10 قانون طلایی برندسازی شخصی
ساخت برند شخصی منحصر به فرد و قدرتمند از جمله کارهایی است که به افراد کمک میکند خودشان را متمایز کنند و در میان رقبا به خوبی دیده شوند. اما یکی از نکات مهمی که برخی از افراد از آن اطلاعی ندارند این است که پرسونال برندینگ هم مثل هر کار دیگری قوانین خاص خود را دارد. افرادی که برند شخصی قدرتمندی برای خود ساختهاند ویژگیهای خاصی داشته اند. همه این افراد صفات و ویژگیهای مشترکی داشتهاند که آنها را از دیگران متمایز ساخته است. آنها مثل بقیه نبودند و تلاش کردند خودشان را برای چند ویژگی خاص متمایز کنند. در این مقاله میخواهم 10 قانون طلایی برندسازی شخصی را با شما به اشتراک بگذارم که رعایت کردنشان میتواند نتایج عالی برایتان به همراه داشته باشد.
معمولی نباشید. عالی باشید
بله میدانم این حرف من کمی کمالگرایانه به نظر میرسد اما در دنیای امروز که خیلیها به معمولی بودن تن دادهاند شما باید عالی باشید. اگر تنها بر روی برطرف کردن نقاط ضعف خود تمرکز کنید مثل همه معمولی خواهید بود. افرادی که سراغ عالی بودن میروند نقاط قوت خود را میبینند و میشناسند و از این نقاط قوت در زندگی روزمره و کارهایشان بهره میبرند.
تا به حال از خودتان پرسیدهاید که در چه کارهایی عالی هستید؟ چطور میتوانید بیشتر از این هم عالی باشید؟ اگر بتوانید در حوزه کاری خود به یک فرد متخصص، متمرکز و منحصر به فرد تبدیل شوید مطمئن باشید که برند شخصی قدرتمندی خواهید داشت.
همرنگ جماعت نشوید
وقتی همه افراد تلاش میکنند مثل بقیه رفتار کنند شما بهتر است مثل آنها نباشید. گاهی از اوقات باید خودمان را از دیگران جدا کنیم تا بتوانیم برند شخصی قدرتمندی داشته باشیم. وقتی متفاوت و متمایز رفتار میکنید دیگران نوع خاصی شما را دوست دارند.
متمایز میشوید و دیگر نیازی نیست مدام تبلیغ کنید تا بتوانید مشتری به دست بیاورید. ببینید چه ویژگی، مهارت یا نکته خاصی در مورد شما وجود دارد که میتواند از بقیه متمایزتان کند.
از همان گزینه به نفع خود استفاده کنید. وقتی همه یک مسیر خاص را دنبال میکنند شما به فکر ساخت مسیر خود باشید.
ارزشهایتان را زندگی کنید
یکی دیگر از قوانین طلایی برندسازی شخصی این است که به فکر ارزشهایتان باشید. همانطور که قبلاً هم گفتهایم ارزشها به مثابه قطب نمایی هستند که مسیر را برایتان روشنتر میکنند.
وقتی با ارزشهای دیگران زندگی میکنید ظرفیت و تاثیرگذاریتان را از دست میدهید. ببینید 5 مورد از ارزشهای مهم زندگیتان چیست.
حالا این ارزشها را در بخشهای مختلف زندگی شخصی و حرفهای خود به کار ببندید. یادتان باشد که باید درباره ارزشهایتان شفاف و واضح فکر کنید و از آنها در لحظات مختلف زندگی خود بهره ببرید.
شور و اشتیاقتان را بیابید
مگر میشود به کارتان علاقهای نداشته باشید و در آن پیشرفت کنید؟ وقتی بدانید چه چیزی در زندگی به شما شور و اشتیاق میدهید راحتتر میتوانید از آن به عنوان نیرویی برای حرکت استفاده کنید.
با پیدا کردن شور و اشتیاقتان قادر خواهید بود با لذت بیشتری کارهایتان را دنبال کنید، انگیزه بخش دیگران باشید و به آنها الهام ببخشید. میدانید چه چیزی برایتان جذاب و شورانگیز است؟
معنای زندگی خود را فراموش نکنید
وقتی صحبت از معنا در زندگی میکنیم خیلیها میگویند که از آن بیخبرند و بینش خاصی ندارند. اگر از اطرافیان خود بپرسید متوجه میشوید که بیشترشان نمیدانند معنای زندگی چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد.
معنای زندگی همان چرایی زندگیتان است. تا به حال از خودتان پرسیدهاید که میخواهید چه تاثیر مهمی در این دنیا داشته باشید؟ میخواهید بعد از مرگتان دیگران چگونه درباره شما صحبت کنند؟ دوست دارید چه کاری انجام دهید که بر زندگی افراد تاثیرگذار باشد؟
همین امروز کمی زمان بگذارید. 10 دقیقه مدیتیشن کنید و بعد یک کاغذ و خودکار بردارید. در آن کاغذ بنویسید دوست دارید روی سنگ قبرتان چه چیزی درباره شما بنویسند؟ بنویسید دوست دارید وقتی در این دنیا نبودید چه میراثی از خود به جای بگذارید؟
به آخر کار که فکر کنید متوجه میشوید که چه چیزی در این دنیا برایتان مهمتر و ارزشمندتر است.
اهدافتان را مشخص کنید و آنها را به یاد داشته باشید
در برندسازی شخصی اهداف کاری و شخصی راهنمای شما در مسیر خواهند بود. اگر ندانید میخواهید به کجا برسید چطور میتوانید فعالیتهایتان را هماهنگ کنید؟
بعد از اینکه اهداف تان را مشخص کردید آنها را در بالاترین جایگاه از ذهنتان قرار دهید. میتوانید از قدرت مغز استفاده کنید و از سیستمی با عنوان reticular activating system( RAS) استفاده کنید. این سیستم بخشی از مغز ماست که مشخص میکند چه چیزی برایمان اهمیت دارد.
وقتی تمرکزتان را روی موضوعی قرار میدهید و مدام به آن فکر میکنید RAS وارد عمل میشود و آن را یک مسئله مهم و حیاتی میداند. پس تمام تلاشش را میکند تا شما را در راه رسیدن به اهدافتان یاری کند.
برای فعال کردن این بخش از مغز میتوانید مسیر رسیدن به اهدافتان را تصویرسازی کنید، اهدافتان را بنویسید و هر روز مرور کنید.
ثابت قدم باشید
من بارها و بارها در مشاوره برندسازی شخصی با افرادی مواجه شدهام که به دنبال نتایج فوری هستند.
بله اینکه ما بخواهیم نتیجه کارهایمان را فورا به دست بیاوریم قابل درک است. اما واقعیت این است که برند شخصی قدرتمند و ساخت امپراطوری که بر دیگران تاثیر بگذارد یک شبه حاصل نمیشود.
اگر بعد از یک هفته پست گذاشتن در اینستاگرام خسته میشوید و کار را رها میکنید باید روی ثابت قدم بودن خود کار کنید.
فرآیند برندسازی شخصی را مثل کار ساختمان سازی ببینید. باید آجر به آجر بنای ارزشمند خود را بر روی هم قرار دهید و با صبر و حوصله بر اساس نقشهای که در دست دارید شروع به ساخت و ساز کنید.
مطمئن باشید بعد از چند وقت بنایی خواهید ساخت که خودتان به آن افتخار میکنید. هر وقت خسته شدید معنای بزرگ زندگیتان را مرور کنید تا انگیزه بیشتری برای ادامه کار داشته باشید.
برای گروه خاصی معروف باشید
وقتی به افراد میگویم برند شخصی خودت را بساز نگاهی عجیب به من میکنند و میگویند: من که نمیخواهم مشهور و معروف شوم. پس چرا برند شخصی بسازم؟
برند شخصی ساختن به معنای معروف شدن برای همه نیست. شما قرار نیست برای همه شناخته شده باشید. برند شخصی به معنای این است که گروه خاصی از افراد را انتخاب کنید و به آنها ارزشهایی بدهید که همیشه همراهتان بمانند. شما باید در بین مخاطبان هدفتان شناخته شده و مشهور باشید تا وقتی نیاز به کارتان داشتند به سراغتان بیایند.
ایمپرشن و تاثیر اولیه را دست کم نگیرید
تاثیر اولیه یکی از ارکان مهم برندسازی شخصی محسوب میشود. افرادی که برند شحصی قدرتمندی دارند خیلی خوب میدانند که هر تعاملشان با مشتری و مخاطب ارزشمند، اثرگذار و به یادماندنی است. از هیچ فرصتی برای تاثیرگذاری چشم پوشی نکنید. کاری کنید افراد در همان روزهای اول یک دل نه صد دل عاشقتان شوند.
لطفاً لطفاً لطفاً خودتان باشید
هر چقدر بر روی مفهوم اصیل بودن تاکید کنم باز هم کم است. میخواهید دیگران شما را بشناسند، دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند؟
پس لطفا خودتان باشید. اسکار ویلد یک نقل قول جذاب و معروف دارد که میگوید:
خودت باش. بقیه قبلا رزرو شدهاند.
با اینکه برندسازی شخصی یعنی اینکه بر روی خودتان متمرکز شوید و خودتان را برند کنید اما برندهای موفق آنهایی هستند که بر روی ارزش آفرینی به دیگران متمرکز میشوند. ببینید از ویژگیهای منحصر به فرد خود چطور میتوانید برای خدمت رسانی به مشتریان استفاده کنید.
یادتان باشد که گام اول پرسونال برندینگ خودشناسی است. خودتان را که بشناسید راحتتر میتوانید جنبههای مختلف وجودتان را به نمایش بگذارید و اصیل باشید.
حرف آخر
ساخت برند شخصی همانند سایر کارهایی که در بیزینس انجام میدهیم نیاز به قانون دارد. در این مقاله 10 قانون طلایی برندسازی را با شما به اشتراک گذاشتم. هر وقت به فکر ساخت پرسونال برند خود افتادید این قوانین را بردارید و آنها را مرور کنید. از خودتان بپرسید چطور میتوانم این قوانین را در شغل و زندگی شخصیام به کار ببرم؟
دیدگاهتان را بنویسید