برندسازی شخصی در اینستاگرام
برندسازی شخصی در اینستاگرام مثل هر فرآیند دیگری نیاز به برنامه و استراتژی دارد. اگر بخواهیم یک برند قدرتمند در این فضای آنلاین داشته باشیم باید یک فرآیند چند مرحلهای را مدنظر قرار دهیم. در این مقاله میخواهم یک فرآیند 4 مرحلهای را به شما معرفی کنم که استفاده از آن میتواند مسیر را برایتان روشنتر کند. به خاطر داشته باشید که ساخت برند شخصی یا همان پرسونال برندینگ در کنار دانش فنی نیاز به صبوری دارد. پس مراحلی که در این مقاله میگویم را به دقت اجرا کنید تا یک برند قدرتمند و البته تاثیر گذار داشته باشید. آماده حرکت هستید؟ پس شروع میکنیم.
چرا به برندسازی شخصی در اینستاگرام نیاز داریم؟
قبل از اینکه بخواهیم به سراغ اصل ماجرا برویم اجازه بدهید کمی وارد ذهن شما شویم. خوب به صداها و سوالاتی که در سرتان می پیچد گوش کنید. مطمئنم یک سوال مهم در ذهن تان به این طرف و آن طرف میرود. چرا من باید برند شخصی در اینستاگرام داشته باشم؟
سوال خوبی است. همین حالا گوشیتان را بردارید و وارد اکانت اینستاگرامی خود شوید. چند نفر از افرادی که فالوو کردهاید برند شخصی هستند؟ چند نفرشان به صورت شرکتی یا سازمانی فعالیت میکنند؟
اگر شما هم مثل بقیه باشید بدون شک افرادی را فالوو کردهاید که برند شخصی هستند. این افراد ممکن است در حوزه بیزینس فعال باشند یا یک حوزه دیگر مثل میکاپ و بلاگری.
دلیل این امر بسیار ساده است. ما به افرادی اعتماد میکنیم که تصویر خودشان را در فضای آنلاین به اشتراک میگذارند، دوست داشتنی و قابل اعتماد هستند و برایمان ارزش آفرینی میکنند.
تحقیقات هم این موضوع را به خوبی نشان میدهد. محققان با تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیدند که تعامل با سازمانها و شرکتهایی که کارمندان و مدیر عاملشان برند شخصی دارند و چهره انسانی خود را به نمایش میگذارند بیشتر و بالاتر است.
ما دوست نداریم با یک لوگو یا یک فرد ناشناخته تعامل داشته باشیم. از آنجایی که اعتمادسازی در فضای آنلاین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به سراغ افرادی میرویم که صادقانه خودشان را معرفی میکنند و اطلاعاتشان را با بخشندگی تمام به اشتراک میگذارند.
پس اگر ما هم به دنبال پیشرفت در فضای مجازی و به خصوص رسانههای اجتماعی مثل اینستاگرام هستیم باید پرسونال برند خودمان را داشته باشیم.
فرآیند برندسازی شخصی در اینستاگرام
مدلهای زیادی برای ساخت یک برند شخصی در رسانههای اجتماعی همچون اینستاگرام وجود دارد. مدلی که من انتخاب کردهام یک مدل 4 مرحلهای است که در آن به صورت گام به گام یک مسیر مشخص را طی میکنیم تا بتوانیم مشتری یا همان مخاطب هدف را به سمت خود جلب کنیم. این مدل شامل مراحل زیر است.
- کشف خود: شناسایی خود و ارزش هایی که داریم، بررسی شایستگی های فردی مثل تخصص، مهارت، ویژگیها، نقاط قوت فردی، ارزش ها، ماموریت و رسالت
- خلق: در این مرحله باید بتوانیم به کمک بازاریابی جایگاه خود را در ذهن مشتری تثبیت کنیم. این مرحله شامل شناخت سایر رقبا، شناسایی نیاز مخاطبان بررسی پیام برند و ایجاد یک محیط یکپارچه برای برقراری ارتباط است.
- ارتباط: در این مرحله باید بتوانیم اصالت برند خود را به کمک ایجاد اعتماد، داشتن شخصیت کاریزماتیک، ارائه و توصیف خود، توسعه دانش، توجه به محیط اطراف، تاثیرگذاری، هوش عاطفی، ارزش آفرینی، مزیت رقابتی داشتن، ایجاد نگرش مثبت نسبت به خود، صداقت، منعطف بودن و منظم و متعهد بودن، اعتبار، توانایی انتشار مطالب مفید برای مخاطب و نشان دادن تخصص و مهارت بروز دهیم.
- حفظ و نگهداری: در این مرحله با ثباتی که در برقراری ارتباط با مخاطبان داریم و با نشان دادن اینکه عمل و حرف هایمان یکی است تلاش می کنیم اعتماد مخاطب را جلب کنیم. این فاز همان فاز پس از تعامل است که بعد از برقراری ارتباط مستقیم با ما شکل می گیرد. ایجاد یک تجربه عالی برای مشتریان می تواند نظر آن ها را بیشتر از قبل به سمت ما جذب کند.
کشف خود
همانطور که قبلاً بارها و بارها گفتهام ساخت برند شخصی از خودتان شروع میشود. بگذارید یک سوال مهم از شما داشته باشم: شما چه کسی هستید؟
این سوال هر چند به نظر ساده میرسد اما نیاز به کشف و کاوش عمیق درونی دارد. من چه کسی هستم و برای چه کاری به این دنیا آمدهام؟ در مرحله اول باید بتوانید به چنین سوالاتی پاسخ بدهید.
وقتی وارد درون خود میشوید و سفر خودسازی و خودشناسی خود را آغاز میکنید تازه متوجه میشوید که چه هویتی دارید و چطور باید این هویت را در اختیار مخاطبان هدف خود قرار دهید.
کاری که باید انجام دهید بررسی ارزشها، ماموریت، علایق، استعدادها، مهارتها، تخصص، ویژگیهای شخصیتی، نقاط قوت شخصیتی و سایر مواردی است که شما را شکل دادهاند.
برای اینکه چنین مسیری را به درستی طی کنید بهتر است سوالات زیر را یادداشت کنید و یک به یک به آنها پاسخ دهید:
- من چه کسی هستم؟
- چه ارزشها و ویژگیهایی دارم؟
- 5 فعالیت محبوب من چیست؟
- خودم را با چه کلماتی توصیف میکنم؟
- دوست دارم چه ویژگیهایی را در خود بهبود ببخشم؟
- زمانی که مدرسه میرفتم عاشق کدام کلاس و کدام درس بودم؟
- از چه کلاسی بدم میآمد؟
- موفقیت از نظر من چه شکلی است؟
- به کمک برندی که میخواهم بسازم دوست دارم به چه چیزی برسم؟
- مخاطب هدف من چه کسی است؟
- ارزشمند بودن از نظر من چه شکلی است؟
زمانی که برای کشف خود زمان میگذارید میتوانید بفهمید دقیقا چه کسی هستید، چه چیزی برایتان اهمیت دارد و دوست دارید از چه چیزهایی فرار کنید.
شما زمانی میتوانید اصیل باشید و خودِ واقعیتان را به نمایش بگذارید که از درونتان اطلاعات کافی داشته باشید. پس این مرحله را به هیچ عنوان نادیده نگیرید.
زیربنای پرسونال برندینگ شناخت هویت فردیتان است.
برندسازی شخصی در اینستاگرام: خلق
خوب حالا که تا حدودی روی خودمان عمیق شدیم و سفری به درونمان داشتیم باید به سراغ خلق برندمان برویم. برندسازی شخصی در اینستاگرام با حضور شما میسر است. برای اینکه به مخاطبان نشان دهید چه کسی هستید باید در این فضا حضور داشته باشید و شروع به خلق برندتان کنید.
در این مرحله ما شروع به تحقیق درباره مخاطبان هدف، رقبا و بازاری که قرار است در آن رقابت داشته باشیم، میکنیم. اولین گام انجام تحقیقات بازار است.
قرار است به چه کسی خدمت رسانی کنید؟ این افراد در چه بازه سنی قرار دارند؟ چه علایقی دارند؟ چه چیزی باعث درد کشیدنشان میشود؟ از چه مشکلاتی رنج میبرند؟
بعد از شناخت مخاطب هدف باید به سراغ رقبای مستقیم و غیر مستقیم خود بروید و فعالیتهایشان را زیر ذره بین ببرید. این افراد چه کسانی هستند؟ چه خدماتی ارائه میکنند؟ چگونه خودشان را متمایز میکنند؟ آیا مخاطبان از این افراد راضی هستند؟ چه چیزی را در این رقبا بیشتر دوست دارید؟ چه صفات یا ویژگی هست که نمیخواهید در خود داشته باشید؟
بعد از اینکه مخاطب هدف و رقبای خود را بررسی کردید باید به سراغ بازار و محصولات موجود در آن بروید. اگر در حوزه خدمات و آموزش فعالیت دارید ببینید در حال حاضر نیاز مشتری چیست؟ او به چه فعالیتها و خدماتی نیاز دارد؟ شما چطور میتوانید این نیازها را برطرف کنید؟ آیا میتوانید خدماتی نوآورانه داشته باشید تا درد مشتری را به شیوه بهتری حل کند؟
بعد از تکمیل فاز تحقیقات شما دید بهتری نسبت به بازار خود خواهید داشت. حالا نوبت آن رسیده است که امپراطوری خود را بنا کنید. در این مرحله پیج خود را راهاندازی میکنید، بایوی خود را تکمیل میکنید و تقویم محتوایی خود را بر اساس تحقیقاتی که در مرحله قبل انجام دادید مینویسید.
یادتان باشد این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون باید بتوانید از خودتان ردپایی را به جای بگذارید که نشان دهنده هویت فردی تان باشد. از خودتان بپرسید من چه ارزشی میتوانم برای مخاطبان هدفم ایجاد کنم؟ حالا فهرستی از کارهایی که میتوانید برای مخاطب انجام دهید را بنویسید.
این یک فهرست ارزشمند از ایدههای شماست که کمک تان میکند یک برند عالی و قدرتمند در اینستاگرام داشته باشید.
برندسازی شخصی در اینستاگرام: ارتباط
خوب حالا به جایی رسیدیم که باید اصالت، صداقت و قابل اعتماد بودنمان را نشان دهیم. ما در بحث پرسونال برندینگ هویت فردی خود را تعیین میکنیم و سپس بر اساس هویت فردی هویتهایی مثل هویت ظاهری، هویت رفتاری و هویت کلامی خود را شکل میدهیم.
شما به عنوان یک برند شخصی باید بدانید در فضای اینستاگرام قرار است چطور رفتار کنید( هویت رفتاری)، چه ظاهری داشته باشید( هویت ظاهری) و از چه کلماتی برای برقراری ارتباط با مخاطب بهره ببرید( هویت کلامی).
این دنیا پر از افرادی است که تلاش میکنند نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کنند. از خودتان پرسیدهاید چرا دیگران باید برند شخصی شما را دنبال کنند؟
در این بخش از فرآیند برندسازی شخصی باید به سراغ مواردی برویم که باعث متمایز کردن ما از دیگران میشود. تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده است اما اگر میخواهید دیگران شما را ترجیح بدهند و شما را دنبال کنند باید یک سری ویژگی مهم را در خود توسعه دهید. این ویژگیها عبارتند از:
- اصیل بودن
- قابل اعتماد بودن
- داشتن هوش عاطفی بالا
- داشتن شخصیت کاریزماتیک
- ارائه توانمندیهای خود
- توسعه دانش
- تاثیرگذاری
- صداقت
- منعطف بودن
- منظم و متعهد بودن
- اعتبار
- توانایی انتشار مطالب مفید
در مقالات بعدی هر کدام از این ویژگیها را بیشتر بررسی میکنیم. بهترین کاری که در این مرحله میتوانید انجام دهید نشان دادن خود واقعی تان است. اگر بتوانید تخصص و شخصیت اصلی خود را به کمک تولید محتوا و برقراری ارتباط مناسب نشان دهید مخاطبان شما را به سایر افرادی که در اینستاگرام فعالیت میکنند ترجیح میدهد.
برندسازی شخصی در اینستاگرام: حفظ و نگهداری
حالا که مخاطبان را دور هم جمع کردهایم و قبیلهای از افراد طرفدار را ساختهایم باید به فکر پرورش و نگهداری این رابطه ارزشمند باشیم. این فاز زمانی آغاز میشود که مخاطب از محتوای شما استفاده میکند و تصمیم می گیرد از خدمات و محصولاتتان بهره مند شود.
مشتری را بعد از خرید محصول یا خدمتتان رها میکنید؟ اگر چنین است فاز حفظ و نگهداری را به کلی از دست میدهید. کاری که شما باید انجام دهید خلق تجربه ای ماندگار برای مشتریانی است که از شما خرید کردهاند. در مقالات قبلی درباره این موضوع به طور مفصل صحبت کردهام اما به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در مقالات بعدی هم به آن خواهم پرداخت.
ببینید بعد از خرید چه تجربهای برای مشتریانتان خلق میکنید؟ اگر این تجربه دوست داشتنی و ارزشمند نیست چطور میتوانید آن را بهبود ببخشید؟
حرف آخر
برندسازی شخصی در اینستاگرام یک فرآیند یک شبه نیست. متاسفانه من افراد زیادی را میبینم که با انجام کارهای غیر ارزشمند و سخیف سعی در ساخت برند شخصی خود دارند. هر چند جلب توجه مشتریان میتواند شما را در میان رقبا متمایز کند اما یادتان باشد ما به دنبال تاثیرگذاری و تبدیل شدن به رهبر فکری در حوزه کاری خود هستیم. به همین دلیل باید یک برنامه مدون و جامع برای ساخت امپراطوری خود در اینستاگرام داشته باشیم. به این مدل 4 مرحله ای که امروز معرفی کردم میتوانید پرسونال برندینگ قدرتمندی برای خود بسازید و مشتریان هدف را به سمت خود جلب نمایید. چطور میخواهید از این مراحل استفاده کنید؟
دیدگاهتان را بنویسید