راهنمای کامل آگاهی از برند: افزایش آگاهی از برند

اگر مشتریان درباره برند شما اطلاعاتی نداشته باشند و از حضور آن آگاه نباشند چطور می‌توانید بفروشید و سود مدنظرتان را به دست آورید؟ حتی اگر بهترین محصولات و خدمات را داشته باشید باز هم بدون آگاهی از برند نمی‌توانید کاری از پیش ببرید.  در این مقاله می‌خواهم به طور جامع به سراغ مبحث مهم آگاهی از برند بروم و آن را برایتان تشریح کنم. پس تا انتها همراه من باشید.

آگاهی از برند چیست؟

آگاهی از برند چیست؟

آگاهی از برند یا همان brand awareness به معنای ساده اطلاع رسانی درباره حضورتان در بازار است. یعنی مشتریان شما باید نام تجاری تان را بشناسند و شما را از سایر رقبایتان تمییز دهند. آگاهی از برند به معنای فعالیت هایی است که به شما کمک می‌کند حضورتان را در میان مخاطبان اعلام کنید و به آن‌ها اجازه دهید درباره فعالیت‌ها، کارها و محصولاتی که دارید اطلاعات کافی پیدا کنند. برندهایی که بتوانند آگاهی از برند خوبی به وجود آورند و اینکار را در سطح بین المللی انجام دهند بدون شک جایگاه ویژه ای در میان مخاطبان خواهند داشت. مثلا گوگل را در نظر بگیرید. زمانی که صحبت از موتور جستجو به میان می آید بیشتر افراد ذهن شان ناخودآگاه به سمت گوگل می‌رود. خیلی‌ها نمی‌توانند اینترنت را بدون حضور گوگل تصور کنند. چرا چنین احساساتی در مخاطب ایجاد شده است؟ دلیل آن آگاهی از برندی است که این شرکت در بین مخاطبان خود به وجود آورده است. در اولین مراحل خرید زمانی که مشتری با ما و محصولات‌مان آشنا نیست به سراغ فرآیند آگاهی از برند می‌رود. این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر مشتری از وجود ما اطلاعی نداشته باشد به سراغ برندهای رقیب می رود.

چرا آگاهی از برند اینقدر اهمیت دارد؟

اهمیت آگاهی از برند

فرض کنید یک محصول یا خدمت عالی دارید. این محصول آنقدر خوب و بی نظیر است که مطمئنید همه عاشقش خواهند شد. با اینحال در شرکت خود می‌نشینید و کاری برای معرفی این محصول یا خدمت نمی‌کنید. هیچ کس حتی نمی‌داند شما هستید و در بازار حضور دارید. در این شرایط محصول بی نظیر و عالی شما چطور باید به فروش برسد؟ اصلا وقتی مشتری نمی‌داند شما هستید و می‌توانید مشکلاتش را حل کنید چطور می‌تواند عاشق‌تان باشد؟ اینجاست که بحث آگاهی از برند به میان می‌آید. بیایید مزایای این بخش از فرآیند مارکتینگ را با هم مرور کنیم.

به جذب مشتری کمک می‌کند

همانطور که قبلاً هم گفتم با استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های آگاهی از برند می‌توانید ابراز وجود کنید. یعنی چه؟ یعنی بگویید من هم در این صنعت هستم و این کارها را می‌توانم برایتان انجام دهم. اگر کسی نداند شما چه کسی هستید و چه می‌کنید بدون شک به سراغ‌تان هم نخواهد آمد و خریدی هم صورت نخواهد گرفت. اگر آگاهی از برند جذاب و قدرتمندی بسازید در بالاترین بخش از ذهن مشتریان جای می‌گیرید و آن‌ها شما را همیشه به خاطر می‌آورند.

وفاداری برند را افزایش می‌دهد

ساخت Brand Awareness یک شبه انجام نمی‌شود. این یک فرآیند مستمر است که باعث ایجاد تعامل می‌شود و نیازهای مخاطبان را هدف قرار می‌دهد. برای اینکه جایگاه ویژه‌ای در ذهن و قلب مخاطبان خود داشته باشید باید به طور مداوم بر روی بهبود حضور خود در بازار کار کنید و چهره بهتری از خود به نمایش بگذارید. در این شرایط تبدیل به برندی محبوب می شوید که افراد دوست‌تان دارند و شما را به دیگران توصیه می‌کنند. همه این موارد دست در دست هم می‌دهند تا وفاداری مشتری به برندتان را افزایش دهند.

سنجه مناسبی درباره عملکرد کمپین‌های بازاریابی‌تان است

آگاهی از برند همیشه نشانه خوبی از عملکرد کمپین‌های بازاریابی است. اگر ببینید مشتری درباره شما آگاهی دارد و هر وقت نیازمند کمک در صنعت‌تان است به سراغ شما می‌آید یعنی این بخش از فرآیند مارکتینگ را به درستی انجام داده‌اید. زمانی پایگاه مشتریان شما افزایش پیدا می‌کند که بدانند شما هستید و به سراغ‌تان بیایند.

چگونه آگاهی از برند را افزایش دهیم؟

چگونه آگاهی از برند را افزایش دهیم؟

خوب حالا که می‌دانیم Brand Awareness چیست و چه اهمیتی دارد باید به سراغ روش‌ها و تکنیک‌های افزایش آگاهی برویم. هر چند برخی از برندها از خود مخاطبان برای ساخت این آگاهی استفاده می‌کنند اما به نظر من داشتن یک برنامه منسجم و درست در بازاریابی بهترین گزینه برای ساخت آگاهی است. استراتژی‌های بازاریابی باید بین دو گزینه مهم تعادل ایجاد کنند: دستیابی کوتاه مدت به مشتری و روابط بلند مدت با او. بهترین استراتژی‌ها باید مرز مشترک این دو باشند تا بتوانند شما را به موفقیت برسانند. اگر می‌خواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید باید بدانید که مخاطبان شما مهم‌ترین دارایی‌تان هستند. از اینجا به بعد به جای اینکه مدام از خودتان و محصولات‌تان صحبت کنید باید نیازهای مشتری را درک کنید و ببینید چطور می‌توانید این نیازها را با محصولات و خدمات تان برطرف نمایید. روش‌ها و تاکتیک‌های زیادی برای افزایش آگاهی از برند وجود دارد که در ادامه مهم‌ترین‌شان را با هم بررسی می‌کنیم:

تبلیغات

تبلیغات یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین روش‌های آگاهی از برند محسوب می‌شود. به کمک این روش در بازه زمانی کوتاهی به طیف وسیعی از مخاطبان دست پیدا می‌کنید. فرض کنید تازه فعالیت خود را در زمینه فروش پوشاک آغاز کرده‌اید. یک پیج اینستاگرامی زده‌اید و عکس‌های زیبایی در آن آپلود کرده‌اید. حالا منتظر نشسته‌اید تا مشتری از راه برسد و از شما خرید کند. اگر خوش شانس باشید شاید بتوانید از این تاکتیک بهره ببرید اما واقعیت این است که نمی‌توانید زیاد به شانس تکیه کنید. در این شرایط می‌توانید پیج‌هایی که مخاطبان مشترکی با شما دارند را انتخاب کنید و تبلیغات خود را در آن‌ها به نمایش بگذراید. مثلا اگر مخاطب اصلی شما خانم ها هستند به سراغ پیج های سرگرمی، آشپزی و حتی زیبایی بروید و از آن‌ها بخواهید تبلیغ شما را به نمایش بگذارند. حالا مخاطبان اصلی شما از وجودتان آگاه می‌شوند و به سراغ تان می‌آیند.

البته این تنها روش تبلیغ نیست. شما رسانه‌های مختلفی برای تبلیغ محصول یا خدمات‌تان در اختیار دارید. به عنوان مثال می‌توانید از رادیو، تلویزیون، تبلیغات گوگل( مثل ادوردز)، تبلیغات کلیکی، تبلیغات محیطی و تبلیغات چاپی استفاده کنید. اولین و مهم‌ترین موضوع در تبلیغات شناخت مخاطب و رسانه‌ای است که باید در آن تبلیغات خود را اجرا کنید.

اسپانسری

اسپانسری برای برندهایی که بودجه زیادی دارند یک روش عالی برای افزایش آگاهی از برند است. اگر بودجه کافی دارید می‌توانید رویدادهای مهمی همچون رویدادهای ورزشی، مسابقات، فستیوال‌های موسیقی یا برنامه‌های تلویزیونی را اسپانسری کنید. در این شرایط هم برندتان در معرض طیف وسیعی از مخاطبان قرار می‌گیرد و آگاهی از برند افزایش پیدا می‌کند. تنها عیب این روش این است که شما کنترلی بر مخاطبان خود ندارید و نمی‌دانید چه کسانی قرار است تبلیغ‌تان را ببینند. اگر کسب وکار کوچکی دارید این روش برایتان مفید نخواهد بود.

شرکت در رویدادهای مختلف

برای کسب وکارهای کوچک شرکت در رویدادهای مختلف می‌تواند بهترین گزینه برای افزایش آگاهی از برند باشد. فرض کنید یک شرکت ساختمانی هستید که می‌خواهید مصالحی که به تازگی ساخته و از کیفیت‌شان مطمئن هستید را به فروش برسانید. در این شرایط می‌توانید در رویدادها و نمایشگاه‌های مربوط به صنعت خودتان حضور پیدا کنید و با سایر شرکت‌ها درباره محصولات‌تان صحبت کنید. در این روش مطمئن هستید که مخاطبان شما انتخاب شده هستند و تبلیغات هدفمندی دارید.

برنامه‌های رهبری فکری

من این گزینه را بیشتر از سایر گزینه‌های موجود در این فهرست دوست دارم چون می‌تواند جریان مستمری از مخاطبان هدفمند را برایتان به ارمغان آورد. فرض کنید می‌خواهید آگاهی از برندتان را افزایش دهید. همه روش‌ها و تاکتیک‌های معمول را امتحان کرده‌اید اما راضی نیستید. در این شرایط می‌توانید یک برنامه رهبری فکری برای خودتان بنویسید تا بتوانید محصولات و خدمات‌تان را از رقبا متمایز کنید. برای اینکه رهبر فکری شوید باید در رویدادهای مختلف سخنرانی کنید، مقالات جذاب و مفید بنویسید، با متخصصان صنعت‌تان ارتباط داشته باشید، وبینارهای مفید و ارزشمند برگزار کنید، پادکست تولید کنید، ویدئوهای مفید از خود بگیرید و در کل نشان دهید چقدر تخصص و دانش در زمینه مدنظرتان دارید.

سئو

یکی دیگر از روش‌های جذاب برای آگاهی از برند در دنیای آنلاین استفاده از سئو و تکنیک‌های آن است. باید مطمئن شوید مشتریان احتمالی‌تان از طریق موتورهای جستجویی همچون گوگل به شما و سایت‌تان دسترسی دارند. به عنوان مثال اگر در حال فروش پکیج‌های هدیه هستید باید کیوردهای مربوط به این حوزه را با تکنیک‌های مختلف پیدا کنید و بر روی آن‌ها تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.

در این شرایط می‌توانید محتواهای ارزشمند حول کلمات کلیدی تولید کنید و به کمک تکنیک‌های سئوی آن پیج و آف پیج خودتان را در صفحات اول گوگل ببینید. همه این فعالیت‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا برند شما را به مشتری نشان دهند و فروش‌تان را چند برابر نمایند.

برنامه‌های ارجاعی

اگر در حال حاضر مشتری دارید می‌توانید از آن ها بخواهید شما را به سایر دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. بازاریابی دهان به دهان یکی از بهترین تاکتیک‌های افزایش آگاهی از برند است.

پست مهمان برای آگاهی از برند

این روش برای کسب وکارهای آنلاینی که بودجه زیادی برای تبلیغات ندارند عالی است. سایتی را پیدا کنید که مخاطبان‌تان عاشق آن هستند و مطالبش را به طور مرتب بررسی می‌کنند. حالا با صاحب آن سایت تماس بگیرید و پیشنهاد یک مطلب جذاب و مفید را به او بدهید. با نوشتن پست مهمان هم خودتان را به عنوان متخصص معرفی می‌کنید و هم به دیده شدن برند‌تان کمک می‌کنید.

هدایای جذاب و ارزشمند

بیشتر شرکت‌ها از این روش استفاده می‌کنند اما نحوه اجرایی‌ کردن‌شان درست نیست. حتما برای شما هم پیش آمده است که در رویداد یا سمیناری شرکت کنید و هدایایی مثل خودکارهای بی کیفیت یا سررسیدهایی که به درد بخور نیستند را دریافت نمایید. هرچند از قدیم گفته‌اند دندان اسب پیشکشی را نباید شمرد اما به عنوان یک برند تاثیرگذار باید بتوانید هدایای ارزشمندی برای مخاطبان خود تهیه کنید. این هدایا را بر اساس نیاز مخاطب یا مشتری خود انتخاب کنید و از وسایل باکیفیت بهره ببرید. در این شرایط با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم به مخاطب کمک کرده‌اید بخشی از نیازش را تامین کند و هم خودتان را در ذهن او جای داده‌اید.

کمپین‌های ریمارکتینگ برای آگاهی از برند

ریمارکتینگ یک استراتژی حرفه‌ای برای افزایش آگاهی از برند است. حتما از خودتان می‌پرسید چرا؟ دلیلش واضح است. در این شرایط شما تبلیغ سایت‌تان را به کاربرانی نشان می‌دهید که قبلا از سایت‌ شما بازدید کرده‌اند. این افراد تا حدودی به موضوعات سایت‌ شما علاقه دارند و می‌توانند به عنوان سرنخ عمل کنند.

سخن نهایی

آگاهی از برند اولین قدم در قیف فروش یا بازاریابی شماست. اگر مخاطب نداند شما چه کسی هستید یا اصلا چه حرفی برای گفتن دارید نمی‌تواند رابطه معنادار و طولانی مدتی با برندتان داشته باشد. اگر می‌خواهید کسب وکارتان را توسعه دهید قبل از هر کاری باید یک سوال مهم از خود بپرسید: من چه کسی هستم و چه می‌کنم؟ پاسخ به این سوال به شما کمک می‌کند دامنه فعالیت‌تان را تشخیص دهید و به مخاطبان و مشتریانی دسترسی داشته باشید که واقعا به محصولات و خدمات‌تان علاقه دارند. در مقاله بعدی نحوه KPI های مربوط به آگاهی از برند را با هم مرور می‌کنیم تا بفهمیم استراتژی‌های مربوط به Brand Awareness را چطور پیش برده‌ایم.

2 Comments

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • ممنونم از مطالب خوب
    پسندیدم
    مختصر و مفید
    هر چند برند و بازاریابی را باهم ادغام کردید درحالیکه این دو کاملآ مجزا هستند

    • از نظر ارزشمندتون ممنونم. خوشحالم براتون مفید بوده. افزایش آگاهی از برند یکی از اهداف مهم مارکتینگ هست علاوه بر این ،بازاریابی و برندینگ در کنار سایر اجزا یک بیزینس موفق رو می سازن هر چند در نگاه اول دو مقوله متفاوت و جدا از هم به نظر برسن

دیدگاهتان را بنویسید