7 کاری که برندسازی شخصی برایتان انجام می‌دهد

یکی از سوالاتی که افراد همیشه از من می‌پرسند این است: «من چرا باید برند شخصی داشته باشم؟ من که درآمد خوبی دارم و نیازی به دیده شدن و شناخته شدن هم ندارم. پس چرا باید به خودم زحمت بدهم و یک برند شخصی بسازم؟» سوال خوبی است. در این مقاله می‌خواهم درباره 7 موردی صحبت کنم که با پرسونال برندینگ می‌توانید به آن برسید. با مطالعه این 7 مورد متوجه می‌شوید که در دنیای رقابتی امروز داشتن درآمد به تنهایی کافی نیست. با وجود تحولات عظیم و شگرفی که هر روز در دنیای فناوری رخ می‌دهد اگر برند شخصی نداشته باشیم خیلی زود از صحنه رقابت حذف می‌شویم. اگر شما هم با سوالاتی مثل سوال بالا روبرو هستید در این مقاله همراه من باشید.

برند شخصی چه کاری می‌تواند برای ما انجام دهد؟

بارها و بارها شنیده‌ایم که می‌گویند در دنیای بازاریابی باید گاو بنفش باشید. اگر سری به دوره‌ها و کتاب‌های مرتبط با مارکتینگ بزنید با چنین واژه‌هایی روبرو خواهید شد: یا خودتان را متمایز کنید یا از صحنه رقابت کنار بروید.

اما ما چطور می‌توانیم خودمان را متمایز کنیم؟ چطور می‌توانیم به مهره حیاتی و مهمی تبدیل شویم که هیچ کس نتواند جایگاه‌مان را تسخیر کند؟ پاسخ تمام این سوالات به برند شخصی برمی‌گردد.

زمانی که شما یک برند شخصی کاملا منحصربه‌فرد و متمایز دارید و خودتان را به کمک ایده‌هایتان به فرد شناخته شده‌ای تبدیل کرده‌اید، پول و درآمد تنها یک محصول فرعی برایتان خواهد بود.

با ساخت برند شخصی به مواردی دست پیدا می‌کنید که بسیار ارزشمندتر و ماندگارتر از پول است. بیایید این موارد را با هم مرور کنیم.

اعتمادسازی و تبدیل شدن به فردی معتبر

تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید محصول یا خدمتی را بخرید و از فروشنده یا مدرس خوش‌تان نیاید و به او اعتماد نکنید؟

مطمئنم این موضوع برای همه ما پیش آمده است. ما انسان‌ها دوست داریم با افرادی ارتباط داشته باشیم که معتبر و قابل اعتماد هستند و می‌توانند دردهایمان را تا حدودی کاهش دهند.

اعتمادسازی با برند شخصی

با ساخت برند شخصی می‌توانیم به چنین فردی تبدیل شویم. فردی که قابل اعتماد و معتبر است و می‌تواند بالاترین جایگاه از ذهن مخاطبانش را به خود اختصاص دهد.

با توسعه یک برند شخصی جذاب می توان به اعتبار بالایی دست پیدا کرد و به عنوان یک فرد متخصص در حوزه کاری خود شناخته شد.

به اشتراک گذاری ایده‌ها و ارزش‌ها

همه ما ارزش‌ها و افکار خود را داریم. گاهی از اوقات رویاهایی در سرمان می‌پرورانیم که به نظر خودمان نشدنی و دست نیافتنی هستند. با اینحال اگر یک برند شخصی داشته باشیم می‌توانیم به کمک آن ارزش‌ها، ایده‌ها و افکارمان را با دنیا به اشتراک بگذاریم.

به اشتراک گذاری ایده‌ها و ارزش‌ها

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری برای دیده و شنیده شدن فرصت و پتانسیل داریم. پس چرا از همه ابزارهای موجود برای اشتراک دیدگاه‌مان بهره نمی‌بریم؟

به اشتراک‌گذاری این ایده‌ها هزینه زیادی برای شما ندارد اما می‌تواند تاثیر زیادی بر روی دیگران بگذارد. نمی‌خواهید رد پایی از خودتان در این دنیا بر جای بگذارید؟ پس دست به کار شوید و برند شخصی خودتان را بسازید.

شناخته شدن به عنوان رهبر فکری

اگر مقاله‌های قبلی را خوانده باشید حتما با ماتریس وضعیت سنجی برند شخصی آشنا هستید. همانطور که در آن ماتریس توضیح دادم هدف نهایی و مدینه فاضله ما در پرسونال برندینگ تبدیل شدن به فردی تاثیر گذار و رهبر فکری است.

 

پیشنهاد خواندنی: کامل ترین مرجع شروع پرسونال برندینگ

 

رهبران فکری تحول آفرین هستند و می‌توانند تغییرات عظیمی در حوزه کاری خود به وجود آورند. این افراد با تخصص و دانشی که در طول سال‌ها فعالیت خود به دست آورده‌اند می‌توانند مسیر را برای رشد و توسعه باز کنند.

رهبر فکری

با ساخت برند شخصی و کار بر روی دانش و مهارت خود می‌توانید به رهبر فکری و فرد تاثیرگذاری تبدیل شوید که قدرت تغییر دنیا را دارد.

رهبران فکری افرادی مثل آدام گرانت هستند که تلاش می‌کنند با توسعه دانش خود خدمتی به جامعه داشته باشند. پس ما هم باید در مسیر تبدیل شدن به رهبر فکری و فردی کاریزماتیک باشیم.

