آگاهی از برند را اینگونه بسنجید: روشهای سنجش آگاهی از برند
آگاهی از برند یا همان Brand Awareness اولین و مهمترین گام در فرایند بازاریابی و فروش شماست. همانطور که قبلاً هم گفتم اگر مشتریان از حضور شما آگاه نباشند نمیتوانند عاشق محصولات یا خدماتتان شوند. حالا سوال مهم اینجاست که از کجا بفهمیم چگونه این مرحله از بازاریابی را درست انجام دادهایم؟ چطور بفهمیم برندمان در میان افراد شناخته شده است؟ اگر معیارهای درستی برای سنجش این فعالیت ها نداشته باشیم از کجا میتوانیم موفقیت یا شکست خود را رصد کنیم؟ در این مقاله می خواهم سنجههای مربوط به آگاهی از برند را با شما در میان بگذارم تا بهتر بتوانید این بخش از بازاریابی تان را بررسی کنید. پس تا انتها همراه من باشید.
آگاهی از برند چیست؟
هرچند در مقاله قبلی به طور مفصل درباره این موضوع صحبت کردهام اما بیان مختصر آن خالی از لطف نیست. برای ساخت آگاهی از برند شما باید تعریف آن را بدانید. آگاهی از برند نشان می دهد مشتریان ایده آل شما چقدر از حضورتان در بازار آگاه هستند و میدانند چه چیزی میفروشید. اگر افراد شما را در بازار نشناسند نمیتوانند انتخابتان کنند. آگاهی از برند ترکیب سه عنصر مختلف است: نام برند یا آگاهی از لوگو، آگاهی از محصول و آگاهی از ارزشهای اصلی برند.
بیشتر بدانید: راهنمای کامل آگاهی از برند
چرا سنجش آگاهی از برند اینقدر مهم است؟
زمانی که تلاش میکنید آگاهی از برندتان را افزایش دهید سنجه اولین و مهم ترین بخش از سفرتان خواهد بود. اگر ندانید چه چیزی را اندازه بگیرید از موفقیت یا شکست آن نیز بیخبر خواهید بود. برای اینکه بتوانید موفقیت خود را به درستی تعبیر و تفسیر کنید باید معیارهای مناسبی هم دم دستتان داشته باشید. معیارهایی که در آینده به دردتان بخورد و نشان دهد کجای مسیر را درست طی کردهاید و کجا باید تجدید نظر کنید. به عبارت دیگر داشتن معیاری با کیفیت به شما کمک می کند فعالیتهای بازاریابی همچون افزایش آگاهی از برند را با اطمینان کامل به پیش ببرید و جلوی مشکلات احتمالی را هم بگیرید.
سوال و جوابهای آگاهی از برند
سنجش آگاهی از برند باعث می شود یک سری سوالات به ذهنتان خطور کند. پاسخ این سوالات به شما کمک میکند مسیر بهتری را پیش بگیرید. بیایید این سوالات را با هم مرور کنیم:
- مشتریان شما را میشناسند؟ در برابر رقیب میتوانند شما را در تشخیص دهند؟
- مشتریان می دانند چه چیزی میفروشید و چه کاری در صنعتتان انجام میدهید؟
- ایا شما را به عنوان یک برند قابل اعتماد میشناسند؟
- میتوانند شما را از سایر افراد صنعت متمایز کنند؟
پاسخ به این سوالات شما را به سمت گامهای بعدی سوق میدهد. در این شرایط قادر خواهید بود کارهایی که درست انجام شدهاند را بیشتر کنید و نقاط ضعفتان را بشناسید و بهبود ببخشید. با سنجش آگاهی از برند به طور مستمر متوجه میشوید کجاها مشکل دارید و در چه بخشهایی قوی هستید.
چطور آگاهی از برند را بسنجیم؟ معیارها و روشها
خوب حالا که متوجه شدیم سنجش آگاهی از برند چقدر مفید و مهم است باید به سراغ بخش بعدی پازلمان برویم: KPI ها. همانطور که میدانید KPI ها شاخصهایی برای سنجش موفقیت یا شکست فعالیتهای بازاریابی و فروش شما هستند. هر کاری که در بازاریابی انجام میدهید باید بتوانید به کمک اعداد و ارقام درست مورد بررسی قرار دهید. در واقع شما به معیارهایی نیاز دارید تا بدانید کجای مسیر هستید. در این بخش معیارهای مهم سنجش آگاهی از برند را با هم مرور می کنیم.
حجم جستجوی مربوط به برند
حجم جستجوی مربوط به برند یکی از مواردی است که به شما کمک میکند آگاهی از برند خود را اندازه بگیرید. این معیار زمانی استفاده میشود که مخاطب وارد موتور جستجو شود و به همراه عبارت جستجوی خود نام برند شما را هم ذکر کند. به عنوان مثال فرض کنید در صنعت تولید محصولات چرمی هستید. شما کیف و کفشهای زیبای چرمی تولید میکنید و به کمک روشهایی که در مقاله قبلی گفتم شروع به افزایش آگاهی از برندتان میکنید.
حالا بعد از چند ماه میخواهید عملکرد خود را در این حوزه بسنجید. باید ببینید مخاطبان چقدر نام برند شما را در موتورهای جستجو سرچ کردهاند. مثلا خرید کیف چرمی برند ایکس نشان دهنده حجم جستجوی مربوط به برند ایکس است. حالا کافیست این حجم جستجو را در بازههای زمانی مختلف اندازه بگیرید تا ببینید چه تغییراتی در این بازه داشتهاید. بیایید یک مثال دیگر را با هم مرور کنیم. شما سازنده لوازم الکترونیکی مثل تلویزیون هستید. وقتی کاربر در موتور جستجو عبارت خرید تلویزیون ایکس را جستجو می کند یعنی با نام برند شما اشناست و در ذهن او جایگاه ویژهای دارید. آنها دقیقا میدانند که شما تلویزیون تولید میکنید و در بین رقبا نام شما را تمییز دادهاند.
سهم صدای برند(Share of voice)
خوب یکی دیگر از معیارهایی که برای سنجش افزایش آگاهی از برند باید مدنظر داشته باشید سهم صدای برند شماست. این معیار نشان می دهد مخاطب چقدر با شما و برندتان آشناست و لایهای از تحلیل رقیب را هم به معادلاتتان میافزاید. نرمافزارها و سایتهای مختلفی هستند که سهم صدای برند را مورد اندازه گیری قرار میدهند. این ابزارها به دنبال بررسی منابع مختلف هستند تا ببینند در بین این منابع نام برند شما چقدر ذکر شده و منشن شده است. نتایج این بررسی نشان دهنده موفقیت یا شکست کمپینهای آگاهی از برند است. بیایید برای این معیار هم یک مثال ذکر کنیم. فرض کنید شما مشاور طراحی دکوراسیون داخلی هستید. حالا باید بدانید چقدر مشتریان با برند شما آشنا هستند. پس شروع به سنجش سهم صدای برند می کنید. در این شرایط باید ببینید مخاطب چقدر در بین جستجوهایی مثل مشاور طراحی داخلی، طراحی دکوراسیون، طراحی داخلی نام شما را منشن میکند. بیشتر افراد از شبکههای اجتماعی برای بررسی سهم صدای برند استفاده میکنند. این افراد تعداد منشنهای برند در شبکه اجتماعی را بر کل منشنهای صنعت تقسیم میکنند و به یک عدد میرسند. هرچقدر سهم صدای برند بالاتر و بیشتر باشد بهتر است.
چطور آگاهی از برند را بسنجیم؟
حالا که با معیارهای مربوط به آگاهی از برند آشنا شدیم بهتر است روشهای مختلفی که برای سنجش این مورد وجود دارد را هم بررسی کنیم.
نظرسنجی آگاهی از برند
یکی از بهترین و تاییدشدهترین روشها برای سنجش آگاهی از برند انجام نظرسنجی است. زمانی که نظرسنجی را به طور منظم انجام میدهید میتوانید نظر مخاطبان را درباره برند خود بدانید. هرچقدر این نظرسنجی بزرگتر باشد دادههای مربوط به آن قابل اتکاتر است. فقط به خاطر داشته باشید که به هنگام انجام این نظرسنجی سوالات درستی بپرسید.
سوشال لیسینینگ یا گوش دادن به شبکههای اجتماعی
گوش دادن به شبکههای اجتماعی بهترین و قدرتمندترین روش برای بررسی آگاهی از برند است. زمانی که مخاطب درباره شما صحبت می کند یا صفحه شما را منشن میکند یعنی برند و کاری که انجام میدهد را شناخته است. این موضوع نشان میدهد شما چقدر در ایجاد آگاهی از برند موفق بودهاید. به کمک ابزارهای سوشال لیسینینگ میتوانید رسانههای اجتماعی را رصد کنید و ببینید افراد چه چیزی درباره شما میگویند و چگونه منشنتان می کنند. به کمک این روش حتی میتوانید سهم صدای برند را هم محاسبه کنید.
گوگل ترند و گوگل آنالیتیکس
به کمک گوگل ترندز هم میتوانید نتایج جستجوی برند خود را در بازههای زمانی مختلف مورد بررسی قرار دهید. در این روش کافیست از واژههای مربوط به برند خود و برند رقیب استفاده کنید تا متوجه شوید چقدر در این مسیر موفق بودهاید. واژههای جستجو شده درباره برند هم ممکن است به بازدید از سایت بیانجامد. در چنین شرایطی می توانید دست به دامن گوگل آنالیتیکس شوید و ترافیک ارجاعی که از سایر سایتها میآید را بررسی کنید و حتی ببینید افراد از چه کوئریهایی برای جستجوی برند شما استفاده کردهاند.
استفاده از ترافیک سایت و وبلاگ برای سنجش آگاهی از برند
اگر در فضای آنلاین فعالیت میکنید بررسی ترافیک سایت میتواند نشانه دیگری از افزایش آگاهی از برند شما باشد. سایتتان را در سایتهایی مثل گوگل آنالیتیکس ثبت کنید و ترافیک ارجاعی، مستقیم و ارگانیک را مورد بررسی قرار دهید. همانطور که قبلا هم گفتم بررسی حجم جستجوی واژههای مربوط به برند هم می تواند نشانه خوبی از آگاهی از برند شما باشد.
در مرحله بعد میتوانید به سراغ بررسی ترافیک سایت و وبلاگتان بروید و ترافیک کلی وبلاگ را هر ماه بررسی کنید. سعی کنید پستهای مربوط را به دقت مورد بررسی قرار دهید و ببینید افراد از چه مقالاتی بیشتر بازدیده کردهاند، از طریق چه عباراتی وارد سایت شدهاند و چطور شما را در فضای آنلاین پیدا کردهاند. بعد از این مرحله نوبت به بررسی نرخ تبدیل وبلاگ میرسد. اگر محتوای رایگانی برای دانلود در سایت قرار دادهاید میتوانید نرخ تبدیل آن را هم مورد بررسی قرار دهید. به کمک این روش میتوانید بفهمید چه محتواهایی باعث ایجاد آگاهی از برند شدهاند و محبوبیت زیادی بین کاربران دارند. علاوه بر این، نگاهی به سایت خود بیندازید و ببینید چه افرادی درخواست دموی محصول یا مشاوره دادهاند. چه محتواهایی به این درخواستها منجر شده است؟ نرخ تبدیل این محتواها چقدر است؟
در گام آخر بهتر است لینک هایی که از سایتهای مختلف میگیرید را هم مورد بررسی قرار دهید. گاهی از اوقات محتوای شما چنان ارزشمند است که دیگران دوست دارند آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. حالا به کمک این تکنیک متوجه میشوید در مسیر آگاهی از برند چطور به پیش رفتهاید.
سخن نهایی
اولین مرحله از بازاریابی ما افزایش آگاهی از برند است. اگر برند شناخته شدهای نیستید از تکنیکهای گفته شده در مقاله قبلی استفاده کنید تا آگاهی از برندتان را افزایش دهید. معیارهای بیان شده در این مقاله هم به شما کمک می کند بفهمید در چه مسیری حرکت میکنید و در چه مواردی باید تجدید نظر کنید.
دیدگاهتان را بنویسید