بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ چیست؟ این سوالی است که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. زمانی که تصمیم میگیرید یک کسبوکار موفق راهاندازی کنید باید موانع و مشکلات زیادی را پشت سر بگذارید. چه این کسبوکار شما محلی باشد یا بخواهد خود را در میان رقبای بینالمللی متمایز کند باید مسیری روشن و درست را بپیماید. رسیدن به موفقیت در دنیای کسبوکار آنقدرها که فکر میکنید ساده نیست. رقبایی که میخواهند با شما وارد رقابت شوند، مشتریانی که آگاهتر از همیشه هستند و مشکلاتی همچون مشکلات اقتصادی که برایتان دندان تیز کردهاند همه و همه در کنار هم قرار دارند تا شکست شما را تسریع کنند. در این مسیر کمک گرفتن از یک مربی یا منتور که راه بلد باشد و پیچ و خمهای موجود در این مسیر را بشناسد بسیار مفید خواهد بود. ما به این فرد مربی کسبوکار یا کوچ بیزینس میگوییم. در پایان این مقاله قادر خواهید بود فرق بین مشاور و کوچ را از هم تشخیص دهید و با معنای مربیگری کسبوکار هم آشنا شوید.
بیزینس کوچینگ به چه معناست؟
در طول سالهای اخیر نیاز به مربی در حوزههای مختلف زندگی بیشتر از قبل احساس میشود. فرض کنید شما صاحب یک باشگاه فوتبال هستید و میخواهید تیمتان را به ردههای بالا برسانید. در این شرایط باید یک مربی کارکشته استخدام کنید که با زیر و بم کار آشنا باشد و بتواند توصیههای لازم برای موفقیت را در اختیار بازیکنانتان قرار دهد. نبود یک مربی یا منتورِ باتجربه نه تنها هزینههایتان را به هدر میدهد بلکه مسیر رسیدن به موفقیت را برایتان دشوارتر میسازد.
کارآفرینان و صاحبان کسبوکارها هم از این قاعده مستثنی نیستند. افرادی که تلاش میکنند یک کسبوکار موفق راهاندازی کنند باید بدانند از چه مسیری حرکت کنند، چه تلاشهایی را انجام دهند و در چه مواقعی دست از کار بکشند. بیزینس کوچینگ که برخیها آن را به اسم مربیگری کسبوکار هم میشناسند فرآیندی است که در آن یک مربی حرفهای و متخصص در کنار کارآفرین یا صاحب کسبوکار قرار میگیرد و مسیر رسیدن به اهداف را برای او روشنتر میسازد. در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده صحبت کنیم مربیگری کسبوکار به معنای کمک گرفتن از افرادی است که خودشان با دنیای کسب وکار آشنا هستند و میتوانند به شما کمک کنند بیزینستان را به شیوهای درست بر پا کنید، اهدافتان را به درستی بچینید و به کمک توصیههای شخصیسازی شده و ارزشمند مسیر درستی را پیش رو بگیرید.
با استفاده از توصیههایی که کوچ کسبوکار در اختیار شما قرار میدهد میتوانید خودتان و کسبوکارتان را از سطحی که در آن قرار دارید به سطحی بالاتر و البته موفقتر برسانید و احتمال رسیدن به دستاوردهای مهمتر را افزایش دهید.
همه ما خیلی خوب میدانیم که دنیای اینترنت پر از اطلاعات مهم و ارزشمند درباره راهاندازی کسبوکار است. این روزها دیگر هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد میتواند خودش را کارآفرین بداند و سنگ بنای کسبوکار خود را به راحتی راهاندازی کند.
اما واقعیت این است که بیشتر اطلاعاتی که در دنیای آنلاین منتشر میشوند منحصربهفرد و سفارشی نیستند. همانطور که هر بیماری نیازمند یک نسخه منحصربهفرد و شخصی سازی شده است، برای راهاندازی بیزینس و پیشبرد آن هم نمیتوان یک نسخه واحد پیچید. اینجاست که پای یک فرد باتجربه و حرفهای به میان میآید که به آن بیزینس کوچ یا مربی کسبوکار میگویند.
مربی کسبوکار چه کسی است؟
ما انسانها اهداف و آمال زیادی در سر داریم. برای کسبوکارمان دنبال رسیدن به موفقیتهای چشمگیر هستیم و میخواهیم به سرعت رشد کنیم. این تمایل به رشد و دیده شدن میتواند حواسمان را از اهداف بزرگ و چشماندازی که قبلاً ترسیم کردهایم پرت کند. به عنوان صاحب کسبوکار شما باید مطمئن شوید که بیزینستان به خوبی در مسیر خود قرار گرفته و اهدافی که در ابتدا برایش تعیین کردهاید را یک به یک پشت سر گذاشته است.
حالا اگر در میانه راه ناامید شوید چه میشود؟ اگر ندانید در بزنگاههای خاص چه رفتاری باید از خود نشان دهید چطور؟ اگر با بحرانهای مهم روبرو شوید چه میکنید؟ اینجاست که پای مربی کسبوکار یا بیزینس کوچ به میان میآید.
مربی کسبوکار فردی باتجربه و کارآفرین است که خارج از گود میایستد، فرآیندهایتان را ارزیابی میکند، بایدها و نبایدهای ادامه مسیر را در اختیارتان قرار میدهد و فرآیندهای موجود را در صورت نیاز اصلاح میکند.
در واقع این فرد با مهارت و تخصصی که در زمینه راهاندازی کسبوکار دارد نقشه راهی روشن در اختیارتان قرار میدهد تا بدانید در حال حاضر کجا هستید و در نهایت میخواهید به کجا برسید. به خاطر داشته باشید که بیزینس کوچ یک مربی یا منتور کارآزموده است که به شما کمک میکند پلن مناسب برای رشد کسبوکارتان بریزید و استراتژیهای لازم برای رسیدن به اهداف را اولویت بندی کنید.
این فرد به طور منظم (هفتگی یا ماهانه) با شما ملاقات میکند و تعهد شما نسبت به برنامههای ارائه شده در جلسات قبل را میسنجد. مربی که به عنوان مربی کسبوکار در نظر گرفته میشود باید درک درستی از برند و بیزینس شما داشته باشد، ارزشهایتان را بشناسد و با مشتریان هدف و چالشهایتان آشنا باشد. تنها در چنین شرایطی است که او میتواند برنامه جامع و مناسبی در اختیارتان قرار دهد و رسیدن به اهداف را هم تسریع نماید.
چرا باید از بیزینس کوچینگ استفاده کنیم؟
حالا که با تعاریف موجود در این حوزه آشنا شدیم باید به یک سوال مهم پاسخ دهیم. ما که زیر و بم کسبوکارمان را میشناسیم، میدانیم چه اهدافی داریم و قرار است به کجا برسیم. پس چه نیازی به مربی یا منتور داریم؟ سوال خوبی است. دلایل قانعکنندهای برای این سوال وجود دارد. اجازه بدهید هر کدام از این دلایل را با هم مرور کنیم.
وضع کسبوکارتان خوب است اما باید به نقطه عالی برسید
اگرچه کارآفرینان امروزی دانش زیادی در زمینه راهاندازی کسبوکار دارند اما نمیدانند شکاف بین خوب بودن تا عالی بودن را چگونه باید پر کنند. اینجاست که فرآیند بیزینس کوچینگ برایشان به یک گوی جادویی تبدیل میشود. برای اینکه بتوانید خودتان را از موقعیتی که در حال حاضر هستید به موقعیتی منحصربهفرد برسانید و موفقیتهای بزرگتری را جشن بگیرید به مربی کسبوکار نیاز خواهید داشت.
ارزشها و اهدافتان را به درستی نمیشناسید
بله همه ما اذعان میکنیم که ارزشهای والایی برای کسبوکارمان داریم اما تا آخر پای ارزشهایمان میمانیم؟ واقعیت این است که بیشتر صاحبان کسبوکارها یا ارزش و اهدافشان را نمیشناسند یا اگر بشناسند تعهد کافی نسبت به آن ندارند. یک بیزینس کوچ حرفهای با تجربهای که دارد به شما کمک میکند اهداف، ارزشها و دید بهتری نسبت به کسبوکارتان پیدا کنید و این ارزشها را همراستا با ارزشهای شخصی پیادهسازی نمایید.
کسبوکارتان سود کافی ندارد
ما که نمیتوانیم به خودمان دروغ بگوییم. هرچقدر ارزشهای والایی برای بیزینسمان داشته باشیم باز هم برای بقای خود به پول نیاز داریم. اگر نتوانیم سود کافی از فعالیتمان کسب کنیم بدون شک بعد از چند وقت مجبور خواهیم شد کرکره فروشگاه یا کسبوکارمان را پایین بکشیم. بیزینس کوچینگ به شما کمک میکند کارها و اقداماتی را انجام دهید که در نهایت سودآور هستند و ضرر کمتری به کسبوکارتان وارد میکنند.
کسبوکارتان را خوب میشناسید اما سالهاست روی خود سرمایهگذاری نکردهاید
کارآفرینان امروزی باید مدام خود را با اطلاعات جدید به روز نگه دارند. در دنیایی که هر روز فناوریهای جدید و البته پیشرفتهای وارد بازار میشود عقب ماندن از قافله به معنای شکست و مرگ کسبوکار است. افرادی که بیزینسی را راهاندازی میکنند باید یادگیرندههای قدرتمندی باشند، خود را با فناوریهای روز دنیا آشنا کنند و مهارتهایشان را ارتقا دهند. همه اینها به کمک مربی کسبوکار شدنی است. وجود منتور در این مسیر به شما کمک میکند مهارتهای ارزشمندتری کسب کنید و توسعه فردیتان را جدی بگیرید.
نمیدانید کسبوکارتان باید به چه سمتی حرکت کند
دنیای امروز جای فعالیتهای کورکورانه نیست. کافیست تا کمی غفلت کنید تا رقبا گوی رقابت را از آنِ خود کنند. در شرایطی که رقابت زیادی بر روی کسب رتبهها و موفقیتهای برتر در صنایع مختلف وجود دارد باید بدانید کشتی کسبوکارتان را به چه سمتی هدایت کنید. بیزینس کوچ دقیقاً همان فردی است که دید کاملی به شما میدهد و گامهای بعدی را برایتان ترسیم میکند.
مزایای بیزینس کوچینگ که باید بدانید
همانطور که تا به اینجا متوجه شدید استفاده از منتور یا مربی برای تعیین مسیر و هدایت افراد در مسیر درست رشد بیزینس ضروری است. اما آیا این تنها مزیتی است که میتوانیم برای مربیگری کسبوکار بیان کنیم؟ قطعاً خیر. اجرای درست این فرآیند مزایای بیشماری دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
مربیگری کسبوکار به شما دید وسیعتری میبخشد
مربیهای کسبوکار تصمیمگیرنده یا تولیدکننده نتایج شگفتانگیز نیستند. آنها زیر و بم کسبوکارها را خوب میشناسند و به دلیل تجربههای منحصربهفردی که دارند بینشهای ارزشمندی هم در اختیارتان قرار میدهند. آنها راهنمای مسیر رشد بیزینس هستند و به شما میگویند گام بعدی چیست و کجا باید پا پس بکشید. یک مربی خوب به شما کمک میکند چالشهای کلیدی را شناسایی کنید، تصمیمهای هوشمندانهتری اتخاذ نمایید و بر روی پروژههای پولساز تمرکز کنید. به کمک منتور میتوانید استراتژیهایی را بسازید که کسب وکار شما را به سطح بعدی میبرد و موفقیت بیشتری برایتان به ارمغان میآورد.
نقشه راه مشخصی در اختیارتان قرار میدهد
داشتن یک کوچ مثل داشتن دوست یا یک راهنما نیست. اگرچه دوستان و آشنایان میتوانند در مشکلات کنار شما باشند اما اگر به دنبال یک بیزینس موفق و سودآور هستید باید بدانید از چه کسانی مشورت میگیرید. فردی که کسبوکارها را خوب میشناسد، با موانع آشناست و میداند کسبوکارها چگونه رشد میکنند بهترین گزینه برای ارائه نقش راه به شماست.
بیزینس کوچینگ به همراه یک یا چند پلن که ما آن را نقشه راه مینامیم به شما کمک میکند سازمانتان را در مسیر رشد و موفقیت قرار دهید. یادتان باشد که مربیهای کسبوکار قبلاً به افراد زیادی کمک کردهاند و موفقیتهای بینظیری به دست آوردهاند. آنها دانش، مهارت و تجربه کافی برای مشاوره دادن به شما را دارند.
رهبریتان را بهبود میبخشد
بیشتر کارآفرینان موفق امروزی رهبران تاثیرگذاری هستند. شاید باور نکنید اما افراد مشهوری همچون بیل گیتس هم از بیزینس کوچینگ استفاده میکنند تا بتوانند سرمایهگذاریهای ارزشمندی بر روی خود داشته باشند. در جلسات مشاوره متوجه خواهید شد که چه اهدافی را باید دنبال کنید، چگونه یک استراتژی برنده برای خود بسازید و از چه پلنی استفاده کنید تا درآمدتان را دو چندان نمایید.
به کمک بیزینس کوچ ضعفهایتان را مدیریت میکنید
مربیگری کسبوکار نه تنها نقاط قوت شما را شناسایی میکند تا آنها را تقویت کنید بلکه به سراغ نقاط ضعفتان هم میرود. به کمک منتور میتوانید روشهای زیادی برای مدیریت این نقاط ضعف و تبدیل کردنشان به نقاط قوت پیدا کنید. همه انسانهایی که روی این کره خاکی زندگی میکنند کمبودهایی دارند. اما این موضوع بدین معنی نیست که نمیتوانند موفق شوند. یک برنامه درست و یک مسیر روشن همان چیزی است که شما برای تبدیل کمبودها به نقاط قوت نیاز دارید.
چه تفاوتهایی بین مشاور کسبوکار و بیزینس کوچ وجود دارد؟
خیلیها از ما میپرسند مشاور با کوچ چه تفاوتهایی دارد؟ وجود هر دو فرد در سازمان میتواند مفید و البته حیاتی باشد. اگرچه این دو فرد برای رسیدن به موفقیت سازمان و بیزینس تلاش میکنند اما کارهایی که برایتان انجام میدهند کمی متفاوت است.
کوچ به شما کمک میکند نحوه رسیدن به سطح بعدی را بشناسید و مسیر درست را انتخاب کنید. مشاور تمام توجه و تمرکز خود را بر روی سازمان میگذارد و تلاش میکند تیم را بازسازی نماید، سیستم بازاریابی را بهبود ببخشد و مشکلات را شناسایی کند.
به طور کلی اگر بخواهیم صحبت کنیم کوچینگ دو مرحله مهم دارد: اول باعث هوشیاری و آگاهی شما میشود و سپس به شما کمک میکند بر اساس آگاهی که به دست آوردهاید اقدامات درست را انجام دهید. بیزینس کوچ به شما نمیگوید برای رسیدن به موفقیت باید چه کنید. بلکه دستتان را میگیرد و در کنار شما بهترین مسیر را برای رسیدن به اهداف پیدا میکند.
چطور میتوانیم به بیزینس کوچ موفقی تبدیل شویم؟
اگر با دنیای کسبوکار آشنا باشید میتوانید خودتان را برای رسیدن به دنیای مربیگری آماده کنید. میدانم که در خیال خود، فردی را تصور کردهاید که به عنوان یک کوچ موفق در حال کمک به کسبوکارهای موفق است. برای اینکه چنین خیالی را به واقعیت تبدیل کنید باید مهارتهای نرم و سخت مختلفی را در خود پرورش دهید. میدانید این مهارتها شامل چه مواردی است؟ اگر نمیدانید فهرست زیر میتواند مفید و کارگشا باشد.
مهارتهای رایانهای
به عنوان بیزینس کوچ باید بتوانید با رایانه کار کنید. این مهارت به شما کمک میکند خوب تحقیق کنید، از فناوریهای روز دنیا عقب نمانید، بودجه بندیهایتان را به کمک نرمافزارهای کاربردی همچون اکسل پیش ببرید و در نهایت استراتژی بچینید.
مهارتهای ارتباطی
مگر میشود مربی کسب وکار باشید و نتوانید ایدهها و نقطه نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید؟ معلوم است که نمیشود. برای قدم گذاشتن در دنیای بیزینس کوچینگ باید بدانید با افراد چگونه برخورد کنید، تیپ شخصیتی هر فردی را بشناسید و با آنها به درستی رفتار کنید.
خودآگاهی و اعتماد به نفس
هیچ مشاوری بدون خودآگاهی و اعتماد به نفس نمیتواند کار کند. شما هم از این قاعده مستثنی نخواهید بود. رهبران بزرگ دنیا میتوانند ایدهها، افکار و باورهای خود را به چالش بکشند و انگیزه بخش خود باشند.
مهارتهای تحلیلی
این روزها دادهها حرف اول را در موفقیت کسبوکارها میزنند. اگر میخواهید بیزینس کوچ موفقی باشید باید مهارتهای تحلیلی را در خود توسعه دهید.
مربیگری کسبوکار؛ مسیری روشن برای پیشرفت کسبوکار
در این مقاله به بررسی مفهوم مربیگری کسبوکار پرداختیم و مزایای آن را با هم بررسی کردیم. همانطور که مشاهده کردید مربیان بیزینس با دانش و تجربه خود در کنار صاحبان کسبوکارها قرار میگیرند و به آنها کمک میکنند بیزینسشان را از سطح فعلی به سطح بعدی ببرند. اگر به دنبال آموزش رایگان بیزینس کوچینگ هستید مقالات بعدی ما را از دست ندهید.
دیدگاهتان را بنویسید