تمایز از رقبا بدون تبلیغات زرد

این روزها افراد زیادی را می‌بینیم که برای تبدیل شدن به گاو بنفش دست به دامن تبلیغات زرد و کارهای سخیف و بی ارزش می‌شوند.

هر چند این نوع تبلیغات می‌تواند بازدید خوبی برای افراد به ارمغان بیاورد و به قول ما مارکترها آگاهی از برند را افزایش دهد اما شهرت، اعتبار و دوست داشتنی بودنی در کار نخواهد بود.

تمایز از رقبا بدون تبلیغات زرد

تنها با ساخت پرسونال برند قدرتمند است که می‌توانید خودتان را از سایر رقبا متمایز کنید بدون اینکه به سراغ چنین تبلیغات زرد و بی ارزشی بروید.

در مسیر ساخت برند شخصی یاد می‌گیرید ارزش آفرین باشید و آنقدر خوب ببخشید که مشتریان به جز شما به فرد دیگری در صنعت‌تان فکر نکنند.

به دست آوردن اعتماد به نفس با برند شخصی

یکی از مشکلات رایجی که بین متخصصان وجود دارد این است که خودشان را لایق و محق تبدیل شدن به رهبر فکری نمی‌دانند.

زمانی که با این افراد صحبت می‌کنم با گفتن یک جمله تلاش می‌کنند از زیر بار فرآیند برندسازی شخصی شانه خالی کنند: چرا من؟ من که دانش و تخصص کافی برای ساخت برند شخصی ندارم؟

زمانی که با این صحبت‌ها روبرو می‌شوم لبخند می‌زنم و می‌گویم: چرا شما نه؟ اصلا اگر شما نه، پس چه کسی؟

بیشتر افراد متخصص با مشکلی به نام سندرم ایمپاستر روبرو هستند. سندرومی که نمی‌گذارد تخصص و مهارت‌هایشان را ببینند و خودشان را کم ارزش می‌پندارند.

زمانی که فرآیند ساخت برند شخصی خود را آغاز می کنید باور و اعتماد به نفس‌تان هم بیشتر می‌شود. وقتی ببینید افراد چقدر مشتاق حرف‌های شما هستند و می‌خواهند در کنارتان باشند نیرو می‌گیرید و بهتر به مسیرتان ادامه می‌دهید.

پس با ساخت برند شخصی اعتماد به نفس‌تان هم رشد می‌کند. دیگر چه چیزی بهتر از این؟

ساخت قبیله‌ای ارزشمند

هیچ موفقیتی به تنهایی رخ نمی‌دهد. من معتقدم آدم‌ها در کنار هم رشد می‌کنند و در کنار هم به موفقیت می‌رسند.

اگر اطرافیان شما افرادی سمی باشند که هیچ علاقه‌ای به رشد و توسعه فردی خودشان ندارند، شما هم ناخودآگاه در چنین وضعیتی قرار می‌گیرید. به همین خاطر است که افراد بزرگ و صاحب فکر می‌گویند شما میانگین 5 نفری هستید که با آن‌ها ارتباط دارید.

ساخت قبیله‌ای ارزشمند

زمانی که شروع به برندسازی شخصی می‌کنید افرادی را به سمت خود جذب می‌کنید که به شما علاقه دارند، مثل شما فکر می‌کنند و عاشق شنیدن حرف‌هایتان هستند.

این‌ها قبیله‌ای از افراد ارزشمند و قابل احترام‌اند که شما را فردی معتبر می‌دانند و حاضرند برایتان هر کاری بکنند. داشتن چنین شبکه ارزشمندی برای ما مثل یک گنج است و نباید آن را نادیده بگیریم.

زمانی می‌توانیم چنین گنجینه ارزشمندی داشته باشیم که شروع به ساخت پرسونال برندینگ خود کنیم.

معنایی بزرگ برای زندگی

خیلی‌ها را دیده‌ام که می‌گویند هدف‌شان از زندگی و داشتن شغل به دست آوردن پول و ثروت است. من هم مثل شما معتقدم بدون پول نمی‌توان زندگی خوب و مرفهی داشت اما پول همه چیز نیست.

پول وسیله‌ای برای ساختن زندگی ارزشمند است که در آن به چیزی بیشتر از خودمان فکر کنیم. یعنی باور داشته باشیم تکه‌ای کوچک از یک پازل بزرگ هستیم که قرار است زندگی دیگران را بهتر کند.

معنایی بزرگ برای زندگی

وقتی شروع به ساخت برند شخصی خود می‌کنید باید روزها و حتی هفته‌ها زمان بگذارید تا ببینید ماموریت‌تان در این زندگی چیست؟ چه معنایی در زندگی‌تان وجود دارد که بزرگ‌تر از پول، خودتان و زندگی شخصی‌تان است؟

با ساخت برند شخصی به دیدی بزرگ‌تر از خودتان می‌رسید و هر روز یک سوال مهم از خودتان می‌پرسید: من چه کاری می‌توانم انجام بدهم که زندگی دیگران بهتر، پربارتر و غنی‌تر باشد؟

سخن نهایی

پرسونال برندینگ یکی از مباحث جذابی است که خیلی‌ها از ارزش و اهمیت آن غافل هستند. در این مقاله به سراغ مواردی رفتیم که با ساخت برند شخصی می‌توانیم به آن‌ها دست پیدا کنیم. شما چه بهانه‌هایی برای نساختن برند شخصی خود دارید؟ نمی‌خواهید در جرگه رهبران فکری و افراد تاثیرگذار باشید؟ دوست ندارید رد پایی بزرگ از خودتان بر جای بگذارید؟

دیدگاهتان را بنویسید