساخت برند شخصی به معنای شناخت عمیق خود فرد و ایجاد رابطه معنادار با مشتری است به گونه‌ای که تصویر ذهنی مثبتی از روانشناس در ذهن مشتری شکل بگیرد. چیزی که در برندسازی شخصی اهمیت دارد این است که ببینیم افراد در  مورد ما چگونه فکر می‌کنند و این تصویر ذهنی را به سمتی هدایت کنیم که خودمان می‌خواهیم.

برند شخصی، شما را به یک فرد منحصر به فرد در ذهن مشتری تبدیل می‌کند و همین امر باعث می‌شود مهارت‌ها، رفتار و شایستگی‌های شما در نظر او از دیگر متخصصان متمایز شود.

برندسازی شخصی برای روانشناسان تنها به معنای طراحی یک لوگوی جذاب و داشتن یک وب سایت خوش آب و رنگ نیست. ساخت یک برند نیازمند طراحی یک مسیر حرفه‌ای است که در آن پیام شما به درستی و به صورت مستمر به گوش مخاطب‌تان برسد.

 

مزایای برندسازی شخصی برای روانشناسان

راستش را بخواهید ساخت پرسونال برند مزایای زیادی دارد. این مزایا آنقدر زیاد و وسیع هستند که نمی‌توانیم درباره همه‌شان در این مقاله صحبت کنیم.

با اینحال بهتر است چند مورد از مزایایی که برندسازی می‌تواند برای روانشناسان به همراه داشته باشد را مرور کنیم. به طور حتم اگر بدانید با قدم گذاشتن در این مسیر چه مزایایی نصیب‌تان می‌شود راحت‌تر تصمیم‌گیری می‌کنید.

 

مهارت‌های شما را در حوزه کاری‌تان به نمایش می‌گذارد

تا به حال شده است که مشتری یکبار به دفتر یا مطب شما مراجعه کند و دیگر سراغ‌تان را نگیرد؟ یا تا به حال برایتان پیش آمده است که مشتری بابت هزینه‌ای که برای مشاوره دریافت می‌کنید اعتراض کند؟

مشتری برای مشاوره گرفتن از شما نیاز به یک دلیل مهم دارد: چرا باید از بین این همه متخصص به شما اعتماد کند؟

شکل گیری اعتماد و اعتماد کردن مشتری به شما فرایندی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. برای اینکه بتوانید جایگاه خوبی در ذهن و قلب مشتری به دست بیاورید به یک برند قدرتمند نیاز دارید.

به کمک برند شخصی می‌توانید مهارت‌ها و دانشی که دارید را به مخاطب نشان بدهید و به او بگویید چقدر توانمند هستید.

این موضوع برای افرادی که در بیزینس‌های خدماتی فعالیت می‌کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

به شما کمک می‌کند استراتژی بازاریابی درستی برای تبلیغ خدمات خود داشته باشید

فرایندی که من در برندسازی شخصی دنبال می‌کنم شامل سه مرحله مهم و یک مرحله اختیاری است. در این چارچوب ابتدا بر روی خودشناسی و خودآگاهی کار می‌کنیم، سپس به سراغ ساخت امپراطوری خود می‌رویم و در نهایت با شبکه سازی و قبیله سازی دایره ارتباطات خود را گسترش می‌دهیم.

برندسازی شخصی برای روانشناسان هم از این چارچوب پیروی می‌کند. در مرحله دوم این چارچوب به شما کمک می‌کنم استراتژی بازاریابی خودتان را بچینید و مشتری‌های بیشتری به سمت خدمات خود جذب نمایید.

 

رابطه عاطفی و احساسی با بیماران خود خواهید داشت

یکی از مزایای مهم پرسونال برندینگ برای روانشناسان این است که رابطه عاطفی و احساسی بین بیمار و تراپیست شکل می‌گیرد. من این رابطه عمیق را عشق و عاشقی بیزینسی می‌دانم که برای وفادارسازی مشتری بسیار مهم است.

وقتی شما سیستمی را طراحی می‌کنید که مشتری در داخل این سیستم به صورت مداوم ارزش دریافت می‌کند او در نهایت عاشق شما می‌شود، رابطه عاطفی با شما شکل می‌دهد و به شما وفادار می‌شود.

این همان چیزی است که ما در کسب‌وکارهایمان نادیده می‌گیریم. اما در برندسازی شخصی قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. با ساخت یک برند قدرتمند نه تنها پول بیشتری به دست می‌آورید بلکه دل مشتریان را هم از آنِ خود می‌کنید.

 

برند شخصی برای روانشناسان

هر چند چارچوب ساخت برند شخصی برای همه متخصصان یکسان است اما برای توسعه این برند باید تغییراتی را بر اساس نیاز افراد ایجاد کنیم. در این بخش می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانیم برند قدرتمندی برای روانشناسان ایجاد کنیم.

 

مرحله اول: خودتان را بشناسید

این مرحله قابل اغماض نیست. اگر می‌خواهید برند قدرتمندی داشته باشید باید قبل از هر چیز خودتان را بشناسید. شما چه کسی هستید؟ چه ارزش‌هایی دارید؟ هویت رفتاری، کلامی و ظاهری‌تان چیست؟ دوست دارید چه ردپایی از خود در این دنیا به جا بگذارید؟

 

مرحله دوم: بیماران خود را بشناسید

در این مرحله باید بدانیم بیماران شما چه کسانی هستند. همانطور که می‌دانید رشته روانشناسی رشته گسترده‌ای است. شما می‌توانید طیف وسیعی از خدمات را به افراد مختلف ارائه کنید.

با اینحال توصیه من این است که بر روی یک بخش خاص کار کنید و وقتی در آن بخش شناخته شدید خدمات خود را گسترش دهید. این همان نیچ مارکتینگی است که بارها و بارها درباره‌اش صحبت کرده‌ایم.

اگر در حال حاضر مشتری دارید ببینید این مشتریان چه کسانی هستند. چه سنی دارند؟ از کجا آمده‌اند؟ با چه مشکلاتی درگیر هستند؟ چه ارزش‌ها و باورهایی دارند؟ بیشتر در چه حوزه‌ای دنبال مشاوره روانشناسی می‌گردند؟

اگر بتوانید بیمار خود را تعریف کنید بهتر می‌توانید نیازها، انتظارات، خواسته‌ها و چالش‌هایی که دارد را شناسایی کنید. با شناخت بیمار قادر خواهید بود سیستمی را طراحی کنید که برای او ارزش آفرین است و می‌تواند نیازهایش را به خوبی برآورده کند.

 

مرحله سوم: برای ساخت امپراطوری خود برنامه بریزید

حالا که تا حدودی با بیماران خود آشنا شده‌اید و ارزش‌های خودتان را هم می‌شناسید می‌توانیم به سراغ ساخت امپراطوری‌تان برویم.

در این مرحله باید برنامه‌ای را طراحی کنیم که خودمان را جای مشتری بگذاریم و به سوالات زیر پاسخ بدهیم:

  • بیمار بعد از جلساتی که با من دارد حالش بهتر می‌شود؟ انگیزه بیشتری پیدا می‌کند؟ وجودش از نور امید پر می‌شود؟
  • مشتری بعد از اتمام جلسات مشاوره مرا به سایر دوستان و اشنایانش معرفی می‌کند؟
  • مشتری در اتاق درمان چه حس و حالی از من دریافت می‌کند؟
  • دوست دارم چه هویتی برای مشتری بسازم؟ مشتری در کنار من قرار است به چه چیزی تبدیل شود؟
  • بیمار دوست دارد در اتاق درمان چگونه با او رفتار کنم؟
  • اگر به جای بیمار عزیزترین فرد زندگی‌ام در اتاق درمان بود چگونه با او رفتار می‌کردم؟ چگونه او را راهنمایی می‌کردم؟ چه خدماتی به او می‌دادم؟

با پاسخ دادن به این سوالات می‌توانید خودتان را جای بیمار بگذارید و ببینید چگونه باید به او خدمات رسانی کنید.

بعد از اینکه نحوه خدمات رسانی و کارهایی که باید انجام دهید را شناسایی کردید حالا نوبت به اعلام حضور در دنیای آفلاین و آنلاین می‌رسد.

 

مرحله چهارم: گزاره ارزشی خودتان را بیابید

برای اینکه بتوانید حضور خود را اعلام کنید باید بدانید چه کسی هستید و چرا از سایر روانشناسان متمازید. اگر خوب رقبای خود را بررسی کنید متوجه می‌شوید که نه تنها در ایران بلکه در دنیا افراد زیادی هستند که در حوزه روانشناسی فعالیت می‌کنند.

خوب حالا سوال اینجاست که چرا مشتری از بین این همه تراپیست باید شما را انتخاب کند؟ شما چه وجه تمایزی نسبت به دیگران دارید؟

گزاره ارزشی مزایا و ارزشی است که به مشتری ارائه می‌دهید. در واقع باید بنویسید چرا متفاوت هستید و چطور می‌توانید از این تفاوت به نفع مشتری خود استفاده کنید.

به عنوان مثال می‌توانید بگویید من بعد از ملاقات حضوری، هفته‌ای یکبار به صورت آنلاین و از طریق چت هم پشتیبان بیمار هستم و روند درمانش را پیگیری می‌کنم. به او تمرینات اضافی می‌دهم و پیشرفتش را بررسی می‌کنم.

برای اینکه بتوانید یک گزاره ارزشی عالی بنویسید مراحل زیر را طی کنید:

  • مخاطب یا مشتری هدف را معین کنید و ببینید او با چه مشکلاتی مواجه است.
  • خدمتی که می‌تواند این مشکل را برطرف کند مشخص کنید.
  • به مشتری بگویید این خدمت چطور می‌تواند مشکلش را برطرف کند.

 

مرحله پنجم: تخصص خود را به نمایش بگذارید

یکی از مشکلاتی که در مسیر برندسازی شخصی برای روانشناسان وجود دارد پرمشغله بودن این افراد است. روانشناسان و تراپیست‌ها افرادی پرمشغله هستند و معمولاً در تقویم خود زمان کافی برای نمایش خودشان و تخصص‌شان ندارند.

اما در مسیر ساخت امپراطوری برای برند شخصی، ما باید بتوانیم تخصص خودمان را نشان بدهیم و به مشتری بگوییم چقدر توانمند و متخصص هستیم.

راستش را بخواهید هیچ راه میانبری برای این مرحله وجود ندارد. این مرحله یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای ساخت اعتماد بین شما و بیماران‌تان است و می‌تواند به وجه تمایز شما تبدیل شود. برای اینکه به طور دائم از رقبای خود پیشی بگیرید باید بدانید چطور می‌توانید برندتان را به یادماندنی کنید.

برای اینکار می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  • محتوای بسیار با کیفیت و مفید تولید کنید: هر چند این موضوع واضح به نظر می‌رسد اما تولید محتوا یک فرآیند کاملا تخصصی است و باید بر اساس نیاز بیماران صورت گیرد. اگر بتوانید یک وب سایت شخصی طراحی کنید و در آن از نیازها و مشکلات بیماران حرف بزنید بدون شک قادر خواهید بود نظر آن‌ها را به سمت خود جلب نمایید.
  • پادکست تولید کنید: یکی از ترندهای جذاب مارکتینگ در سال جدید تولید پادکست خواهد بود. پادکست به روانشناسان اجازه می‌دهد دانش خود را به صورت صوتی به اشتراک بگذارند و با بیماران خود در ارتباط باشند. در تولید پادکست هم به یک موضوع مهم توجه داشته باشید: مخاطب هدف شما چه کسی است و چه نیازی دارد؟
  • محتوای ویدئویی آموزشی بسازید: برای اینکار می‌توانید از کیورد ریسرچ استفاده کنید و ببینید بیماران شما چه مشکلاتی دارند. سپس از همین مشکلات برای ساخت ویدئو استفاده کنید. از هوش مصنوعی هم برای تولید ایده و اسکریپت ویدئو می‌توانید استفاده کنید.

 

مرحله ششم: ثابت قدم باشید. امپراطوری‌ها یک شبه ساخته نمی‌شوند

هیچ امپراطوری یک شبه ساخته نمی‌شود. من خیلی از مدرس‌های زرد را می‌بینم که وعده رسیدن به درآمد بالا در طول یک ماه یا دو ماه را می‌دهند.

هر چند در بازه‌های زمانی کوتاه هم می‌توان به درآمد بالا رسید اما روند برندسازی شخصی و ایجاد اعتماد یک فرآیند یک شبه نیست.

شما باید صبور باشید و هر روز بر روی ساخت امپراطوری خود کار کنید.  ثابت قدم بودن بنیان و اساس پرسونال برندینگ است.

 

سخن نهایی

ساخت برند شخصی برای روانشناسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر چند این مسیر به نظر زمانبر می‌رسد اما باید به چشم یک سرمایه گذاری بلندمدت به آن نگاه کنید. بعد از چند سال با محبوب‌تر شدن هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های پیشرفته و صد البته ورود متخصصان تازه نفس، افرادی می‌توانند در میدان رقابت باقی بمانند که برند شخصی داشته باشند. داشتن پرسونال برند برای متخصصانی مثل روانشناسان و مدرسان بسیار مهم است و نمی‌توان از آن چشم پوشید.

دیدگاهتان را بنویسید