استراتژی بازاریابی محتوایی: مینی دوره افزایش فروش با بازاریابی محتوایی

آیا می دانستید که بیش از 63 درصد بیزینس ها هیچ برنامه مدونی برای تولید محتوای خود ندارند. بر اساس مطالعات انجام شده بیشتر کسب و کارها هیچ استراتژی درستی برای تولید و بازاریابی محتوایی خود ندارند. به همین خاطر است که بیشتر افراد فکر می کنند بازاریابی محتوایی مفید نیست و نمی‌تواند فروش آن‌ها را افزایش دهد. در این مقاله سعی می کنم به طور خلاصه به بررسی استراتژی بازاریابی محتوایی بپردازم. پس تا انتها همراه من باشید.

 مراحل تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی

استراتژی بازاریابی محتوایی

گام اول در تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی این است که بدانیم تا به اینجای کار چه کارهایی برای محتوای سایت انجام داده ایم و از این به بعد قرار است چه فعالیت‌هایی داشته باشیم. سپس بر اساس یک نقشه از پیش تعریف شده گام‌ها و مراحل دیگر را کنار هم بچینیم تا بتوانیم به اهدافی مثل افزایش فروش دست پیدا کنیم. اگر با مراحل استراتژی بازاریابی محتوایی آشنا نیستید این بخش به طور ساده برای شما نوشته شده است.

مرحله اول:  ماموریت و اهداف خود را تعیین کنید

در همه فعالیت‌های بازاریابی و فروش مرحله اول با تعیین هدف و ماموریت شروع می شود. اگر می‌خواهید یک استراتژی درست و البته مفید داشته باشید باید بیانیه ماموریت خود را بنویسید. بیانیه ماموریت یک بیانیه کوتاه است که به شما کمک می‌کند به هنگام تولید محتوا مسیر را مشخص و واضح ببینید. در این بیانیه نشان می‌دهید چه چیزی برایتان مهم است و چه چیزی اهمیتی برایتان ندارد.

در بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی باید به موارد زیر اشاره کنید:

  • مخاطب هدفی که دارید
  • محتوایی که قرار است به کمک آن به مخاطب هدف برسید
  • منافعی که مخاطب از این محتواها به دست می آورد.

مرحله دوم: KPI های خود را مشخص کنید

اگر شما یک هدفی برای خود تنظیم کنید از کجا متوجه می‌شوید که به آن هدف رسیده اید؟ از کجا می‌توانید رسیدن به موفقیت را بسنجید؟ بهترین کار این است که اهداف خاص و قابل سنجش بگذارید و آن‌ها را به کمک شاخص‌های کلیدی عملکرد که با عنوان KPI معروف هستند مورد بررسی قرار دهید.  KPI ها به شما کمک می کنند بفهمید چه زمانی به اهداف خود رسیده اید و اگر نرسیده‌اید چه دلایلی پشت عدم موفقیت‌تان وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است برای شما افزایش ترافیک سایت یک KPI باشد و آن را به کمک ابزارهای مختلف مورد بررسی قرار دهید. افزایش تعداد دوره های خریداری شده، افزایش تعداد ثبت نام‌ها، افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو و افزایش درآمد تا یک عدد خاص از جمله معیارهای دیگری است که می‌توانید مورد بررسی و سنجش قرار دهید.

مرحله سوم: یک شناخت کلی از مخاطب هدف خود به دست آورید

همانطور که بارها و بارها گفته‌ایم شناخت مخاطب هدف اولین کاری است که باید انجام دهید. اگر به دنبال یک بازاریابی محتوایی موفق هستید باید بدانید مخاطب شما چه کسی است، چه دردی دارد و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. اطلاعات دموگرافیک مثل سن، جنسیت و سطح تحصیلات آن‌ها را جمع آوری کنید و سپس به سراغ اطلاعات روانشناختی بروید.

مرحله چهارم: موقعیت فعلی خود را بررسی کنید

بیشتر کسب وکارها زمانی که می‌خواهند یک استراتژی درست برای بازاریابی محتوایی خود بنویسند فعالیت سایت خود را شروع کرده‌اند. اصلا اشکالی ندارد. اگر در حال حاضر تولید محتوا کرده‌اید بهتر است عملکرد هر کدام از این محتواها را بسنجید.

کدام یک از این محتواها مورد پسند مخاطبان شما بوده است؟ کدام یک را دوست نداشتند؟ کدام یک تعامل بیشتری به دست آورده است؟ در چه کلمات کلیدی رتبه دارید؟ در چه کلمات کلیدی می‌توانید راحت تر رتبه به دست آورید؟

مرحله پنجم: بهترین کانال‌های محتوایی را شناسایی کنید

همه کسب و کارها یکسان نیستند و به همین دلیل مخاطبان هدف آن‌ها هم ممکن است شبیه هم نباشد. این شما هستید که به عنوان صاحب بیزینس باید بدانید چه کانال‌هایی بهترین دستاورد را برایتان داشته است. ببینید کدام یک از محتواها عملکرد بهتری داشته اند؟ زمانی که محتوا را در کانال‌های مختلف توزیع کردید کدام یک عملکرد بهتری برایتان به ارمغان آورده‌اند؟

مرحله ششم: درباره نوع محتوا تصمیم گیری کنید

در گام بعدی باید درباره نوع محتوایی که قرار است تولید کنید تصمیم بگیرید. اگر می‌توانید سبد متنوعی از محتواها را داشته باشید اولویت اصلی‌تان را روی سلیقه مخاطب بگذارید. به عنوان مثال از مخاطبین و مشتریان خود بپرسید دوست دارند چه نوع محتوایی از طرف شما منتشر شود؟ عاشق ویدئو هستند یا پادکست؟ کتاب الکترونیکی را بیشتر دوست دارند یا محتواهای کوتاه؟  بر اساس بازخوردهایی که به دست می آورید سعی کنید به دنبال تولید محتواهای جذاب و کاربردی باشید. در این بخش از استراتژی بازاریابی محتوایی باید مشخص کنید در سه الی شش ماه بعدی قرار است چه نوع محتواهایی را منتشر کنید.

مرحله هفتم: منابع را مشخص و تخصیص دهید

خوب حالا که مخاطب هدف خود را می‌شناسید و می‌دانید چه نوع محتوایی برای او مفید است می‌توانید به سراغ گام بعدی بروید و منابع را مشخص کنید. در این مرحله برای اینکه درک درستی از نوع منابع مورد نیاز داشته باشید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • چه کسی مسئول تولید و آپدیت محتواست؟
  • چه ابزارهای دیجیتال یا فیزیکی برای تولید محتوا نیاز داریم؟
  • قرار است محتوا را بر اساس چه برنامه ای منتشر کنیم؟
  • زمانبندی تولید و توزیع محتوا چگونه خواهد بود؟

مرحله هشتم: تقویم محتوایی خود را ایجاد کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی بازاریابی محتوایی این است که بدانید دقیقا چه زمانی محتوا را منتشر کنید و چه پلتفرم‌هایی را برای اینکار انتخاب کنید. یکی از مشکلاتی که در بیشتر بیزینس‌ها دیده می‌شود نبود برنامه‌ریزی است. برای اینکه چنین مشکلی حل شود باید تقویم محتوایی داشته باشید. روش‌های زیادی برای ایجاد تقویم محتوا وجود دارد. شما می‌توانید از برگه اکسل برای اینکار استفاده کنید یا سراغ ابزارهای آنلاین و آفلاین بروید.

مرحله نهم و دهم: تولید محتوا را شروع کنید و نتایج را بسنجید

خوب به مرحله آخر رسیدیم. حالا دیگر وقت آن فرا رسیده است که دست به کار شوید و محتوای خود را تولید کنید. بعد از اینکه محتوا را تولید و منتشر کنید باید در بازه‌های زمانی مختلف موفقیت آن را به کمک KPI های تنظیم شده بسنجید. برای اینکار می‌توانید سایت خود را به ابزارهای آنالیتیکی مثل گوگل آنالیتیکس وصل کنید و ببینید محتواهایتان چه عملکردی از خود نشان می‌دهند.

 سخن نهایی

برای موفقیت در فرآیند تولید محتوا و افزایش فروش به کمک بازاریابی محتوایی، شما باید برنامه مدون و نوشته شده‌ای داشته باشید. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست بیزینس‌ها در زمینه تولید محتوا این است که هیچ برنامه‌ای برای فعالیت‌های خود ندارند. اگر می‌خواهید جزء این دسته از شرکت‌ها نباشید مراحلی که در این مقاله معرفی کردیم را برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی خود در نظر بگیرید. مطمئن باشید که با همین چند گام به ظاهر ساده می‌توانید محتواهای عالی تولید کنید و موفقیت‌شان را بسنجید.

دیدگاهتان را بنویسید