آموزش جامع تحلیل داده با اکسل؛ منبعی برای صاحبان کسب‌وکار

تحلیل داده با اکسل. حتماً این کلمات را بارها و بارها شنیده‌اید. همه ما خیلی خوب می‌دانیم که رشد کسب وکار آن هم در دنیای رقابتی امروز کار چندان ساده‌ای نیست. شما باید بتوانید منابع مالی خود را مدیریت کنید، نحوه برخورد با مشتریان را بیاموزید، تکنیک‌های برجسته و مهم فروش را یاد بگیرید و مهم‌تر از همه این‌ها بازاریابی بلد باشید. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که از کجا می‌توان پیشرفت کار را اندازه‌گیری کرد و مشکلات موجود را برطرف نمود؟ چاره کار در دستان علم داده است. به کمک تحلیل داده می‌توانید داده‌هایی که از منابع مختلف تهیه کردید را تمیز کنید، تغییر دهید و در نهایت آنالیز کنید. اگرچه بیشتر صاحبان کسب‌وکارها از تحلیل اطلاعات واهمه دارند اما به کمک نرم‌افزارهایی همچون اکسل کار ساده‌تر شده است. در این مرجع آموزشی قرار است دوره‌ای کوتاه اما کاربردی را با هم شروع کنیم و از قدرتی که اکسل در اختیارمان قرار می‌دهد برای تحلیل داده‌ها بهره ببریم. این آموزش به چندین بخش تقسیم می‌شود و شامل آموزش مقدماتی و حرفه‌ای است. در بخش مقدماتی اصول کار با اکسل را می‌آموزیم و در قسمت حرفه‌ای به سراغ تحلیل داده‌های کسب وکار به کمک افزونه‌های کاربردی اکسل می‌رویم.

اهمیت تحلیل داده با اکسل در چیست؟

تحلیل داده اکسل

حتماً برای شما هم سوال پیش آمده است که چرا به جای استفاده از ابزارهای پیشرفته همچون پایتون به سراغ اکسل رفتیم. همانطور که می‌دانید بیشتر مدیران زمان کافی برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی همچون آر یا پایتون را ندارند. همین امر آن‌ها را از فرآیند تحلیل دور می‌کند و در نهایت مشکلات زیادی برای کسب‌وکارشان به وجود می‌آورد. برای اینکه اهمیت اکسل برای تحلیل دیتا را خوب متوجه شویم باید دلایل محبوبیت این نرم‌افزار کاربردی را خوب بدانیم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکسل بیش از 400 تابع کاربردی دارد.  شما می‌توانید از این توابع برای کارهای روزمره خود استفاده کنید بدون اینکه نیازی به دانش فنی یا برنامه نویسی داشته باشید. این توابع به گونه‌ای توسعه یافته‌اند که بسیار قدرتمند و کاربردی هستند و بیشتر نیاز کاربران را برآورده می‌کنند.

البته این تنها مزیتی نیست که برای تحلیل داده با اکسل می‌توان برشمرد. وجود افزونه‌های متعدد برای اجرای فرآیند تجزیه و تحلیل، نمودارهای درون ساخت که قابل سفارشی سازی هستند، ابزارهای موجود در نرم افزار اکسل که کار را برای جمع‌اوری و تحلیل ساده‌تر می‌کنند از جمله دلایل دیگری است که می‌توان برای استفاده از اکسل بیان کرد.

اگر اهل برنامه‌نویسی نیستید یا آنقدر سرتان شلوغ است که نمی‌توانید از ابزارهای پیشرفته برای تحلیل داده استفاده کنید در این منبع آموزشی ساده‌تر و پرقدرت‌ترین ابزار را معرفی می‌کنم که به راحتی می‌توانید با آن کار کنید بدون اینکه نیاز به کدنویسی یا دانش سطح بالا داشته باشید.

به کمک این سری از مقالات نه تنها می‌توانید کار با اکسل را از سطح پایه و مبتدی یاد بگیرید بلکه قادر خواهید بود در نهایت داده‌های جمع آوری شده را تحلیل کنید و رشد کسب‌وکارتان را سرعت ببخشید. در انتهای این دوره آموزشی متوجه خواهید شد که داده‌ها معدن طلای کسب‌وکار شما هستند و تحلیل کردن آن‌ها در هزینه‌های موجود صرفه‌جویی می‌کند و شما را یک سر و گردن از رقبا بالاتر می‌برد.

سرفصل‌های دوره تحلیل داده با اکسل

دوره تحلیل داده اکسل

همانطور که قبلاً هم گفتم این آموزش دو بخش مقدماتی و حرفه ای دارد. در اولین سری از سلسله آموزش‌های تحلیل داده در اکسل می‌خواهیم مفاهیمی را بیان کنیم که استفاده درست از آن‌ها می‌تواند کار تجزیه و تحلیل را برایمان ساده‌تر کند. این مفاهیم شامل موارد زیر است:

جلسه اول: آشنایی با انواع داده‌ها و کنترل ورود آن

در این جلسه قبل از هر کاری به سراغ معرفی انواع داده‌ها می‌رویم و سپس نحوه ایجاد محدودیت برای ورود اطلاعات را با هم یاد می‌گیریم. بعد از مطالعه این بخش قادر خواهید بود محدودیت‌هایی را برای وارد کردن اطلاعات در اکسل اعمال کنید، داده‌های تکراری را شناسایی کنید و داده‌هایی که خالی هستند را با مقادیر مناسب پر کنید.

 

جلسه دوم: مرتب کردن داده‌ها در اکسل(Sort)

یکی از قابلیت‌های مهمی که اکسل در اختیارتان قرار می‌دهد مرتب کردن یا به عبارت دیگر Sort داده‌هاست. به کمک این قابلیت می‌توانید اطلاعات را بر اساس نیاز خود مرتب کنید. بعد از مطالعه این بخش قادر خواهید بود نحوه مرتب سازی را به شیوه‌های مختلف همچون مرتب سازی سطری، مرتب سازی بر اساس رنگ، مرتب سازی بر اساس اطلاعات موجود در یک ستون، مرتب سازی سلسله مراتبی انجام دهید.

جلسه سوم: اعمال فیلتر در اکسل

در این جلسه از دوره تحلیل داده با اکسل یک قابلیت مهم به اسم فیلتر(Filter ) را با هم بررسی خواهیم کرد. اگرچه بیشتر افراد این قابلیت را زیاد کاربردی نمی‌دانند اما بعد از آشنایی با آن از کاربردهایش شگفت زده خواهید شد. در این جلسه به سراغ انواع روش‌های فیلتر کردن داده ها می‌رویم و فیلترهای پیشرفته‌ای را با هم مرور می‌کنیم.

جلسه چهارم: فرمت بندی شرطی

فرمت دهی شرطی که برخی‌ها آن را به اسم conditional formatting   هم می‌شناسند یک قابلیت جذاب دیگر در اکسل است که کار را برای تحلیل داده تسهیل می‌کند. اگر می‌خواهید اطلاعات خود را بر اساس شرایط خاصی که خودتان مدنظر دارید تحلیل کنید این جلسه برای شماست.

جلسه پنجم: آشنایی با انواع نمودارها در اکسل

در این جلسه از دوره‌ای که پیش رو داریم سری به دنیای جذاب نمودارها می‌زنیم. همه ما خیلی خوب می‌دانیم که تصاویر چقدر برای نمایش اطلاعات ارزشمندند و می‌توانند بینش‌های به دست آمده را به سادگی به دیگران منتقل کنند. اگر می‌خواهید داده‌های خود را به صورت بصری نشان دهید و اطلاعات را به کمک نمودارها ملموس‌تر کنید این جلسه از دوره تحلیل داده در اکسل را از دست ندهید.

جلسه ششم: کار با pivot table

جداول محوری یا همان pivot table از جمله قابلیت‌هایی است که برای تحلیلگران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این بخش از دوره کاربردی‌مان به سراغ معرفی این قابلیت جذاب و کاربردی می‌رویم و کار با pivot table ها را به همراه هم و به کمک مثال‌های عملی یاد می‌گیریم.

جلسه هفتم: آشنایی با توابع کاربردی تحلیل داده در اکسل

حالا نوبتی هم که باشد نوبت به استفاده از توابعی می‌رسد که کار را برای تحلیل داده ساده‌تر می‌سازد. این توابع در خود اکسل گنجانده شده‌اند و به شما کمک می‌کنند داده‌های مربوط به کسب وکارتان را در کمترین زمان ممکن تجزیه و تحلیل کنید.

جلسه هشتم: جمع بندی

این آخرین جلسه از این دوره آموزشی است. در این جلسه سعی می‌کنیم اطلاعاتی که در این مسیر و با هم یاد گرفته‌ایم را بر روی یک پروژه واقعی پیاده سازی کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم از دانش‌مان برای بهبود شرایط کسب وکار استفاده کنیم. به خاطر داشته باشید که اطلاعات آموخته شده زمانی مفید خواهد بود که به دانش فعال تبدیل شود و به صورت عملی مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید