چطور بهره‌وری خود را افزایش دهیم؟ روش‌های علمی و تایید شده برای افزایش بهره وری

در دنیای امروز که همه چیز به سرعت تغییر می‌کند داشتن بهره‌وری و منظم بودن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همه ما در طول روز زمان یکسانی را در اختیار داریم پس چرا بعضی‌هایمان همیشه دقیقه نودی هستیم و نمی‌توانیم به اهداف روزانه‌مان برسیم؟ برخی از افراد بهره‌وری را معادل کار زیاد می‌دانند اما واقعیت چنین نیست. بهره وری به معنای استفاده بهینه از زمان و دستیابی به اهدافی است که برای خودمان تعیین کرده‌ایم. اگر بتوانیم از بازه زمانی که در اختیار داریم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم بدون شک در رسیدن به اهداف و برنامه‌های روزانه‌مان مشکلی نخواهیم داشت. امروز می‌خواهم چندین روش و تکنیک افزایش بهره‌وری را با شما به اشتراک بگذارم که بررسی آن‌ها می‌تواند زندگی‌تان را راحت‌تر کند. پس تا انتها همراه من باشید و نظر خود را با من مشترک شوید.

فهرستی برای انجام کارها داشته باشید

بهره وری با فهرست انجام کارها

یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش بهره وری و نظم در زندگی ایجاد فهرست کارهایی است که باید انجام دهید. این فهرست اولویت‌های روزانه شما را مشخص می‌کند و به شما کمک می‌کند کارهای مهم و ضروری‌تان را شناسایی کنید. برای ایجاد این فهرست می‌توانید از یک پلنر کاغذی یا دیجیتال استفاده کنید.

کار با تکنیک پومودورو را یاد بگیرید

برای اینکه بتوانید بهره وری خود را افزایش دهید باید بتوانید زمان‌تان را مدیریت کنید. از جمله روش‌های عالی برای مدیریت زمان، تکنیک پومودورو است. در این روش شما زمان خود را به بازه‌های 25 دقیقه‌ای تقسیم می‌کنید. بعد از 25 دقیقه یک استراحت کوتاهی خواهید داشت و دوباره 25 دقیقه بعدی را به صورت متمرکز روی فعالیت خود کار می‌کنید. اگر در متمرکز ماندن مشکل دارید حتما این تکنیک را امتحان کنید.

اهداف واقعی برای خود تنظیم کنید

ما عادت داریم اهداف بزرگی برای خودمان تنظیم کنیم. هر چند داشتن یک رویای بزرگ اصلا چیز بدی نیست و من همیشه آن را توصیه می‌کنم اما باید این رویای بزرگ را به اهداف واقعی و قابل دسترس تقسیم کنید. اگر هدف بزرگی دارید از همان ابتدا نمی‌توانید به آن دست پیدا کنید. پس بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که هدف‌تان را به اهداف کوچک‌تر و قابل مدیریت‌تر تقسیم بندی نمایید.

از تقویم کاغذی استفاده کنید

خیلی‌ها برای به خاطر سپردن وظایفی که دارند فقط به مغزشان تکیه می‌کنند. با اینحال نوشتن کارها و وظایفی که دارید به شما کمک می‌کند قرار ملاقات‌ها و ددلاین‌هایتان را فراموش نکنید. می‌توانید یک تقویم کاغذی بردارید و بر روی آن بنویسید چه کارهایی را در چه روزهایی باید انجام دهید.

وظایف‌تان را اولویت بندی کنید تا بهره وری بیشتری داشته باشید

زمانی که کارها و وظایف خود را اولویت بندی می‌کنید با خیال راحت می‌توانید به آن‌ها بپردازید. شما باید وظایف خود را بر اساس اهمیت و فوریتی که دارند اولویت بندی نمایید. کارهایی که ضروری هستند را اول انجام دهید و سپس به سراغ سایر کارهای موجود در فهرست بروید.

چند وظیفگی را کنار بگذارید

چند وظیفگی

تا به حال شده است با یک دست چند هندوانه بردارید؟ هر چند بیشتر افراد بر این باورند که انجام چند کار به صورت همزمان به معنای بهره‌وری بیشتر است اما واقعیت چنین نیست. حتی تحقیقات علمی هم نشان می‌دهند افرادی که چند وظیفگی را در برنامه‌های خود دارند بهره وری کمتری دارند و اشتباهات بیشتری مرتکب می‌شوند. در یک بازه زمانی فقط بر روی یک وظیفه تمرکز کنید.

به خودتان استراحت بدهید

می‌دانم که دوست دارید از زمان خود بیشترین استفاده را ببرید اما یک تنفس کوتاه، یک تمرین ورزشی چند دقیقه‌ای یا پیاده روی در فضای آزاد می‌تواند بهره‌وری‌تان را دو چندان کند.

محیط کاری و زندگی خود را منظم کنید

بهره وری

اگر هنوز در محیط شلوغی کار می‌کنید یا فضای اطراف‌تان به گونه‌ای طراحی شده که حواس‌تان را پرت می‌کند بهتر است همین امروز دست به کار شوید. میز خود را تمیز و مرتب کنید. از شر وسایل اضافی خلاص شوید. فقط چیزهایی را نگه دارید که برای کارتان ضروری هستند. اطراف خود را تا جایی که می‌توانید مرتب کنید تا هیچ چیزی حواس‌تان را پرت نکند.

از قانون دو دقیقه استفاده کنید

قانون دو دقیقه یکی از قوانین ساده اما مهم مدیریت زمان است. این قانون به شما می‌گوید وظایفی که کمتر از دو دقیقه زمان می‌برند را بلافاصله تکمیل کنید. به کمک این تکنیک می‌توانید وظایف کوچک خود را انجام دهید و از اهمال کاری رها شوید.

مراقب سلامت فیزیکی خود باشید

شاید فکر کنید این موضوع ربطی به بهره‌وری ندارد اما اشتباه می‌کنید. زمانی که خواب کافی نداشته باشید، رژیم غذایی مناسبی را دنبال نکنید یا به طور منظم ورزش نکنید بدون شک حس و حال انجام هیچ کاری را نخواهید داشت. اگر دوست دارید فرد منظمی باشید و وظایف‌تان را به درستی انجام دهید باید مراقب جسم و روح خود باشید.

از ابزارهای مدیریت پسورد استفاده کنید

استفاده از ابزارهای مدیریت پسورد به شما اجازه می‌دهد همه پسوردهای خود را بررسی و رصد کنید و آن‌ها را در جای امنی نگه دارید. در چنین شرایطی دیگر مجبور نیستید پسوردها را حفظ کنید.

خودتان را از شر حواس پرتی‌ها خلاص کنید

حواس پرتی

حواس پرتی‌های درونی و بیرونی مانع اصلی بهره وری شما هستند. پس باید مطمئن شوید این حواس پرتی‌ها را تا جایی که می‌توانید کاهش می‌دهید. نوتفیکیشن گوشی را خاموش کنید، تب‌های اضافی روی رایانه را ببندید و اگر برایتان ممکن بود از حواس‌پرتی‌های دور و اطراف‌تان بکاهید. برخی از حواس پرتی‌ها درونی هستند. به عنوان مثال افکاری که هر روز در ذهن ما جریان دارند می‌توانند قاتل بهره‌وری‌مان باشند. اگر نمی‌توانید افکارتان را مدیریت کنید در دوره غلبه بر اهمال کاری که به زودی برگزار می‌شود شرکت کنید.

نه گفتن را یاد بگیرید

برخی از اوقات ما از نه گفتن به موقعیت‌های مختلف هراس داریم. اگر می‌خواهیم فرد بهره ور و منظمی باشیم باید مطمئن شویم که فقط بر روی وظایفی تمرکز می‌کنیم که برای اهداف‌ما ضروری هستند. از امروز به بعد به مواردی که سر راه موفقیت و اهداف اصلی‌تان قرار دارند نه بگویید.

 از قانون 80/20 استفاده کنید

این قانون به عنوان قانون پاره تو هم معروف است می‌گوید: 80 درصد نتایج شما از 20 درصد کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید به دست می آید. دفعه بعد که در اولویت بندی وظایف خود مردد بودید یک سوال مهم بپرسید: ایا این وظیفه یا فعالیت می‌تواند نتیجه 80 درصدی به من بدهد؟

از گفتگوهای درونی مثبت استفاده کنید

گفتگوها و افکار درونی می‌توانند به ما انگیزه بدهند و اعتماد به نفس‌مان را بیشتر کنند. باید مطمئن شوید که گفتگوهای سازنده‌ای با خود دارید و خودشفقت ورزی را بلد هستید. دفعه بعد که خودتان را بابت یک مشکل سرزنش کردید از خودتان بپرسید: اگر دوستم این اشتباه را می‌کرد چطور با او حرف می‌زدم؟ حالا همانطور با خودتان حرف بزنید که با دوست صمیمی‌تان در این شرایط صحبت می‌کنید.

موفقیت‌های خود را جشن بگیرید

اگر بتوانید دستاوردهای خود را ببینید و نسبت به این دستاوردها از خود سپاسگزار باشید انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر خواهید داشت. شما باید هر آنچه که در مسیر اهداف‌تان به دست می‌آورید را با ارزش بدانید و از خودتان تشکر کنید. یاد بگیرید با خودتان مهربان‌تر باشید.

 از اپلیکیشن‌ها برای رصد زمان استفاده کنید

اگر می‌خواهید بهره‌وری خود را افزایش دهید باید بدانید زمان ارزشمند خود را صرف چه چیزهایی می‌کنید. برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند زمان‌تان را رصد کنید. کارهایی که هر روز انجام می‌دهید را به همراه مدت زمانی که برای هر وظیفه اختصاص می‌دهید، یادداشت کنید. بعد از یک هفته متوجه می‌شوید در چه بازه‌های زمانی خلاق‌تر و بهره‌ورتر هستید و در چه بازه‌هایی وقت خود را هدر می‌دهید.

سخن نهایی

بهره‌وری و منظم بودن برای موفقیت در دنیای امروز ضروری است. در این مقاله سعی کردیم با هم روش‌هایی را برای بهبود بهره وری و دستیابی به اهداف بررسی کنیم. به خاطر داشته باشید که شما باید اولویت‌های خود را مشخص کنید، اهداف بزرگ را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید و در نهایت شروع به کار کنید. اهمال کاری و کمالگرایی را کنار بگذارید و اهل عمل باشید. با خودتان دوست باشید و موفقیت‌هایی که در این مسیر به دست می‌آورید را جشن بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید