10 نکته برندسازی شخصی برای کارآفرینان: اگر کارآفرین هستید بخوانید
برندسازی شخصی یا همان واژه معروف پرسونال برندینگ یکی از مسیرهای اصلی در دنیای کارآفرینی است. این روزها مشتریان ما بیش از اینکه به محصولات و خدماتمان توجه کنند عاشق داستانهای شخصی هستند که از خودمان بازگو میکنیم. در دنیای پر رقابت امروز که هر کس داستان خودش را دارد با برندسازی شخصی می توانیم متمایز شویم و مخاطبان بیشتری به قبیله خود دعوت کنیم. اگر کارآفرین هستید در این مقاله همراه من باشید چون قرار است یک سری نکته و ترفند را با شما به اشتراک بگذارم که به رشد بیزینس تان کمک میکند.
نکات برندسازی شخصی که کارآفرینان باید بدانند
کارآفرینان افراد خلاق و نوآوری هستند. انگار در ذهنشان هزاران ایده وجود دارد که به دنبال عملیاتی کردن آنها هستند. این افراد عاشق خلاقیتاند و دوست دارند برای مشکلاتی که دور و برشان میبینند راهحلهای ابداعانه ارائه کنند.
حالا سوال اینجاست کارآفرینان چطور میتوانند از مسیر پرسونال برندینگ به نفع خود استفاده کنند؟ اصلا چطور باید این مسیر را طی کنند؟ بیایید تا با هم پاسخ این سوالات را مرور کنیم.
جایگاه خود را قبل از هر چیز مشخص کنید
قبل از هر کاری باید بدانید مسیر برندسازی شما با جایگاه یابی توسعه پیدا میکند. برای اینکه بتوانید یک جایگاه عالی در قلب و ذهن مشتریان به دست آورید باید از خودتان بپرسید: من چه کسی هستم و تا به حال چه کارهایی انجام دادهام؟
چه نقاط قوتی دارم که مرا از سایر افراد متمایز میکند؟ قرار است به چه افرادی خدمت رسانی کنم؟ اگر مخاطب هدف خود را نشناسید بدون شک در فازهای بعدی برندسازی با مشکل مواجه میشوید
مخاطب هدف خود را تعریف کنید
قبل از اینکه بخواهید داستان خودتان را به اشتراک بگذارید باید بدانید قرار است به چه افرادی خدمت کنید. مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ اگر بخواهید به همه خدمت رسانی کنید بدون شک انرژیتان را به هدر میدهید. یک نیچ سودآور برای خود انتخاب کنید و مشخصات دموگرافیک، روانشناختی و سایر ویژگیهای آن را بررسی کنید.
هویت خود را مشخص کنید
توصیه من به کارآفرینانی که به دنبال ساخت برند شخصی هستند این است که قبل از هر چیزی روی خودشان کار کنند. بخش هویت یابی پرسونال برندینگ آنقدر مهم است که نمیتوانید بی اعتنا از کنارش رد شوید. شما چه کسی هستید؟ میخواهید چه ردپایی از خود بر جای بگذارید؟
هویت خود را بیابید و آن را زندگی کنید. تنها در چنین شرایطی است که میتوانید مخاطبان را با خود همدل و همراه کنید.
ثابت قدم باشید
یکی از نکات مهمی که من در جلسات مشاوره به افراد میگویم ثابت قدمی است. من خیلیها را دیدهام که در ابتدای مسیر شوق و اشتیاق زیادی برای آغاز کار دارند اما بعد از چند وقت انرژی خود را از دست میدهند.
اگر میخواهید یک امپراطوری قدرتمند در ذهن مخاطب خود بسازید باید ثابت قدم باشید. به قول معروف: رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.
مهمترین نکتهای که باید بدانید این است که مسیر طولانی پیش رو دارید. پس عاشق مسیر شوید و از هر فعالیتی که انجام میدهید نهایت لذت را ببرید.
همیشه با مخاطبان خود تعامل داشته باشید
تنها منتشر کردن یک مقاله یا انتشار یک پادکست نمیتواند از شما یک برند شخصی قدرتمند بسازد. چیزی که مخاطبان از ما انتظار دارند تعاملات انسانی است.
نکته کلیدی این است که با آنها وارد گفتگو شوید. بعد از اینکه متوجه شدید مخاطبان هدف شما کجا هستند و در چه پلتفرمهایی حضور دارند باید یک مسیر تعاملی دو سویه با آنها داشته باشید.
به سوالاتشان پاسخ دهید، گاهی از اوقات لایو برگزار کنید، یک وبینار رایگان برایشان ترتیب دهید یا یک جلسه حضوری داشته باشید. هر چقدر بیشتر با مخاطبانتان تعامل سازنده و ارزشمند داشته باشید برند شخصی قدرتمندتری خواهید داشت.
بازخورد بگیرید
در این مرحله باید ببینید در مراحل قبلی چه کارهایی را انجام دادید و چطور از پس شان بر آمدید. برندسازی شخصی به معنای یک ارتباط تعاملی و سازنده با مخاطبان است. چطور از عهده اینکار برآمدید؟ توانستهاید دل مخاطبان را به دست آورید؟ عاشق شما و فعالیتهایتان شدهاند؟
دوست دارند با شما وارد مکالمه شوند؟
بر روی شبکه سازی و ارتباطات ارزشمند تمرکز کنید
همه ما نیاز به شبکهای از افراد داریم که بتوانیم در مواقع ضروری از کمکهایشان بهرهمند شویم. هر چند بیشتر افراد در برابر شبکه سازی گارد میگیرند و آن را به نوعی پارتی بازی میدانند اما واقعیت چنین نیست.
شما زمانی شبکه ارتباطی قدرتمندی خواهید داشت که بتوانید ارزش آفرینی کنید. یعنی قبل از اینکه بخواهید از دیگران چیزی بگیرید باید بخشندگی را سرمشق فعالیتهای خود قرار دهید.
از قدرت محتوا غافل نشوید
من کارآفرینان زیادی را دیدهام که علی رغم داشتن اطلاعات مفید، حاضر به اشتراک گذاری دادههایشان نیستند. اگر میخواهید یک برند شخصی قدرتمند داشته باشید باید تولید محتوا را مثل دوست خود ببینید. از انواع مختلف محتوا مثل پست وبلاگی، ویدئو، پادکست، کتاب و لایو استفاده کنید تا رابطه عمیق تری با مخاطبان خود بسازید. مطمئن باشید که این روش جواب میدهد.
در فضای آفلاین هم حضور داشته باشید
برند شما فقط در دنیای آنلاین نیست. برندسازی شخصی معادل یک فعالیت 360 درجه است که هم فضای آنلاین و هم فضای آفلاین را در بر میگیرد. برخی از کارآفرینان آنقدر در فضای آنلاین غرق میشوند که قدرت فضای آفلاین را فراموش میکنند.
اینکه شما چطور با همکاران و رقبایتان ارتباط برقرار میکنید مهم است. همکاران و کارمندانتان چطور شما را توصیف میکنند؟ در ارتباطات حضوری و چهره به چهره خود چطور ظاهر میشوید؟ چطور با مشتریان تعامل میکنید؟
اصیل بودن را به نمایش بگذارید
من این نکته را بارها و بارها گفتهام اما تکرار دوباره آن خالی از لطف نیست. انسانها عاشق برندهایی میشوند که اصیل هستند. اصیل بودن یعنی اینکه خودتان باشید و نقش بازی نکنید.
برند شخصی درباره اصالت و منحصر به فرد بودن شماست. مردم برندهایی را دنبال میکنند که متمایز باشند و چیزی متفاوت از دیگران عرضه کنند. باید بدانید که چه چیزی شما را منحصر به فرد میکند و چطور میتوانید آنطور که هستید با افراد ارتباط برقرار کنید.
سخن نهایی
برندسازی شخصی یک مسیر طولانی اما شیرین است. هر چند بیشتر کارآفرینان از قدم گذاشتن در این مسیر پر پیچ و خم واهمه دارند اما زمانی که با مزایای آن آشنا شوند میتوانند تصمیمهای بهتری اتخاذ کنند. با ظهور فناوریهایی مثل هوش مصنوعی، افرادی در بازار دوام می آورند که پرسونال برند خودشان را داشته باشند. همه چیز فراموش شدنی است به جز داستانی که ارزش شنیدن دارد. پس همین امروز داستان خودتان را بگویید و اجازه ندهید تواناییهایتان در میان سیل انبوهی از رقبا گم شود. در اینصورت میتوانید ردپایی که دوست دارید را از خود بر جای بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید