چگونه از وبینار برای فروش دوره آموزشی‌مان استفاده کنیم؟

وبینارها بهترین روش برای بازاریابی دوره‌های آموزشی هستند. این روش بازاریابی بیشتر از آن چیزی که شما فکر می‌کنید موثر است. اصلا مهم نیست در چه حوزه‌ای کار می‌کنید به کمک وبینار می‌توانید یک کانال بازاریابی جذاب داشته باشید و مخاطبانی را به سمت دوره‌های آموزشی تان جذب کنید که عاشق شما و حرف‌هایتان هستند. در این مقاله می‌خواهم نحوه استفاده از این کانال بازاریابی را با شما در میان بگذارم. پس تا انتها همراه من باشید.

مزایای برگزاری وبینار که نمی‌دانستید

علاوه بر درآمدزایی که می‌توانید از برگزاری وبینارها داشته باشید و از این کانال برای فروش دوره‌هایتان استفاده کنید برگزاری وبینار مزایای دیگری هم می‌تواند برایتان داشته باشد. بیایید برخی از این مزایا را با هم مرور کنیم.

مزایای بازاریابی

به شما کمک می‌کند فهرست ایمیلی قدرتمندی بسازید

حتماً خیلی خوب می‌دانید که ایمیل یکی از ابزارهای عالی برای پرورش سرنخ‌های شماست. سرنخ به فردی گفته می‌شود که به محصولات و خدمات شما علاقه مند است اما هنوز برای خرید آمادگی کافی ندارد. وبینارها یک روش عالی برای ساخت فهرست ایمیلی شما هستند. وقتی یک وبینار برگزار می‌کنید فرصت این را دارید که به طور مستقیم با مخاطبان خود ارتباط داشته باشید و نظر آن‌ها را به سمت خود جلب کنید. اینکار در نهایت باعث اعتمادسازی می‌شود و رابطه پایدارتری برایتان می‌سازد.

می‌توانید سرنخ‌های واجد شرایطی برای کسب وکارتان به دست آورید

افرادی که در وبینار شما ثبت نام می‌کنند به موضوعاتی که ارائه می‌شود علاقه دارند. به عنوان مثال اگر در حوزه بازاریابی دیجیتال وبینار برگزار می‌کنید افرادی در این رویداد شرکت می‌کنند که به مباحث بازاریابی و بازاریابی دیجیتال علاقه داشته باشند. این افراد می‌توانند سرنخ‌های واجد شرایطی برای شما باشند و بخواهند دوره آموزشی تان را بخرند.

با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار می‌کنید

داشتن وبینار زنده به معنای آشنایی با مخاطبانی است که به کار شما علاقه دارند. ما در دنیای بازاریابی به دنبال شناخت بهتر مخاطب هستیم و می‌خواهیم او را به کمک تحقیقات‌مان بهتر بشناسیم. خوب چه چیزی بهتر از یک رویداد زنده که به افراد اجازه می‌دهد سوالات‌شان را بپرسند و دغدغه‌هایشان را با شما در میان بگذارند.

هزینه‌های بازاریابی‌تان را کاهش می‌دهد

وبینارها معادل رویدادهای زنده‌ای هستند که به صورت مجازی و در بستر اینترنت برگزار می‌شوند. این بدین معنی است که شما نیازی به پرداخت هزینه زیاد ندارید و می‌توانید با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را از فعالیت‌های بازاریابی‌تان ببرید.

قبل از فروش می‌توانید ارزش آفرینی کنید

من بارها افراد و شرکت‌هایی را دیده‌ام که تنها به فکر فروش هستند. این روش در دنیای پر رقابت امروز دیگر جواب نمی‌دهد. برای اینکه بتوانید به افراد بفروشید باید از قانون اثر متقابل استفاده کنید. در مقاله‌ای که لینکش را برای مطالعه قرار می‌دهم می‌توانید به طور کامل تکنیک‌های علوم رفتاری در بازاریابی را مطالعه کنید.

بیشتر مطالعه کنید: علوم رفتاری در بازاریابی

اثر متقابل به شما می‌گوید برای فروش باید بخشنده باشید و ارزش آفرینی کنید. وبینارها بهترین روش برای ارائه مطالب مفید و رایگان هستند و به شما کمک می‌کنند به راحت‌ترین شیوه ممکن ارزش آفرینی کنید.

چطور از وبینار برای فروش دوره‌های آموزشی خود استفاده کنیم؟

بازاریابی با وبینار

برای اینکه بتوانید از مزایایی که در بخش قبلی گفتم بهره مند شوید باید یک سری مراحل را مدنظر داشته باشید. اولین مرحله انتخاب پلتفرمی است که می‌خواهید در آن وبینار برگزار کنید. شما می‌توانید از پلتفرم‌های آنلاین همچون ایسمینار استفاده کنید یا اینکه با شرکت‌هایی که مشتریان مشترکی با شما دارند وارد رابطه شوید و وبیناری برای مخاطبان آن‌ها برگزار کنید.

صفحه ثبت نام خود را آماده کنید

قبل از اینکه بخواهید وبینار خود را تبلیغ کنید باید یک صفحه جذاب برایش تدارک ببینید. صفحه‌ای که کاربران را به ثبت نام ترغیب کند. در این صفحه باید بگویید وبینار شما درباره چه چیزی است، شما چه کسی هستید و چه دستاوردهایی دارید و وبینار در چه بازه زمانی برگزار می‌شود. ارائه اطلاعات اضافی همچون هزینه وبینار، ارائه ویدئو ضبط شده، کارهای قبلی که انجام داده‌اید می تواند بهترین روش برای ترغیب مخاطبان برای ثبت نام باشد. موضوعاتی که صفحه ثبت نام باید داشته باشد شامل موارد زیر است:

یک عنوان قانع کننده

عنوانی که شما برای وبینار خود انتخاب می‌کنید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این عنوان باید ترغیب کننده باشد و بتواند افراد را برای ثبت نام قانع کند. سعی کنید از عناوین مبهم و دوپهلو استفاده نکنید. چیزی که مخاطب قرار است با شرکت در این وبینار به دست آورد را بولد کنید. اگر فردی عنوان شما را بخواند و متوجه نشود قرار است چه چیزی از آن به دست آورد مسیر را اشتباه رفته‌اید. ساده حرف بزنید، از کلمات ترغیب کننده استفاده کنید و وعده‌های درست به مخاطب بدهید

 

خلاصه موضوعاتی که در وبینار پوشش خواهید داد

در این بخش می‌توانید از بولت پوینت برای توضیح عناوین اصلی استفاده کنید. هر موضوع را به گونه‌ای بنویسید که برای مخاطب هدف شما جذاب و البته مفید باشد. به او نشان دهید موضوعاتی را انتخاب کرده‌اید که دغدغه‌ها و نگرانی‌هایش را پوشش می‌دهد.

اطلاعاتی درباره خودتان

حالا نوبت به معرفی شماست. شما چه کسی هستید؟ در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؟ قبلا چه کاری انجام داده‌اید؟ چطور می‌توانید به مخاطب کمک کنید به خواسته‌هایش برسد؟ در این بخش به مواردی اشاره کنید که بتواند شما را به عنوان یک فرد معتبر و قابل اعتماد برای برگزاری وبینار معرفی کند.

زمان و تاریخ وبینار

مطمئن شوید که تاریخ و زمان برگزاری وبینار را در صفحه ثبت نام می‌گنجانید. به زمان مخاطبان خود احترام بگذارید و اطلاعات درستی درباره تاریخ و زمان برگزاری وبینار ارائه کنید. حتی می‌توانید یک شمارشگر معکوس هم در این صفحه قرار دهید تا حس اضطرار که در مقاله قبلی گفتم را ایجاد کنید.

 صفحه تشکر

خوب حالا که مخاطبان در وبینار شما شرکت کرده اند باید با یک تشکر جانانه از زحمت‌شان قدردانی کنید. یادتان باشد این افراد ممکن است مشتریان آینده شما باشند پس تا جایی که می‌توانید نیازهایشان را جدی بگیرید. در صفحه تشکر می‌توانید تایید ثبت نام و تاریخ و زمان برگزاری وبینار را ارائه کنید.

بهترین زمان برای برگزاری وبینار کی است؟

راستش را بخواهید زمان دقیقی را نمی‌توان برای برگزاری وبینار بیان کرد اما من چند توصیه کلی دارم. اول اینکه در نظر بگیرید مخاطب شما چه کسی است و در چه بازه‌ای از روز زمان خالی دارد. اگر در این باره اطلاعاتی ندارید بهتر است از خودشان سوال کنید. اگر در حال حاضر در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام فعالیت دارید می‌توانید یک نظرسنجی برگزار کنید و از آن‌ها بپرسید چه زمانی حاضرند در وبینار رایگان شما شرکت کنند. بعد از اینکه بازه زمانی مشخص شد 4 الی 7 روز قبل از شروع وبینار، تبلیغات خود را آغاز کنید.

ارسال ایمیل یادآوری به ثبت نام کنندگان

خوب حالا شما وبینار خود را آماده کرده‌اید و همه چیز همانطور که برنامه‌ریزی کرده بودید پیش رفت. در این مرحله نوبت به راه اندازی کمپین ایمیلی است. این ایمیل‌ها به صورت خودکار برای افرادی که در وبینار شما ثبت نام کرده‌اند ارسال می‌شود. قبل از روز برگزاری یک ایمیلی یادآوری بفرستید و به مخاطبان بگویید که زمان برگزاری وبینار نزدیک است.

ساختار ارائه وبینار

بسته به موضوعی که می‌خواهید درباره‌اش وبینار برگزار کنید و حرف بزنید نحوه نمایش و ارائه شما هم متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل پاورپوینت استفاده کنید، می‌توانید صفحه نمایش خود را با افراد به اشتراک بگذارید، می‌توانید با وبکم خود حرف بزنید یا اینکه تمامی این روش‌ها را با هم ترکیب کنید. صرف نظر از روشی که برای برگزاری وبینار انتخاب می‌کنید باید بتوانید در انتهای جلسه افراد را به مشارکت ترغیب کنید. در انتهای هر جلسه بهتر است خجالت را کنار بگذارید و خودتان و توانایی‌هایتان را در معرض نمایش بگذارید. حالا که یک محتوای جذاب آماده کرده‌اید و این محتوای جذاب را با دیگران شریک شده‌اید باید به فکر فروش هم باشید. در انتهای جلسه راجع به پیشنهاد ویژه خود که همان دوره آموزشی است حرف بزنید.

شما می‌توانید برای شرکت کنندگان در این وبینار یک کد تخفیف ارائه دهید یا اینکه بخشی از دوره را به صورت رایگان برایشان ارسال کنید. اگر بخواهم به طور کلی ساختار یک وبینار 60 دقیقه را ترسیم کنم به موارد زیر خواهیم رسید:

  • 5 الی 10 دقیقه را به خوشامدگویی اختصاص دهید
  • 5 دقیقه از زمان تان را به معرفی خود اختصاص دهید و بگویید این وبینار درباره چه موضوعی است.
  • در 10 دقیقه بعدی بهتر است کمی درباره خودتان و داستانی که دارید حرف بزنید. اینکه با چه چالش هایی روبرو بوده‌اید و برای رسیدن به نقطه ای که در آن هستید چه کارهایی کرده‌اید.
  • 30 دقیقه بعدی را به محتوای اصلی اختصاص دهید.
  • لحظات آخر وبینار را به ارائه پیشنهادهای ویژه یا معرفی دوره خود اختصاص دهید و بگویید دوره آموزشی که تهیه کرده‌اید درباره چه چیزی است و چه منافعی قرار است عاید مخاطبان شود.
  • اگر زمان داشتید 5 الی 10 دقیقه از زمان خود را صرف پرسش و پاسخ کنید. این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون شما را به عنوان یک فرد متخصص معرفی می‌کند و اعتماد مورد نیاز برای فروش را به وجود می‌آورد.

در این مرحله شما سرنخ‌های خوبی گرفته‌اید. حالا نوبت پرورش این سرنخ‌ها و ارائه ارزشی فراتر از انتظار مخاطبان است.

چطور وبینار خود را تبلیغ کنیم؟

تا به اینجای کار متوجه شدیم که وبینارها می‌توانند یک ابزار عالی برای بازاریابی دوره‌های آموزشی شما باشند. حالا باید ببینیم چطور قرار است وبینار خود را تبلیغ کنیم و آن را به دست مخاطبان درست برسانیم. برای تبلیغ وبینار چندین روش پیش رو داریم. اولین کار این است که در سایت خودتان تبلیغ کنید. اگر در حال حاضر سایتی دارید بهتر است بخشی به اسم وبینارها را در آن ایجاد کنید و هر وقت وبینار یا رویدادی داشتید در آن به اشتراک بگذارید.

تبلیغ وبینار

اگر هم سایت ندارید زیاد نگران نباشید. شبکه های اجتماعی مثل لینکدین و اینستاگرام می‌توانند یک گزینه عالی برای تبلیغ شما باشند. در صفحات خود درباره وبینار رایگانی که قرار است برگزار کنید حرف بزنید و مزایایی که افراد از این وبینار می‌توانند به دست آورند را گوشزد کنید.

در صورتیکه در شبکه های اجتماعی فعال نیستید می‌توانید از تبلیغات آفلاین استفاده کنید. به دوستان و همکاران خود بگویید یک وبینار رایگان دارید و خوشحال می‌شوید بقیه در آن شرکت کنند.

حرف آخر

وبینارها بهترین ابزار برای بازاریابی هستند. بیشتر افراد این ابزار کم هزینه را نادیده می‌گیرند و به دنبال روش‌های پرهزینه دیگر می‌روند. در این مقاله سعی کردم به طور مختصر به بررسی این ابزار جذاب بپردازم. در آموزش‌های بعدی بیشتر راجع به تکنیک‌های بازاریابی صحبت می‌کنم تا بتوانید برند خودتان را هزینه کم بسازید و محصولات و خدمات‌تان را به فروش برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید