چگونه اعتماد مشتریان را به خود جلب کنیم؟ 12 روش شگفت انگیز برای جلب اعتماد

اعتماد مشتریان یکی از موارد ارزشمندی است که اگر به درستی جلب شود می تواند باعث افزایش فروش گردد.  اگر مردم شما را دوست داشته باشند به حرف‌هایتان گوش می‌دهند اما اگر به شما اعتماد کنند وارد معامله می‌شوند و خرید می‌کنند. این توصیه سخنران انگیزشی زیگ زیگلار است. اگر می‌خواهید فروش‌تان را افزایش دهید و کسب وکار سودمندی داشته باشید شروع به جلب اعتماد مشتریان کنید. اما سوال اینجاست که چطور می‌توانیم به چنین هدفی دست پیدا کنیم؟ در این مقاله می‌خواهم به همین موضوع بپردازم. پس تا انتها همراه من باشید تا ایده‌های بیشتری برای جلب اعتماد مشتریان به دست آورید.

اعتماد مشتری به چه معناست؟

جلب اعتماد مشتری

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا مشتریان باید به شما اعتماد کنند؟ هر چند پاسخ این سوال واضح به نظر می‌رسد اما برخی از کسب وکارها آن را نادیده می‌گیرند. اینکه بدانید چطور باید اعتمادسازی کنید یک روش ارزشمند برای بهبود کسب وکارتان است. این روزها دیگر کسی از برند یا شرکتی که اعتمادی به آن ندارد خرید نمی‌کند. این یک واقعیت است و باید جدی گرفته شود. مشتریان امروزی بسیار باهوش و انتخابگر هستند و تصمیم‌های خریدشان را بر اساس فاکتورهای مختلفی می‌گیرند. بیش از نیمی از مشتریان به شرکت‌هایی که قبلا با آن ها کار کرده و راضی هستند مراجعه می‌کنند. اگر بتوانید تجربه بهتری در فرایند خرید و پس از آن ارائه کنید می‌توانید مشتریان وفادارتری داشته باشید و ان‌ها را به خرید بیشتر و مکرر دعوت کنید. اعتماد مشتری زمانی شکل می‌گیرد که شما بر اساس وعده‌های خود عمل کنید و انتظارات او را برآورده نمایید. یعنی نه تنها باید خوش قول باشید و وفای به عهد را سرلوحه کار خود قرار دهید بلکه باید به فکر برآورده کردن نیازها و انتظارات مشتریان خود باشید.

همانطور که می‌دانید جذب مشتری جدید بسیار هزینه بر از نگهداری مشتریان فعلی است. زمانی که یک رابطه معنادار با مشتریان خود می سازید و اعتماد آن‌ها را به شیوه‌های مختلف جلب می‌کنید باعث می‌شوید مشتریان دوباره با شما همکاری کنند و درآمدتان افزایش و هزینه‌هایتان کاهش یابد.

12 روش برای جلب اعتماد مشتری

روش های جلب اعتماد مشتری

می‌خواهید مشتریان بیشتر از قبل به شما اعتماد کنند و تبدیل به مشتریان وفادار شوند؟ این اقدامات عملی را انجام دهید و منتظر نتایج شگفت انگیزشان باشید.

داستان سرایی کنید

برای اینکه یک برند به یادماندنی باشید باید بتوانید داستان سرایی کنید. این کار به مشتری اجازه می دهد شما را آنطور که دوست دارید ببیند و رابطه معناداری با شما بسازد. اگر بتوانید داستان برند، تجربه‌ها و تخصص خود را به زبان داستان انتقال دهید مشتری را وارد ماموریت خود می‌کنید و به او می‌گویید چقدر دوست داشتنی و قابل اعتماد هستید.

صادق و شفاف رفتار کنید

در دنیای امروز که برخی ها تلاش می‌کنند با وعده‌های سرخرمن مشتریان را گول بزنند و پول‌هایشان را از آنِ خود کنند صداقت و شفافیت می‌تواند معجزه کند. اگر می‌خواهید اعتماد مشتریان را جلب کنید هیچ راه میانبری برایتان وجود ندارد. حالا چطور باید اینکار را انجام دهیم؟ خوب اولین کاری که باید انجام دهید ارائه اطلاعات درست و شفاف درباره محصولات و خدمات تان است. در همان ابتدای رابطه با مشتری به او نشان دهید که از شرکت شما چه چیزی عایدش می‌شود.

محصولات و خدمات‌تان را درست و صادقانه معرفی کنید و اگر نمی‌توانید به وعده‌هایتان عمل کنید لطفاً از وعده‌ دادن خودداری کنید. ادعاهای الکی و پوچ می‌تواند رابطه شما با مشتری را نابود کند. مشتریان امروزی بسیار باهوش هستند و به دلیل اطلاعات زیادی که دارند وعده های نادرست را از وعده‌های درست تشخیص می‌دهند. به مشتریان تان اطلاعات درستی بدهید تا فرآیند تصمیم گیری را برایشان تسهیل نمایید.

مخاطب هدف خود را بشناسید

تحقیق بر روی بازار یکی از موارد مهمی است که هر کسب وکاری باید آن را به درستی انجام دهد. هر چند این تحقیق همیشه و در هر بازه زمانی مفید بوده است اما این روزها مشتریان شما به دنبال تجربه های شخصی سازی شده هستند. به همین دلیل تحقیقات بازار می‌تواند نیازهای اصلی شان را آشکار کند و به شما در شناخت مخاطب هدف‌تان کمک کند. زمانی که مخاطب هدف خود را بشناسید و انتظارات او را بدانید بهتر می‌توانید به او خدمت کنید. در این شرایط قادر خواهید بود پیام ها و راه حل‌هایی را توسعه دهید که بر اساس خواسته‌ها و نیازهای مشتریان‌تان است و ارزشی بی شمار به این رابطه اضافه می‌کند.

نظرات مثبت مشتریان قبلی را به اشتراک بگذارید

همانطور که می‌دانید ما انسان‌های اجتماعی هستیم. زمانی که می‌خواهیم خرید کنیم به سراغ بررسی نظرات سایر افراد می‌رویم و از آن‌ها می خواهیم تجربیات‌شان را با ما به اشتراک بگذارند. اگر کسب وکار خوبی می‌خواهید باید به این نیاز انسان‌ها پاسخ دهید. سعی کنید نظرات مثبت مشتریان قبلی را در سایت یا صفحات اجتماعی خود نشان دهید تا مشتریان به شما اعتماد کنند. بر اساس یکی از تحقیقات انجام شده از هر 10 نفر 9 نفرشان به حرف‌های مشتریان قبلی بیشتر اعتماد می‌کنند.

تستیمونیال‌های ویدئویی بسازید و به اشتراک بگذارید

تستیمونیال‌های ویدئویی یکی دیگر از روش‌های جلب اعتماد مشتریان است. این گزینه می‌تواند رسانه مفیدی برای نشان دادن ارزش محصولات و خدمات شما باشد. سفیران برند افرادی هستند که تلاش می‌کنند تجربه‌های خود با شرکت شما را به دیگران انتقال دهند. یادتان باشد مشتریان به نظرات بدون تعصب دیگران بیشتر از پیام‌های تبلیغاتی شما ارج می‌نهند و احترام می‌گذارند. از مشتریان قبلی خود خواهش کنید نظرات‌شان را به شکل ویدئو ضبط کنند و برای شما بفرستند.

خدمات عالی برای مشتریان خود ترتیب دهید

خدمات رسانی به مشتریان از جمله کارهایی است که بعد از فروش محصولتان باید مدنظر داشته باشید. این خدمات رسانی حتی قبل از فروش هم اتفاق می‌افتد و می‌تواند تجربه‌های نابی برای مشتریان شما ترتیب دهد.

خدمات رسانی به مشتریان به شما کمک می‌کند رابطه معنادارتری بسازید و وفاداری افراد را افزایش دهید. اگر بتوانید از کارمندان آموزش دیده و خوشرو برای خدمات رسانی استفاده کنید و خدماتی ارائه کنید که بیشتر از انتظارات مشتریان‌تان است بازی را برنده شده‌اید. مشتریان شما نه تنها به چارچوبی برای حل مشکلات رایج خود نیاز دارند بلکه نیازمند یک رفتار محترمانه هستند. برای هر مشتری خود یک تجربه شخصی سازی شده و حرفه‌ای بسازید تا نتواند شما را فراموش کند.

 جلب اعتماد مشتری: در دسترس باشید

شما به عنوان صاحب کسب وکار باید بتوانید پاسخگوی سوالات و نیازهای مشتریان‌تان باشید. به همین خاطر است که باید صفحه تماس با ما را به روز نگه دارید و پل های ارتباطی مفیدی بین خودتان و مشتریان بسازید. من خیلی‌ها را می‌شناسم که صفحه تماس با ما در سایت خود ندارند و حتی شماره تلفن یا ایمیلی از خودشان ارائه نمی‌کنند. برخی از شرکت‌ها هم توجهی به ظاهر سایت و این صفحه مهم نمی‌کنند و آن را به عنوان یک صفحه بی ارزش می‌پندارند. با اینحال واقعیت این است که شما باید بتوانید راه‌های ارتباطی مختلفی در اختیار مشتریان قرار دهید و صفحه تماس با ما را در سایت خود بهینه کنید. به کمک این صفحه مشتریان متوجه می‌شوند چگونه باید به شما دسترسی پیدا کنند و سوالات و نیازهایشان را مطرح کنند.

با اثبات اجتماعی اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید

همانطور که نظرات مشتریان می‌تواند سرنخ‌های ارزشمندی برای ساخت اعتماد باقی افراد در صنایع B2C باشد مشتریان B2B هم به تاییدیه دیگران نیاز دارند. اگر با شرکت‌های بزرگی کار کرده‌اید یا مشتریانی داشته‌اید که از شما و محصولات‌تان راضی بوده‌اند می‌توانید از آن‌ها در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود یاد کنید. به مردم نشان دهید همکاری با شما چه لذتی دارد و بعد از خرید محصولات یا خدمات‌تان چه اتفاقات شگفت انگیزی قرار است برایشان رخ دهد. این همان اثبات اجتماعی است که به کمک آن می توانید نظر بقیه را به سمت خود جلب کنید.

به بازخوردهای مشتریان پاسخ مناسبی بدهید

برخی از شرکت‌ها زمانی که وارد یک موضوع بحرانی مثل انتقاد مشتریان می‌شوند دست و پای خود را گم می‌کنند. بعضی‌ها هم خودشان را به کوچه علی چپ می‌زنند و تلاش می‌کنند این موضوع را نادیده بگیرند. اما باید به خاطر داشته باشید که یک مشتری ناراضی می‌تواند افراد دیگر را از همکاری با شما منصرف کند. زمانی که کسب وکارتان وارد یک مسئله جدی با مشتری می‌شود سعی کنید به بازخوردهایی که می‌گیرید به درستی پاسخ دهید. اگر عذرخواهی رسمی مشکل را حل می‌کند دریغ نکنید. ببینید چطور می‌توانید بازخورد منفی مشتریان را به نقطه قوت خود تبدیل کنید و از این موضوع برای افزایش اعتماد مشتریان بهره ببرید. یادتان باشد که همیشه حق با مشتری است و تلاش کنید نیازها و خواسته‌هایش را جدی بگیرید.

برنامه‌های وفاداری را فراموش نکنید

مشتریان عاشق جایزه هستند. اگر می‌خواهید مشتریان بیشتر به شما اعتماد کنند باید وفادارشان کنید. خوب چطور اینکار را انجام دهید؟ از برنامه‌های وفاداری استفاده کنید. واضح است که یک رابطه طولانی و عمیق با مشتری به جلب اعتماد هم منجر می‌شود.  مطالعات انجام شده هم نشان می دهد 65 درصد مشتریان یک کسب وکار از میان مشتریان قبلی هستند و 75 درصد از مشتریان به سراغ شرکت‌هایی می‌روند که پاداش وفاداری‌شان را بدهند. اگر می‌خواهید مخاطبان بیشتری به سمت خود بکشید، بیشتر بفروشید و اعتماد افراد را به خود جلب کنید بهتر است این برنامه‌ها را جدی بگیرید. به عنوان مثال هر بار که مشتری از شما خرید می‌کند یک امتیاز به او بدهید و به او اجازه دهید امتیازهایش را صرف خرید محصولات بیشتر یا هدیه دادن امتیازات خود به دیگران کند. در این شرایط نه تنها مشتری را سرگرم کرده‌اید بلکه او را در گروهی جا داده‌اید که حس برنده شدن می‌کند.

جلب اعتماد مشتری: محصول و خدمات عالی داشته باشید

اگر شما محصولات و خدمات ارزشمندی نداشته باشید بدون شک نمی توانید از مشتریان انتظار  داشته باشید به شما اعتماد کنند. به خاطر داشته باشید که یکی از مراحل مهم برای جلب اعتماد مشتری ساختن محصولی ارزشمند و کاربردی است. نیازهای مشتریان هدف خود را به طور دقیق بشناسید و سعی کنید محصولات و خدماتی را در اختیار افراد قرار دهید که پاسخگوی نیازهایشان باشد.

برای مشتریان خود نقش مشاور و راهنما را ایفا کنید

مشتریان ما مشکلاتی دارند که می خواهند حل کنند. آن ها به دنبال محصولات و خدمات متعددی می‌روند اما ممکن است درک درستی از ویژگی‌ها و مزایای این محصولات نداشته باشند یا اطلاعات درستی در این زمینه نداشته باشند. اینجاست که نقش شما به عنوان مشاور و راهنما پررنگ می‌شود. سعی کنید به عنوان یک مشاور و راهنما در کنار مشتریان خود حاضر باشید و اطلاعاتی در اختیارشان بگذارید که زندگی‌شان را راحت‌تر می‌کند.

سخن نهایی

جلب اعتماد مشتری کار ساده‌ای نیست. شما باید بتوانید جوانب مختلفی را مدنظر داشته باشید و بر روی ساخت روابط بلند مدت کار کنید. در این مقاله نکات و ترفندهایی را بیان کردیم که به شما در ساخت یک رابطه معنادار با مشتری کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید