چگونه ترافیک سایت خود را افزایش دهیم؟(13 روش امتحان شده برای افزایش ترافیک سایت)

زمانی که سایت خود را راه اندازی میکنید اولین گزینهای که به ذهنتان میرسد افزایش ترافیک آن است. ترافیک سایت همانند خونی است که در رگهای آن جریان دارد و میتواند منبع اصلی جذب مشتریان باشد. اگر ترافیک زیادی نداشته باشید نمیتوانید محصولات یا خدمات خود را به دست مشتریان برسانید. اگر ترافیکی نداشته باشید نمیتوانید خودتان را به دیگران معرفی کنید و زمان تان را به هدر میدهید. در این مقاله میخواهم نحوه افزایش ترافیک سایت را با شما در میان بگذارم و 13 روش امتحان شده را بیان کنم. پس تا انتها همراه من باشید.
ترافیک سایت یعنی چه؟
ترافیک سایت به تعداد کل کاربران اینترنتی اطلاق میشود که از سایت شما بازدید میکنند. این اطلاعات نشان میدهد سایت شما چقدر خوب عمل کرده، چقدر پتانسیل برای درآمدزایی دارد و چگونه تلاشهای بازاریابیتان جواب داده است. یکی از رایجترین روشهایی که ما برای بررسی موثر بودن اقدامات بازاریابی آنلاین خود داریم سنجش ترافیک است. به کمک ابزارهای مختلف همچون گوگل آنالیتیکس میتوان ترافیک سایت را مورد بررسی قرار داد.
چرا بررسی ترافیک سایت اینقدر مهم است؟
زمانی که ترافیک سایت خود را بررسی میکنید به نکات مهمی دست مییابید. با این بررسی میتوانید بفهمید عملکرد کلی سایتتان چگونه است و چطور میتوانید این عملکرد را بهبود ببخشید. با بررسی ترافیک سایت داده های ضروری همچون تعداد کل بازدیدهای سایت، کیوردهای برتر، بانس ریت، زمان سپری شده روی سایت را به دست خواهید آورد. همه این اطلاعات به شما کمک میکند درک درستی از وضعیت سایت خود داشته باشید و در صورت نیاز به فکر بهینه سازی بیفتید. به عنوان مثال اگر متوجه شدید که بانس ریت بالایی دارید ممکن است سرعت سایت تان پایین باشد و کاربران حوصله منتظر ماندن پشت وب سایت را نداشته باشند. خوب در این شرایط میتوانید تصاویر یا زمان پاسخگویی سرور را بهینه کنید و رتبه بهتری هم در موتورهای جستجو به دست آورید. البته این تنها مزیتی نیست که میتوان برای سنجش ترافیک سایت بیان کرد. بهبود تجربه کاربری، بهینه سازی بودجه بازاریابی، درک سطح تعامل شما با کاربران، شناسایی علایق مشتریان دلایل دیگری هستند که بررسی و مانیتور کردن ترافیک برایتان به ارمغان میآورد.
13 روش برای افزایش ترافیک سایت
خوب حالا که متوجه شدیم بررسی ترافیک سایت چقدر مهم است باید به سراغ روشهایی برویم که باعث افزایش ترافیک میشوند. هر چند ترافیک سایت به حوزه کاری شما و صنعتی که در آن فعال هستید بستگی دارد اما روشهایی که در ادامه بیان میکنم مفید هستند و میتوانند نتایج خوبی در اختیارتان بگذارند.
محتوای منحصربهفرد و ارزشمند تولید کنید
میدانم خیلی در این باره شنیدهاید اما تکرار آن در این مقاله هم خالی از لطف نیست. محتوا یکی از اصلیترین منابع جذب ترافیک به سمت سایت است. تولید محتوای منحصربهفرد به شما کمک میکند ترافیک سایت خودتان را افزایش دهید و مشتریان بیشتری به سمت خود جذب نمایید.
منظورم از محتوای منحصربهفرد محتوای ارزشمند، آموزنده و سرگرم کننده است که درد و مشکل مشتری را هدف قرار دهد و بتواند مشکلی را از آنها حل کند. با یک تحقیق بازاریابی میتوانید بفهمید مشتریان شما چه مشکلاتی دارند و درباره چه مسائلی مدام گله و شکایت میکنند. با تحقیق بر روی کلمات کلیدی هم تا حدودی میتوانید متوجه دردهای مشتری شوید و این دردها را به کمک محتوای آموزنده بهبود ببخشید.
پست مهمان بنویسید
روش دوم برای افزایش ترافیک سایت نوشتن پست مهمان است. اگرچه خیلیها بر این باورند که این استراتژی بازاریابی محتوایی دیگر از بین رفته اما به نظر من هنوز هم میتوانید از قدرت آن بهرهمند شوید. در این روش شما با سایر وبلاگها و وبسایتها همکاری میکنید و برایشان مطلب مینویسید. صاحب آن سایت هم در ازای مطلبی که برایش مینویسید شما و وب سایتتان را معرفی میکند و بک لینک میدهد. در این شرایط میتوانید مخاطبان بیشتری به سمت سایت خود جذب کنید و ترافیکتان را افزایش دهید.
زمانی که از این استراتژی استفاده میکنید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. اول اینکه محتوای ارزشمند بنویسید. سپس این محتوای ارزشمند را با نکات کلیدی و عملی تکمیل کنید. سعی کنید از کال تو اکشن یا همان فراخوان اقدام به عمل قدرتمند استفاده کنید و خودتان را به عنوان یک فرد متخصص نشان دهید.
با متخصصان صنعت خود مصاحبه کنید یا وبینار برگزار کنید
وبینارها بهترین روش برای افزایش ترافیک سایت هستند. اگر نمیتوانید وبینار برگزار کنید با بزرگان و متخصصان صنعت خود مصاحبه کنید. این افراد نکات کلیدی و ارزشمندی برای اشتراک گذاری دارند و به شما کمک میکنند مخاطبان زیادی به سمت خود جذب کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید بررسی عمیق ترندهای بازار و یافتن محتوایی است که افراد دوست دارند درباره آن اطلاعات کافی به دست آورند.
ابزارهای رایگان تولید کنید
تولید ابزارهای رایگان یکی از بهترین روشها برای به دست آوردن سرنخ و بهبود ترافیک سایت است. میدانم که این روش کمی سخت و عجیب به نظر میرسد اما مطمئن باشید سادهتر از آن چیزی است که فکرش را میکنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید شناسایی مشکلات مشتریان و تولید ابزارهای مفید برای حل این مشکلات است. ببینید مشتریان شما چه مشکلاتی دارند و به دنبال چه راهحل هایی هستند. حالا این راه حلها را به شکل ابزار درآورید و در اختیار افراد بگذارید. مثلا سایتهای زیادی هستند که بازی تولید میکنند، ابزارهای تولید ایده به مشتریان میدهند، ابزارهای تولید عنوان برای محتوا دارند یا اینکه ابزارهایی برای تحقیق بر روی کلمات کلیدی ارائه کردهاند. سایتهای ایرانی زیادی هستند که از همین شیوه برای افزایش ترافیک سایت و بهبود اعتبار خود استفاده کردهاند.
بک لینک بگیرید
هر چند گرفتن بک لینک از نگاه گوگل کار درستی نیست اما فاکتور مهمی برای افزایش ترافیک سایت شما محسوب میشود. هر چقدر لینک بیشتری از سایتهایی با اتوریتی بالا و معتبر داشته باشید شانس گرفتن رتبه در موقعیتهای بالاتر هم بیشتر میشود. با افزایش رتبه میتوانید ترافیک خود را هم افزایش دهید. یادتان باشد بکلینک ها بهترین گزینه برای افزایش اعتبار سایت شما هستند، رتبه شما را در موتورهای جستجو افزایش میدهند، ترافیک بیشتری به سمت سایت میکشانند و به گوگل کمک میکنند صفحات سایت شما را بهتر شناسایی کند. شما میتوانید با سایر کسبوکارهایی که در صنعتتان هستند لینک مبادله کنید یا اینکه از وب سایتهای معتبر بخواهید به شما بک لینک بدهند.
تحقیق بر روی کلمات کلیدی را فراموش نکنید
اگر میخواهید افراد زیادی به سایت شما سر بزنند و از محتواهایی که تولید کردهاید استفاده کنند باید بهترین کلمات کلیدی مربوط به صنعت خود را پیدا کنید. هر چند این روش به نظر ساده و واضح میرسد اما من کسب وکارهای زیادی را دیدهام که بدون تحقیق بر روی کلمات کلیدی شروع به کار کردهاند و در نهایت منابع خود را به هدر دادهاند. شما از این دسته کسب وکارها نباشید. در حال حاضر ابزارهای رایگان و پولی زیادی در بازار وجود دارد که به شما کمک میکند تحقیق جامعی بر روی کیوردها داشته باشید و نیت کاربرانتان را شناسایی کنید. بعد از اینکه کیوردهای مهم را پیدا کردید میتوانید به کمک آن محتوا تولید کنید، کلمات کلیدی را در عنوان، تگ متادیسکرپشن، هدینگها و سایر محتوا قرار دهید و رتبههای بالایی به دست آورید.
نیم نگاهی هم به رقبای صنعت خود داشته باشید
شما بدون بررسی رقبای خود نمیتوانید فعالیت کنید. در این شرایط باید درباره نقاط ضعف و قوت رقبایی که دارید اطلاعات به دست آورید و بدانید آنها چه فعالیتهایی را انجام میدهند. این موضوع بدین معنی است که استراتژی سئوی آنها را بررسی کنید، محتوایی که تولید میکنند را زیر ذره بین ببرید و کیوردهایشان را بررسی کنید. به کمک این اطلاعات میتوانید متوجه شوید رقبای شما در چه کلمات کلیدی رتبه دارند، نقاط قوت و ضعفشان را پیدا کنید، فرصتهای مربوط به لینک بیلدینگ را بیابید و بتوانید محتواهایی که به نظر جذاب بودهاند را شناسایی کنید.
سرعت سایت خود را بهتر کنید
میدانم این موضوع را بارها و بارها شنیدهاید اما باز هم تکرار آن میتواند مفید باشد. اگر سایت شما به کندی بارگذاری شود کاربران دست از بازدید آن بر میدارند و به سراغ رقبایتان میروند. اگر زمان بارگذاری یک صفحه از 1 ثانیه به 3 ثانیه برسد احتمال بانس ریت تا 32 درصد بیشتر میشود.
به همین دلیل است که میگوییم بهینه کردن عناصر موجود بر روی سایت مثل تصاویر، ساختار سایت و افزونهها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اول از همه به کمک ابزارهای رایگانی که در اینترنت وجود دارد سرعت سایت خود را بررسی کنید. بیشتر این ابزارها اطلاعات مفیدی درباره مشکلات موجود ارائه میکنند و باعث میشوند بررسی و یافتن راه حل سادهتر شود.
محتوای خود را به طور منظم منتشر و به روزرسانی کنید
من خیلیها را میشناسم که اهمیتی برای آپدیت محتوای خود قائل نیستند. زمانی که دلیل این کار را میپرسم میگویند محتوای ما همیشه سبز است و نیازی به آپدیت آن نمیبینیم. حتی اگر محتوای همیشه سبز تولید کردهاید باز هم با گذشت زمان باید آن را بررسی کنید. آیا همه جوانبی که کاربر نیاز دارد را در محتوای خود گنجاندهاید؟ اطلاعاتی که او به دنبالش هست را چطور؟ رقبایتان در این زمینه چه محتواهایی منتشر کردهاند؟ یادتان باشد که گوگل عاشق محتوای تازه و مرتبط است. پس اگر میخواهید ترافیک سایت خود را افزایش دهید باید به طور مرتب نیازهای کاربران را بررسی کنید، موضوعات داغ را از نظر آنان بیابید و برایشان محتوا تولید کنید.
محتوای خود را در رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید
خیلی از ماها در زندگی روزمره خود غرق شدهایم و زمان فعالیت در رسانههای اجتماعی را نداریم. مدام باید برای رسانههای اجتماعی محتوا تولید کنیم تا کاربران را به سمت خود جذب نماییم. اما واقعیت این نیست. شما میتوانید محتوایی که برای سایت خود تولید میکنید را با کمی تغییر در شبکههای اجتماعی تغییر دهید. از محتوای موجود استفاده کنید و یک اینفوگرافیک بسازید. حالا آن را با هشتگهای مرتبط در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. اگر دوست داشتید و زمان اجازه داد یک پادکست از محتواهای موجود بسازید و آن را با کاربران خود مشترک شوید. هدف و ایده این است که کاربران را به سمت سایت خود بکشانید و خود را به عنوان یک منبع معتبر معرفی کنید.
در انجمنها حضور فعال داشته باشید
میدانم که خیلیها دیگر به سراغ انجمنها نمی روند. با ظهور رسانههای اجتماعی مثل اینستاگرام بازار این انجمنها هم کساد شده است. اما باز هم میتوانید از قدرت چنین انجمنهایی بهره ببرید. ببینید مخاطبان شما در چه انجمنهایی حضور دارند. حالا در این انجمنها عضو شوید و به سوالات و نظرات افراد پاسخ دهید. تا جایی که میتوانید خودتان را به عنوان یک فرد متخصص معرفی کنید و اجازه دهید کاربران به شما اعتماد کنند. در اشتراک گذاری دانشتان بخشنده باشید و تا جایی که میتوانید اطلاعات مفید در اختیار کاربران قرار دهید. بعد از چند وقت متوجه میشوید که مخاطبان به دنبال آدرس سایت شما هستند و نوشتههایتان را در سایت هم دنبال میکنند.
خبرنامه ایمیلی را فراموش نکنید
هر چقدر از اهمیت بازاریابی ایمیلی بگویم کم گفتهام. هر چند برخی از افراد فکر میکنند دوران استفاده از ایمیل به سر آمده اما متخصصان و آمارهای موجود چیز دیگری را نشان میدهد. خبرنامههای ایمیلی یک روش موثر برای معرفی برند شما هستند و میتوانند باعث افزایش ترافیک سایت شما شوند. زمانی که محتوای ناب مثل کتابهای الکترونیکی، پادکست و ویدئوی مفید برای کاربران ایمیلی خود میفرستید در واقع بذر اعتماد را میکارید.
وب سایتتان را بررسی کنید
بررسی دقیق همه جوانب سایت مهمترین کلید برای جذب ترافیک در آن است. با آنالیز عملکرد و کیفیت سایت میتوانید مشکلات احتمالی را بیاید و راه حل مناسبی برای آن پیدا کنید. با آنالیز سایت متوجه سرعت پایین سایت، لینک های شکسته، محتوای تکراری و سایر موارد خواهید شد. همه اینها بر روی عملکرد سایت شما اثر میگذارند و ترافیکتان را کاهش میدهند.
سخن نهایی
افزایش ترافیک سایت یکی از موضوعات مهمی است که صاحبان کسب وکارها به دنبال آن هستند. در این مقاله سعی کردیم برخی از روشها و تکنیکهای محبوب را با هم مرور کنیم. فقط به خاطر داشته باشید که اگر تازه سایتتان را راهاندازی کردهاید باید کمی صبور باشید و تولید محتوای ارزشمند را به عنوان یک اولویت ارزشمند بدانید. از ابزارهای مختلف مثل گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید تا بفهمید کاربران شما به دنبال چه اطلاعاتی هستند و چگونه میتوانید از این اطلاعات برای افزایش ترافیک سایت خود استفاده کنید. راز ترافیک بالا و ارزشمند در ارائه محتوای منحصربهفرد، تعامل مناسب با کاربران و بهبود تجربه کاربری است. اگر بتوانید کاربران را راضی نگه دارید دوباره به سراغ شما میآیند و از سایتتان بازدید میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید