تکنیک های جذب مشتری که باید امتحان کنید

اگر تازه کسب وکارتان را راه اندازی کرده‌اید یا می‌خواهید یک شغل خوب برای خود دست و پا کنید حتماً به فکر جذب مشتری هم افتاده‌اید. کسب وکار ما به مشتریان وفادار وابسته است و بدون این افراد ناچاریم زندگی شغلی خود را کنار بگذاریم و حتی به سراغ مشاغلی برویم که دوست‌شان نداریم. تکنیک های جذب مشتری برای استارت آپ‌ها و آن‌هایی که تازه وارد مسیر کاری خود شده‌اند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. می‌دانم که از مطالعه تکنیک های خسته کننده و غیر کاربردی خسته شده‌اید اما من می‌خواهم به سراغ روش‌هایی بروم که خودم از آن‌ها استفاده کرده و نتیجه گرفته ام. اگر دوست دارید شما هم با روش های جذب مشتری آشنا شوید و خودتان فروش و بازاریابی کسب وکارتان را بر عهده بگیرید در این مقاله همراه من باشید.

چرا باید به فکر جذب مشتری باشیم؟

می‌دانم که داشتن مشتریان وفادار خیلی مهم است اما اگر کسب وکاری دارید که محصولات یا خدماتی با عمر طولانی می‌فروشید باید قیف فروش‌تان را با افراد جدید پر کنید. برخی از محصولات هستند که عمر طولانی تری دارند و برای مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این شرایط رجوع به مشتریان قدیمی ممکن است زیاد کارساز نباشد. به همین خاطر باید با روش‌های خلاقانه جذی مشتری جدید آشنا باشیم تا بتوانیم محصولات و خدمات‌مان را به طیف وسیعی از افراد معرفی کنیم.

تکنیک‌های جذب مشتری که باید امتحان کنید

تکنیک های جذب مشتری

در این بخش می‌خواهم تکنیک‌هایی که خودم در طول این سال‌ها برای جذب مشتری جدید استفاده کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم. هر کدام از این تکنیک ها اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند می‌توانند نتایج فوق العاده ای برایتان به ارمغان بیاورند. برای امتحان کردن این روش‌ها آماده هستید؟ پس برویم.

با کسب وکارهای دیگر همکاری کنید

واژه co marketing یکی از واژه‌های جذاب در دنیای بازاریابی است. حالا منظورمان از این واژه چیست؟ Co-marketing که برخی‌ها آن را به اسم بازاریابی مشارکتی هم می‌شناسند به معنی همکاری با سایر کسب وکارها در جذب مشتری جدید است. این تکنیک برای کسب وکارهای مختلفی جواب می‌دهد و سال‌هاست که در دنیای فروش و بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیایید این روش را با یک مثال جذاب بررسی کنیم. فرض کنید شما مزون دوخت و طراحی لباس عروس دارید و چند وقتی است که کسب وکارتان کساد شده است.

در این شرایط به جای اینکه دست به دامن روش‌های غیر عادی و البته غیر حرفه‌ای شوید می‌توانید از بازاریابی مشارکتی استفاده کنید. در این شرایط باید به دنبال کسب وکارهایی باشید که رقیب اصلی شما نیستند اما مشتریان آن‌ها به محصولات‌تان علاقه دارند.

به عنوان مثال می‌توانید از آرایشگاه‌های محله یا منطقه سکونت خود شروع کنید. به این سالن‌های زیبایی بروید و از آن‌ها بخواهید کسب وکارتان را به مشتریان‌شان معرفی کنند. در ازای این معرفی می‌توانید درصدی از سود خود را به صاحبان سالن زیبایی بدهید یا اینکه هزینه تبلیغات را بپردازید.

رویدادهای شخصی برگزار کنید

وقتی صحبت از رویدادهای شخصی می‌کنم خیلی‌ها ذهن شان به سمت رویدادهای بزرگی که در سالن های مجلل و آن‌ چنانی برگزار می‌شود سوق پیدا می‌کند. اما واقعیت این است که با کمترین هزینه هم می‌توانید یک رویداد شخصی به پا کنید. می‌پرسید چگونه؟ خیلی ساده است. فرض کنید مربی بدنسازی یا تناسب اندام هستید. تازه کارتان را شروع کرده‌اید و مشتری جدیدی ندارید. برای جذب مشتری جدید می‌توانید به پارک محله یا منطقه سکونت خود بروید و یک کلاس رایگان ورزشی برگزار کنید. افرادی که به ورزش علاقه مند هستند را در این مناطق پیدا کنید و به آن‌ها نکات ارزشمندی درباره ورزش و تناسب اندام بگویید. تا جایی که می‌توانید اطلاعات ارزشمند ارائه کنید تا افراد را به سمت خود جذب نمایید.

اگر کارتان به صورت آنلاین است می‌توانید یک وبینار رایگان برگزار کنید و از تخصص و دانشی که دارید بهره ببرید. مطمئن باشید افرادی هستند که به دانش شما نیاز دارند و حاضرند بعد از اعتمادسازی بابت این دانش و اطلاعات پول بپردازند.

از پست مستقیم هم بهره ببرید

اگر محصول یا خدمتی دارید که می توانید بخشی از آن را به صورت رایگان به مشتریان‌تان ارسال کنید چرا از قابلیت پست بهره نمی‌برید؟ فرض کنید یک فروشگاه فروش قهوه دارید و انواع مختلفی از قهوه‌ها را به فروش می‌رسانید. در صورتیکه با مشتریان‌تان آشنا هستید یا سرنخ‌هایی را در طول فعالیت خود جذب کرده‌اید می‌توانید بسته بندی کوچک و شیکی از قهوه‌هایتان را تهیه کنید و این بسته‌بندی‌ها را با پست به درب مشتریان بفرستید. افراد عاشق محصولات رایگان هستند و بابت دریافت این هدیه قدردان شما خواهند بود. همین تاکتیک به ظاهر ساده می‌تواند در جذب مشتری جدید کمک‌تان کند. به جای اینکه تراکت پخش کنید یا افراد را با تبلیغات نامناسب اذیت کنید بسته های کوچکی از محصولات خود را به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهید و منتظر نتایج شگفت‌انگیز بعدی بمانید.

کد دیجیتال برای مشتریان احتمالی ارسال کنید

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چطور می‌توانید از قدرت بازاریابی پیامکی بهره مند شوید؟ در میان تکنیک‌های جذب مشتری پیامک می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. اگر در حال حاضر محصول جدیدی لانچ کرده‌اید یا می خواهید محصولات و خدمات‌تان را تبلیغ کنید یک پیامک کوتاه و جذاب بنویسید و یک کد دیجیتال در آن بگنجانید. افرادی که به کمک این کد از شما خرید می‌کنند می‌توانند تخفیف ویژه‌ای دریافت کنند یا چند محصول را در کنار هم با قیمت پایین‌تری خریداری نمایند.

از چت روی سایت برای فروش و جذب مشتری استفاده کنید

مشتریان ما سوالات و مشکلات زیادی ممکن است داشته باشند. اگر بتوانیم خودمان را به عنوان یک مشاور معرفی کنیم و با لحنی دوستانه و صمیمی به نیازهایشان پاسخ دهیم بدون شک قلب و ذهن آن‌ها را از آنِ خود خواهیم کرد. در این شرایط مشتری هر وقت به محصولات و خدمات ما نیاز داشت اول به سراغ خودمان می‌آید و تلاش می‌کند لطفی که در حق او کرده‌ایم را جبران کند.

فرض کنید شما تعمیرکار لوازم برقی هستید. یک سایت خدماتی دارید که مشتری می‌تواند درخواستش را در آن ثبت کند. به جای اینکه ذهنیت فروش داشته باشید از برنامه های رایگان ایجاد چت در سایت استفاده کنید و اجازه دهید مشتری در لحظه با شما در ارتباط باشد. وقتی یک نفر سوالی درباره نحوه تعمیر وسیله برقی خود داشت او را راهنمایی کنید. هرچقدر اطلاعات ارزشمندی در این مرحله بدهید تخصص شما بیشتر نمایان می شود. حالا می‌توانید از بذر اعتمادی که کاشته‌اید نهایت استفاده را ببرید.

سایر تکنیک‌ های جذب مشتری

جذب مشتری جدید

  • از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام استفاده کنید و محتوای جذاب و مفید تولید نمایید.
  • تخفیف‌های به هنگام را فراموش نکنید.
  • در جلسات و سمینارهای مختلف شرکت کنید.
  • برنامه ارجاعی راه بیندازید و از مشتریان فعلی بخواهید شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند.
  • پیشنهادهایی با محدودیت زمانی داشته باشید.
  • محصولات را برای مشتریان سفارشی سازی کنید.
  • مسابقه برگزار کنید.
  • برنامه وفاداری مشتریان را راه اندازی کنید.
  • کمپین‌های مخصوص داشته باشید. به عنوان مثال در روزهای خاصی از سال شروع به ارسال تخفیف کنید.
  • تبلیغات آفلاین مثل تبلیغات محیطی را فراموش نکنید.

حرف آخر

همانطور که مشاهده کردید روش‌های زیادی برای افزایش فروش و جذب مشتری جدید وجود دارد. اینکه شما از تکنیکی استفاده می‌کنید به شرایط کاری، نوع محصول یا خدمت و سابقه کاری‌تان بستگی دارد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید ارتباطات سازنده با مشتریان داشته باشید و اعتماد آن‌ها را به سمت خود جلب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید