برند شخصی چیست؟ برندسازی با چند مرحله ساده اما مهم

برندسازی شخصی

این روزها افراد زیادی را می بینیم که در حال صحبت از بهبود برند شخصی خود هستند. شما هم بدون شک یکی از این افراد هستید که می‌خواهید بدانید برند شخصی چیست و چرا باید برندسازی شخصی را جدی بگیریم. در دنیای آنلاین امروز که همه چیز تحت تاثیر اینترنت قرار گرفته است برندسازی شخصی بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است. تا به حال شده است که اسم خود را در گوگل سرچ کنید؟ یکبار این روش را امتحان کنید و ببینید چه چیزی در نتایج گوگل می‌بینید. چیزهایی که در این صفحه می‌بینید همان مواردی است که شما دوست داشتید از خود بر جای بگذارید؟ این همان چیزی است که می‌خواستید مردم دنیا از شما ببینند؟ این همان پیامی است که می‌خواستید مردم دنیا از طرف شما بشنوند؟ برندسازی شخصی از جمله فرآیندهای مهمی است که به شما کمک می‌کند پیام‌تان را آنگونه که می‌خواهید به گوش مردم دنیا برسانید. در این مقاله همراه من باشید تا به این موضوع مهم بپردازیم و آن را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

برند شخصی چیست؟

پرسونال برند که ما آن را با برند شخصی می‌شناسیم نشان می‌دهد شما چگونه خودتان را به دنیا معرفی می‌کنید. در واقع اگر بخواهیم ساده‌تر صحبت کنیم برند شخصی یعنی تبلیغ و نمایش شما و توانایی‌هایی که دارید به جامعه هدف‌تان. مثلا فرض کنید شما پزشک هستید و می‌خواهید بیماران‌تان بهتر از همیشه با توانایی‌ها و خدماتی که ارائه می‌کنید آشنا شوند. در این شرایط می‌توانید به سراغ برندسازی شخصی بروید و خودتان را آنگونه که هستید معرفی کنید.

برند شخصی چیست

به کمک برند شخصی می‌توانید مهارت‌ها، تجربه‌ها و شخصیتی که دارید و می‌خواهید دنیا ببیند را به نمایش بگذارید و به مخاطبان‌تان کمک کنید شما را بهتر بشناسند. با برندسازی شخصی است که می‌توانید داستان اصلی خودتان را بگویید، درباره مسیری که رفته‌اید حرف بزنید و درباره طرز فکر و عقایدتان صحبت کنید. با پرسونال برندینگ می‌توانید خودتان را از سایر افراد متمایز کنید و به مخاطبان‌تان بگویید چه تفاوتی با سایر رقبا دارید.

اینجاست که اهمیت چنین بازاریابی به خوبی مشخص می‌شود. هر چند بیشتر افرادی که می‌شناسم علاقه‌ای به ساخت یک برند شخصی ندارند اما اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. با تکنیک‌های پرسونال برندینگ می‌توانید خودتان را جوری معرفی کنید که در قلب و ذهن مخاطبان جایگاه ویژه‌ای داشته باشید. شما که نمی‌خواهید ناشناس از این دنیا بروید. بدون شک توانایی‌ها و مهارت‌های زیادی دارید که خیلی‌ها عاشق آن هستند و به آن نیاز دارند. پس با برندسازی شخصی نشان دهید چه کارهایی می‌توانید انجام دهید و چه استعدادهایی دارید.

چرا به برند شخصی نیاز داریم؟

پرسونال برند برای افراد حرفه‌ای و آن‌هایی که دوست ندارند فرد معمولی باشند از نان شب واجب‌تر است. افراد معمولی به معمولی بودن بسنده می‌کنند و خودشان را آنگونه که باید جدی نمی‌گیرند. اما اگر شما اینجا هستید و این مقاله را می‌خوانید بدون شک نیازی به معمولی بودن ندارید. با برندسازی شخصی به مشتریان خود نشان می‌دهید چه کسی هستید، چه طرز فکری دارید و چه باورهایی در سرتان است.

به کمک این تکنیک فرصت‌ پیدا می‌کنید  خودتان را آنگونه که دوست دارید معرفی کنید و توانایی‌ها و نقاط قوت‌تان را پر رنگ‌تر نمایید. برندسازی شخصی را افرادی مورد استفاده قرار می‌دهند که احساس می‌کنند بهترین هستند و می‌توانند قابل اعتماد باشند. با این رویکرد بازاریابی قادر خواهید بود نام خودتان را در صنعت خود متمایز کنید و به دنیا بگویید که من با دیگران فرق دارم. حالا بیایید دلایلی که اهمیت پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی را نشان می‌دهد با هم مرور کنیم.

12 دلیل شگفت‌انگیز برای اهمیت برند شخصی

مزایای برند شخصی

ایجاد و ساخت برند شخصی می‌تواند مزایای زیادی برای افراد حرفه‌ای به همراه داشته باشد. من کمتر کسی را دیده‌ام که در کارش موفق باشد اما برند شخصی برای خود نداشته باشد. اگر شما هم می‌خواهید برند خودتان را بسازید و به دنبال دلایل قانع کننده هستید همینجا توقف کنید و باقی مقاله را با دقت بخوانید. مطمئنم بعد از مطالعه این مقاله دست به کار می‌شوید و تلاش می‌کنید خودتان را یک سر و گردن بالاتر از رقبا نشان دهید.

با برند شخصی همه نام‌تان را می‌شناسند

این همان چیزی نیست که خیلی‌ها به دنبالش هستند؟ اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم باید بگوییم که همه ما عاشق دیده شدن هستیم. هیچ کس را در این دنیا پیدا نمی‌کنید که بخواهد گمنام باشد. اگر نام خودتان را در گوگل جستجو کنید و نتایج جذابی ببینید چه احساسی بهتان دست می‌دهد؟ اطمینان دارم که ذوق می‌کنید و دلتان می‌خواهد از این صفحه اسکرین شات بگیرید و به همه دنیا نشان دهید. دفعه بعد که از خود پرسیدید برند شخصی چیست و چه اهمیتی دارد این حرف‌ها را به خاطر بیاورید. با این تکنیک می‌توانید نام خود را در دنیا ماندگار کنید. زمانی که نام‌تان در میان مشتریان و مخاطبانی که دارید شناخته شد آگاهی از شما هم بیشتر می‌شود و افراد زیادی به سراغ‌تان سرازیر می‌گردد. در این شرایط دیگر نگران هزینه‌های تبلیغات نخواهید بود و می‌توانید از منافعی که به دست آوردید خیلی خوب استفاده کنید.

مخاطبان راحت‌تر شما را پیدا می‌کنند

اگر خوب دقت کرده باشید همه ما دوست داریم توجه مخاطبان‌مان را جلب کنیم. برخی‌هایمان شروع به تولید محتوا می‌کنیم و بعضی‌هایمان دست به دامن تبلیغات می‌شویم. همه این کارها را انجام می‌دهیم تا بتوانیم مخاطبان‌ را به سمت خود جلب کنیم و به آن‌ها بگوییم ما با همه فرق داریم. زمانی که برندسازی شخصی یک حضور قدرتمند و جذاب از خود به نمایش می‌گذارید می‌توانید افراد زیادی را به سمت خود جذب کنید. این روزها بیشتر کسب وکارها سایت و پیج اینستاگرامی دارند اما آن‌ها نمی‌توانند به درستی به مخاطب هدف خود نزدیک شوند. برخی ها هم هستند که توانسته‌اند مسیر برندسازی شخصی را به درستی طی کنند و در این رقابت تنگاتنگ موفق شوند.

برندسازی شخصی باعث ساخت روابط پایدار می‌شود

شاید در حال حاضر مخاطبان زیادی داشته باشید اما واقعا دلتان نمی‌خواهد یک ارتباط قدرتمند و احساسی با آن‌ها برقرار کنید؟ دوست ندارید مشتریان عاشق شما باشند و به این فکر کنند که چگونه می‌توانند ارتباطات زیادی با شما برقرار نمایند؟

با برند شخصی می‌توانید به چنین اهدافی دست پیدا کنید. یک برند شخصی بسازید و ارتباطات پایدار مختلفی را تجربه کنید.  اگر بتوانید در این مسیر موفق باشید افراد زیادی به شما گوش می‌دهند و با محتوایتان تعامل دارند.

به مخاطبان بیشتری دست پیدا می‌کنید

این روزها به دلیل دسترسی آسان به اینترنت تعداد رقبای ما هم زیاد شده است. شما در هر حوزه‌ای که فعالیت کنید افراد زیادی را می‌بینید که در حال رقابت با شما هستند و محصولات و خدمات یکسانی را به فروش می‌رسانند. خوب در این شرایط چرا باید مخاطب من و شما را انتخاب کند؟ چرا باید از رقیب‌مان چشم بپوشد و به سراغ ما بیاید؟ برای اینکه بتوانیم در معرض طیف وسیعی از مخاطبان قرار بگیریم و به آن‌ها نشان دهیم چه کسی هستیم و چه می‌کنیم به برندسازی شخصی نیاز داریم. زمانی که برند شخصی خود را می‌سازید به مخاطبان و مشتریان احتمالی خود می‌گویید که مثل بقیه نیستید و با آن‌ها فرق دارید. در واقع ارزش‌های اصلی‌تان را به اشتراک می‌گذارید تا نشان دهید چه کارهایی از دست‌تان برمی‌آید.

می‌توانید اعتمادسازی کنید

راستش را بخواهید این روزها اعتماد کردن به برندها و شرکت‌های مختلف کمی سخت شده است. تا به حال برایتان پیش آمده است از برندی خدمات و محصولات مختلف بخرید اما چیزی که دریافت کرده‌اید برایتان مفید نباشد و نتواند نیازتان را برآورده کند؟ خیلی‌ها در دنیای آنلاین سر و صدا به پا می‌کنند و سعی دارند بگویند ما مثل بقیه نیستیم اما دو صد گفته چون نیم کردار نیست. ما نیاز به اعتمادسازی داریم تا بتوانیم جایگاهی را در ذهن مخاطب از آنِ خود کنیم.

برند شخصی اینکار را برایتان انجام می‌دهد. زمانی که به شیوه‌های مختلف به مخاطبان تان کمک می‌کنید و نیازهایش را برآورده می‌سازید اعتماد و اعتبار بیشتری از طرف او کسب می‌کنید. حالا هر وقت به خدمات و محصولات‌تان نیاز داشت به سراغ‌تان می آید و با شما تماس می‌گیرد.

در دنیای آنلاین بهتر دیده و شنیده می‌شوید

بدون برندسازی شخصی دیده شدن در دنیای شلوغ امروزی کار ساده‌ای نیست. همه می‌توانند از روش‌های جدید برای بازاریابی خود استفاده کنند. متاسفانه بیشتر کسب و کارها و کارآفرینانی که من دیده‌ام در روش‌های قدیمی گیر افتاده‌اند و از تغییر می‌ترسند. همانطور که در چالش زیر صفر اشاره کرده‌ام تغییر کار چندان ساده‌ای نیست. همه ما از تغییر کردن واهمه داریم و می‌خواهیم در همان وضعیتی که بودیم بمانیم. اما این روزها دیگر معمولی بودن جواب نمی‌دهد. یادتان هست که گفتم ما رقبای زیادی داریم و باید خودمان را در میان آن‌ها متمایز کنیم؟ بهترین راه برای رسیدن به این هدف ساخت برند شخصی است.

بیشتر از دیگران در ذهن مخاطب خواهید ماند

ماندگاری در ذهن مخاطب

ساخت برند و هویت برند فقط محصولات و خدمات‌تان را به یادماندنی نمی‌کند. این روش شما را در بازار به یک فرد معروف و مهم تبدیل می‌کند. دوست دارید وقتی صحبت از یک صنعت خاص به میان می‌آید مخاطبان و مشتریان شما را به خاطر بیاورند؟ اگر پاسخ‌تان به این سوال مثبت است پس برندسازی شخصی بهترین گزینه برایتان خواهد بود. از خودتان بپرسید چرا مشتریان باید مرا به خاطر بیاورند؟ من چه ارزشی به آن‌ها اضافه کرده‌ام؟ در حال حاضر چه کارهایی می‌توانم برایشان انجام دهم؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید در ذهن مشتریان جایگاه بالاتری داشته باشید و کاری کنید همیشه و همه جا به فکر شما باشند.

به عنوان یک رهبر فکری شناخته می‌شوید

اصلاً مهم نیست در چه صنعتی کار می‌کنید. اگر نتوانید روابط پایداری با مشتریان و مخاطبان خود داشته باشید کسب وکارتان رشد نمی‌کند. با ساخت یک برند شخصی می‌توانید به عنوان یک رهبر فکری شناخته شوید و خودتان را در میان رقبا متمایز کنید.

کسب وکارتان نیاز به تبلیغات زیادی نخواهد داشت

یکی دیگر از مزایای برندسازی شخصی این است که دیگر نیازی به تبلیغات اضافی نخواهید داشت. با ساخت یک برند قدرتمند می‌توانید به افراد زیادی دست پیدا کنید و نیازشان را به کمک محتواهایی که تولید می‌کنید برآورده نمایید.

اگر نتوانید به کمک برند شخصی خود داستان سرایی کنید، تعامل سازنده با مخاطب کمی دشوار خواهد بود. اما اگر بتوانید با یک صدای رسا به جهانیان نشان دهید که چه کسی هستید، چه ایده‌هایی دارید و قرار است چه کارهایی انجام دهید بدون شک قادر خواهید بود فروش خوبی هم داشته باشید. پرسونال برندینگ یکی از بهترین روش‌ها برای بازاریابی است و هزینه آن نسبت به سایر تکنیک‌های مارکتینگ کمتر است. کافیست اصول را یاد بگیرید و خودتان را به کمک تکنیک‌های مفید متمایز کنید.

کنترل در دستان شماست

اینکه افراد ما را چگونه ببینند و بشناسند موضوع مهمی است. این موضوع زمانی چالش برانگیز می‌شود که بخواهید کسب وکار خودتان را راه بیندازید و به مردم نشان دهید چقدر قابل اعتماد هستید. اگر به فکر این سوال هستید که برند شخصی چیست و چه مزایایی دارد این مزیت مهم را فراموش نکنید. با ساخت برند شخصی این شما هستید که به مخاطبان خود نشان می‌دهید چه کاری انجام می‌دهید و چه دیدگاهی دارید. در واقع به کمک این روش کنترل در دستان شماست و می‌توانید نشان دهید که چگونه فکر می‌کنید و چه باورهایی دارید.

باعث ایجاد یک مسیر مستمر می‌شود

با ساخت برند شخصی می‌توانید پیام، محتوا و صدایتان را در یک مسیر مستمر و ثابت به گوش مخاطبان خود برسانید. اگر نگاهی به برندهای برتر دنیا بیندازید آن‌ها اغلب ارزش‌های اصلی خود را زیاد تغییر نمی‌دهند. این موضوع دلایل زیادی دارد. زمانی که تلاش می‌کنید پرسونال برند خود را بسازید، یک صدای واحد از خود به وجود می‌اورید. ساخت این برند به زمان نیاز دارد و بعد از ایجاد آن می‌توانید از مزایایش بهره‌مند شوید. در این شرایط شما اعتماد و قلب مخاطبان را به دست آورده‌اید و ممکن است دیگر دوست نداشته باشید چنین مسیری را تغییر دهید.

شخصیت شما را نشان می‌دهد

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید خودتان را از سایر افرادی که در صنعت شما هستند متمایز کنید؟ تا به حال دوست داشته‌اید که یک انسان معمولی نباشید و به عنوان یک صاحب کسب وکار متمایز باشید و کارهای خاصی انجام دهید؟ اگر پاسخ‌تان به این سوالات مثبت است برندسازی شخصی برای شماست. در این روش شما داستان خود را می‌گویید و شخصیت خود را نشان می‌دهید. شخصیت ما همان چیزی است که ما را منحصربه‌فرد و به یاد ماندنی می‌کند. این همان چیزی است که باعث می‌شود دیگران دوست‌مان داشته باشند یا از ما روی برگردانند. شما برند خودتان هستید و صرف نظر از کاری که انجام می‌دهید یا محصولی که به فروش می‌رسانید باید تاثیر جذابی روی مخاطب بگذارید. با برندسازی شخصی می‌توانید شخصیت خود را به نمایش بگذارید و کاری کنید افراد عاشق شما باشند.

چگونه یک برند شخصی بسازیم؟

خوب حالا که تا حدودی با مزایای برندسازی شخصی آشنا شدیم یک سوال مهم را باید پاسخ دهیم. چطور می‌توانیم وارد مسیر برندسازی شخصی شویم؟  پرسونال برندینگ در ابتدا ممکن است سخت و خسته کننده به نظر برسد. شما مجبور هستید به صورت مستمر ارزش آفرینی کنید و نشان دهید چقدر بخشنده و قابل اعتماد هستید.

چگونه برند شخصی بسازیم؟

اما واقعیت این است که ساخت یک برند آنقدر ارزشمند است که شما می‌توانید از همه سختی‌هایی که دارد چشم پوشی کنید. اگر این فرآیند را به بخش‌های کوچک تر و گام‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید می‌توانید از همین امروز شروع به کار کنید و برندتان را رشد دهید. داشتن یک چشم انداز مشخص و تعیین ماموریت نهایی می‌تواند مثل یک نقشه برایتان کار کند. شما در حال حاضر کجا هستید؟ می‌خواهید به چه موقعیتی دست پیدا کنید؟  در مرحله اول نام خود را در گوگل جستجو کنید. افراد درباره شما چه چیزی می‌بینند؟ چه نتایجی را در صفحه گوگل دوست ندارید؟ چه مواردی را دوست دارید و نمی‌خواهید تغییر دهید؟

خوب حالا که وضعیت فعلی خود را درک کردید نوبت به نوشتن استراتژی می‌رسد. در این مرحله باید بدانید قرار است به کجا برسید. در واقع در این مرحله از شما می‌خواهم رویابافی کنید و ببینید در یک سال، سه سال و پنج سال آینده قرار است کجا باشید. مثلاً دوست دارید در چه حوزه‌ای به عنوان رهبر فکری شناخته شوید؟ دوست دارید درباره چه موضوعاتی صحبت کنید؟ چه جایگاهی می‌خواهید در صنعت خود داشته باشید؟

پاسخ دادن به سوالات بالا به شما کمک می‌کند دید واضح تری نسبت به آینده داشته باشید. یادتان باشد هرچقدر واضح‌تر ماموریت و چشم انداز خود را مشخص کنید ساخت برند شخصی هم حول این ماموریت ساده‌تر خواهد بود.

ما دو مرحله مهم را پشت سر گذاشتیم. حالا نوبت به اقدامات عملی می‌رسد. چطور می‌خواهید به اهداف و ماموریت‌هایی که تنظیم کرده‌اید برسید؟ آیا قادر هستید خودتان را به گونه‌ای خاص متمایز کنید؟ به چه ابزارهایی برای ساخت برند شخصی نیاز دارید؟ دوست دارید چگونه سایت خود را بسازید؟ در رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکداین قرار است درباره چه چیزی حرف بزنید؟

همه ابزارهایی که برای ساخت یک برند شخصی در دنیای آنلاین نیاز دارید را فهرست کنید. ببینید آیا تخصص و مهارت مورد نیاز برای تولید و انتشار محتوا را دارید؟ می‌توانید کارها را به تنهایی انجام دهید یا نیاز به یک تیم دارید؟

در مرحله بعدی  می‌توانید برند شخصی خود را تعریف کنید. در این مرحله باید جنبه‌های مختلف برندتان را شناسایی کنید و ببینید قرار است برای چه چیزی شناخته شوید و چه چیزی شما را متمایز می‌کند. سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • چه چیزی مرا از سایر افراد متمایز می‌کند؟ من چه چیزی را به مخاطبانم ارائه می‌کنم؟
  • ماموریت و چشم انداز من چیست؟
  • چرا می‌خواهم یک برند شخصی داشته باشم؟
  • دوست دارم با ساخت برند شخصی به چه اهدافی دست پیدا کنم؟
  • اهداف تخصصی من چیست؟ چگونه می‌توانم با برند شخصی به این اهداف دست پیدا کنم؟
  • مخاطب هدف من کیست؟ چگونه می‌توانم آن‌ها را از لحاظ جمعیت شناختی و سایر ویژگی‌ها تقسیم بندی کنم؟
  • مخاطب من چه مشکلاتی دارد؟ با چه دردهایی روبروست؟ من چطور می‌توانم این مشکلات را حل کنم؟
  • دیگران قبلا چه کاری در این حوزه انجام داده اند؟

 

حالا که همه مراحل قبل را طی کرده‌اید می‌توانید ساخت برند شخصی خود را آغاز کنید. شما در حال حاضر ایده واضحی از این دارید که برند شخصی چیست و چه مزایایی دارد. خیلی خوب می‌دانید چه وضعیتی دارید و می‌خواهید خودتان را متمایز کنید. نکته کلیدی برای برندسازی شخصی تولید محتوای منحصربه فرد و با کیفیت است. در دوره هایی که قرار است روی سایت منتشر کنیم با هم شروع به ساخت برند شخصی می‌کنیم و خودمان را یک پله بالاتر از دیگران نشان می‌دهیم.

سوالات پرتکرار درباره پرسونال برندینگ

سوالات پرتکرار درباره برند شخصی

در ادامه برخی از سوالات پرتکرار در این زمینه را با هم مرور می کنیم.

برند شخصی چیست؟

برند شخصی روشی است که به کمک آن به افراد نشان می‌دهید چه کسی هستید، چه دانشی دارید، چه ایده‌ای دارید و چگونه فکر می‌کنید. در واقع به کمک این تکنیک اعلام حضور می‌کنید و درباره کارهایی که انجام داده‌اید یا می‌خواهید انجام دهید حرف می‌زنید.

چطور می‌توانم برند شخصی خودم را بسازم؟

یکی از بهترین روش‌ها تولید محتوای منحصربه‌فرد و با کیفیت است. شما در حوزه خود متخصص هستید و دانش زیادی دارید. چرا از این دانش به نفع خود استفاده نمی‌کنید. به کمک روش‌های مختلف تولید محتوا مثل پادکست، ویدئو و متن دانش خود را نشان دهید تا مشتریان و مخاطبان اطمینان حاصل کنند که شما می‌توانید مشکل‌شان را حل کنید.

مزایای ساخت برند شخصی چیست؟

سرمایه‌گذاری بر روی پرسونال برندینگ با ارزش‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. به کمک این روش می‌توانید داستان خودتان را بگویید، اعتمادسازی کنید، روابط ارزشمند بسازید و نشان دهید شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و می‌توانید درد مخاطبان را به شیوه‌ای متمایز برطرف کنید.

برند شخصی چیست؟ حرف آخر

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که برند شخصی چیست. در ادامه سعی کردیم مزایایی که پرسونال برندینگ به همراه دارد را مرور کنیم و به سراغ مراحل ساخت برند شخصی رفتیم. همانطور که مشاهده کردید برندسازی شخصی یک فرایند مستمر است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همه چیز یک شبه قرار است حل شود و یک شبه مسیر موفقیت به رویتان بازگردد. به یاد داشته باشید که استمرار، صبر و حوصله در این مسیر از هر چیزی مهم‌تر است. باید بر روی توسعه و بهبود مهارت‌های فردی‌تان کار کنید تا بتوانید ارتباطات قدرتمندی بسازید و خودتان را از سایر افرادی که در حوزه کاری شما هستند متمایز کنید. بعد از ساخت برند شخصی و توسعه آن به مزایایی دست پیدا می‌کنید که بسیار ارزشمند هستند و شما را به یادماندنی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید