مراحل پرسونال برندینگ چیست؟

برای کارآفرینان و صاحبان کسب وکار پرسونال برندینگ یا ساخت برند شخصی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این روزها هر فردی به اینترنت و شبکههای اجتماعی دسترسی دارد و میتواند رقبای شما را به دقت مورد بررسی قرار دهد. شما هم به کمک فناوریهایی که این روزها در اختیارتان قرار گرفته است میتوانید خودتان را به عنوان یک فرد متخصص نشان دهید و مشتریان زیادی را به سمت کسب وکارتان جذب نمایید. در این مقاله میخواهم مراحل پرسونال برندینگ را با شما به اشتراک بگذارم. بعد از مطالعه این مقاله قادر خواهید بود ساخت برند شخصی را با دقت بیشتری دنبال کنید و خودتان را به عنوان یک متخصص متمایز نشان دهید.
چرا کارآفرینان و صاحبان کسب وکار به برند شخصی نیاز دارند؟
زمانی که کسب وکار خود را حول یک نیچ می سازید شناخته شدن به عنوان فردی معتبر برایتان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. برند شما همان چیزی است که شما را از سایر رقبایتان متمایز می کند و باعث می شود ایمپرشن یا تاثیر بهتری بر روی ذهن مشتریان داشته باشید. یادتان باشد بدون یک برند شخصی جذاب نمیتوانید مشتریان را به سمت خود بکشید، خودتان را به عنوان فردی قابل اعتماد معرفی کنید و کسب وکاری ماندگار بسازید. انسانها دوست دارند انسانهای دیگر را دنبال کنند و به فکر دنبال کردن برندها و شرکتها نیستند. به همین خاطر ساخت برند شخصی به شما کمک میکند خودتان را به عنوان فردی دلسوز معرفی کنید و ارتباط انسانیتری با مشتریانتان داشته باشید. در واقع شما نیاز دارید که هویت انسانی به شرکتتان ببخشید و اینکار معمولا با پرسونال برندینگ به خوبی رخ میدهد.
مراحل پرسونال برندینگ که باید بشناسید
مطالعات زیادی در حوزه پرسونال برندینگ انجام شده است. مدلهای مختلفی هم برای ساخت برند وجود دارد که بر اساس نیاز خود میتوانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. اما من در این مقاله میخواهم 7 مرحله مهم برای ساخت برند شخصی را با شما به اشتراک بگذارم. این 7 مرحله به گونهای طراحی شده اند که به شما کمک میکنند یک برند شخصی سودآور داشته باشید.
مراحل پرسونال برندینگ: اساس کار را بسازید
اولین قدم و مرحله برای ساخت برند شخصی پی ریزی و ساخت اساس کار است. شما باید مطمئن باشید که همه چیز از همان اول به درستی به پیش میرود. برخی از افراد بر این باورند که ساخت برند شخصی یعنی ایجاد پرسونا. اما پرسونا انعکاس درستی از آن چیزی که شما هستید، نیست. برندینگ به معنای جایگاه یابی شما به عنوان فردی است که هستید. در واقع باید نشان دهید چه کسی هستید و چه کارهایی انجام میدهید. باید نشان دهید چقدر معتبر هستید و ارزشها، مهارتها، اشتیاق و باورهای خود را به نمایش بگذارید. شما باید چیزی را پیدا کنید که نشان دهنده خودتان است. نمیتوانید آن را ایجاد کنید. این چهره باید واقعی باشد. برای اینکه پایه کار را محکم بچینید باید به سراغ داراییهایی بروید که دارید. مرز مشترک این داراییها همان جایی است که برند شخصی شما را میسازد:
- مهارتها: چه مهارتهایی در طول زندگی کسب کردهاید؟ چه آموزشهایی دیدهاید؟ چه مدارکی دارید؟
- تمایلات و اشتیاقهایتان: به چه موضوعاتی علاقه مند هستید؟ چه صنایعی را بیشتر دوست دارید؟ آن شوق سوزانی که درونتان وجود دارد برای چه چیزی است؟
- ارزشها و باورهای اصلی: چه ارزشهایی در زندگی دارید؟ به چه چیزی باور دارید؟ دوست دارید زندگیتان را وقف چه چیزی کنید؟
عناصر کلیدی بنیان و اساس برند شخصی
بعد از اینکه متوجه شدید چه داراییهایی دارید و مرز مشترک این داراییها را پیدا کردید در گام بعدی باید عناصر کلیدی تشکیل دهنده پرسونال برند را بشناسید. اینکار کمکتان میکند تصمیمهای آگاهانه بگیرید:
- چشم انداز برندتان: میخواهید برای چه چیزی شناخته شوید؟ میخواهید در چه حوزهای به عنوان متخصص شناخته شوید؟ چه موضوعاتی وجود دارد که میخواهید روی آنها کار کنید؟
- ماموریت برندتان: چرا میخواهید یک برند شخصی بسازید؟ هدف شما از پرسونال برندینگ چیست؟ میخواهید چه کسانی را تحت تاثیر قرار دهید؟ دوست دارید به چه چیزهایی برسید؟
- پیام برندتان: پیام کلیدی که میخواهید به دیگران نشان دهید چیست؟ چه چیزی را میخواهید به گوش مخاطبانتان برسانید؟ اگر میتوانستید تنها یک توصیه به مخاطبان خود بکنید آن توصیه چه بود؟
- شخصیت برندتان: برخی از ویژگیها و صفات شخصیتی که میخواهید به برندتان بدهید چیست؟ میخواهید به عنوان چه فردی شناخته شوید؟
یک برند خوب با شناخت خودتان آغاز میشود. در مرحله بعدی باید بدانید چرا متمایز هستید، درکی از بازارتان داشته باشید و بدانید در حال حاضر چه جایگاهی دارید.
مراحل پرسونال برندینگ: مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید
خوب حالا میدانیم که چه کسی هستیم و قرار است چه کاری انجام دهیم. در گام بعدی از مراحل پرسونال برندینگ به سراغ شناخت مخاطب هدف خود می رویم. یک توصیه معروف هست که میگوید اگر بخواهید همه را هدف قرار دهید انگار هیچ کس را هدف قرار ندادهاید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد به هنگام ساخت برند شخصی مرتکب میشوند این است که دوست دارند برای همه جذاب باشند. در واقعیت شما برای همه جذاب نخواهید بود. برای اینکه بتوانید مشتریان ایده آل خود را بیابید باید آنهایی که با شما کاری ندارند را کنار بگذارید. یعنی چه؟ یعنی گروه خاصی از افراد را شناسایی کنید که فعالیت شما برایشان جذاب و معنادار است. برای داشتن یک برند شخصی قدرتمند باید متمایز باشید، خودتان را به شیوه خاص به نمایش بگذارید و بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. برای اینکه مخاطب هدف خود را بشناسید باید بازار خود را شناسایی کنید و سپس با مشتریان بالقوه آشنا شوید. یک تحقیق کوچک بر روی مخاطبان احتمالی دید عالی به شما میدهد. ساخت پروفایل مشتری ایدهآل هم تمرین خوبی است. هرچقدر اطلاعات بیشتری درباره مشتری و نیازهایش بیابید بهتر به او خدمت میکنید. بر روی مسائلی مثل سن مشتری، تحصیلات، جنسیت، تمایلات، خواستهها، نقاط درد و مشکلاتش تمرکز کنید.
مراحل پرسونال برندینگ: پیشنهاد ردنشدنی بسازید
برای ساخت یک برند شخصی سودآور باید چیزی برای فروش یا ارائه به مخاطبان هدف داشته باشید. باید پیشنهاد ردنشدنی ارائه کنید تا هیچ کدام از مخاطبان اصلی شما نتوانند در برابرش مقاومت کنند. در این مرحله بیشتر کارآفرینان و صاحبان کسب وکار به دنبال تولید محصولی میروند که خودشان دوست دارند و هیچ کدام از خواستهها و نیازهای مشتری را در نظر نمیگیرند.
یادتان باشد ساخت کسب وکار برای برطرف کردن نیازهای مشتریان است. اگر بدانید مشتری شما چه کسی است و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند بهتر میتوانید پیشنهاد عالی برایش بسازید.
چطور یک پیشنهاد ردنشدنی ایجاد کنیم؟
اولین قدم برای ساخت پیشنهاد ردنشدنی این است که خودتان را به عنوان متخصص یک حوزه معرفی کنید. قرار نیست شما همه کاره باشید. یک حوزه یا نیچ پرسود انتخاب کنید و خودتان را به عنوان فردی متبحر در آن نشان دهید. به مشتریانتان نتایج خاص و ویژه بدهید و پیشنهادهایی را ارائه کنید که در هیچ جایی به آنها ندادهاند.
بین کاری که دوست دارید، کاری که در انجامش فوق العاده هستید و کاری که مشتری نیاز دارد یک مرز مشترک بیابید. این همان پیشنهاد ردنشدنی شماست.
مراحل برندسازی شخصی: وب سایت شخصی خود را راه انداری کنید
داشتن یک سایت شخصی بخش اصلی از مراحل پرسونال برندینگ محسوب میشود. میدانم که خیلیهایتان دوست دارید در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام حضور داشته باشید. خیلی هم خوب است. اما به خاطر داشته باشید که این شبکهها متعلق به شما نیستند و ممکن است روزی حسابتان را به هر دلیلی ببندند. پس داشتن یک دارایی شخصی که کنترلش دست خودتان است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یک لوگوی حرفهای برای خود طراحی کنید، گزاره ارزشی یا اینکه چه کسی هستید و به چه کسی کمک میکنید را بنویسید و نشان دهید چه کارهایی میتوانید برای افراد انجام دهید.
مراحل پرسونال برندینگ: محتوای ارزشمند تولید کنید
تولید محتوای رایگان اما ارزشمند یکی از روشهای موثر برای ساخت برند شخصی و جلب اعتماد مخاطبان هدف است. سعی کنید از تخصص خود برای تولید محتوا استفاده کنید. به جای اینکه مخاطب را به خرید ترغیب کنید با او ارتباط ماندگاری بسازید، به آنها کمک کنید مشکلاتشان را حل کنند و محتوایی بنویسید و تولید کنید که واقعا ارزشمند باشد. دغدغه مخاطبانتان را بیابید و بر اساس آن تولید محتوا کنید. تحقیق بر روی کلمات کلیدی، گشت و گذار در شبکههای اجتماعی و حرف زدن با مخاطبان هدف میتواند شما را در رسیدن به این هدف یاری کند.
مراحل پرسونال برندینگ: برای دیده شدن یک استراتژی مستحکم داشته باشید
تولید محتوا به تنهایی کافی نیست شما باید بر روی دیده شدن خودتان هم وقت بگذارید. برای اینکه سریعتر به ساخت برند شخصی برسید باید استراتژی مناسبی برای دیده شدن داشته باشید. در دنیای پرهیاهیوی امروز افرادی موفق میشوند که شبکه ارتباطی قدرتمندی دارند و بلدند خودشان و تواناییهایشان را نشان دهند. برای این مرحله میتوانید در سایتهای معتبر مطلب بنویسید، سخنرانی کنید، در پادکستهای معتبر شرکت کنید و با سایر کسب وکار همکاری مشترک داشته باشید.
مراحل پرسونال برندینگ: یک جامعه مفید و ارزشمند بسازید
به جای اینکه به فکر ساخت یک پایگاه داده بزرگ از مشتریان باشید بر روی رهبری تمرکز کنید. از خودتان بپرسید چطور در یک نیچ خاص می توانم به عنوان رهبر شناخته شوم. مخاطب هدف خود را تعریف کنید، برای آنها جامعهای ارزشمند بسازید و با آنها به تعامل بپردازید. برای اینکار میتوانید گروههایی از مخاطبان را بسازید، لایو برگزار کنید یا در سایت خود عضویت ویژه داشته باشید.
حرف آخر
ساخت برند شخصی به زمان و تخصص نیاز دارد. برای اینکه خودتان را در دل مخاطبان جا کنید به یک استراتژی مستحکم نیاز دارید. در این مقاله سعی کردم به طور مختصر مراحل پرسونال برندینگ را شرح دهم. امیدوارم دید خوبی از خواندن این مقاله گرفته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید