برندسازی شخصی به درد چه کسانی میخورد؟
یکی از ترندهای اصلی رشد کسبوکار در سالهای پیش رو، برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ است. در طول سالهای اخیر واژه پرسنال برندینگ، بارها و بارها از زبان متخصصان بازاریابی و فروش به گوش رسیده است. با اینحال از آنجایی که این حوزه، یک حوزه نوپا محسوب میشود هنوز خیلی از افراد آشنایی زیادی با آن ندارند و از مزایا و منافعش آگاه نیستند. سال 1977 بود که فردی به نام تام پیترز در مقالهای با عنوان برندی به نام شما در مورد برندسازی شخصی صحبت کرد. او معتقد بود همه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم برند شخصی داریم و باید بتوانیم آن را به صورت استراتژیک مدیریت کنیم. سوالی که بیشتر افراد از من میپرسند این است که همه می توانند برند شخصی داشته باشند؟ پاسخ به این سوال کار چندان سادهای نیست. من معتقدم همه میتوانند برای خود برند شخصی بسازند اما افراد را به دو گروه تقسیم بندی میکنم: 1) افرادی که باید برند شخصی بسازند 2) افرادی که بهتر است برای خود برند شخصی داشته باشند. در این مقاله میخواهم به این موضوع بپردازم که برندسازی شخصی به درد چه کسانی میخورد و چرا اینقدر مهم است.
افرادی که باید برند شخصی داشته باشند
ساخت برند شخصی از جمله فعالیتهایی است که میتواند مزایای زیادی برای افراد داشته باشد. اما واقعیت این است که همه به یک اندازه از این مسیر نفع نمیبرند. برخی از افراد هستند که چارهای جز ساخت برند شخصی ندارند.
میدانم این حرف من کمی عجیب و البته افراطی به نظر میرسد اما نمیتوان واقعیت را پنهان کرد. واقعیت این است که در دنیایی که ما زندگی میکنیم افرادی میتوانند کسب وکار رو به رشدی داشته باشند که اعتبار، اعتماد و شهرت خوبی داشته باشند.
فرض کنید شما تولیدکننده محتوا هستید و به صورت فریلنسری فعالیت میکنید. حالا میخواهید بعد از چند سال فعالیت، پروژههایی را بگیرید که دستمزد بالاتری دارند. فکر میکنید کارفرمایان حاضرند چنین دستمزد بالایی را به شما پرداخت کنند؟
اگر فرد شناخته شده و مشهوری باشید بله. اما اگر روی برندتان کار نکرده باشید مجبورید با همان قیمتهای پایین کار کنید و زمان و انرژیتان را روی پروژههایی بگذارید که دوست ندارید.
اگر در طول فعالیتتان یک برند شخصی قدرتمند ساخته بودید میتوانستید از شهرت و اعتبار این برند برای افزایش درآمد خود استفاده کنید.
این مسئله فقط مختص تولیدکنندگان محتوا نیست. افرادی که در حوزه خدمات فعالیت میکنند باید برند شخصی قدرتمندی برای خود داشته باشند.
این یک فعالیت اختیاری نیست. چند سال بعد با افزایش و رشد فناوریهای پیشرفته و ورود افراد متخصص تازه نفس، عرصه بر افرادی که خودشان را برند نکردهاند تنگ خواهد شد.
در شرایط اقتصادی دشوار هم مشتریان به سمت افرادی کشیده میشوند که آنها را میشناسند، دوست دارند و به آنها اعتماد دارند.
نام و اسم شما مهمترین داراییتان محسوب میشود. اگر اسم شما در حوزه کاریتان برند باشد میتوانید راحتتر کار کنید، درآمد بالایی داشته باشید و ایدههایتان را با سرعت بیشتری به اشتراک بگذارید.
حالا بیایید ببینیم چه افرادی باید برای خود برند شخصی داشته باشند:
- فریلنسرهایی مثل نویسندگان، عکاسان، گرافیستها
- کارآفرینان
- مشاوران و کوچهای تخصصی مثل روانشناسان، مشاور حقوقی، مشاور تحصیلی، لایف کوچ، بیزینس کوچ، مشاور امور مالی، مشاور بازاریابی و فروش، مشاور تغذیه، بیمه
- سخنرانان
- مدرسان و مربیان
- رهبران( لیدرها)
- پزشکان و متخصصان حوزه سلامت
- مدیران
اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید چارهای جز شروع مسیر پرسونال برندینگ ندارید. شاید این موضوع برایتان سخت و دشوار باشد اما مطمئن باشید که با ساخت یک برند قدرتمند میتوانید تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید و در عین حال از تواناییها و تخصص خود درآمد بیشتری بسازید.
افرادی که بهتر است برند شخصی داشته باشند
افرادی که در فهرست بالا قرار دارند بهتر است از همین امروز برنامهای برای ساخت یک برند شخصی قدرتمند داشته باشند. اما اگر جزء افراد بالا نیستید باز هم در این مقاله کنار من بمانید.
در ادامه میخواهم به سراغ معرفی مشاغلی بروم که از برندسازی شخصی نفع میبرند.
- فعالان حوزه املاک
افرادی که در حوزه املاک فعالیت دارند خیلی خوب میدانند که جلب اعتماد مشتری کار سادهای نیست. متاسفانه مشتریان اعتماد زیادی به این مشاوران ندارند و نمیتوانند رابطه خوبی با آنها برقرار کنند. اما این موضوع نباید شما را نگران کند.
اگر فعال حوزه املاک هستید به خوبی میتوانید از مزایای برندسازی شخصی استفاده کنید. با یک برند قدرتمند میتوانید اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید.
- فروشندگان محصولات فیزیکی
بله میدانم به چه چیزی فکر میکنید. من همیشه برند شخصی را به افرادی که در حوزه خدمات فعالیت دارند پیشنهاد میکنم. اما این موضوع بدین معنی نیست که فروشندگان محصولات فیزیکی باید از آن بینصیب باشند.
یکی از ترندهای چند سال آینده محبوبیت برند شخصی برای فروشندگان محصولات فیزیکی به خصوص محصولات تند مصرف است.
به عنوان مثال اگر فروشنده لوازم آرایشی هستید میتوانید با ساخت برند شخصی قدرت و اعتبار خود را بیشتر کنید و از همین طریق فروش محصولاتتان را بیشتر نمایید.
- کارمندان
گروه سومی که بهتر است برند شخصی داشته باشند کارمندان هستند. افرادی که در حال حاضر کارمندند و میخواهند رشد بیشتری در شغلشان داشته باشند میتوانند از این فعالیت به نفع خود استفاده کنند.
- دانشجویان
گروه چهارم را دانشجویان و دانش آموزان تشکیل میدهند. دلیل این امر بسیار ساده است. دانشجویان و دانش آموزانی که برند شخصی درستی برای خود ساختهاند میتوانند از قدرت آن برای به دست آوردن موقعیتهای شغلی بهتر و پردرآمدتر استفاده کنند.
حرف آخر
افرادی مثل مشاوران،مدرسان، کارآفرینان، مدیران و رهبران بیشتر از سایر گروهها به برند شخصی قدرتمند نیاز دارند. پرسونال برندینگ اگر به شیوه درستی ساخته شود میتواند بسیار قدرتمند باشد و مسیر را برای رشد و شکوفایی افراد هموار کند. شما جزء کدام گروه هستید؟ دوست دارید برند شخصی خودتان را داشته باشید؟
دیدگاهتان را بنویسید