با اس ام اس مارکتینگ فروش خود را چند برابر کنید

تبلیغ کردن آن هم در دنیای رقابتی امروز به یک مسئله مهم و البته حیاتی تبدیل شده است. اگر تصمیم دارید محصول یا خدمت خود را تبلیغ کنید و کسب وکارتان را رشد دهید گزینه‌های مختلفی پیش رو دارید. شما می توانید در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید یا اینکه وارد دنیای آفلاین شوید و با پخش تراکت و نصب بنر مخاطب را از حضور خود آگاه کنید. با اینحال یک روش قدیمی اما موثر دیگر هم دارید که استفاده از آن می‌تواند کمپین‌های فروش تان را به معنای واقعی کلمه متحول کند. اس ام مارکتینگ. بله درست شنیدید. بازاریابی از طریق اس ام اس یا همان پیامک هر چند در نگاه برخی از افراد مفید نیست اما اگر به درستی اجرا شود نتایج بی نظیری به همراه خواهد داشت. دوست دارید از این ابزار ارزان و موثر در کمپین بعدی فروش خود استفاده کنید؟ در ادامه همراه من باشید تا به شما نشان دهم چگونه می‌توانید بیشترین استفاده را از پیام کوتاه ببرید.

اس ام اس مارکتینگ چیست؟

بازاریابی پیامکی

بازاریابی از طریق پیامک که بیشتر افراد آن را به اسم اس ام اس مارکتینگ هم می‌شناسند یکی از بهترین روش‌ها برای ارسال پیام‌های بازاریابی از طریق پیام‌های متنی است. این روزها که بیشتر افراد مدام با گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند و این گوشی‌ها را جزء جدایی ناپذیر زندگی‌ خود می‌پندارند نفوذ به ذهن‌شان از طریق همین دستگاه می‌تواند یک روش ایده آل برای فروش باشد. شما می‌توانید از این روش برای ارسال تبلیغات شخصی سازی شده، ارائه تخفیف یا پیشنهادهای ویژه، بازاریابی مجدد( ریمارکتینگ) و ارسال نظرسنجی استفاده کنید. بر اساس نظرسنجی انجام شده 89 درصد مشتریان به هنگام خرید از موبایل خود استفاده می کنند و بیش از 64 درصد افراد گوشی هوشمند دارید. این اعداد و ارقام یعنی اینکه شما به پایگاه داده بی نظیری از مشتریان دسترسی دارید که با استفاده درست از آن می توانید فروش خود را چندین برابر کنید.

چگونه فروش خود را با اس ام اس مارکتینگ متحول کنیم؟

موفقیت در بازاریابی وابسته به استراتژی درستی است که می‌چینید. هر چقدر بیشتر و بهتر استراتژی بدانید کمپین فروش و بازاریابی‌تان هم بهتر خواهد بود. این موضوع در کمپین‌های پیامک محور هم صدق می‌کند. برای افزایش فروش از طریق پیامک چندین گزینه پیش رو دارید که بررسی آن‌ها می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی کمپین‌هایتان داشته باشد. بیایید این موارد را با هم مرور کنیم.

مشتری شما چه کسی است؟ او را به خوبی بشناسید

هیچ فرآیند بازاریابی را نمی‌توانید پیدا کنید که در آن شناخت مشتری مهم نباشد. شما برای جلب مشتری تلاش می‌کنید پس باید بدانید او چه کسی است؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه گروه سنی است؟ چگونه فکر و رفتار می‌کند؟ عاشق چه چیزی است؟ از چه چیزی نفرت دارد؟ هر چقدر بیشتر مخاطب خود را بشناسید کمپین بهتری خواهید بست.

اگر در حال حاضر کسب وکاری دارید می‌توانید از اطلاعات قبلی مشتریان استفاده کنید. اینجاست که اهمیت جمع آوری داده و تحلیل داده بیشتر از قبل نمایان می‌شود. در صورتیکه از سیستم CRM، سیستم حسابداری و مالی و سیستم طراحی شده با اکسل استفاده می‌کنید و اطلاعات مشتریان را دارید به سراغ این ابزارها بروید. ببینید مشتریان قبلی شما چه کسانی هستند. این افراد چه خریدهایی داشته‌اند؟ چه رفتاری از خود نشان داده‌اند؟

مشتریان را به گروه‌های مختلف تقسیم بندی کنید. برای اینکار فاکتورهای مختلفی در اختیار دارید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را بر اساس درآمد یا سن‌شان تقسیم بندی کنید یا محل زندگی شان را هدف قرار دهید. یک روش جذاب دیگر هم RFM است که می‌تواند در تقسیم بندی مشتریان فعلی بی نظیر باشد.

بعد از اینکه مشتریان را بر اساس فاکتورهای مدنظر خود تقسیم بندی کردید حالا نوبت به شخصی سازی پیام‌های تبلیغاتی می‌رسد. سعی کنید بر اساس اطلاعاتی که از مشتری دریافت کرده‌اید پیام‌هایی بنویسید که واقعاً برای مشتری جذاب باشد. از ارسال پیام‌های فله‌ای و اسپم خودداری کنید و قوه خلاقیت‌تان را به کار بیندازید.

پیام‌هایی شفاف و شخصی‌سازی شده بنویسید

حالا ما می‌دانیم مشتریان‌مان در چه گروه‌هایی طبقه بندی شده‌اند. درک درستی از رفتارهای خریدشان داریم و می‌دانیم عاشق چه محصولات و خدماتی هستند. همه این سرنخ‌ها را که کنار هم قرار دهیم به یک پیام جذاب و البته شفاف می‌رسیم. شما کمتر از 160 کاراکتر فضا در اختیار دارید تا خودتان را نشان دهید و بگویید ببین من بهترین محصول یا خدمت را دارم. لطفا از من خرید کن!

تا جایی که می‌توانید منظورتان را شفاف بنویسید. به جای اینکه شوخ طبع باشید و مشتری را با متن‌های کپی رایتینگ شوخ طبعانه خود سردرگم کنید اصل مطلب و لب کلام را بگویید. مثلا بنویسید به دلیل اینکه شما مشتری وفادار ما هستید و سال‌هاست از ما خرید می‌کنید یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم. شما می‌توانید این محصولات را تا 2 روز آینده با تخفیف 20 درصدی خریداری کنید. اگر در حال حاضر نیازی به تخفیف ندارید آن را به یک دوست هدیه بدهید.

از اطلاعات مرحله قبل استفاده کنید تا ببینید مشتری شما قبلاً چه چیزهایی خرید کرده است. پیدا کردن یک الگوی خرید تکراری در میان مشتریان کار چندان سختی نیست. کافیست عاشق تحلیل داده باشید تا بتوانید این الگوهای پنهان را پیدا کنید و از آن در متن اس ام اس مارکتینگ خود استفاده کنید.

مثلاً اگر در مرحله قبل متوجه شدید مشتری‌تان عاشق خرید کتاب‌های انگیزشی و روانشناسی است می‌توانید چند کتاب پرفروش و تازه را در همین زمینه به او معرفی کنید و یک کد تخفیف برایش بفرستید.

مشتری را به اقدام دعوت کنید

یک نکته مهم که بیشتر صاحبان کسب وکارها فراموش می‌کنند استفاده از فراخوان اقدام به عمل یا همان کال تو اکشن است. حالا که متن تبلیغاتی شفافی دارید و می‌دانید برای چه کسی باید آن را ارسال کنید بهتر است مشتری را تنها نگذارید و به او بگویید قدم بعدی چیست. خوب مشتری عاشق کتاب هایی شده که شما معرفی کرده‌اید. الان چه کاری باید انجام دهد؟ چگونه باید از این کد تخفیف استفاده کند؟ بر روی چه چیزی باید کلیک کند؟

یک لینک سفارشی سازی شده برایش بفرستید تا بر روی آن کلیک کند و سفارش خود را ثبت نماید. هر چقدر این مرحله ساده‌تر باشد بهتر است چون از سردرگمی مشتری می‌کاهد و مانع از تلاش ذهنی زیاد می‌شود.

زمان درست برای ارسال پیامک را پیدا کنید

مشکلی که بیشتر افراد با بازاریابی پیامکی دارند زمان درست ارسال آن است. هیچ کس دوست ندارد مشتریانش را اذیت کند و آن‌ها را به یک فرد عصبانی تبدیل نماید. اگر زمان مناسبی را برای ارسال پیام هایتان در نظر نگیرید چیزی که عایدتان می‌شود اعتماد  و اعتبار از دست رفته در نزد مشتری است. مثلاً فرض کنید ساعت 11 شب تصمیم گرفته‌اید کمپین پیامکی‌تان را اجرا کنید. به نظر شما این زمان می‌تواند مناسب ارسال اس ام اس باشد؟ در بیشتر موارد خیر. برای اینکه زمان مناسب ارسال پیامک را به دست آورید بهتر است از خود مشتریان سوال کنید.

یک نظرسنجی کوتاه و یک ملاقات ساده می‌تواند راز پشت این قضیه را برایتان آشکار کند. اگر قبلاً کمپین پیامکی داشته‌اید می‌توانید نرخ باز شدن پیام هایتان را بررسی کنید و ببینید افراد در چه ساعتی از روز بیشتر از قبل با شما تعامل داشته‌اند.

حس اضطرار را در مشتری ایجاد کنید

بازاریابی عصبی از جمله رشته‌های جذابی است که در حوزه بازاریابی وجود دارد. تکنیک‌های مختلفی در این نوع بازاریابی وجود دارد که می‌تواند برای افزایش فروش موثر واقع شود. یکی از همین تکنیک‌ها ایجاد حس اضطرار است. حس اضطرار یعنی چه؟ حس اضطرار یعنی به مشتریان خود بگویید این تخفیف یا فروش فوق العاده تا سه روز پابرجاست. در این شرایط مشتری را وادار می کنید به سرعت واکنش نشان دهد تا از خطر از دست دادن فرصت پیش آمده دوری کند.

نتایج به دست آمده را تحلیل کنید

حالا که کمپین فروش خود را با بازاریابی پیامکی به پیش برده‌اید باید تمایلات و فعالیت‌های مشتریان خود را بسنجید. برای اینکار باید از KPI های مختلفی بهره مند شوید. یکی از همین KPI ها تعداد پیام‌های رسیده به گوشی افراد است. سایر معیارهایی که باید در نظر داشته باشید شامل نرخ کلیک بر روی URL  موجود در پیامک، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه گذاری است. هر کدام از این معیارها به شما نشان می‌دهد چقدر در اجرای این کمپین موفق بوده‌اید و در کمپین های بعدی‌تان چه کارهایی را باید انجام دهید.

سخن نهایی

استفاده درست از بازاریابی پیامکی به شما کمک می کند ارتباط معناداری با مشتریان خود برقرار کنید و چرخه تعامل تان را با آن ها حفظ نمایید. از نکاتی که در این مقاله گفتم استفاده کنید تا یک کمپین موفق داشته باشید و از نتایج به دست آمده به نفع کسب وکار خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید