رهبری فکری چیست و چگونه یک رهبر فکری باشیم؟

رهبر فکری فردی است که به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در حوزه کاری خود است. شاید فکر کنید رهبر فکری فردی است که می‌خواهد شناخته شود.  اما موضوع مهم این است که رهبران فکری تغییر آفرین‌اند و دوست دارند برای بهبود زندگی افراد شناخته شوند. یکی از مراحل مهم برندسازی شخصی و چیزی که من آن را مدینه فاضله برند شخصی می‌دانم تبدیل شدن به رهبر فکری است. در این مقاله می‌خواهم درباره این موضوع با شما صحبت کنم  و نحوه تبدیل شدن به رهبر فکری را با شما در میان بگذارم. اگر رویاپرداز و بلندپرواز هستید و می‌خواهید تغییرات بزرگی در حوزه کاری خود ایجاد کنید در این مقاله همراه من باشید.

رهبری فکری چیست؟

رهبری فکری یکی از روش‌های جذاب و قابل اعتماد برای نشان دادن دانش، تخصص و بینش‌های فرد است که به او کمک می‌کند تغییرات مثبتی در حوزه کاری‌اش ایجاد کند. همانطور که در بخش مقدمه مقاله نیز گفتم رهبران فکری افرادی هستند که فعالیت‌های مهمی را در حوزه کاری خود رقم می‌زنند، الگوی سایر افراد هستند و به دیگران کمک می‌کنند مسیر روشنی پیش روی خود داشته باشند.

بهتر است بگویم رهبران فکری به دنبال خلق ارزش، ساخت دانش و ایجاد الگویی مهم و ارزشمند هستند تا بتوانند انجام دادن کارها در حوزه فعالیت‌شان را بهتر، سریع‌تر و موثرتر نمایند.

به چه کسی رهبر فکری می‌گوییم؟

همانطور که از نامش پیداست رهبران فکری از دانش و تخصص خود برای روشن کردن مسیر افراد بهره می‌برند.  بهترین رهبران فکری، به عنوان متخصص قابل اعتماد در صنعت و حوزه کاری خود شناخته می‌شوند. این متخصصان ممکن است مدیرعاملان شرکت‌ها، مشاوران، کوچ‌ها، نویسنده یا کارآفرینان باشند. رهبران فکری افرادی هستند که عقاید سفت و سختی دارند، از تجربه و دانش عالی برخوردارند، در روابط خود شفاف و صادق هستند و دوست دارند دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و تغییرات مثبت و پایداری به وجود آورند.

چرا در برندسازی شخصی به دنبال رهبری فکری هستیم؟

دلایل بسیار زیادی برای این امر وجود دارد. برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ به معنای برند کردن فرد برای دانش، تخصص و ارزش‌هایی است که در خود دارد. زمانی که فردی را برند می‌کنیم در واقع به دنبال ساخت تصویری مطلوب از او در ذهن مخاطبانش هستیم.

به نظر شما چرا می‌خواهیم تصویر مطلوبی از خود در ذهن مخاطبان ایجاد کنیم؟ بدون شک ما به دنبال کسب اعتماد و ایجاد اعتبار و شهرت مناسب هستیم. زمانی که می‌خواهیم خودمان را در قلب و ذهن مخاطب جای دهیم می‌خواهیم روی او تاثیر مثبت بگذاریم، الهام بخش او باشیم و تغییراتی را در زندگی یا حرفه‌اش به وجود آوریم.

برندسازی شخصی و رهبری فکری

از آنجایی که رهبران فکری افراد قابل اعتمادی در حوزه کاری خود هستند می‌توانند به خوبی تاثیرگذار باشند و تغییرات مستمری را به وجود آورند. این رهبران مخاطبان را گرد هم جمع می‌کنند تا بتوانند ایده‌ها و بینش‌های خود را در اختیار طیف وسیعی از مخاطبان قرار دهند.

البته این تنها مزیتی نیست که تبدیل شدن به رهبر فکری برای شما به همراه دارد. اجازه بدهید برخی از مزایای مهم دیگر را با هم مرور کنیم:

  • رهبران فکری اتوریتی و اعتبار بالایی دارند: این افراد حرف‌های ارزشمند و قابل اعتمادی می‌زنند و می‌توانند اعتبار عالی در بین مخاطبان خود داشته باشند.
  • باعث اشتراک گذاری ایده‌ها و بینش‌ها می‌شود: تبدیل شدن به رهبر فکری به شما کمک می‌کند بینش‌ها و ایده‌های خود را به خوبی در اختیار مخاطبان بگذارید و این اطلاعات را به افراد مختلفی انتقال دهید.
  • مشتریان احتمالی را به سمت شما جذب می‌کند: هر چند هدف رهبران فکری تبدیل شدن به فردی قابل اعتماد و تغییرآفرین است اما این افراد بیشتر و بهتر از بقیه می‌توانند مشتری را به سمت خود جذب کنند. محتوایی که توسط این افراد منتشر می‌شود مشتریان را به سمت خود می‌کشد و به ایجاد مخاطبان وفادار کمک می‌کند.

چطور استراتژی قدرتمندی برای تبدیل شدن به رهبر فکری ایجاد کنیم؟

قبل از هر چیز باید به شما بگویم که یک رویکرد واحد که به درد همه بخورد وجود ندارد. همانطور که در برندسازی شخصی شما باید اصول را یاد بگیرید و بعد با اصلاح مشکلات موجود، شرایط را بهبود ببخشید، برای تبدیل شدن به رهبر فکری هم باید مسیر را شخصی سازی کنید.

رهبر فکری

 

در این مسیر ما یک راهنمای کلی داریم که باید بر اساس نیاز خود و مخاطبانی که داریم آن را شخصی سازی کنیم. بیایید این چارچوب کلی را با هم مورد بررسی قرار دهیم. بعدا میتوانید بر اساس نیاز خود این چارچوب را سفارشی سازی کنید.

مرحله اول: هدف خود را تعریف کنید

در دنیای بیزینس داشتن هدف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اولین مرحله هر استراتژی تعریف و تبیین اهداف شماست. در این مرحله باید مشخص کنید که چرا می‌خواهید به رهبر فکری تبدیل شوید. بعد از اینکه رهبر فکری شدید می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟

مرحله دوم: با رهبران فکری تاثیرگذار در صنعت خود آشنا شوید

حالا زمان آن فرا رسیده است که کمی تحقیق کنید. باید ببینید در حال حاضر چه افرادی در حوزه کاری شما رهبر فکری هستند. چه افرادی تغییر آفرین بوده‌اند؟ این افراد چه کارهایی انجام داده‌اند؟

چگونه با مخاطبان خود تعامل داشته‌اند؟ چه محتوایی را منتشر کرده‌اند؟ لازم نیست فقط به متخصصان ایرانی فکر کنید. متخصصان خارجی که در حوزه کاری شما سابقه درخشانی دارند را هم شناسایی کنید و روند فعالیت‌هایشان را رصد نمایید.

مرحله سوم: اشتیاق خود را پیدا کنید

برای اینکه رهبر فکری تاثیرگذار و تغییر آفرینی باشید باید به چیزی که می‌گویید و کاری که انجام می‌دهید علاقه نشان دهید. شما که نمی‌توانید در حوزه‌ای تاثیرگذار باشید که هیچ علاقه و اشتیاقی بابت آن ندارید.

پس در این مرحله ببینید می‌خواهید بر روی چه چیزی کار کنید. چه موضوعی هست که همیشه دوست داشتید در آن تغییر ایجاد کنید؟ فصل مشترک علاقه، تخصص و نیاز مخاطب می‌تواند یک روش عالی برای پیدا کردن حوزه‌ای باشد که در آن اشتیاق دارید.

مرحله چهارم: آینده‌ای که می‌خواهید بسازید را ترسیم کنید

رهبران بزرگ افرادی هستند که به شرایط فعلی تن در نمی‌دهند و به دنبال ایجاد تغییرات مثبت و جذابی می‌گردند. رهبران فکری آینده ساز هستند و می‌خواهند اینده‌ای که دوست دارند را خودشان بسازند.

اگر شما هم می‌خواهید به رهبر فکری تبدیل شوید باید ببینید دوست دارید چه تغییری در این دنیا ایجاد کنید. از خودتان بپرسید: دوست دارم چه تغییری را در حوزه کاری‌ام به وجود آورم؟ دوست دارم چه اتفاقی در آینده رخ دهد؟ آرزوی چه آینده‌ای را همیشه در سر داشتم؟

یکی از روش‌های تقویت خلاقیت استفاده از واژه « چه می‌شد اگر» است. از خودتان بپرسید چه می‌شد اگر در حوزه کاری‌ام این اتفاق می‌افتاد؟ چه می‌شد اگر این مشکل حل می‌شد؟ چه می‌شد اگر این اطلاعات به شیوه ایکس ارائه می‌شد؟

ببینید می‌خواهید چه میراثی از خود بر جای بگذارید و برای چه چیزی حاضر هستید بجنگید. حالا برای ساخت آن آینده آرمانی آماده شوید.

مرحله پنجم: رهبری فکری خود را آغاز کنید

حالا نوبت کار عملی فرا رسیده است. ما می‌دانیم چه کسی هستیم و می‌خواهیم چه آینده ای را ایجاد کنیم. پس باید دست به کار شویم و ایده خود را تست کنیم.

هیچ تغییری یک شبه رخ نمی‌دهد. اگر می‌خواهید در حوزه کاری خود تغییرات مثبتی ایجاد کنید باید یک سری فرآیندها را به صورت مستمر مدنظر داشته باشید، آن ها را اجرایی کنید، نتایج را بسنجید و در صورت نیاز اصلاح کنید.

حرف‌ها، ایده‌ها و بینش‌های خود را به گروهی از افراد که می‌شناسید ارائه کنید و بازخوردهایشان را مورد بررسی قرار دهید.

مرحله ششم: خودتان را بیشتر نشان بدهید

من افراد زیادی را دیده‌ام که با وجود تخصص و دانش بالایی که دارند حاضر نیستند خودشان را به مخاطبان نشان بدهند. این افراد که من آن‌ها را پشت صحنه‌ای‌ها می‌دانم همیشه پشت چهره‌های دیگر قایم می‌شوند و تلاشی برای انتشار ایده‌ها و بینش‌هایشان ندارند.

اگر می‌خواهید به رهبر فکری تبدیل شوید باید دست از پنهان شدن بردارید. می‌دانم که اینکار برای افراد متخصصی مثل شما چقدر سخت است. شما در حوزه کاری خود متخصص و متبحر هستید اما ممکن است دوست نداشته باشید سر و صدا به پا کنید.

اما برای تبدیل شدن به رهبر فکری باید بتوانید به طیف عظیمی از مخاطبان دست پیدا کنید. بدون داشتن پایگاه بزرگی از مخاطبان نمی‌توانید ایده‌هایتان را به کل دنیا گسترش دهید.

پس باید یک استراتژی جامع و هماهنگ برای به اشتراک گذاری افکار تازه خود داشته باشید. نگران نباشید. هر چقدر در این مسیر جلوتر بروید، ترس از قضاوت شدن و مورد انتقاد قرار گرفتن هم کاهش پیدا می‌کند.

مرحله هفتم: شبکه سازی کنید

ما برای گسترش ایده‌های خود فقط به مخاطب یا مشتری نیاز نداریم. برای اینکه بتوانیم تغییر آفرین باشیم و اینده‌ای که دوست داریم را در حوزه کاری خود بسازیم باید با افراد هم سطح و تاثیرگذاران مختلف رابطه برقرار کنیم.

اینجاست که موضوع شبکه سازی وارد میدان می‌شود. با داشتن شبکه ارتباطی قدرتمند بهتر می‌توانید ایده‌ها و نظرات خود را منتشر کنید و تغییرات دلخواه‌تان را به وجود آورید.

سخن نهایی: تبدیل شدن به رهبر فکری مدینه فاضله برندسازی شخصی

زمانی که برای اولین بار در مسیر پرسونال برندینگ قدم بر می‌داریم ممکن است هدف اولیه‌مان جذب مشتری و رسیدن به درآمدهای بالا باشد. اما این همه ماجرا نیست. هرچقدر در این مسیر به جلو حرکت کنید متوجه می‌شوید که اشتیاقی سوزان برای ایجاد تغییر در حوزه کاری خود دارید و می‌خواهید تاثیرگذار، تغییرآفرین و الهام بخش باشید. اگر چنین احساسی دارید برای تبدیل شدن به رهبر فکری آماده‌اید. در این مقاله سعی کردم به طور مختصر درباره تبدیل شدن به رهبر فکری با شما صحبت کنم. در مقالات و دوره‌های آموزشی بعدی قرار است یک سفر جذاب را با هم آغاز کنیم و دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل نماییم. دوست دارید رهبر فکری باشید؟ می‌خواهید تغییرات ماندگار در حوزه کاری خود به وجود آورید؟ دغدغه و نگرانی اصلی‌تان چیست؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با من در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید